Doctor safaei contact

جراحی پروتز سینه

یکی از شایع ترین عمل های جراحی زیبایی، جراحی پروتز سینه دربانوان است. تصور بسیاری از زنان این است که سینه های بسیار کوچکی دارند یا اینکه سینه هایشان اندازه، شکل نامتوازن دارد و یا معتقدند که جذاب نیست که در اکثر موارد رجوع به  جراحی پروتز سینه  (breast prosthesis) راه درمان آن است. بعضی از خانم ها پس از سن بلوغ سینه هایشان کاملا رشد نکرده یا بعد از حاملگی یا تغییرات وزن، افزایش وزن به میزان قابل توجهی دستخوش تغییرات شده است.

عمل پروتز سینه | رفع ایرادات سینه

شکل پروتز سینه | بزرگ کردن سینه ها با پروتز

مزایای عمل پروتز سینه

 بهبود شکل و تناسب اندام شما به وسیله روش‌های مختلف جراحی زیبایی خصوصا جراحی پروتز سینه، باعث افزایش اعتماد به نفس ، احساس زنانگی و زیبایی توام با تناسب شده و نیز باعث تغییر در نگرش دیگران نسبت به شما می شود. بر طبق مطالعات انجام شده میزان رضایت بیماران بعد از انجام عمل پروتز سینه بسیار بالا می باشد و انجام جراحی پروتز سینه علاوه بر افزایش اعتماد به نفس فرد، باعث بهبود روابط زناشویی وی نیز شده است. همه ساله تعداد زیادی از زنان در سرتاسر دنیا، عمل جراحی پروتز سینه را انجام می دهند و در واقع جراحی پروتز سینه شایعترین عمل جراحی زیبایی بر روی پستانها می باشد.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | جراحی پروتز سینه

پروتز سینه | پروتز پستان | پروتز سینه اشکی

پروتز سینه چیست و جراحی پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

بزرگ کردن سینه با پروتز پستان نوعی جراحی است که با قرار دادن ایمپلنت های سیلیکونی یا سالین در سینه، سینه ها را پر می‌کنند. با قرارگیری صحیح پروتز، می توانند سینه ها را از نظر اندازه متناسب تر کنند و در عین حال ظاهر کلی بیماران را نیز بهبود بخشند. این روش با گزینه‌های زیادی مانند انواع و اندازه‌های ایمپلنت و همچنین تکنیک‌های جراحی، گزینه های انتخابی زیادی را ارائه می‌دهد که می تواند ظاهری طبیعی، متعادل و زیبا را مطابق خواسته های شخصی ایجاد ‌کند.
مانند هر جراحی، جراحی بزرگ کردن سینه شامل بیهوشی عمومی، برش و دوره بهبودی پس از آن است. با این حال، این فرآیند اغلب سریع‌تر و راحت‌تر از انتظار بیماران است. بهبودی پس از اکثر جراحی های بزرگ کردن سینه بسیار سریع است، به این معنی که یک شب بستری شدن در بیمارستان پس از عمل برای بیمار کافی است. زمان بهبودی معمولاً دو تا سه روز قبل از اینکه بیمار برای بازگشت به اکثر فعالیت‌های عادی از جمله کار آماده شود است. وقتی در نظر بگیرید که نتایج بزرگ کردن سینه می تواند سالیان سال باقی بماند، بزرگ کردن سینه برای بسیاری از خانم هایی که از ظاهر سینه خود راضی نیستند، انتخاب مناسبی است.

دکتر صفایی | پروتز سینه چیست

عمل پروتز سینه چیست | جراحی سینه

جراحی پروتز سینه (بزرگ کردن سینه با استفاده از پروتز سینه)  فرآیندی است که شامل 4 مرحله می باشد:

  • آموزش جامع بیمار و گرفتن رضایت نامه آگاهانه
  • ارزیابی قبل از عمل بر اساس بافت بیمار
  • تکنیک جراحی با بهبودی سریع
  • آموزش های کامل بعد از عمل

بایستی مشاوره بین بیمار و جراح، در انتخاب پروتز سینه و مراقبت های بعد از عمل تشکیل شود. جراح پروتز سینه و بیمار باید به این درک متقابل برسند که سایز و نوع پروتز پستان صرفا بر اساس تمایل و خواسته بیمار انتخاب نمی شود، بلکه در این انتخاب عواملی نظیر ابعاد پستان و خصوصیات بافتی آن نیز دخالت دارند. بیمار بایستی متوجه محدودیت های پوشش بافتی پستان خود باشد و اینکه انتخاب پروتز سینه مستلزم در نظر گرفتن مشکل وتوپوگرافی پستان دارد.

انواع پروتز سینه | جراحی پروتز سینه

انواع سايز پروتز سينه

بهترين دكتر جراحي بزرگ كردن سينه

برای داشتن بهترین نتیجه از جراحی های زیبایی سینه بهتر است باتجربه ترین جراح سینه را انتخاب کنید. دکتر فرامرز صفایی پیروز یکی از بهترین جراحان تهران می‌باشد که قبل از شروع روند جراحی با بیمار مشورت های لازم را انجام می‌دهد.

** یک نکته کلیدی که در جلسه مشاوره اولیه دکتر صفائی پیروز باید به آن توجه شود، آن است که مشخص شود آیا بیمار انتظارات واقع گرایانه از عمل جراحی پروتز سینه دارد یا نه؟ **

نمونه کارهای پروتز سینه توسط دکتر فرامرز صفایی پیروز

پروتز سينه چیست | عمل پروتز سینه

پروتز دائمی سينه

شاید برای شما سوال باشد که آیا پروتز سینه تاریخ انقضا دارد یا دائمی است؟ پروتز سینه مانند هر محصول دیگری دارای تاریخ تولید و تاریخ انقضا است. اما این تاریخ انقضا برای زمانی است که هنوز ایمپلنت در سینه قرار نگرفته باشد. زمانی که ایمپلنت در سینه استفاده شود دیگر مانند یک عضو مصنوعی در بدن باقی می ماند و به صورت دائمی است. مراقبت های بعد از جراحی بزرگ کردن سینه تاثیر بسزایی در مدت ماندگاری پروتز دارد.

ایمپلنت سینه | پروتز دائمي سينه

پروتز سینه | جراحی پروتز پستان

جنس ماده پرکننده پروتزها

ماده پر كننده پروتزها از جنس سیلیكون است، سیلیكون جز عناصری است كه در طبیعت موجود است. در مورد بیماری زایی پروتزهای سینه سیلیکونی تحقیقات بسیاری انجام شده  و در حال حاضر هیچ مدركی دال بر اینكه پروتزهای سیلیكونی سینه موجب افزایش بیماری های خود ایمنی یا سرطان سینه می‌شود وجود ندارد.

پوشش تمام پروتزها از جنس سیلیکون است. اما ماده ی پر کننده ی موجود می تواند از مواد مختلف مانند آب نمک، ژل سیلیکون خالص که خود به دو دسته ژل ساده و ژل منسجم تقسیم می شود باشد. پروتز ژل سیلیکون استاندارد بیش از انواع پروتزها همان احساس سینه طبیعی را ایجاد می کند. ژل شکر و نمک (هیدروژل) و روغن سویا (تری لوسنت) که به تازگی کشف شده اند تا بررسی های بیشتر در مورد ایمنی آنها انجام نشود، بکار نمی روند.

جنس پروتز سینه

پروتز آب نمکی | پروتز سیلیکونی

انواع پروتز سینه با توجه به شکل آن ها

یکی از انواع طبقه‌بندی، بر اساس شکل پروتز است. باید در نظر داشته باشیم که مورفولوژی ایمپلنت سینه تعیین کننده شکلی است که در نهایت به سینه می دهد. به عبارت دیگر، دو ایمپلنت با حجم یکسان، اما با شکل های متفاوت، نتایج متفاوتی را ارائه خواهند داد. و حتی دو پروتز یکسان می توانند نتایج بسیار متفاوتی در دو بیمار متفاوت داشته باشند.

انواع مدل پروتز سينه | نتایج انواع پروتز سینه

عمل سينه پروتز | پروتز سينه مدل اشکی

پروتز سینه اشکی

این مدل یک نوع پروتز آناتومیک است که نسبت به نوع گرد آن، شکل طبیعی تری به سینه ها می‌دهد. به همین دلیل است که محبوبیت بیشتری نسبت به مدل های دیگر دارد. مزایای استفاده از پروتز سینه قطره اشکی می‌تواند شامل ایجاد شکل طبیعی تری برای سینه‌ها، افزایش اعتماد به نفس و امکان انتخاب اندازه و شکل مطلوب توسط فرد باشد. این نوع پروتز می‌تواند به افرادی که به دلایل زیبایی یا پس از جراحی سینه نیاز به ایجاد شکل طبیعی دارند، کمک کند.

پروتزهای گرد یا راند

کسانی که ترجیح می‌دهند سینه‌هایی گرد داشته باشند، از این نوع پروتز سینه استفاده می‌کنند. بیشتر خانم‌هایی که این مدل از پروتز را انتخاب کرده‌اند از نتایج آن راضی هستند.

پروتزهای گرد یا راند | انواع پروتز سینه

پروتز سينه مدل اشکی | انواع پروتز سینه

پروتز سینه با توجه به جنس آن ها

متخصصان در طراحی و ساخت پروتزهایی برای جایگزینی یا افزایش سینه در حال کار بر روی ساخت ایمپلنت های جدیدی هستند که تجربه، ایمنی و نتایج این نوع جراحی را بهبود می بخشد. شکل، همانطور که قبلاً دیدیم، انواع مختلفی از ایمپلنت ها را تعیین می کند، اما می توان آنها را بر اساس موادی که از آن ساخته شده اند نیز طبقه بندی کرد. در انواع پروتز سینه دو قسمت ضروری وجود دارد: قسمت خارجی و قسمت داخلی وجود دارد. امروزه سیلیکون رایج‌ترین ماده در داخل و خارج ایمپلنت است، اما تنها مورد نیست.

 اندازه پروتز سینه | انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه (پروتز سیلیکونی، پروتز آب نمکی)

سوالات متداول پروتز سینه:

پاسخ همه سوالات کاربران در مورد پروتز سینه در این صفحه بیان شده است. کلیه سوالات شما عزیزان توسط دکتر فرامرز صفایی پاسخ داده می شود. کافی است سوالات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.

اندازه پروتز سینه چقدر است؟

مهم است بدانید که اندازه پروتز سینه با حجم آنها تعیین می شود. یک سایز به طور متوسط ​​150-200 میلی لیتر است. اگرچه برخی از تولید کنندگان از مقادیر کوچکتر (از 30 میلی لیتر) استفاده می‌کنند که به شما امکان می دهد اندازه مورد نظر را برای هر زن با دقت انتخاب کنید.

برای انتخاب بزرگترین پروتزهای داخلی عجله نکنید، زیرا ممکن است غیرطبیعی به نظر برسند. هنگام انتخاب، تعدادی از عوامل را در نظر بگیرید:

  • بدن، به ویژه، قد و وزن.
  • عرض سینه.
  • حجم اولیه غدد پستانی و وضعیت آنها .

شکل پروتز سینه | اندازه پروتز سینه چقدر است؟

سایز پروتز | اندازه پروتز سینه | مدل پروتز سینه

آیا پروتز سینه برای شما مناسب است؟

دلایل مختلفی برای انتخاب پروتز برای بزرگ کردن سینه وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از متعادل کردن اندازه سینه، جبران کوچک شدن سینه پس از بارداری، یا اصلاح یک نقص مادرزادی کوچکی سینه مانند سینه های لوله ای. به هر دلیلی که به دنبال این روش هستید، هنگام تعیین اینکه آیا کاندید مناسبی برای جراحی بزرگ کردن سینه هستید یا خیر، باید عوامل زیر در نظر گرفته شوند:
• سلامت جسمانی خوبی داشته باشید.
• شلی بیش از حد پوست ممکن است شما را ملزم کند علاوه بر بزرگ کردن سینه، لیفت ترکیبی را نیز در نظر بگیرید. این توسط پزشک در مشاوره شما مشخص خواهد شد.
• اجتناب یا کاهش سیگار؛ اگر سیگار می‌کشید، از شما خواسته می‌شود چند هفته قبل و بعد از جراحی سیگار را ترک یا کاهش دهید تا از عوارض احتمالی مرتبط با نیکوتین جلوگیری کنید.
• در انتظارات خود واقع بین باشید.
• با دادن زمان استراحت و بهبودی پس از جراحی، می توانید خطر بسیاری از عوارض را کاهش دهید و بهبودی خود را سرعت بخشید.

دکتر صفایی | پروتز سینه برای چه کسانی مناسب نیست

کاندیدای مناسب پروتز سینه | پروتز پستان

پروتز سینه برای چه کسانی مناسب نیست؟

  1. کمتر از 18 سال
  2. داشتن مشکلات سلامت عمومی جدی (مانند عفونت، سرطان درمان نشده، بیماری های سیستم ایمنی)
  3. مشکلات روانی جدی دارند
  4. خانم‌هایی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند
  5. سرطان سینه درمان نشده داشته باشد
  6. مصرف بیش از حد الکل، سیگار یا مواد مخدر
  7. انتظارات آنها از جراحی غیرواقعی است

قیمت پروتز سینه چقدر است؟

درج قیمت پروتز سینه در سایت های پزشکی قانونی نیست و مورد تایید وزارت بهداشت قرار نمی گیرد. برای اطلاع از قیمت پروتز سینه و مشاوره بیشتر  با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید. هزینه عمل زيبايي سينه زنان مانند عمل‌های زیبایی دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارد.

هزینه پروتز سینه به عواملی همچون نوع عمل (بزرگ کردن، کوچک کردن، بازسازی سینه)، پروتز سینه انتخاب شده، آزمایشات لازم، مدت زمان لازم برای بستری شدن بستگی دارد. قبل از انجام پروتز سینه در یک جلسه مشاوره با پزشک سعی کنید برآوردی درست از هزینه عمل داشته باشید.

جراحی پروتز سینه | هزینه پروتز سینه

هزینه عمل پروتز سینه | فرم پروتز سینه

تکنیک های برش در پروتز سینه

جراحی شامل قرار دادن یک پروتز سیلیکونی در سینه است. پروتزها در زیر یا بالای عضله قفسه سینه (درست زیر غدد پستانی) قرار می گیرند. چندین روش مختلف برای انجام این کار وجود دارد. محل برش های ایجاد شده برای بزرگ کردن سینه نیز ممکن است بسته به نوع پروتز مورد استفاده و ترجیح بیمار و جراح متفاوت باشد.
وضعیت قرارگیری پروتز در زیر عضله نسبت به پروتز روی عضله کمتر طبیعی خواهد بود. با این حال، نگه داشتن پروتز در زیر عضله ایمن تر است. عضله هم از پروتز محافظت می‌کند و هم احتمال ایجاد "کپسول" را به عنوان یک عارضه کاهش می‌دهد. اگر به دنبال جراحی با بریدگی زیر بغل هستید، تنها راه جایگزین استفاده از پروتز زیر عضلانی و پر از آب نمک (سالین) است.
پروتزهای فوق عضلانی کمی سطحی‌تر به نظر می رسند، این وضعیت آنها را طبیعی‌تر می کند. تنها راه استفاده از پروتزهایی با شکل آناتومیک (قطره اشکی) قرار دادن آنها روی عضله است. شکل پروتز در زیر عضله از بین می رود.
3 امکان برای محل برش وجود دارد.

تکنیک های برش پروتز سینه

جراحی بزرگ کردن سینه | عمل پروتز سینه

برش زیر بغل:

پروتز از طریق یک برش 3-4 سانتی متری در انتهای ناحیه مودار زیر بغل قرار می گیرد. با این تکنیک جراح، دیدن و دسترسی کمتری دارد. پروتز توخالی به صورت دستی یا آندوسکوپی در سینه قرار می گیرد و سپس با سالین پر می شود.
در روش برش در زیر بغل تمام اسکارهای قابل مشاهده روی قفسه سینه از بین می برد. با این حال، این روش ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد و ممکن است موقعیت دقیقی را برای ایمپلنت ها ارائه نکند. ایمپلنت ها ممکن است به طرفین بیفتند و جای زخم به طور برجسته در ناحیه زیر بغل احساس شود

برش زیر سینه:

در این روش یک برش 3 تا 5 سانتی‌متری از خط چین طبیعی زیر سینه ایجاد شده و پروتز قرار می‌گیرد. جای جراحی بسیار کمی پس از جراحی پیداست و در واقع جای بریدگی در داخل خط چین پنهان می‌شود و زیاد مشخص نیست. این روش مرجح ترین روش برش در جهان است زیرا هم قابل اطمینان ترین و هم ساده ترین روش است. این یک موقعیت برش معمولی است که دسترسی کافی را برای ایمپلنت‌ها فراهم می‌کند تا به درستی قرار داده شوند و تقریباً هر نوع و اندازه ای از ایمپلنت را در خود جای دهد. یکی از نکات منفی این برش این است که هنگام بالا بردن بازوها در لباس شنا و بیکینی دیده می شود.

برش زیر سینه  | پروتز سینه

برش پروتز پستان زیر سینه

برش نوک پستان: 

اگر نوک پستان پهن باشد، می‌توان پروتز را با برش در اطراف آرئول در سینه قرار داد. آرئول پوست رنگدانه ای است که نوک پستان را احاطه کرده است. این محل برای کاشت سالین و سیلیکون قابل استفاده است. در مخفی ترین حالت روی قفسه سینه یا بدن قرار دارد، زیرا برای دیدن برش باید کاملاً برهنه باشید. اسکار باقی مانده نامشخص است ولی در این تکنیک احتمال از دست دادن حس در نوک پستان و مشکل در شیردهی وجود دارد.

برش نوک پستان | جراحی پروتز سینه

آيا پروتز سينه عوارض دارد

ریکاوری بعد از پروتز سینه!

ممکن است در چند روز اول پس از جراحی بزرگ کردن سینه، حداقل تورم و درد را تجربه کنید. به طور متوسط 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا ایمپلنت‌های شما کاملا شکل بگیرند. دستورالعمل‌های دقیق بعد از عمل به شما داده می‌شود تا بهبودی شما با رعایت آنها سریعتر صورت بگیرد. معمولا داروهای ضد درد برای کنترل درد و آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز می شود.  بیماران توجه دارند که این مرحله بهبودی معمولاً تنها چند روز طول می‌کشد و بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از آن چیزی است که انتظار داشتند.

دوره نقاهت جراحی پروتز سینه

اکثر بیماران در همان هفته به سر کار باز می‌گردند، مگر اینکه کار آنها بیش از حد سخت باشد. درد، تورم و حساسیت ممکن است چند هفته طول بکشد، اما به اندازه‌ای نیست که مانع از انجام فعالیت های روزانه شما شود. از ورزش شدید تا بهبودی کامل خودداری کنید تا زمان کافی برای بهبود سینه‌ها وجود داشته باشد.  به بیماران توصیه می شود برای جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون، بلافاصله پس از جراحی و بعد از آن، 3 بار در روز پیاده‌روی کنند. 

ریکاوری بعد از پروتز سینه

آيا عمل پروتز سينه درد دارد

اگرچه بعد از چند ماه شاهد محو شدن جای زخم ها خواهید بود، اما ممکن است 4 تا 6 ماه طول بکشد تا بهبودی کامل نهایی را مشاهده کنید. مهم است که در این مدت از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید در ناحیه مورد نظر خودداری کنید، زیرا اشعه خورشید می‌تواند جای زخم را بیشتر نمایان کند. با مراقبت زیاد و صبر و حوصله کافی، متوجه خواهید شد که زخم‌های شما تقریباً پس از تکمیل بهبود قابل توجه نیستند.

دوره نقاهت جراحی پروتز سینه | دکتر صفایی

جراحی سینه | پروتز پستان

آیا عمل پروتز سینه می‌تواند به سرطان سینه ختم شود؟

جراحی بزرگ کردن سینه موثرترین روش بزرگ کردن سینه است. از پروتزهای سینه برای افزایش اندازه و شکل سینه در جراحی بزرگ کردن سینه استفاده می‌شود. پرکاربردترین پروتز سینه در دنیا پروتزهای سیلیکونی هستند. عمل بزرگ کردن سینه با توسعه پروتزهای سیلیکونی و جراحی زیبایی ایمن‌تر شده است.
رایج ترین افسانه در مورد پروتزها این است که سیلیکون باعث سرطان می‌شود. دو ماده مختلف به عنوان پروتز سینه در جراحی های بزرگ کردن سینه استفاده می‌شود. سیلیکون و سالین،  در نتیجه تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نشان داده شده است که این 2 ایمپلنت روی سرطان سینه تاثیری ندارند. ایمپلنت های سیلیکونی باعث سرطان سینه نمی‌شوند و حتی ممکن است از درمان نیز حمایت کنند.

پروتز سینه و سرطان سینه | آیا پروتز سینه باعث سرطان سینه می شود

عمل پروتز پستان و سرطان سینه

سیلیکون باعث سرطان سینه نمی شود

در نتیجه تحقیقات علمی، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سیلیکون باعث سرطان سینه می‌شود وجود ندارد. به خصوص در سال های اخیر،  پروتزهای سیلیکونی اصلا حاوی مواد مضر نیستند. در عین حال، فرصت ترکیدن روی بدن را نیز ندارند و ژل سیلیکون عملا پخش نمی‌شود. این پروتزها حتی در صورت برخورد جسم سخت یا برخورد شدید، خطر ترکیدن بسیار کمی دارند. همانطور که قبلا گفته شد، هیچ تاثیری در تشکیل سرطان ندارند.
اخیراً یک مجله پزشکی بریتانیایی مقاله‌ای در مورد سیلیکون منتشر کرده است. این مطالعه نشان داد زنانی که پروتز پستان باایمپلنت سیلیکونی انجام داده اند نسبت به سایر زنان دیگر کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان سینه قرار دارند. فقط خانم‌هایی که ایمپلنت‌های سیلیکونی دارند باید اطلاعاتی در مورد عمل‌های خود ارائه دهند و از تکنسین‌ها بخواهند که در این راستا گام بردارند، سینه‌های آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنند و تصاویر تکمیلی بگیرند.
در نتیجه، هیچ ارتباط مستقیمی بین سیلیکون و سرطان سینه یافت نشده است. امروزه در ساختار سیلیکون با استفاده از فناوری‌های جدید از خطرات احتمالی جلوگیری کرده و اقداماتی برای بهبود کیفیت زندگی افراد زیباجو انجام شده است و هنگامی که از فرد دارای پروتز سینه مشکوک به سرطان سینه،  ماموگرافی صورت می‌گیرد، اطلاعات به راحتی به تکنسین ها منتقل می شود و سلول های سرطانی به‌سادگی قابل تشخیص است.

آزمایشات قبل از جراحی پروتز سینه

عوارض پروتز سينه زنان

ایمنی پروتز سینه

پروتز سینه مانند همه جراحی‌های دیگر خطراتی مثل: عفونت، پارگی ایمپلنت و اسکار دارد. در صورتی‌ که توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود، عوارض جانبی به حداقل می‌رسد.

نتایج پروتز سینه

با وجود تمام اضطراب های این دوره، واقعیت این است که نتیجه نهایی زمان می برد تا ظاهر شود. در هفته های اول، سینه ها به شدت تخلیه می شوند.  با این حال، برای پایان کامل این فرآیند بدن حدود 12 ماه طول می کشد. با این حال، این بدان معنا نیست که این زمان انتظار بد است.  در واقع، درست پس از جراحی، شما قادر خواهید بود یک سری فعالیت ها را انجام دهید.

اشکال و دوام پروتز سینه | ماندگاری پروتز سینه

پروتز سینه از نظر شکل ظاهری دارای انواع مختلفی است. بیشترین نوع  پروتزی که فعلاً مورد استفاده قرار می گیرند،گرد بوده و قوام بیشتر پروتزهای سینه گرد معمولاً  شبیه به یک ژل چسبنده و ضخیم می باشند. نوع دیگر پروتزها بصورت اشکی است و مشابه نیم رخ سینه های طبیعی می باشد. این نوع پروتزها به جای اینکه پهن باشند کمی بلندتر هستند و در قسمت پایین پرتر می باشند و در مقایسه با پروتزهای گرد به سینه ها، ظاهری مدورتر و گردتر می دهد.دوام و ماندگاری پروتز سینه

جراحی سینه | پروتز پستان

عمل جراحی پروتز سینه

در عمل جراحی بزرگ کردن سینه یک پاکت در پشت عضله و یا بافت سینه ایجاد می شود که پروتز سینه در آن جای خواهد گرفت. برش های لازم برای جراحی شامل سه نوع است در برش زیر سینه ای در قسمت زیرین سینه حدود 3 تا 5 سانتی متر برش زده می شود، و به دلیل پنهان شدن جای برش و دسترسی بیشتر به فضای سینه متداول ترین نوع برش است و موقعیت قرار گرفتن پروتز سینه درون پاکت دقیقا کنترل می شود. برش دیگر نزدیک پوست تیره نوک سینه یا هاله میباشد که در دور لبه ی آن ایجاد می شود. اشکال این برش این است که توسط هیچ، چین پوستی مخفی نمی شود و جای زخم ایجاد شده ممکن است در شیر دادن اختلال ایجاد کند. 

برش دیگر روی یکی از خطوط چین زیر بغل ایجاد می شود. این برش کمتر استفاده می شود چون پیدا کردن مکان مناسب برای پروتز سینه در بعضی بیماران سخت‌تر است و اگر در آینده مشکلی بوجود آید به یک برش اضافی دیگر روی سینه ممکن است نیاز پیدا شود.

انواع مدل پروتز سینه | عمل جراحی پروتز سینه

جراحی بزرگ کردن سینه | عمل پروتز سینه

پروتز سینه و شیردهی 

 طبق آمار بیش از نیمی از بیماران قبل از بچه‌دار شدن عمل شده اند و بیشتر آنان هیچ مشكلی در شیردهی پس از جراحی نداشته اند چون برشی كه استفاده می‌شود كوچك بوده و نهایت تلاش جراح پروتز سینه اینست که میزان به هم ریختگی غده‌های شیری اطراف نیپل را به حداقل برساند. پروتز سینه كه در زیربافت سینه موثر در شیردهی  قرار می‌گیرد و به هیچ عنوان آسیبی به تغذیه كودك نخواهد رساند.

پروتز سینه بعد از سرطان

پروتز سینه یک راهکار جایگزین برای بازسازی سینه پس از عمل جراحی برای برداشتن تومور سرطانی است. بسیاری از زنانی که برای برداشتن تومور سرطانی سینه خود عمل جراحی کرده‌اند، با اختلالات روانی و روانشناختی مانند افسردگی، نگرانی، افزایش تنش و پذیرش بیشتر برای تغییرات بدنی مواجه می شوند. استفاده از پروتز سینه، می تواند به بیماران کمک کند که از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری داشته باشند. ایمپلنت سینه پس از سرطان باعث می شود بازگشت به زندگی عادی راحت تر شود.

افتادگي سينه بعد از پروتز

افتادگی سینه پس از پروتز سینه به علت چندین عامل ممکن است رخ دهد. این عوامل عبارتند از:

  • وضعیت اولیه پستان: در صورتی که پستان قبل از پروتز از وضعیت نامطلوبی برخوردار باشد.
  • نوع پروتز استفاده شده: نوع پروتزی که برای شما انتخاب می‌شود می‌تواند در تعیین احتمال افتادگی سینه نقش داشته باشد.
  • اندازه و وزن پروتز: پروتز‌های بزرگ و سنگین می‌توانند باعث افتادگی سینه شوند.
  • سن بیمار: با پیر شدن، پوست دچار کاهش انعطاف‌پذیری می‌شود و همین باعث می‌شود که بخش‌هایی که با یکدیگر مرتبط هستند به نحوی که از پوست پوشیده شده اند تغییر کنند و باعث افتادگی شوند.

سوالات متداول در رابطه با عمل پروتز سینه

تنوع پروتزهای سینه امکان انطباق با نیازها، تمایلات و ترجیحات افرادی را که تحت این نوع جراحی قرار می‌گیرند و به حداکثر رساندن مزایا و حذف معایب برای دستیابی به بهترین نتایج را فراهم می سازد. در اینجا می توانید پاسخ تعدادی از سوالات خود در مورد پروتز سینه را پیدا کنید. برای دریافت پاسخ سوالات بیشتر به صفحه سوالات متداول پروتز سینه مراجعه کنید.

تغییرات حسی بعد از جراحی پروتز سینه به چه صورت است؟

تغییرات حس سینه بعد از جراحی پروتز سینه به صورت کاهش و یا افزایش حس است. احتمال تغییرات دایمی حس سینه در تمامی روش ها حدود 3 تا 5 درصد و طبق آمار جدیدتر نیم درصد است و بیشترین درصد تغییرات در روش برش اطراف هاله دیده می شود.

تغیرات حسی بعد از جراحی پروتز سینه

پروتز سینه | بزرگ کردن سینه ها

تفاوت لیفت پستان با پروتز سینه

تفاوت اصلی بین لیفت پستان و پروتز سینه در روش درمانی استفاده شده و هدف نهایی آنها می‌باشد. برای انتخاب بین لیفت پستان و پروتز سینه، مشاوره با پزشک جراح تخصصی در این زمینه و بررسی وضعیت شما می‌تواند کمک کننده باشد.

آیا جراحی پروتز سینه با شیردهی تداخلی دارد؟

خیر، بسیاری از زنانی که تحت عمل جراحی پروتز قرار می گیرند، مشکلی در شیردهی ندارند و هیچ گونه خطری برای مادران مشاهده نشده است. در مطالعاتی که میزان سیلیکون در شیر انسان اندازه گیری شده است، در زنان دارای پروتز سینه در مقایسه با زنان بدون پروتز ، میزان بالاتر سیلیکون نشان داده نشده است و تغذیه با شیر مادر برای نوزاد مشکلی ایجاد نمی کند.

میلیون‌ها زن در سراسر جهان جراحی پلاستیک یا جراحی سینه انجام می‌دهند و ایمپلنت سینه در سینه‌های خود می‌کارند. با افزایش تعداد زنانی که کاشت سیلیکونی دارند، این سوال که آیا سیلیکون می‌تواند از شیردهی جلوگیری کند، جای خود را به عنوان یک موضوع بحث مطرح کرده است. ما به شما می‌گوییم آسوده خاطر باشید ایمپلنت سیلیکونی در شیردهی اختلالی ایجاد نمی‌کند. مشخص شده است که خانم‌هایی که جراحی بزرگ کردن سینه انجام داده‌اند می توانند مانند سایر خانم ها شیر بدهند به شرطی که در حین جراحی به مجاری سینه و شیر آسیبی نرسد. اگر کمی بیشتر بخواهیم مساله را باز کنیم، می‌توان گفت که ممکن است بعد از عمل بزرگ کردن سینه، علائم بی‌حسی در نوک سینه‌ها دیده شود. اگر نوک سینه‌ها بی‌حس شوند، ممکن است تکرار عمل مکیدن کودک روندی دردناک برای مادر باشد.

آیا جراحی پروتز سینه با شیردهی تداخلی دارد

پروتز سینه و شیردهی

آیا کسی که دچار بیماری فیبروکیستیک پستان می باشد می تواند تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار بگیرد؟

بله، این حالت شایع بوده و اهمیت پاتولوژیکی ندارد. وجود این حالت ایجاب می کند که فرد به ویژه بعد از سنین 45-40 سالگی به صورت دوره ای معاینه و چک آپ شود. بعد از جراحی پروتز سینه، انجام این معاینات دوره ای ممکن است همراه با درخواست سونوگرافی، ماموگرافی و در صورت لزوم MRI شود و افراد مبتلا به این حالت بهتر است پروتز زیر عضله قرار داده شود تا معاینات تشخیص ذکر شده حتی FNA (آسپیراسیون با سوزن ظریف) به راحتی انجام شود.

فیبروکیستیک پستان | جراحی پروتز سینه

آيا پروتز سينه نياز به تعويض دارد

آیا پروتز باعث ایجاد سرطان و مانع از تشخیص آن می شود؟

خیر، در مطالعات انجام شده هیچ ارتباطی بین گذاشتن پروتز و ایجاد سرطان سینه، بیماری های خود ایمنی و سایر بیماری های سیستمیک یافت نشده است در حال حاضر هیچ مدرک قطعی دال بر این که سرطان در زنانی که پروتز دارند در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می شود هم وجود ندارد.

پروتز سینه و سرطان پستان

جراحی سینه | پروتز پستان

آیا احتمال پارگی یا تخلیه پروتز وجود دارد؟

در مطالعاتی که انجام شده است، خطر پارگی پروتز آب نمکی در طی 3 سال اول 3 تا 5 درصد و در طی 5 سال اول 7 تا 10 درصد گزارش شده است که در صورت وقوع خطری برای بیمار ایجاد نمی کند و خود بیمار نیز متوجه آن می شود؛ دراین صورت نیاز به تعویض پروتز سینه وجود دارد . در مورد پروتزهای سینه ژلی نیز جهت کنترل احتمال پارگی با توجه به آن که پارگی پروتز سینه ژلی ممکن است بدون علامت باشد و در خیلی از مواقع، هنگام تعویض پروتز سینه متوجه آن می شوند.FDA توصیه کرده است که بعد از سه سال MRI کنترل از بیمار گرفته شود و بعد از آن هر2 تا 3 سال یکبار تکرار شود.

ماندگاری نتایج عمل جراحی پروتز سینه چقدر باشد؟

پاسخ دقیق به این سوال امکان پذیر نبوده، زیرا به متغیرهای متعددی وابسته می باشد . مسلما نسل جدید پروتزهای سینه محکمتر بوده و ماندگاری آن ها نسبت به پروتز قدیمی تر بیشتر است و تا وقتی مشکلی ایجاد نشده است نیاز به تعویض نمی باشد.

آیا نیازی به عمل تکمیلی پروتز سینه وجود دارد؟

به طور معمول نه، نکته مهم این است که با گذشت زمان، دراثر بالا رفتن سن، تغییرات وزن، تغییرات هورمون (حاملگی، یائسگی) ممکن است سینه ها دچار تغییرات شوند. اگر بعد از گذشت چند سال فرد از ظاهر خود ناراضی شود ممکن است برای حفظ ظاهر جوان تر نیاز به عمل لیفت (بالا کشیدن) یا تعویض پروتز سینه داشته باشد.

 تعویض پروتز سینه

جراحی پروتز سینه توسط بهترین دکتر

علل عمده تعویض پروتز سینه کدامند؟

  • صدمه شدید به پروتز، نشت پروتز سینه در پروتزهای سالین یا ایجاد عوارضی مانند انقباض کسپولی
  • تمایل فرد برای تغییر سایز که عمدتا تمایل به افزایش سایز پروتز می باشد.

آیا فردی که تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار گرفته می تواند از سولاریوم یا حمام آفتاب جهت برنزه کردن پوست استفاده کند؟

استفاده از سولاریوم یا گرفتن حمام آفتاب باعث صدمه پروتز سینه نمی شود (هر چند ممکن است پروتز سینه گرم شود و زمان لازم برای سرد شدن آن در مقایسه با بدن طولانی تر باشد) لازم به ذکر است کسی که تحت عمل پروتز قرار گرفته است بایستی از برخورد مستقیم اشعه آفتاب با سولاریوم به محل برش جراحی پروتز سینه حداقل به مدت یک سال خودداری نمایند، زیرا برنزه کردن باعث تیره شدن دائمی یا طولانی مدت اسکار محل عمل می شود.

آیا کسی که جراحی پروتز سینه را انجام داده می تواند با هواپیما سفر کند؟

بله، فقط ممکن است دراثر تغییرات در فشار هوا در جدار پروتز انبساط و انقباض رخ دهد که موجب ایجاد مقدار کمی حباب هوا در پروتز شود و فرد احساس شنیدن صدای جابه جایی مایع درهر دو نوع پروتز ژلی و سالین را داشته باشد. این حالت بطور خودبخودی درعرض 24 تا 48 ساعت برطرف می شود.

آیا برای عمل جراحی پروتز سینه نیاز به بیهوشی عمومی می باشد؟

بله، به طور معمول این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

طول مدت عمل جراحی پروتز سینه چقدر می باشد؟

جراحی پروتز سینه بطور معمول 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. البته مدت زمان عمل پروتز سينه در هر بیماری ممکن است متفاوت باشد.

طول مدت بستری بیمار، بعد از عمل جراحی پروتز پستان چقدر می باشد؟

در بسیاری از موارد وقتی عمل جراحی بیمار صبح روز بستری انجام می شود، همان شب ترخیص می گردد در غیر این صورت حداکثر مدت زمان بستری 24 ساعت می باشد

مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه به چه صورت است؟

همانطور که اشاره شد معمولا این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و در طول مدت بستری بیمار یک روز است. هنگام ترخیص برای بیمار، مسکن و آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود. بیمار می تواند روز اول بعد از عمل، پانسمان را برداشته و در صورت تمایل استحمام کند. هم چنین به بیمار توصیه می شود که در هفته اول بعد از عمل رانندگی نکند و محدودیت حرکتی دست ها را رعایت کند (بالا بردن دست ها برای مسواک یا شانه زدن بالامانع است) توصیه می شود در چند هفته اول بعد از عمل، از خوابیدن روی شکم خودداری شود. اولین معاینه کنترل3 تا 5 روز بعد از عمل انجام می شود، در صورتی که در معاینه، کنترل هر گونه شکی در مورد بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد، از نوار مخصوص (Elastic wrap) استفاده می کنند. که دور تا دور قسمت بالایی قفسه بسته می شود و جهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است. معمولا چند روز بعد از عمل، بیمار قادر به رفتن سرکار است ولی انجام فعالیت و ورزش شدید به مدت 2 تا 3 هفته و ترجیحا 4 تا 6 هفته ممنوع است.

دکتر صفایی | مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه

پروتز پستان  | عمل پروتز سینه

بیشترین ورم ناشی از عمل طی 3 تا 5 هفته فروکش می کند. حساسیت بافت ها به ویژه در لمس ممکن است تا چندین هفته طول بکشد. معاینات کنترل بعدی 4 تا 6 هفته، سه ماه و یک سال بعد از عمل انجام می شود و بعد از آن لازم است بیماران هر چند سال یک بار کنترل شوند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :