Doctor safaei contact

شیردهی با پروتز سینه عوارض دارد

پروتز سینه و شیردهی

اگر شما نیز دارای سینه های کوچکی هستید و می خواهید با پروتز سینه (breast prosthesis) زیبایی خود را افزایش دهید و از طرفی قصد بارداری را دارید بهتر است مقاله‌ی پروتز سینه و شیردهی را تا آخر بخوانید. بهتر است با جراح خود درمورد پروتز سینه و شیردهی صحبت کنید تا در آینده مشکلی برای فرآیند شیردهی به نوزاد خود برایتان ایحاد نشود. معمولا نوع برش بر روی سینه ارتباط مستقیمی با شیردهی دارد، نوع برش باید به صورتی انجام شود که باعث مسدود شدن مجاری شیر دهی نشود. داشتن سینه ها و پستان های کوچک معمولا برای بانوان آزار دهنده می باشد و موجب کاهش اعتماد به نفس آن ها می گردد و از طرفی نگرانی در مورد پروتز سینه و شیردهی موجب می شود بسیاری از بانوان که قصد حاملگی را دارند در مورد عمل پروتز سینه دچار تردید شوند.

نوع برش سینه | شیردهی و پروتز سینه

تاثیر پروتز سینه بر شیردهی

زنانی که قصد بزرگ کردن سینه را دارند از خود می‌پرسند که آیا بعد از جراحی می‌توانند شیر بدهند. بیمارانی که قبل از جراحی به فرزندان خود شیر می دهند می توانند پس از جراحی به فرزندان خود شیر دهند. بیمارانی که مشخص است قبل از جراحی قادر به شیر دادن به فرزندان خود نیستند نمی توانند پس از جراحی به فرزندان خود شیر دهند. از آنجایی که پروتزها در زیر بافت سینه قرار می گیرند، سینه ربطی به مجاری شیر ندارد و به مجاری شیر آسیب نمی رساند. به عبارت دیگر هیچ ارتباط مستقیمی بین پروتز و شیردهی وجود ندارد.

 پروتز سینه و شیردهی | نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی

پروتز سینه و شیردهی

آیا می‌توانم با وجود پروتز سینه به نوزادم شیر بدهم؟

بله، به احتمال زیاد می‌توانید. البته این به شیوه جراحی‌تان نیز بستگی دارد. اما بیشتر شیوه‌ها به گونه‌ای انجام می‌شوند که با شیردهی زنان سازگار هستند. برش‌های ایجاد شده در قسمت زیر سینه و زیر بغل مشکلی ایجاد نخواهند کرد. اما برش «لبخند» مانند در اطراف هاله نوک سینه می‌تواند احتمال مشکل در زمان شیردهی را افزایش دهد. این برش به گونه ای است که امکان دارد چندین مجرای شیری را مسدود سازد به همین دلیل در روند شیردهی تداخل ایجاد می‌کند. تنها راه قرار دادن سیلیکون که می تواند به شیردهی آسیب برساند، برش پری آرئول است. زیرا برش در اطراف آرئول ها و قسمت هایی از مجاری (مسیری که شیر از طریق آن عبور می‌کند) داده می شود. به طور کلی اگر برش مناسب باشد، پروتز بر شیردهی و بارداری اختلال ایجاد نمی کند. عملکرد و ساختار سینه ها مستقل از ایمپلنت سینه است.

ايا پروتز سينه مانع شيردهي مي شود

شیردهی در کنار داشتن پروتز سینه

شما تا زمانی که اقدام به شیردهی به نوزاد نکنید، نخواهید دانست که بافت و سلولهای شیرساز پستان شما چگونه با عمل جراحی بزرگ‌سازی سینه، تحت تاثیر قرار گرفته است. البته اگر هنوز هم در نوک سینه‌های‌تان حس دارید (بی حس نشده‌اند) شانس بیشتری برای شیردهی کامل به نوزادتان خواهید داشت. اگر با میزان شیری که اکنون دارید تنها می‌توانید بخشی از نیاز نوزادتان را فراهم کنید، باید از شیر خشک یا شیر فردی دیگر نیز برای تکمیل تغذیه و تأمین نیاز کودک‌تان استفاده کنید. پروتز سینه در بارداری و در زمان شیردهی بهتر است در صورت امکان به زمان دیگری موکول شود اطمینان بیشتری خواهد داشت.

پروتز سینه بعد از بارداری | پروتز سینه در دوران شیردهی

شیردهی با پروتز سینه

اجازه دهید تا پزشک نوزادتان از جراحی‌ سینه شما آگاه شود. او باید کامل مراقب روند افزایش وزن نوزادتان باشد تا مطمئن شود که نوزاد به اندازه کافی غذا خورده است. اگر جراحی‌تان به دلیل رشد نکردن سینه (هیپوپلازی سینه) بوده است، ممکن است مشکلاتی در تأمین شیر به میزان کافی داشته باشید. پس از هر بار شیردهی از شیردوش استفاده کنید تا تولید شیر را در سینه های‌تان تحریک کند.

اگر هم اکنون به جراحی ایمپلنت پستان (بزرگ سازی سینه) فکر می‌کنید و می‌خواهید به نوزادتان شیر بدهید، بهتر است این جراحی را تا زمانی که آخرین نوزادتان را از شیر گرفتید، به تعویق بیندازید. در هر حال این ایده بهتری است زیرا سینه های‌تان در زمان بارداری و شیردهی تغییر می‌کنند و این تغییر ممکن است زیاد و غیر قابل برگشت باشد.

 پروتز سینه در دوران بارداری و شیردهی

پروتز سینه و بارداری

زمان شیردهی بعد از پروتز سینه

بعد از بهبودی کامل محل زخم در جراحی پروتز سینه امکان بارداری و شیردهی بلامانع می باشد اما طبق نظر پزشک متخصص بهترین زمان برای بارداری و شیردهی یکسال بعد از گذشت جراحی می باشد.

شیر دادن با سینه پروتز شده

برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که آیا شیردادن با سینه پروتز شده باعث ترکیدن پروتز نمی شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت پروتز سینه در زمان شیردهی بستگی به نوع برش و نحوه قرار گیری پروتز توسط جراح دارد . برش باید در زیر دیواره عضلانی قفسه سینه باید زده شود به نحوی که آسیبی به هاله دور سینه نزند. همچنین در حین جراحی نباید فشار زیادی بر روی غدد شیرساز وارد شود زیرا باعث اختلال در تولید شیر توسط غدد در سینه می شود. به همین جهت باید در انتخاب جراح خود دقت کافی را داشته باشید. می توان گفت که اشخاصی که دارای فرزند شیرخواره هستند باید هنگام پروتز سینه باید نکاتی را در نظر گرفت.

مکانیسم شیردهی با پروتز سینه و بدون پروتز سینه چه تفاوتی دارد؟

شیردهی با پروتز سینه در مقایسه با بدون ایمپلنت تفاوت چندانی ندارد. اگر پروتز سینه دارید باید توجه داشته باشید که شیردهی شما بدون ایراد اتفاق میافتد، به خصوص در دوره شروع، زمانی که سینه باید عملکرد خود را در رابطه با تولید شیر ثابت کند. ما خانم هایی دیده ایم که جراحی بزرگ کردن سینه انجام داده اند و در رابطه با  شیردهی آن ها را راهنمایی کرده ایم. ما به شما اطمینان می دهیم که هیچ چیز مهمی نادیده گرفته نمی‌شود. کافی است برای مشاوره با ما تماس بگیرید.

دکتر صفایی | پروتز سینه و شیردهی

شیردهی و بارداری بعد از پروتز سینه

شیردادن با سینه پروتز شده عوارضی برای نوزاد دارد ؟

یکی دیگر از سوالاتی که معمولا در عوارض پروتز سینه بر روی شیر دهی مطرح می شود این است که آیا این امکان وجود دارد تا مواد پروتزی به داخل شیر مادر راه پیدا کنند و وارد بدن نوزاد شود. طبق تصور بیشتر افراد شیردادن با سینه پروتز شده باعث می شود محتوای پروتز از این طریق به نوزاد منتقل شود . این تصور کاملا اشتباه می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که در شیر بانوانی که پروتز سینه انجام داده اند ، هیچ ماده مضری وجود ندارد و تفاوتی بین شیر مادران با پروتز سینه و مادران دیگر وجود ندارد.

عوارض پروتز سینه در بارداری و شیردهی

عوارض پروتز سینه در بارداری و شیردهی

پروتز سینه و بارداری

از مشکلات پروتز سینه در زمان بارداری می توان به انقباض سینه ها اشاره کرد. اما نمی توان گفت پروتز سینه در بارداری عوارضی به دنبال دارد و یا خطری برای جنین و مادر به همراه دارد. اینکه سایز سینه در زمان بارداری خود به خود افزایش می یابد ربطی به پروتز سینه ندارد و این یک امر طبیعی است. در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود سیلیکون از پروتز در شیر مادر و یا تایید کننده جذب سیلیکون در روده کودک در صورت نفوذ سیلیکون به شیر وجود ندارد. هیچ داده ای وجود ندارد که نشان دهد اگر سیلیکون وارد بدن کودک شود، باعث بیماری می شود. لازم به ذکر است که سیلیکون به عنوان روان کننده در سرنگ های تزریقی استفاده می شود و تا به امروز هیچ عارضه ای از این امر در کودکان دیابتی که روزانه چنین سرنگ هایی تزریق می شود مشاهده نشده است. بعد از پروتز سینه در زمان بارداری، خطری جدی مادر و جنین را تهدید نمی کند و عارضه ی جدی تا کنون مشاهده نشده است.

پروتز سینه و بارداری | پروتز سینه و شیردهیپروتز سینه و شیردهی | پروتز سینه و بارداری

آیا پروتز سینه در زمان بارداری و شیردهی خطرناک است؟

مطالعات زیادی وجود دارد که این موضوع را رد می‌کند که پروتزها می توانند با کیفیت شیر ​​مادر تداخل داشته باشند یا برای کودک مضر باشند. اگر شما نگران این هستید که بعد از پروتز سینه خللی در شیردهی شما ممکن است رخ دهد لازم است حتما قبل از انجام پروتز با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که اطمینان پیدا کردید می‌توانید ایمپلنت سینه انجام دهید.

برخی از عوامل می توانند در تولید شیر اختلال ایجاد کنند:

متخصصان بهداشت نشان می‌دهند که امروزه از تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که هدف آن حفظ ساختار تشریحی سینه‌ها تا حد امکان است، بنابراین نباید فرآیندهای فیزیولوژیکی طبیعی غدد و بافت‌ها را تغییر داده یا تحت تأثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، پروتز سینه از طریق برشی که در ناحیه آرئول، زیر بغل یا زیر سینه ایجاد می‌شود، این عمل بدون برش دادن هر یک از ساختارهای غده پستانی قرار می‌گیرد. پروتز را می‌توان در پشت یا جلوی عضله قرار داد، اما هیچ دستکاری مستقیمی در غدد وجود ندارد.

با این حال، برخی از روش‌هایی که عدم تقارن سینه‌ها تغییر می‌کند، نیاز به برش یا برداشتن بافت پستان دارند و این می‌تواند با حساسیت این ناحیه تداخل داشته باشد که می‌تواند تا حدودی بر تحریک تولید شیر مادر تأثیر بگذارد. به احتمال زیاد، نتیجه به روش جراحی مورد استفاده بستگی دارد. عمل‌هایی مانند کوچک کردن سینه و لیفت سینه که شامل حرکت نوک سینه می‌شود، احتمالاً در مقایسه با عمل بزرگ کردن سینه که در آن نوک پستان و غده پستانی کاملاً دست نخورده باقی می‌مانند، خطر بیشتری برای تأثیرگذاری بر توانایی شیردهی دارند.

آیا پروتز سینه در زمان بارداری و شیردهی خطرناک استپروتز سینه و بارداری | پروتز سینه و شیردهی

پروتز سینه سیلیکونی و شیردهی

از آنجایی که پروتزهای سینه را می‌توان از سیلیکون ساخت، ترس از نشت این ماده و ورود آن به بدن و همچنین در شیر مادر طبیعی است. این وضعیت بسیار نادر است و نیاز به جراحی اورژانسی دارد که به هر حال شیردهی را قطع می‌کند. می‌توان گفت پروتز سینه در دوران شیردهی اصلا خطرناک نیست و نه برای مادر و نه برای فرزند عارضه‌ی جدی ندارد. اما توصیه بیشتر پزشکان این است که این کار را به زمان دیگری بعد از دوران شیردهی موکول کنند.

تفاوت نتایج جراحی های سینه بر شیردهی چیست؟

جراحی سینه ممکن است تأثیرات مختلفی بر شیردهی داشته باشد، اما تفاوت نتایج آن بستگی به نوع جراحی و تکنیک های استفاده شده دارد. در برخی موارد، جراحی سینه می‌تواند باعث کاهش تولید شیر شود، در حالی که در موارد دیگر، شیردهی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. برخی از عواملی که می‌توانند تأثیرگذار بر شیردهی پس از جراحی سینه باشند عبارتند از:

نوع جراحی: نوع جراحی و تکنیک های استفاده شده می‌تواند تأثیر زیادی بر شیردهی داشته باشد. برخی از جراحی های سینه مانند برداشتن تمامی بافت های سینه می‌توانند باعث کاهش شیردهی شوند.

میزان بافت سینه حفظ شده: در صورتی که در جراحی سینه بخشی از بافت سینه حفظ شود، احتمالاً شیردهی تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

سن بیمار: سن بیمار نیز می‌تواند تأثیرگذار بر شیردهی پس از جراحی سینه باشد. بیمارانی که در سنین جوانی جراحی سینه را انجام می‌دهند، احتمالاً بیشترین شانس برای حفظ شیردهی دارند.

آیا سیلیکون موجود در پروتز سینه من به شیر منتقل می شود؟

پس از جراحی بزرگ کردن سینه، تولید شیر ممکن است کمی کاهش یابد. حتماً به پزشک خود بگویید که از پروتز سینه استفاده می‌کنید تا او بتواند بررسی کند که نوزاد شما شیر کافی دریافت می‌کند.

دکتر صفایی | عمل پروتز سینه سیلیکونی و شیردهی

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سیلیکون از پروتز سینه می تواند عبور کند یا وارد شیر مادر شود وجود ندارد. علاوه بر این، سیلیکون یک ماده ایمن است که به طور گسترده در طبیعت یافت می شود و برای محصولات مختلف کودک مانند پستانک استفاده می شود. قطره های سیلیکون معمولا در درمان گاز معده یا قولنج در نوزادان استفاده می شود.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :