Doctor safaei contact

انتخاب سایز مناسب برای پروتز سینه

انتخاب سایز مناسب برای پروتز سینه

انتخاب سایز پروتز سینه در طی مشاوره قبل از جراحی پروتز سینه شروع می شود و بر اساس درخواست بیمار و ارزیابی جراح صورت می گیرد.بطور کلی فاکتورهای مهم و اصلی در انتخاب یک سایز پروتز سینه خاص وجود دارد. به عنوان یک قاعده، متخصص انتخابی چندین گزینه برای ایمپلنت ارائه می دهد، به شکل الکترونیکی نشان می‌دهد که چگونه به نظر می‌رسد، توصیه‌های خود را ارائه می‌دهد، اما در هیچ موردی بیمار را به هیچ تصمیمی متمایل نمی‌کند. نتیجه گیری نهایی همیشه به عهده مشتری است.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | سایز مناسب پروتز سینه

سایز پروتز سینه | جراحی پروتز سینه

فاکتورهای انتخاب بهترین اندازه پروتز سینه

 هنگام انتخاب پروتزهای لازم، جراح همیشه ویژگی های فیزیولوژیکی فردی بیمار را در نظر می گیرد، یعنی:

  • ابعاد بدن
  • شکل و حجم قفسه سینه
  • وزن
  • رشد
  • سن
  • ویژگی های تشریحی سینه
  • حجم و یکپارچگی بافت های غدد پستانی
  • فعالیت بدنی
  • خواسته های شخصی بیمار

دکتر صفایی | بهترین سایز پروتز سینه

مناسب ترین سایز پروتز سینه

ابعاد و اندازه اولیه پستان

پروتزهای سینه موجود دارای اندازه های مختلفی می باشد باید به گونه ای انتخاب شود که متناسب با پهنا و قاعده سینه باشد که پزشک با توجه به این فاکتور می تواند جراحی را انجام دهد.

شکل پروتز پستان

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب پروتز پستان به عنوان معیار در نظر گرفته می شود شکل پروتز سینه است که غالباً به دو صورت  round  و teardrop  می باشد . پروتزهای teardrop، ظاهری کاملا طبیعی تر دارند ولی درصورت چرخش پروتز مشکل ساز خواهند بود. اما پروتزهای round  قسمت فوقانی پستان را بهتر پر می کنند و درصورت چرخش مشکلی پدید نمی آورند.

خصوصیات پوششی بافت نرم پستان و میزان تحمل آن برای افزایش حجم

برای بزرگ کردن سینه باید به اندازه آن و میزان بافتهای سینه توجه داشت . در صورتی که بافتها در این قسمت دارای کیفیت مطلوبی نباشد یا دارای حجم مناسبی نباشد انتخاب سایز بزرگ برای پروتز سینه امکان پذیر نیست.

مناسب ترین سایز پروتز سینه

پروتز سینه | سایز مناسب پروتز سینه

حجم درخواستی پروتز سینه

قطر پستان در ارتباط با قطر قفسه سینه بیمار بوده و متناسب با ساختار جسمانی کلی فرد می باشد و ضروری است که در طی عمل بزرگ کردن پستان این ابعاد مورد توجه قرار گرفته شوند. لند مارک های (landmark) آناتومیک طبیعی نظیر:

  • چین قسمت خارجی پستان در خط زیر بغلی (آگزیلاری) قدامی
  • و فاصله ی بین دو پستان حفظ شود.

همچنین این مساله در مورد طول و عرض پستان نیز صادق می باشد.

در نظر نگرفتن این لند مارک ها ممکن است ظاهر غیر طبیعی و بد شکل را ایجاد کند.

بطور کلی جراح بایستی پروتز سینه ای را انتخاب کند که قطر آن کمتر از قطر فعلی پستان باشد. در حال حاضر شرکت های سازنده پروتز سینه، برای یک قطر خاص، پروتز سینه هایی با برجستگی های متفاوت تولید می کنند و بدین ترتیب جراح قادر خواهد بود با حفظ تناسب های زیبایی پستان، برجستگی مورد نظر بیمار را تامین کند.

سایز پروتز سینه | حجم درخواستی پروتز سینه

سایز درخواستی پروتز سینه

انواع سایز پروتز سینه

سایزهای پروتز سینه معمولاً با استفاده از اعداد و حروف مشخص می‌شوند. در این سیستم، حروف به معنای شکل پروتز هستند و اعداد به معنای اندازه آن‌ها. برای مثال، سایز A به معنای پروتز کوچک است، سایز B به معنای پروتز متوسط ​​و سایز C به معنای پروتز بزرگ است. همچنین، برخی شرکت‌های تولید کننده پروتز سینه از سیستم دیگری استفاده می‌کنند که در آن از اعداد 1 تا 12 برای نشان دادن سایز استفاده می‌شود. در هر دو سیستم، سایز پروتز سینه باید با اندازه سینه و شکل بدن فرد مطابقت داشته باشد تا بهترین نتیجه را به دست آورد.

اندازه پروتز سینه چگونه تعیین می شود؟

حیاتی ترین تصمیم در جراحی های بزرگ کردن سینه تعیین اندازه سینه است. اگر موضوع را ساده و فرموله کنیم:

حجم سینه موجود + حجم پروتز = حجم سینه جدید

شکل و ساختار قفس سینه برای هر کسی متفاوت است. افزودن حجم یکسان به نتایج و ظاهر زیبایی شناختی متفاوتی منجر می شود. دومین عنصر مهم یکپارچگی بدن و هماهنگی زیبایی شناختی بدن است. با توجه به قد، وزن، شانه و ساختار شکم، حجم و شکل سینه تغییر می‌کند که ظاهر زیبایی به آن می‌دهد. جراح به بررسی کامل مواردی که گفته شد می پردازد. به این ترتیب او قادر خواهد بود ارزیابی کند که مناسب ترین تکنیک ها برای شبیه سازی سینه ها تا حد ممکن کدام است.

عوامل دیگری که در انتخاب سایز پروتز سینه دخیلند

سبک زندگی

انتخاب سایز پروتز سینه (Breast prosthesis size) به شیوه زندگی فرد بستگی دارد . فردی که به دنبال زیبایی موقت می باشد از پروتز های بزرگ بدون توجه به داشتن هماهنگی با سایر اعضای بدن استفاده می کند. فرد بعد از گذشت چند سال از جراحی به دلیل وزن زیاد پروتزها دچار درد در ناحیه شانه و کمر می شود و  به تدریج فرد دچارافتادگی سینه و پروتز می شود .

انتخاب سایز پروتز سینه

عمل پروتز سینه | اندازه پروتز سینه

تناسب و هماهنگی

یکی از معیارهایی که در انتخاب سایز پروتز سینه موثر می باشد میزان هماهنگی اندازه سینه با دیگر اندام‌های بدن می باشد . بزرگی بیش از حد سینه بدون در نظر گرفتن این هماهنگی تاثیر معکوس بر زیبایی دارد. همچنین باید به تقارن در دو طرف سینه توجه داشت که به دقت و تبحر جراح بستگی دارد. معمولا برای خانمی که دارای وزن نرمال با قد 160 الی 170 دارد از پروتزهایی با سایز بیش از 300 سی سی استفاده می شود.

بهترين سايز پروتز سينه

یک جراح پلاستیک متخصص به زیبایی اندام کاملا آشنایی دارد و بعد از بررسی های لازم بهترین راهکار زیبایی را ارائه می دهد. چنانچه فردی بخواهد با روش تزریق چربی یا تزریق ژل جراحی بزرگ کردن سینه انجام دهد تعیین میزان بزرگی به عهده جراح می باشد. در صورتی که به دنبال نتیجه طبیعی تر و شبیه به سینه های طبیعی هستید، بهتر است سایز پروتز سینه با فریم بدنی خود همخوانی داشته باشد و بزرگ نباشد. مهم ترین چیزی که باید در نظر داشت این است که با انجام تکراری و مداوم مشاوره با پزشک و متخصصین با تجربه، باید به انتخاب درست برای خود برسید و اطمینان حاصل کنید که این تصمیم، انجام شده با بهترین روش های علمی و بهداشتی است.

    دکتر صفایی | بهترین سایز پروتز سینه

    بهترین سایز پروتز | جراحی سینه | سایز پروتز سینه

    اكثر خانم‌هایی كه جهت بزرگ كردن سينه با پروتز سینه مراجعه مي كنند به يكي از دو دسته زير تعلق دارند :

    1. post partom atrophy خانم‌هاي ميانسال كه بعد از حاملگي و شيردهي دچار تحليل سينه ها بعد از زايمان شده اند كه اغلب معتقدند تنها در زمان حاملگی از شكل و ظاهر سينه هايشان راضي بوده‌اند.

    2. خانم‌هاي جوانتر كه سينه هايشان هرگز به طور كامل رشد نكرده است.

    انواع سایز پروتز سینه

    پروتز سینه بزرگتر از حد نرمال

    در بسياري موارد خانمي كه جهت گذاشتن پروتز سینه مراجعه مي كند به دنبال سينه اي با اندازه بزرگتر از نرمال است و بايد به اين افراد تذكر داد كه سايز پروتز سینه و وزن آن و احتمال افتادگي سينه (پتوز) در سال‌ها‌ی آينده با هم ارتباطي مستقيم و تصاعدي دارند به اين معنا كه وقتي براي يك خانم با جثه متوسط ( قد 160 تا 170 ) از پروتزهاي بالاي 300 سی‌سی استفاده شود.

    وزن پروتز سینه روي پوست يك فشار ثابت و دائمي ایجاد ميكند كه سبب پايين آمدن سينه ها در طول ساليان خواهد شد و ميزان سرعت نزول ارتباط تصاعدي با وزن دارد براي مثال يك پروتز سینه 500cc  چهار برابر سريعتر و بيشتر از یک پروتز سینه 300cc  و دو برابر یک پروتز سینه 400cc  سبب افتاده گي و نزول سينه ها مي گردد.

    البته بايد توجه داشت كه مسئله نزول سينه ها با پروتز سینه سنگين يک مشكل چند بعدي است كه تا حد زيادي بستگي به كيفيت پوست و ميزان نسج طبيعي و نحوه مراقبت سينه نيز دارد. در اين افراد پروتز سینه كوچكتر توصیه مي شود كه بعد از عمل پروتز در اغلب موارد از سوتين استفاده گردد و بخصوص هنگام ورزش مخصوصا دويدن، سينه ها با سوتين مناسب از حركت بيش از حد به بالا و پايين محافظت شوند.

    پروتز سینه بزرگتر از حد نرمال

    گرچه روش تصوير برداري كامپيوتری براي پيش بيني نتيجه عمل پروتز سينه وجود دارد اما تحقيقات نشان داده كه مناسبترين و واقع بينانه ترين روش همچنان روش سنتي پرو كردن پروتز سینه است. در اين روش پروتز سینه با سايزهای مختلف به بيمار ارائه مي شود تا در زير يک پيراهن تنگ، شكل تقريبي سينه ها بعد از عمل را ارزيابي كند. بدين ترتيب پرو كردن و بحث تفضيلي در مورد سايز از بسياری سوء تفاهم ها و سورپريز شدن بيمار بعد از عمل جراحي جلوگيري خواهد نمود.

    نكته قابل توجه ديگر درمورد سايز، امكانات تكنيكي جا گذاری پروتز سینه است، بايد توجه داشت مشخص range  كه براي هر سينه ای بسته به ميزان پوست اضافي و آزاد موجود  را مي توان استفاده نمود. برای مثال در خانمي كه هرگز سينه ها تشكيل نشده اند و قفسه سينه كاملا صاف است و 250 سی‌سی یا 300 سی‌سی پوست سفت و محكمي دارد شايد نتوان ابتدا از پروتز بزرگتر استفاده كرد به دليل اينكه پوست بيمار تحمل كش آمدن ناگهاني بيش از اندازه را ندارد.

    معنای ديگر آن است كه در چنين بيماري وقتي پوست بيش از حد شل و آزاد است بهتر است ابتدا يا همزمان با عمل زیبایی پوست اضافي برداشته شود ( ماستوپكسي يا ليفت سينه ).

    جراحی سینه  | سایز پروتز سینه

    به تمام افرادي كه تحت عمل جراحي پروتز سینه قرار مي گيرند قبل از عمل گفته خواهد شد كه نتيجه اي كه بلافاصله بعد از هوشياري از عمل ديده مي شود مجموع پروتز اضافه شده به سينه است به اضافه ورم عمل جراحي و اين بدان معناست كه نتيجه نهايي كه اغلب 1 تا 3 ماه بعد ديده مي شود 10 تا 15 درصد كوچكتر از آن است كه بلافاصله بعد از عمل مشاهده مي گردد.

    سایز پروتز سینه | عمل جراحی پروتز سینه

    اندازه پروتز سینه | سایز مناسب پروتز

    Cup (به معناي همان فنجان خودمان) متداول‌ترين روش براي طبقه بندی حجم سينه (كوچكترين حجم در افرادي كه سينه ندارند)AA ، كه از كاپ (سينه هاي بسيار بزرگ كه تا حد ناف و پايين تر ) را در بر مي گيرد .DD در اين تقسيم بندی محيط دور قفسه سينه در ناحيه پايين پستان ها نيز بايد در نظر گرفته شود.

    مثلا اگر دور قفسه سينه 80 و دور ناحيه سينه حداكثر 99 باشد c 19=80–99 ، اين 19 سانتي متر اختلاف نشانگركاپ دي وقتي تفاوت 15 سانتي متر خواهد بود (هر 4 سانتي متر يك كاپ بالا يا پايين مي رود) البته براي افراد بسيار بزرگ يا بسيار كوچك اين اعداد كمي بيشتر يا كمتر خواهد بود.

    در نهايت بايد توجه داشت كه مسئله سايز مناسب برای پروتز سينه هميشه بايد قبل از عمل و به صورت يک تفاهم مشترک بين بيمار و پزشك مشخص شده باشد) با يك احتمال تغيير حين عمل به ميزان 25cc در انتخاب يك حجم مناسب فاكتورهای متعددی ازجمله قد، عرض شانه ها، وضعيت سينه ها از نظر حجم و افتادگي و كيفيت پوست، محل نوک سينه و توقعات بيمار حائز اهميت هستند.

    هدف از انجام عمل پروتز سینه داشتن سينه اي با حجم مناسب و زيباست ولي سايز پروتز سینه بايد به گونه اي انتخاب گردد كه زيبايي سينه در طول زمان حتي الامكان طولاني تر حفظ شود. پروتزهاي بزرگ ممكن است براي كوتاه مدت زيبا بنظر برسند ولي بعد از 3–2 سال با افتادگي فزاينده روبرو خواهند شد بنابراين تاكيد بر سايز مناسب “ بجاي هر چه بزرگتر “ بسيار بجاست.

    هدف عمل پروتز سینه | انتخاب سایز مناسب برای پروتز سینه

    سایز سینه بعد از انجام پروتز سینه

    انتخاب نادرست سایز پروتز سینه چه عوارضی دارد؟

    اگر سایز پروتز سینه به درستی انتخاب نشود عوارضی از جمله: فشار زیاد به بافت سینه، ایجاد چین و چروک روی سینه و عدم تطابق و صحیح نشدن شکل پروتز با شکل طبیعی سینه خواهد داشت. بهتر است قبل از عمل پروتز سینه با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید.

    پروتزهای سینه به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

    ۱. پروتز سینه گرد (round)

    این نوع پروتز برای افرادی که دوست دارند سینه‌هایشان برجسته‌تر به‌نظر برسد، مناسب هستند. معمولا کسانی این نوع پروتز را انتخاب می کنند که میخواهند پروتز سینه بافت نرم و خوش‌فرمی داشته باشد.

    ٢. پروتز سینه اشکی (آناتومیکال یا قطره‌اشکی)

    آن افرادی که تمایل دارند پروتز سینه‌هایشان نمای طبیعی‌تری داشته باشد طرفدار این نوع پروتز می باشند. علاوه‌بر این کسانی که بافت سینه‌ی آنها خیلی کم است یا اصلا بافت پستان ندارند، افرادی که سینه‌های تخت و بدون شکل دارند، یا دچار عدم تقارن در سینه‌ها یا نقص ظاهری سینه هستند، برای ظاهر طبیعی‌تر بهتر است از پروتز سینه قطره‌اشکی استفاده کنند.

    سایز مناسب پروتز  | دکتر صفایی

    دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

    به اشتراک بگذارید :