Doctor safaei contact

در مورد بوتاکس و بارداری چه می دانید؟ | عوارض بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

عوارض بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی

رابطه بوتاکس و بارداری 

در زمینه ی بوتاکس و بارداری (Botox and pregnancy) اطلاعات زیادی درباره عوارض بوتاکس در بارداری در دست نیست چرا که قطعیت عوارض بوتاکس در بارداری نیازمند تحقیق و آزمایشات محققان بر روی زنان باردار است، مسلماً هیچ مادری نمی‌خواهد که این ریسک را بپریزد. اما احتمال اینکه رابطه بوتاکس و بارداری می تواند برای جنین خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، بهتر است از انجام آن در بارداری اجتناب کنید. متخصصان پوست تاکید دارند که زنان باردار و شیرده از تزریق بوتاکس خودداری کنند، مهم تر از زیبایی، سلامت جنین است. هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که باکتری بوتاکس در سراسر بدن پخش نشود. 

بوتاکس در بارداری

بوتاکس در بارداری

بوتاکس چیست

سم بوتولینوم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود که این باکتری باعث ایجاد بیماری‌های باکتریایی بوتولیسم می‌گردد و در درمان‌های پزشکی، آرایشی و بهداشتی با نام بوتاکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت ماندگاری اثر تزریق بوتاکس معمولا سه تا چهار ماه است.

نمونه تزریق بوتاکس دکتر صفایی | بوتاکس در بارداری

رابطه ی تزریق بوتاکس و بارداری

در مورد رابطه‌ی تزریق بوتاکس و بارداری گزارشی دال بر اینکه عوارض جدی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد وجود ندارد. اما با این حال بیشتر متخصصان و پزشکان برای بوتاکس در صورت امکان از تزریق در این دوران خودداری می کنند، چون ممکن است بوتاکس و بارداری بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد و این ریسک را نمی توان پذیرفت. ایمنی تزریق بوتاکس در بارداری و شیر دهی به دلیل اینکه هنوز این آزمایش بر روی زنان باردار انجام نشده، نامعلوم است و تاکنون هم گزارش جدی از مشکلات به وجود آمده از تزریق بوتاکس و بارداری در دسترس نیست اما هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که این باکتری در سراسر بدن پخش نشود. با توجه به تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند مانند افزایش هورمون‌های بارداری و افزایش حجم خون اثرات باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بر روی زنان باردار می تواند خیلی شدیدتر باشد.

دکتر صفایی | رابطه ی تزریق بوتاکس در بارداری

تزریق بوتاکس در بارداری

بوتاکس و اقدام به بارداری

بوتاکس و اقدام برای بارداری بهتر است برای مدتی به تعویق بیفتد. چنانچه در حال تزریق بوتاکس هستید و قصد باردار شدن هم دارید، به پیشنهاد پزشکان بهتر است که بین تزریق بوتاکس و باردار شدن 4 ماه فاصله بیفتد تا کمترین خطری متوجه نوزاد نشود.
در صورتی که شما بوتاکس انجام داده اید و به تازگی متوجه شده اید که  باردار هستید، ممکن است خطری جنین شما را تهدید نکند، اما برای اینکه خیال‌تان راحت شود توصیه می‌شود که حتماً برای بررسی وضعیت به متخصص مراجعه کنید. چه بسا نوزادان بسیار زیبا و سالمی وجود داشته‌اند که مادرانشان پس از زایمان متوجه شده‌اند در آخرین نوبت تزریق بوتاکس، باردار بوده‌اند. در صورتی که مقدار کمی تزریق انجام گیرد احتمال پخش آن در سراسر بدن بسیار کم می‌باشد و بهتر آن است که پس از اینکه متوجه بارداری شدید بوتاکس را تا اتمام فرایند بارداری و شیردهی فراموش کنید.

بوتاکس قبل از بارداری

بوتاکس قبل از بارداری

عوارض بوتاکس و بارداری

با حامله شدن زنان، جریان خون در بدن آن ها بیشتر می شود، در این وضعیت باکتری‌های وارد شده به بدن خیلی سریع‌تر از قبل در خون گردش کرده و خود را به مغز می‌رساند و در آن پخش می‌شود. به گفته کارشناسان علم پزشكي، اثر بوتاکس و بارداری می‌تواند برای سلامت زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسیار خطرناک باشد. اثرات این باکتری می‌تواند در زنان باردار با توجه به تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می‌کند مانند افزایش هورمون‌های بارداری و افزایش حجم شدیدتر باشد.
از عوارض بوتاکس و بارداری بر روی حیوانات باردار طبق آزمایشاتی که از تزریق بوتاکس بر روی آن‌ها انجام شده عوارضی از جمله محدودیت رشد داخل رحمی، وزن کم بچه در هنگام تولد، زایمان زودتر از موعد، تاخیر در رشد استخوان‌ها و حتی مرگ جنین ایجاد شده است، با این حال  مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نظری است و قابل تعمیم برای انسان‌ها نیست و شاید خطرات جدی‌تری را برای جنین داشته باشد. هیچ نوع ایمنی قابل اعتمادی برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری وجود ندارد و تضمینی هم در این باره وجود ندارد که باکتری بوتاکس در سراسر بدن مادر گسترش نیابد. تزریق بوتاکس در دوزهای  زیاد، حاوی نوروکسین ها است که می تواند خطرناک باشد و در برخی تحقیقات نشان داده است که سموم بوتولینوم ممکن است از جفت در طول بارداری عبور کنند و باعث مشکلاتی در جنین شود. این احتمال وجود دارد که آنتی بادی‌ها بعد از تزریق بوتاکس فعال شوند و به جنین آسیب برسد، ممکن است واکنش‌هایی که یک بدن به بوتاکس نشان دهد با واکنش بدن دیگر کاملا متفاوت باشد بنابراین استفاده از بوتاکس در حاملگی معمولاً توصیه نمی‌شود.

عوارض بوتاکس در بارداری | تزریق بوتاکس در شیردهی

تزریق بوتاکس و بارداری | بوتاکس در شیردهی

مدت زمان لازم بعد از بارداری برای بوتاکس 

چنانچه مادر قصد شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد، می‌توان بوتاکس را پس از زایمان تزریق کرد. یا بلافاصله پس از قطع تغذیه کودک با شیر مادر، می توان بوتاکس را دوباره شروع کرد، اما بهتر است منتظر بمانید تا پوست و وضعیت هورمونی شما به حالت عادی برگردد.

تاثیر بوتاکس بر تخمک گذاری|  فاصله بوتاکس و بارداری | دکتر صفایی

انجام بوتاکس در دوران شیردهی

درباره عوارض تزریق بوتاکس بر نوزاد در دوران شیردهی نیز اطلاعات کافی در دست نیست، بنابراین بهتر است این درمان زیبایی را تا زمان از شیر گرفتن نوزاد به تاخیر انداخت. نوزادان به دلیل اینکه سیستم ایمنی کاملی ندارند بوتولیسم می‌تواند خطراتی را برایشان داشته باشد، به هر حال در مورد بوتاکس و شیردهی، بوتاکس نوعی سم است و احتمال دارد از طریق شیر مادر به نوزاد برسد و واکنش‌هایی برای نوزاد به دنبال داشته باشد وقتی فردی به بوتاکس حساسیت نشان می‌دهد، به این معنی است که آنتی ژن این سم وارد مویرگ‌های ریز خونی شده و واکنش‌های پوستی نشان داده است.

بوتاکس هنگام برنامه ریزی بارداری

حتی قبل از بچه دار شدن، زنان سعی می‌کنند با انجام معاینات توسط پزشکان، انجام آزمایشات ژنتیکی بر سلامت خود نظارت کنند. به طور طبیعی، مادران باردار می‌خواهند زیبا بمانند و قبل از بارداری به تزریق بوتاکس فکر می‌کنند. آیا ارزش صاف کردن پوست قبل از بارداری را دارد؟

21 روز پس از تزریق، دارو دیگر در خون تشخیص داده نمی شود، به این معنی که تأثیری بر سلامت نوزاد ندارد. بنابراین متخصصان زنان، تزریق بوتاکس را یک ماه قبل از بارداری ممنوع نمی‌کنند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :