Doctor safaei contact

بهترین روش گونه گذاری با تزریق چربی کدام است؟

تزریق چربی گونه |  گونه گذاری

گونه گذاری | تزریق چربی به گونه

گونه گذاری با تزریق چربی، پروتز و تزریق ژل و یا جراحی استخوان گونه ، کدامیک مناسبتر و بهتر است؟ در بسیاری از زنان، بافت همبند از اوایل میانسالی شروع به ضعیف شدن می کند. اگر حجم در ناحیه گونه و استخوان گونه از بین برود، چهره دیگر شاداب به نظر نمی رسد، بلکه به طور فزاینده ای پیر و فرسوده به نظر می رسد. افراد با گونه‌های لاغر اگر قصد جراحی زیبایی گونه  دارند باید قبل از هر چیز نکاتی را بدانند. بهترین راه برای حل این مشکل، تزریق ژل گونه (Cheek gel injection) است. برای تشخیص اینکه کدام یک از روش های ذکر شده در بالا بهتر است لازم است مشخصات هرکدام از این روش ها را مطالعه نمایید.

نمونه تزریق چربی به گونه دکتر صفایی

نکات مهم گونه گذاری با جراحی و بدون جراحی

 گونه گذاری یکی از جراحی های زیبایی است که اکثر خانم هایی که نمی خواهند برای چاق شدن صورت، تناسب اندامشان را برهم بزنند به سراغ آن می روند.گونه های لاغر و تکیده، چهره شما را مسن، خسته و بیمار نشان می دهد. تلاش برای برجسته سازی گونه اغلب با افزایش وزن هم شکست می خورد،  چون صورت آخرین ناحیه ای است که با چاق شدن حجم اضافه می کند و با لاغر شدن نیز اولین منطقه ای که حجم کم می کند، صورت و گونه است! پس چاره چیست؟ به گفته متخصصان زیبایی، تنها سه روش برای گونه گذاری وجود دارد: تزریق فیلر، قرار دادن پروتز و جراحی استخوان گونه. بعضی ها معتقدند تزریق چربی گزینه بهتری است زیرا از بدن خود فرد گرفته می شود و بیشترین سازگاری را با بافت پوست دارد. در مقابل، گروهی معتقدند چربی و ژل خیلی سریع جذب می شوند و ممکن است عدم تقارن ایجاد کنند.

بعضی ها هم پروتز را بهترین گزینه می دانند چراکه بیشترین میزان تقارن را ایجاد کرده و ماندگاری مادام العمر دارد. از طرف دیگر تعدادی از بیماران با جراحی فک و جلو کشیدن استخوان گونه به بهترین نتیجه می رسند. اما بهترین روش کدام است؟ 

گونه گذاری با جراحی و بدون جراحی

گونه گذاری با تزریق چربی

گونه گذاری با تزریق چربی یا ژل

برای گونه گذاری می توان روش های مختلفی استفاده کرد. تزریق ژل و تزریق چربی دو روش بسیار معمول است که برای برجسته کردن گونه استفاده می شود. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند و هزینه های مربوط به هر کدام با دیگری متفاوت است. هر کدام از روش های تزریق ژل یا تزریق چربی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. ماندگاری، هزینه تزریق ژل یا چربی، زمان رسیدن به نتیجه دلخواه، راحت بودن یا دشوار بودن تزریق و مراقبت های قبل و بعد از آن از جمله ویژگی هایی هستند که بر اساس آن ها می توان تصمیم گرفت ژل تزریق کرد یا چربی.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، مدت زمان نتایج تزریق چربی متغیر است. همچنین طول عمر این تزریق ها به سبک زندگی، ویژگی های فیزیکی، ناحیه تحت درمان و همچنین به روش برداشت، سوزن استفاده شده و سطح تزریق بستگی دارد. به طور کلی، مواد تزریق شده در مناطقی که بیشتر تحت تأثیر حرکت عضلات قرار می گیرند، به راحتی ناپدید می شوند.

تزریق چربی به گونه

تقارن گونه ها صد در صد نمی شود

تزریق می تواند با استفاده از چربی یا ژل انجام شود که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. از مزایای هر دو این روش ها می توان به سرپایی بودن آنها و عدم نیاز به بیهوشی و اتاق عمل اشاره کرد. اما از آنجایی که برای تزریق از نسج نرم و مایع استفاده می شود شاید نتوان قرینگی صددرصد در دو طرف صورت ایجاد کرد. از لحاظ ماندگاری نیز باید بدانید که حدود دوسوم از حجم چربی ظرف چند هفته تا چند ماه جذب بدن می شود.

مدت ماندگاری باقی مانده آن را هم نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد. ژل نیز که از هیالورونیک اسید یا مایع میان بافتی بدن انسان تشکیل شده است، پس از 8 تا 10 ماه کاملا جذب می شود. علاوه براین ها، ژل و چربی موقع جذب ممکن است غیرمتقارن جذب شوند. به عبارتی برجستگی یک طرف صورت شاید زودتر از طرف دیگر کاهش یابد. یکی دیگر از محدودیت های این روش، سنگین شدن و افتادگی پوست با بالا رفتن سن است. در این صورت فیلر در جایی که باید قرار نمی گیرد. خطر عفونت نیز در هر دوی این روش ها مطرح است.

دکتر صفایی | تزریق چربی به گونه

تزریق چربی به گونه | کاشت گونه با چربی

نکته: تزریق فیلر اصولا نباید باعث کبودی و تورم قابل توجه شود مگر اینکه حین تزریق سوزن ناخواسته وارد رگ یا یک منبع خون دهنده شود. در این صورت زیر بافت خونریزی رخ می دهد و هماتوم تشکیل می شود، اما در حالت طبیعی، تورم بسیار مختصر است. نتیجه نهایی تزریق را هم می توان یک تا دو ماه بعد مشاهده کرد.

گونه گذاری با پروتز

پروتز از تزریق فیلر بهتر است

پروتز گونه بر تزریق فیلر ارجعیت دارد زیرا در این روش قرینگی گونه ها دقیق تر است. پروتزها از نسج سخت هستند و قوام شان کمی نرم تر از استخوان است، همچنین شکل ها و سایزهای مختلفی دارند؛ بعضی از آنها تنها باعث برجستگی گونه می شوند اما بعضی دیگر ناحیه استخوان کف چشم و گودی پلک پایین را هم پوشش می دهند. گروهی هم باعث برجستگی گونه به علاوه قوس گونه می شوند. لازم به ذکر است که این پروتزها در لمس بسیار طبیعی بوده و درست مانند استخوان گونه هستند.

جراحی چگونه انجام می شود؟

برای قرار دادن پروتز، ناحیه داخلی گونه از بین دندان ها و لپ برش داده می شود، سپس پروتز را روی استخوان گونه قرار می دهند و با پیچ فیکس می کنند؛ بنابراین همه برش ها داخل دهانی هستند. این جراحی بهتر است تحت بیهوشی کامل انجام شود. مدت زمان آن نیز حدود یک ساعت است. با توجه به پیشرفت سیستم های بیهوشی و پمپ های درد می توان گفت میزان درد بعد از عمل بسیار خفیف است.

دوران نقاهت این جراحی نهایتا یک هفته طول می کشد. در این مدت، شست وشو و بهداشت دهان بسیار مهم است، بنابراین باید روزی چهار بار بخیه ها را با دهان شویه یا آب نمک شست و شو داد. مسواک زدن هم از اولین روز بعد از جراحی مجاز است. درواقع مسواک با محل بخیه ها اصلا تماسی ندارد، همچنین بیمار باید برای یک هفته آنتی بیوتیک مصرف کند.

 نمونه گونه گذاری با تزریق چربی توسط دکتر صفایی

 تزریق چربی به گونه | کاشت گونه با تزریق چربی

ماندگاری نتایج دائمی است

در این جراحی معمولا از بخیه های جذبی استفاده می شود. همچنین اگر حین عمل مشکلی پیش نیاید و مدت زمان آن طولانی نشود، تورم خفیف است. ماندگاری این روش دائمی است و نیازی به تعویض پروتز وجود ندارد؛ مگر اینکه بدن نسبت به آن واکنش نشان دهد یا جراحی استریل نباشد و پروتز قبل از جایگذاری در محلول آنتی بیوتیک قرار داده نشود. در این صورت ممکن است عفونت رخ دهد و پزشک مجبور شود پروتز را خارج کند.

اهداف گونه گذاری با تزریق چربی چیست؟

اهداف تزریق چربی گونه عبارتند از:

  • حجم قسمت مرکزی صورت را بازیابی کنید
  • جوانسازی صورت
  • درمان چین و چروک های عمیق
  • بهبود کیفیت پوست صورت

گونه گذاری با جراحی استخوان

این روش مناسب همه نیست

این روش معمولا برای افرادی انجام می شود که قبلا گونه شان در یک سمت یا هر دو طرف شکستگی داشته و دچار فرورفتگی شده است. در این جراحی استخوان گونه را مجددا از محلی که شکسته و به اشتباه جوش خورده جدا می کنند و در محل صحیح قرار می دهند.

البته در کسانی که فک بالا و ناحیه میانی صورت شان عقب و فک پایین شان جلو است نیز می توان همزمان با جراحی فک، استخوان های میانی صورت و پایه های گونه را برش داد و جلو آورد. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و مدت زمان آن بین دو تا دو و نیم ساعت است. همه برش ها هم داخل دهانی هستند. در بعضی موارد، علاوه بر تغییر محل استخوان می توان از پروتز نیز استفاده کرد.

گونه گذاری با تزریق چربی

تزریق چربی به گونه

نکات مهم قبل از گونه گذاری

قبل از تزریق چربی به گونه لازم است نکات زیر را رعایت کنید. رعایت نکات قبل و بعد از تزریق چربی به گونه به بهبودی سریع شما و دریافت نتیجه بهتر کمک می کند.

  • توجه داشته باشید که ناحیه مناسب جهت تخلیه و برداشت چربی و همچنین میزان چربی برداشتی را می بایست پزشک متخصص تعیین نمایند.
  • از آن جا که فرآیند تزریق چربی، تحت بی حسی موضعی انجام می شود،  قاعدتا دردی به دنبال ندارد.
  • برای انجام تزریق، قبل از ورود به اتاق تزریق باید پوست صورت خود را به خوبی شسته و از هر گونه ماده آرایشی پاک کنید.
  • حتما شب قبل از تزریق، حمام کنید، زیرا تا چند روز پس از تزریق جهت مراقبت از نتیجه تزریق نباید استحمام نمایید.
  • در صورتی که به برخی بیماری ها اعم از فشار خون بالا، دیابت و نیز بیماری های زمینه ای و مزمن مبتلا هستید، حتما پزشک خود را از این مسئله آگاه سازید.
  • مصرف آسپیرین و داروهای حاوی آن همچون وارفارین، ژلوفن و غیره و همینطور داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی از 2 هفته قبل از تزریق چربی ممنوع می باشد و باید در صورت مصرف این قبیل داروها، پزشک تان را مطلع سازید.
  • چنانچه به بیماری های عفونی اعم از هپاتیت، ایدز و غیره  مبتلا هستید، ضرورتا پزشک خود را آگاه نمایید.
  • تزریق چربی در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است، از این رو در در صورت حاملگی یا شیردهی، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که نسبت به برخی داروها حساسیت دارید، این موضوع را به اطلاع پزشک تان برسانید.
  • حداقل از یکماه قبل از تزریق چربی، سیگار و دخانیات مصرف نکنید، زیرا منجر به تاخیر در روند بهبودی می شود.
  • قبل از تزریق چربی به میزان فراوانی آب و مایعات بنوشید، چرا که در تمامی شیوه های درمانی اعم از تهاجمی و غیر تهاجمی می بایست بدن شما آب کافی داشته باشد ؛ چرا که کم آبی بدن، روند بهبودی را مختل خواهد کرد.

تزریق چربی به گونه | گونه گذاری با تزریق چربی

تزریق چربی به گونه | تزریق چربی به چانه

قبل از عمل خوب فکر کنید

برجسته سازی گونه تنها باید در موارد لازم انجام شود. درواقع نیمی از این مراجعان برجستگی گونه مناسبی دارند. این افراد اغلب یک سال بعد از عمل از انجام آن پشیمان می شوند چراکه گونه های شان بیش از حد برجسته می شود. در این صورت خارج کردن پروتز و برگشت به حالت اولیه به راحتی انجام پذیر نیست زیرا پروتز تقریبا با استخوان یکی شده است. خارج کردن ژل و چربی نیز کار خیلی سختی است. البته با تزریق مواد به خصوصی می توان جذب آنها را تسریع بخشید اما هیچ وقت نمی توان به یک باره تمامی فیلر را از بافت خارج کرد. بنابراین افراد باید حتما قبل از برجسته سازی گونه معاینه کلینیکی دقیق شوند تا از اعمال غیرضروری جلوگیری شود.

مراقبت تزریق چربی به گونه

گونه گذاری با تزریق چربی

چند روز قبل از تزریق چربی از مصرف دخانیات بپرهیزید

مصرف دخانیات باعث می شود سرعت بهبودی زخم ها پایین بیاید. بهتر است حداقل 6 هفته قبل از تزریق چربی، سیگار یا هر نوع دخانیاتی را مصرف نکنید. برای نتیجه بهتر لازم است نکات قبل از تزریق چربی رعایت شود.

هزینه گونه گذاری با تزریق چربی

ژل به صورت آماده در حجم های مختلف به فروش می رسد. هزینه یک بسته ژل باتوجه به برند آن می تواند از حدود 800 تا یک میلیون و دویست هزار تومان باشد. هزینه نهایی تزریق دو گونه نیز (شامل دستمزد پزشک و هزینه ژل) معمولا بین یک و نیم تا دو میلیون تومان تمام می شود. ساکشن و تزریق چربی هم اگر در بیمارستان انجام شود حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان هزینه دارد. قیمت یک جفت پروتز نیز حدود یک میلیون تومان است.

درکل، جراحی پروتز (شامل هزینه پروتز، بیمارستان و دستمزد پزشک) حدود پنج تا شش میلیون تومان تمام می شود. هزینه جراحی استخوان فک بدون پروتز نیز بین پنج تا شش میلیون تومان است. توجه داشته باشید که تمامی این هزینه ها با در نظر گرفتن دستمزد پزشک می توانند متغیر باشند.

دکتر صفایی | هزینه تزریق چربی به گونه

هزینه تزریق چربی به گونه  | قیمت تزریق چربی به گونه

گونه گذاری به چه روش هایی انجام می شود؟

روش های مختلفی برای گونه گذاری وجود دارد. گونه گذاری با تزریق چربی، گونه گذاری با تزریق ژل، گونه گذاری با جراحی انواع روش های برجسته کردن گونه است.

سن مناسب برای گونه گذاری چه سنی است؟

گونه گذاری سن محدودی ندارد اما بهتر است افراد بالای 18 سال این کار را انجام دهند.

گونه گذاری معمولاً به یک یا چند مورد از دلایل زیر انجام می شود:

موارد زیر از علت های تزریق چربی گونه می باشد:

  1. برای مشخص کردن و کانتور کردن صورت.
  2. حجم گونه ها را افزایش دهید و صورت را کانتور کنید تا ظاهری جوان تر ایجاد کنید.
  3. برای اصلاح عدم تقارن های قبلی صورت، در نتیجه ایجاد نمایه ای متعادل تر.
  4. با خنثی کردن علائم قابل مشاهده پیری صورت که گونه ها را به سمت پایین می کشد و اغلب ظاهر چشم های توخالی و خسته و خطوط و چین های برجسته اطراف دهان را ایجاد می کند، صورت را جوان کنید.

عوارض جانبی تزریق چربی در گونه چیست؟

موارد زیر برخی از عوارض تزریق چربی به گونه می‌باشد که برای هر فرد متفاوت است:

 1. تورم: ممکن است در ناحیه تزریق و اطراف آن ورم و تورم رخ دهد.

2. درد و احساس ناراحتی: ممکن است در ناحیه تزریق درد و یا احساس ناراحتی رخ دهد.

3. عفونت: در صورتی که تزریق چربی در شرایط نامناسبی انجام شود، ممکن است باعث عفونت در ناحیه تزریق شود.

4. تغییر در رنگ و شکل: ممکن است با ورود چربی به بافت صورت، شکل و رنگ گونه تغییر کند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :