Doctor safaei contact

تزریق ژل در بارداری و عوارض آن

تزریق ژل در بارداری

عوارض تزریق ژل در بارداری | تزریق ژل و شیردهی

هدف از تزریق ژل، برای زیبایی، جوانی و حجم دهی به صورت و رفع آثار پیری و یا پیشگیری از آن می باشد. ژل ها با دارا بودن هیالورونیک اسید، که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، خطوط صورت را صاف می‌کند. در جواب این پرسش که آیا تزریق ژل در بارداری عوارضی دارد یا خیر باید گفت هیچ مدرکی درباره عوارض تزریق فیلر در بارداری وجود ندارد اما بهتر آن است که از تزریق ژل (filler) در بارداری پرهیز شود و انجام این کار را به بعد از زایمان و حتی بعد از شیردهی موکول کرد.

توصیه پزشکان برای تزریق ژل در دوران بارداری

پزشکان توصیه می کنند از هرگونه درمان غیرضروری پزشکی در دوران بارداری خودداری کنید زیرا غیرمسئولانه است. مداخلات جراحی زیبایی یا درمان های زیبایی خطرات غیرقابل محاسبه ای را برای جنین و مادر به همراه دارد که اثرات آن غیرقابل پیش بینی است. این همچنین شامل درمان های ظاهراً بی ضرری مانند تزریق اسید هیالورونیک به چین و چروک می شود (مانند تزریق ژل به پیشانی، تزریق ژل به لب، زیر چشم، باسن، سینه، تزریق ژل به بینی،تزریق ژل به چانه، اطراف چشم، زانو، پشت پلک، پشت دست ها، زاویه سازی فک، تزریق ژل به گونه).

 تزریق ژل و بارداری | تزریق ژل در بارداری

تزریق ژل در بارداری | ممنوعیت تزریق ژل در دوران بارداری

کاربرد تزریق ژل چیست؟

تزریق ژل در پوست، نقش مهمی در پرکردن چین و چروک ها و چاله های عمیق ایجاد شده در پوست دارد و باعث جوان شدن پوست صورت می شود. تزریق ژل دارای کاربردهای بسیاری است از جمله خطوط خنده، یا خطوط عمیق اخم و چین های عمیق در اطراف چشم. همچنین تزریق ژل برای حجم دهی و گونه گذاری به ویژه در افرادی که صورت لاغری دارند یا به مرور زمان با گذشت سن حجم گونه ی خود را از دست داده اند کاربرد دارد. فیلرها همچنین برای پر و حجیم کردن لب ها و بهبود ظاهر زخم های فرو رفته نیز بکار می روند. از دیگر کاربردهای تزریق ژل که این روزها بسیار کاربرد دارد می توان به مواردی چون تزریق ژل به پیشانی، تزریق ژل به لب، زیر چشم، باسن، سینه، واژن، بینی، تزریق ژل به چانه، اطراف چشم، زانو، پشت پلک، پشت دست ها، زاویه سازی فک، گونه گذاری با تزریق ژل و ... اشاره کرد.

کاربرد تزریق ژل در بارداری

تزریق ژل در بارداری | تزریق بوتاکس در بارداری

تست حساسیت به کلاژن در حاملگی

تست حساسیت کلاژن شامل تزریق مقدار کمی از کلاژن در بازوی فرد میباشد. پس از یک ماه از انجام این تزریق پزشک بررسی های لازم برای ایجاد هر گونه حساسیت را انجام میدهد. متاسفانه زنانی که حامله هستند و یا قصد باردار شدن دارند به هیچ وجه نباید این تست را انجام دهند.

پزشکان و جراحان پلاستیک به هیچ عنوان اجازه انجام تست حساسیت کلاژن را به زنان باردار نمیدهند حتی اگر زنی بیان کند که من حامله نیستم پزشکان به این مساله اعتماد نمیکنند. لذا نیاز است که هر زنی که میخواهد تست حساسیت کلاژن را انجام دهد قبل از آن انجام تست حاملگی برایش تجویز شود.

تزریق ژل و بارداری | دکتر صفایی

تزریق ژل در بارداری| عوارض تزریق ژل در بارداری 

آیا تزریق ژل در بارداری عوارضی دارد؟

ممکن است بارها از خود پرسیده باشید که آیا استفاده از تزریق ژل در دوران بارداری مجاز است، زیرا در این 9 ماه ممکن است در مقایسه با برخی از درمان های زیبایی خطر بیشتری وجود داشته باشد.

ژل‌های تزریقی از اسید هیالورونیک تشکیل شده است و بدن این مواد را به طور طبیعی تولید می کند، هیچ گونه گزارشی دال بر این که تزریق ژل برای زنان باردارخطر آفرین باشد وجود ندارد. متخصصین بر این باورند  که ممکن است این ماده برای جنین بی ضرر باشد. اما با این حال بهتر است در دوران بارداری از تزریق ژل خودداری کنید و این کار را به بعد از به دنیا آمدن فرزندتان موکول کنید. با اینکه ژل‌های تزریق شده در بدن حرکت نمی‌کنند و با مراقبت صحیح امکان گسترش مواد ژل به جای دیگری از بدن وجود نخواهد داشت و در صد جذب ژل در جریان خون نیز اندک است، بازهم بهتر است احتیاط  لازم را رعایت کرد و تزریق ژل را به زمانی بعد از زایمان به تعویق انداخت.

تزریق ژل لب در بارداری

تزریق ژل لب در بارداری

تزریق ژل لب قبل از بارداری

در دوران بارداری شکل لب ها و حتی صورت به دلیل ورم بارداری تغییر می‌کند. اگر قبل از باردار شدن این کار را انجام داده اید و در دوران بارداری نتیجه آن متفاوت است نگران نباشید.

تزریق ژل لب در بارداری

برای بسیاری از زنان، بزرگ شدن لب در دوران بارداری کاملاً طبیعی است. دلیل این امر افزایش سطح استروژن و تورم خفیف است. یک عامل دیگر را نمی توان نادیده گرفت، ارزیابی دقیق شکل لب ها در دوران بارداری مشکل ساز است. یعنی بعد از زایمان که بدن به حالت طبیعی خود باز می گردد، احتمال عدم تقارن لب ها وجود دارد.

خطرات تزریق ژل در بارداری

آیا تزریق ژل لب در بارداری خطرناک است؟ یک عامل دیگر را نمی توان نادیده گرفت، ارزیابی دقیق شکل لب ها در دوران بارداری مشکل ساز است. یعنی بعد از زایمان که بدن به حالت طبیعی خود باز می گردد، احتمال عدم تقارن لب ها وجود دارد.

عوارض تزریق ژل لب در بارداری

تزریق ژل لب در بارداری | تزریق ژل در شیردهی

برخی از خانم ها در مورد "وضعیت حامله بودن" خود به دکتر نمی گویند و در اوایل بارداری برای بزرگ کردن لب ثبت نام می کنند. شما باید درک کنید که در این مورد، تمام مسئولیت بر عهده مادر باردار است که باید وضعیت را به اندازه کافی ارزیابی کند. عوارض تزریق ژل لب در بارداری برای هر فرد متفاوت است ولی بهتر است بعد از بارداری این کار انجام شود.

آیا دریافت فیلر صورت در دوران بارداری بی خطر است؟

عوارض جانبی هیچ یک از داروهای تزریقی مانند تزریق ژل، تزریق بوتاکس و تزریق چربی برای دوران بارداری آزمایش نشده است. بنابراین از نظر فنی هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا استفاده از آنها در این دوره ایمن است یا خیر وجود ندارد. با این وجود، متخصصان پوست می گویند که بهتر است تزریق فیلر، تزریق ژل و هر نوع جراحی زیبایی را به زمان بهتری موکول کنید و این کار را بعد از بارداری انجام دهید.

تزریق بوتاکس و بارداری | تزریق ژل و بارداری

  هیالورونیک اسید در بارداری | تزریق فیلر در بارداری

آیا تزریق ژل در بارداری عوارضی دارد یا خیر؟

روشی برای اثبات عوارض تزریق ژل در بارداری وجود ندارد

راهی وجود ندارد برای اینکه پزشکان متوجه عوارض تزریق ژل در بارداری شوند، همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید می کند آزمایشی در این زمینه بر روی زنان باردار هنوز انجام نشده است. گرچه اثرات منفی ژل بر روی جنین بسیار کم است، معمولاً توصیه ی پزشکان این است که بهتر است پس از اتمام دوران بارداری و شیردهی تزریق ژل را انجام دهند، تا تمامی جوانب ایمنی برای مادر و جنین رعایت شود. تزریق ژل نیز مانعی برای بارداری محسوب نمی شود و تزریق ژل قبل از اقدام به بارداری سلامت جنین را نیزبه خطر نمی‌اندازد. بنابراین در صورتی که در مدت کوتاهی پس از تزریق ژل باردار شدید، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

در حالت کلی در دوران بارداری بهتر است قبل از اقدام به تزریق ژل یا فیلر تمام جوانب را در نظر بگیرید و حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که سلامت مادر و جنین در اولویت است. اگر تزریق ژل برای بانوان باردار الزامی نیست این کار را به زمان بعد از به دنیا آمدن فرزندتان موکول کنید.

تزریق بوتاکس و بارداری | تزریق ژل در بارداری

تزریق ژل و بوتاکس در بارداری

آیا تزریق بوتاکس و هیالورونیک اسید در دوران بارداری بی خطر است؟

تزریق بوتاکس و تزریق ژل با حدود 221650 تزریق ضد چروک در سال، اینها رایج ترین روش های پزشکی زیبایی در دنیا هستند. تزریق محصولات قابل جذب گاهی اوقات بسته به محصول منجر به واکنش می شود. در حال حاضر، عوارض جانبی شدید بین 0.1 تا 1 درصد بوده است. تزریق بوتاکس در این دوران خطر جدی به دنبال ندارد و عوارض آن بسیار پایین است. به طور کلی تزریق فیلر پوست و روش های زیبایی در دوران بارداری باید با نظر پزشک انجام شود.

دکتر صفایی | تزریق ژل در دوران بارداری

آیا تزریق ژل لب در بارداری ضرر دارد

چه درمان های زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟

تعدادی از درمان‌های زیبایی وجود دارد که در طول بارداری توصیه نمی‌شوند، زیرا می توانند بر رشد جنین و همچنین سلامت مادر تأثیر بگذارند. کارهای زیبایی مجاز در بارداری هم باید با مشورت پزشک باشد. به طور کلی، این درمان ها آنهایی هستند که از فناوری لیزر، مزوتراپی و فرکانس رادیویی استفاده می کنند. همین دسته شامل درمان هایی برای کاهش رسوبات چربی موضعی یا سلولیت مانند حفره، خلاء دوقطبی، فرکانس رادیویی چند قطبی است که برای زنان باردار بی خطر نیستند.

 بیشتر بدانید: تزریق ژل و انواع آن

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :