Doctor safaei contact

تزریق چربی به کدام نواحی بدن انجام می شود

تزریق چربی

روش های تزریقی یکی از شایع ترین روش ها و چربی یکی از شایعترین موادی است که برای جوانسازی پوست استفاده می شود. مانند سایر روش‌های تزریق چربی باعث کاهش یا برطرف شدن چین و چروک ها می شود. تزریق چربی (Fat injection) را می توان در حجم بیشتر در مقایسه با سایر فیلرها استفاده کرد، این به این معناست که تزریق چربی می تواند علاوه بر برطرف کردن خطوط ناشی از پیری، خطوط اطراف چشمها، صورتی پرتر و جوانتر و نمای بهتر و پوست صافتر را ایجاد کند. تزریق چربی به لایه های عمقی بافت صورت، ظاهر لاغر و استخوانی صورت را که اغلب در اثر افزایش سن ایجاد می شود از بین می برد.

تزریق چربی صورت

تاریخچه تزریق چربی

اگر چه رواج تزریق چربی یک پیشرفت نسبتا جدید در جراحی پلاستیک است، اما ایده تزریق چربی جدید نمی باشد. در سال 1893 اتوگرافت چربی آزاد  برای پر کردن نواقص بافت نرم مورداستفاده قرار گرفت. استفاده از چربی شکمی خود فرد برای اصلاح نواقص ناحیه فک تحتانی و چانه در سال 1909 گزارش گردید.

تزریق چربی به صورت

در اوایل قرن بیستم تلاش‌هایی برای اصلاح سایر موارد، نظیر آتروفی نیمه صورت و نواقص پستان صورت گرفت، اما توسعه روش تزریق چربی صورت تا اوایل دهه هشتاد (یعنی زمانی که عمل لیوساکشن رواج یافت) به تاخیر افتاد.

Illouz در سال 1984 انتقال چربی بدست آماده از طریق لیوساکشن را گزارش کرد. در سال 1986 Ellenbogen استفاده از انورگرافت چربی آزاد رادر اصلاح نواقص آتروفیک و بدنبال تروهای صورت گزارش کرد. با اصلاحات انجام شده در تکنیک تزریق چربی، بعنوان روش انتخابی برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات شامل اسکارهای صورت، برجسته سازی و چین چروک صورت مطرح گردیده است.

تزریق چربی صورت | تزریق چربی چیست

تزریق چربی چیست | تزریق چربی به صورت

تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی صورت (یا انتقال چربی) به روشی اطلاق می شود که در آن چربی از شکم و یا نواحی بدن فرد گرفته شده و به صورت (یا به سایر نواحی مورد نظر فرد) تزریق می شود. هدف از این روش اضافه کردن حجم صورت، لب ها، باسن و یا دستها می باشد که باعث می شود نمای آن پرتر و جوانتر شود. تزریق چربی می تواند فرورفتگی صورت و بعضی از انواع اسکار را درمان کند و باعث زیباتر شدن افراد شود. تزریق چربی صورت، از طریق ایجاد  پُری و برآمدگی ، باعث درجاتی از لیفت در بافت صورت می شود. تزریق چربی ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر روش هایی مانند لیفت صورت یا ابرو انجام شود. تکنیک ها و ابزارهای مختلفی برای تزریق چربی وجود دارد. اصولاً چربی ها با انژکتورهای مخصوص لیپوساکشن گرفته می شوند و به انژکتور دیگری منتقل می شوند و در محل های جدید خود تزریق می شوند. در هر دو مرحله نیازی به برش و بخیه نیست و بی حسی موضعی کافی است.

تزریق چربی چیست | کاربردهای تزریق چربی

دلایل انجام تزریق چربی | مناطق تزریق چربی در بدن

چرا تزریق چربی انجام می شود؟

تزریق چربی یکی از جراحی‌های زیبایی است که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری بدست آورده است. تزریق چربی دارای کاربردهای زیادی است. می توان با استفاده از تزریق چربی برای بزرگ کردن یک ناحیه، اصلاح، تغییر شکل، جوانسازی ناحیه اعمال شده و یا ترمیم اسکارها با استفاده از قدرت شفابخش سلول های بنیادی موجود در آن، درست مانند فیلر یا ایمپلنت­های پروتز استفاده کرد. با تزریق چربی می توان از بروز علائم پیری، افتادگی و از بین رفتن حجم قسمت های مختلف بدن جلوگیری کرد. در اصل، چربی را می توان در هر جایی از بدن که حجم بیشتری مورد نظر است، تزریق کرد و تزریق چربی بیشتر به عنوان مثال در سینه ها و باسن انجام می شود. به جای عمل جراحی، تنها با چند تزریق در هر ناحیه  از بدن که رسوبات چربی نامطلوبی دارد، اثرات مشابهی خواهد داشت.

نمونه کارهای تزریق چربی دکتر صفایی

تزریق چربی از شکم به صورت

روش های مورد استفاده برای تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی در گذشته با انتقال مستقیم چربی از یک ناحیه انجام می شد. امروزه چربی های گرفته شده با توجه به ناحیه مورد استفاده پردازش می شوند. به عنوان مثال چربی را می توان با روش نانوگرافت برای تزریق چربی زیر چشم با پوست بسیار نازک استفاده کرد در حالی که می توان آن را به عنوان میکروگرافت برای سایر نواحی صورت استفاده کرد. گرافت های ماکرو یا میکرو یا نانو با توجه به ناحیه ای که قرار است اعمال شود تهیه می شوند.

روش های مورد استفاده برای تزریق چربی چیست

چربی­‌های مصرفی برای تزریق چربی را از کدام نواحی بدن می­توان تهیه کرد؟

تزریق چربی دارای مراحلی است که اصلی ترین مرحله آن تهیه چربی است. چربی که قرار است برای شما تزریق شود از نواحی مختلف بدن شما دریافت می شود. چربی‌‌ها را می‌توان از بسیاری از قسمت‌‌های بدن خارج کرد، اما ماندگاری چربی در برخی از نواحی طولانی‌‌تر است، بنابراین چربی را از این نواحی تهیه می کنند، قسمت داخلی و خارجی ران‌‌ها، زیر شکم، ناحیه کمر و گاهی اوقات ناحیه باسن ممکن است مکان مناسبی برای گرفتن چربی ها باشند.

برداشت چربی برای تزریق چربی

بهترین دکتر تزریق چربی

علل تغییرات پوست و بافت نرم کدامند؟

  •  پیری پوست، خود را با کاهش ضخامت ، انعطاف پذیری و چسبندگی به بافت‌های زیرین نمایان می سازد. در اپیدرم تعداد ملانویستها و سلول‌های لانگرهانس کاهش می یابد. با از بین رفتن ماده زمینه ای (ground substance) فیبرهای الاستیک و کلاژن، درم آتروفیه می شود.
  • تماس با نور آفتاب باعث آسیب مشخص و واضح به پوست می شود. مشخصه آسیب ناشی از نور آفتاب الاستوزیس می باشد(یعنی رسوب الیاف الاستیک ضخیم شده و نامنظم که بطور نسبی تخریب شده اند)
  •  مصرف سیگار باعث ایجاد تغیراتی در پوست می شود.
  •  اسکار ناشی از تروما، آکنه و حرکات تکراری عضلات زیرپوست منجر به تغییرات هستیولوژیک قابل پیش بینی می شود.
  •  هنگام ترمیم زخم اگر لبه های زخم به خوبی به سمت بیرون برآمده نشوند، منجر به اسکار فرورفته می شود.
  • نوسانات مکرر وزن نیز می تواند منجر به ایجاد چین و چروک شود.
  •  زمینه های ژنتیک

موارد کاربرد تزریق چربی کدامند؟

  •  آتروفی چربی ناشی از افزایش سن در نواحی خطوط  خنده، خط اخم، پلک و اطراف کاسه چشم و ناودان اشکی
  •  درمان نواقص مادرزادی نظیر آتروفی همی فاسیال (نیمه صورت)
  •   تروماهای صورت و اندامها ، پرکردن بعضی از انواع اسکار و بهبودی ظاهر آنها
  •   صدمات حاد ومزمن بافت نرم
  •   برجسته سازی باسن (که به آن Brazilian  bult lift می گویند)
  •   برای پشت دست به منظور ایجاد ظاهری پرتر و جوان تر برای دست
  •   بازسازی سینه
  •   برجسته سازی اجزای صورت بویژه لب ها

کاربردهای تزریق چربی | تزریق چربی برای برجسته سازی گونه

کاربردهای تزریق چربی | جوانسازی دست و پا تزریق چربی

تزریق چربی چگونه انجام می‌شود؟

تزریق چربی معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. گاهی اوقات مرحله‌ای از عمل جراحی می‌تواند باشد که تحت بیهوشی عمومی انجام شود، به عنوان مثال در طی فرآیند لیفت صورت مانند پرکردن گونه ها با تزریق چربی و ... پس از جمع‌آوری چربی از بدن فرد، چربی جمع‌آوری شده تحت فرآیندهای مختلفی مانند شستشو و سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا برای تزریق آماده شود. سپس چربی از طریق انژکتور به زیر پوست منتقل می‌شود و تزریق چربی خاتمه می‌یابد. از آنجایی که در طی این روش هیچ برشی ایجاد نمی شود، هیچ اثری از خود نیز باقی نمی‌گذارد.

تزریق چربی چگونه انجام می‌شود | دکتر صفایی

ماندگاری تزریق چربی

هر چه سلول‌های چربی منتقل شده به محل جدید خود بیشتر زنده بمانند، تزریق چربی دائمی‌تر خواهد بود. به لطف برخی دستگاه‌هایی که اخیراً ساخته شده است، چربی‌های استخراج شده را می‌توان بدون تماس با هوا به ناحیه مربوطه منتقل کرد. به این ترتیب چون از دست دادن بافت کمتر است، زمان ماندگاری چربی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

به همین دلیل است که تزریق چربی نسبت به روش‌های تزریقی دیگر با استفاده از پرکننده‌های حاوی هیالورونیک اسید برتری دارد. میزان زنده ماندن سلول‌های چربی به مواد جراحی مورد استفاده، نحوه گرفتن و انتقال چربی طی فرآیندهای مختلف بستگی دارد.

به طور متوسط ​​40 درصد چربی‌های انتقال یافته پس از 6 ماه می‌توانند باقی بمانند بنابراین در برخی موارد ممکن است نیاز به تکرار تزریق چربی باشد. شانس موفقیت در مناطق غیر‌فعال بیشتر است. به عنوان مثال، در حالی که تزریق چربی در ناحیه گونه موفقیت آمیزتر است، اما در نواحی فعال مانند پاها می‌تواند موفقیت کمتری داشته باشد.

ماندگاری تزریق چربی | دوام تزریق چربی

ماندگاری تزریق چربی | دوام تزریق چربی

تزریق چربی دائمی

چربی‌‌های گرفته شده با لیپوساکشن با مکانیسمی صوورت می‌گیرد که به بافت چربی آسیبی وارد نشود که می تواند تا 80 درصد میزان ماندگاری آن را فراهم کند. چربی را با عبور از محفظه‌ای بدون شکستن امواج صوتی می‌شکند و این امکان را می دهد که آن را با کانول‌های بسیار نازک و بدون ضربه مصرف کنند.

با استفاده از سلول‌های بنیادی به دست آمده از چربی، همراه با تزریق چربی، ماندگاری چربی افزایش یافته است. با کمک سلول های بنیادی می توان به بقا، رشد و ترمیم سلول‌های آسیب دیده دست یافت. با بهره‌گیری از توانایی جوان‌سازی این سلول‌ها، می‌توان به طور طبیعی ظاهر جوانی را به چهره بازگرداند و اثرات روند پیری را معکوس کرد. از آنجایی که پیوند چربی صورت موثر است، تکنیک‌های اثبات شده می‌توانند در دستیابی به نتایج موثر توسط یک جراح به خوبی آموزش دیده انجام شوند.

ماندگاری تزریق چربی چقدر است؟ عوامل موثر بر ماندگاری تزریق چربی کدامند؟ تزریق چربی ماندگاری بالایی دارد. می توان گفت که زمان ماندگاری تزریق چربی از یک سال تا 3 سال می باشد. ماندگاری تزریق چربی به عوامل زیادی همچون سن، ژنتیک، رعایت نکات، پزشکی که تزریق چربی را انجام می دهد بستگی دارد.

آیا در اکثریت بیماران اثرات دراز مدت تزریق چربی مربوط به صورت است؟

در بعضی از بیماران اثرات تزریق چربی برای مدت یک سال یا بیشتر باقی می ماند معمولا چربی به آهستگی توسط بدن جذب می شود، اگر چه میزان جذب متغیر بوده و غالبا پیشگویی آن امکان پذیر نمی باشد، اما در بسیاری از بیماران ممکن است حداقل نیمی از چربی تزریق شده در طی مدت 6 ماه جذب شود. تقریبا در تمامی بیماران مقداری از چربی تزریق شده به طور دائم باقی می ماند، هر چند این مقدار از بیماری به بیمار دیگر متفاوت بوده و ممکن است برای برطرف کردن کامل چین و چروک و افتادگی پوست تزریق دوم و در بعضی موارد تزریق سوم لازم باشد.

ماندگاری تزریق چربی به صورت

اکثر بیمارانی که تزریق چربی را انجام می دهند از نتایج عمل راضی می باشند. در بسیاری از بیماران تزریق چربی می تواند به مقدار قابل توجهی چین و چروک و افتادگی صورت را کاهش دهد. لازم به توضیح است که تزریق چربی باعث بهبود 100 درصد چین و چروک اسکارها، گونه های فرو رفته و لب های کوچک در تمامی بیماران نمی شود. پزشک متخصص با توجه به بررسی عوامل مختلف، به این نتیجه می‌رسد که چند سی سی چربی برای صورت لازم است.

تزریق چربی دائمی | ماندگاری تزریق چربی به صورت

تزریق چربی شکم به صورت

چربی در چه نواحی از بدن بیشتر تزریق می‌شود؟

تزریق چربی برای پر کردن قسمت هایی از بدن استفاده می شود که حجم کمی دارد. از تزریق چربی برای رفع چین و چروک صورت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نواحی از بدن که به آن چربی تزریق می شود عبارتند از: بزرگ کردن باسن، بزرگ کردن سینه، جوانسازی صورت، زیباسازی پاهای ضربدری، سفت کردن واژن، سفت کردن یا عمل زیبایی ناحیه تناسلی و جوانسازی دست را می‌توان با تزریق چربی انجام داد.

تزریق چربی به صورت

یکی از نواحی که تزریق چربی در آن رایج است، ناحیه صورت است. تزریق چربی به صورت به طور متوسط ​​در مدت 30-60 دقیقه با بی حسی موضعی انجام می شود. تزریق چربی اغلب به لب ها، چین و چروک دورلب، استخوان گونه، چین و چروک روی پیشانی و ناحیه چانه تزریق می شود. پس از تزریق چربی به ناحیه صورت، قرمزی خفیفی ایجاد می شود که طبیعی است. توصیه می کنیم ماساژ یخ را به مدت 15 دقیقه انجام دهید. ممکن است بلافاصله پس از استفاده، اثر تزریق چربی را مشاهده کنید.

تزریق چربی صورت

تزریق چربی به صورت | افتادگی پوست بعد از تزریق چربی

کاربرد تزریق چربی صورت

  1. برخی از چین و چروک های بسیار مشخص، به ویژه چین های صورت را پر کنید
  2. افزایش حجم نواحی خاصی از صورت که به دنبال از بین رفتن بافت مرتبط با پیری (استخوان گونه) محو شده اند.
  3. یک اصلاح بیش از حد محتاطانه انجام می شود زیرا چربی تزریق شده معمولاً فقط 60٪ است.
  4. نتیجه نهایی بعد از 1 ماه به دست می آید و در طول زمان کاملاً پایدار است.

دکتر صفایی | کاربرد تزریق چربی صورت

هزینه تزریق چربی به صورت

با توجه به اینکه مقدار چربی تزریق شده و تعداد دفعات تکرار آن برای هر شخص متفاوت است، نمی توان قیمت مشخصی برای تزریق چربی تعیین کرد. تجربه و تخصص پزشک انجام دهنده تزریق چربی به صورت نقش مهمی در تعیین هزینه دارد. پزشکان با سابقه و تخصص بالاتر ممکن است هزینه‌های بیشتری داشته باشند.

تزریق چربی به صورت لاغر

تزریق چربی به صورت لاغر، یک روش جراحی زیبایی است که در آن چربی از مناطق دیگری از بدن شما گرفته شده و به صورت تزریقی در مناطقی از صورت که نیاز به پر شدن دارند، تزریق می‌شود. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا صورتتان را پرشده‌تر و جوان‌تر به نظر برسانید. به هر حال، قبل از تصمیم گیری برای انجام این روش، بهتر است با یک پزشک متخصص در زمینه جراحی زیبایی مشورت کنید تا بتوانید در مورد مزایا و معایب این روش، احتمال عوارض و هزینه‌های مربوط به آن اطلاعات کافی را کسب کنید.

 تزریق چربی به صورت لاغر

هزینه تزریق چربی صورت

تزریق چربی به گونه

برای داشتن گونه های برجسته و جذاب یکی از روش های کاربردی که ماندگاری بالایی هم دارد، تزریق چربی از نواحی دیگر بدن به گونه ها می‌باشد. تزریق چربی به گونه یک روش زیبایی است که برای افزایش حجم و شکل دهی به گونه استفاده می شود. در این روش، چربی از مناطق دیگری از بدن مانند شکم، پهلوها و ران ها جمع آوری شده و سپس به گونه تزریق می شود. برای مراقبت از گونه پس از تزریق چربی، باید راهنمایی های پزشک را دنبال کنید. در ابتدا، باید از تماس با گونه ها و فشار دادن به آنها خودداری کنید تا از آسیب دیدن ناحیه تزریق جلوگیری شود. همچنین، باید از استفاده از آب و صابون برای شستشوی ناحیه تزریق خودداری کنید و از ماساژ دادن به آن ناحیه نیز پرهیز کنید.

تزريق چربی به چانه

تزریق چربی به چانه به عنوان یک روش جراحی زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن چربی از منطقه‌ی دیگری از بدن، مانند شکم یا ران، جمع‌آوری شده و سپس به چانه تزریق می‌شود تا شکل آن‌ را بهبود دهد. این روش معمولاً برای تقویت یا ترمیم چانه به‌کار می‌رود و مزایای مختلفی دارد.

تزریق چربی به پیشانی

یکی از متداولترین عمل های زیبایی برای از بین بردن چین و چروک های پیشانی، تزریق چربی است. کسانی که پیشانی استخوانی دارند، یکی از کاندیدهای مناسب تزریق چربی هستند. در این روش، چربی از مناطق دیگری از بدن شما گرفته شده و سپس به پیشانی تزریق می شود. این روش باید توسط پزشک باتجربه انجام شود و نیاز به تحلیل دقیقی از ساختار صورت شما دارد تا بهترین نتیجه را به دست آورید. پس از انجام این روش، ممکن است درد، تورم و کبودی در منطقه تزریق رخ دهد که با استفاده از داروهای تسکین دهنده قابل کاهش است. به هر حال، قبل از تصمیم گیری باید با پزشک خود مشورت کنید.

بزرگ کردن سینه با تزریق چربی

سینه های زیبا و با شکوه، زینت شگفت انگیز یک زن است. اما هرکسی به طور طبیعی با شکل و اندازه خود مطابقت ندارد. گاهی اوقات می خواهید کمی آنها را تنظیم کنید، آنها را به ایده کمال خود نزدیک کنید. تزریق چربی به عنوان یکی از روش های بزرگ کردن سینه می‌تواند به عنوان جایگزین پروتز سینه استفاده شود، به خصوص برای بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی و کسانی که نمی‌خواهند پروتز با جسم خارجی انجام دهند، تزریق چربی جایگزین طبیعی و بدون خطر است.

تزریق چربی زیر چشم

تزریق چربی زیر چشم نوعی پرکننده طبیعی پوست است. این لیفت صورت غیرجراحی می تواند شما را جوان تر و پرانرژی تر نشان دهد. روش تزریق چربی این گونه است که جراحان زیبایی از لیپوساکشن برای حذف سلول های چربی از بدن شما استفاده می کنند. سپس سلول های چربی تصفیه شده را به پوست زیر پلک پایینی شما تزریق می کنند.

تزریق چربی زیر چشم

چربی زیر چشم | هزینه تزریق چربی

تزریق چربی پشت پلک

تزریق چربی پشت پلک یک روش جراحی زیبایی است که برای افزایش حجم پشت پلک‌ها و ایجاد یک ظاهر جوان‌تر و زیباتر استفاده می‌شود. در این روش، چربی از سایر مناطق بدن مانند شکم یا ران جمع‌آوری شده و سپس به صورت تزریقی در پشت پلک‌ها قرار می‌گیرد. این روش می‌تواند به پیشرفت خطوط چین و چروک‌های پوستی کمک کند، حجم و حالت پلک‌ها را بهبود بخشد و به صورت کلی زیبایی چهره را افزایش دهد.

تزریق چربی به دست

دست‌ها به مرور زمان رطوبت و بافت چربی را از دست می‌دهند، بنابراین تاندون‌ها و رگ‌ها روی دست‌ها بسیار برجسته می‌شوند و ظاهری پیر پیدا می‌کنند.
تزریق چربی روشی مفید در جوانسازی دست با سهولت استفاده در حجم بالا می باشد. همچنین با تزریق چربی رطوبت و درخشندگی در دست‌ها به دلیل سلول های بنیادی موجود در آن افزایش می یابد. تزریق چربی به دست باعث جوانسازی پوست دست می شود و چین و چروک و رگ های برجسته روی دست را برطرف می سازد.

تزریق چربی به دست | تزریق چربی برای دست

تزریق چربی به دست | هزینه تزریق چربی به دست

تزریق چربی برای ناحیه باسن

تقاضا برای بزرگ کردن باسن در جهان رو به افزایش است زیرا زنان بیشتری به دنبال ایجاد تناسب و جذابیت کمر خود هستند. تزریق چربی به باسن خود یک روش تکمیلی برای تامی تاک شکم یا لیپوساکشن شکم، باسن و ران است. افزایش سایز باسن برای خانم هایی که می خواهند آنچه را که در حال حاضر دارند بهبود ببخشند یا برای کسانی که به دلیل کاهش وزن طولانی مدت دچار کاهش حجم، شکل، افتادگی و مشکلات پوستی می شوند ایده آل است.

یکی از جراحی‌های رایج امروزی تزریق چربی به باسن است که به آن لیفت باسن برزیلی نیز می‌گویند، بزرگ کردن باسن با گرفتن چربی از نواحی دیگر بدن خود فرد انجام می‌شود. ابتدا با روش لیپوساکشن کمر نازک می‌شود و تزریق مخصوصاً در قسمت بالای باسن انجام می‌شود و افتادگی آن برطرف می شود و ظاهر باسن پرتر و بلندتر و جذاب تری ایجاد می‌شود.

لیفت باسن برزیلی | تزریق چربی به باسن

ژل باسن | تزریق ژل به باسن

تزریق چربی به پاهای کج

تزریق چربی در واقع یک راه‌حل بسیار کاربردی برای ناهنجاری به نام X-leg یا ساق کج است، وقتی پاها بسته می‌شوند و از طرف مقابل به آن ها نگاه می‌شود کج بنظر می‌آیند. در این روش چربی به قسمت‌های دارای انحنا در پاها تزریق می‌شود  بنابراین انحنای از بین رفته و پاهای صاف‌تری ایجاد می‌شود. تزریق چربی به پاها برای کسانی مناسب است که دارای پاهای نازک هستند که حتی با افزایش وزن تغییر چندانی ندارد.

تزریق چربی به پاهای کج

تزریق چربی برای درمان پاهای کج

برای افرادی که دارای پاهای پرانتزی هستند می توان از تزریق چربی استفاده نمود. چربی به نواحی که دارای فرورفتگی هستند تزریق می شود و کج بودن و پرانتزی بودن ساق پای بیمار برطرف می شود. تزریق چربی به پاهای پرانتزی باعث زیبایی و خوش فرم شدن پاها و افزایش اعتماد بنفس افراد می شود. هزینه تزریق چربی به پاهای پرانتزی بر اساس نیاز مانند هر نوع تزریق چربی دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

تزریق چربی گردن

تزریق چربی به واژن

بعد از تولد یا با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی واژن از بین می‌رود و بزرگی واژن ایجاد می‌شود، اگر در معاینه این شلی بیش از 6 سانتی‌متر مشاهده شود، ممکن است نیاز به مداخله واژینوپلاستی باشد. اما اگر این شلی در سطح اولیه یا به خصوص در قسمت های ورودی کمتر از 6 سانتی متر باشد، تزریق چربی به عنوان درمان مطرح می‌شود و هم با تجدید اپیتلیال شدن واژن با قسمت سلول های بنیادی، و با پر کردن حجم بیشتر واژن، سفت شدگی خوبی را ایجاد می‌کند. زمان نقاهت بسیار سریع به دلیل عدم وجود برش، از مزایای بزرگ آن است.
در عین حال، ناحیه دیگری که می توان با تزریق چربی در ناحیه تناسلی خارج از واژن، ظاهر زیبایی را افزایش داد، لابیوم ماژور است که به آن لب‌های بزرگ نیز می‌گویند.
لب های کوچک در صورت لزوم توسط لابیوپلاستی کاهش می‌یابد. در عین حال لب‌های بزرگی که آویزان به نظر می‌رسند با افزایش سن خالی می‌شوند و چروکیده و افتاده به نظر می‌رسند و در صورت لزوم می‌توان فرج را با پرکردن چربی پر کرد بنابراین با تزریق چربی اندام تناسلی خارجی ظاهر پرتر و روشن‌تر پیدا می کند.

تزریق چربی به صورت | هزینه تزریق چربی

تزریق چربی صورت، دست، لب، گونه

مراحل تزریق چربی شامل مراحل زیر است:

A. مرحله اول - برداشت (harvesting) - ابتدا محلی را که قرار است از آن برداشت چربی انجام شود را ضد عفونی کرده و تحت شرایط استریل ، بی حسی موضعی انجام می شود و یا استفاده از سرنگ و کانول های مخصوص (شبیه کانول هایی که در لیپوساکشن استفاده می شود) چربی برداشت می شود.

B. مرحله دوم- پالایش (refinement) - چربی بدست آمده سانتریفوژ می شود، اینکار باعث جدا شدن خون و سایر مایعات از چربی شده و چربی تغلیظ شده و خالص تر بدست می آید.

C. مرحله سوم- انتقال یا تزریق (transfer) - محلی را که قرار است در آن تزریق چربی در صورت انجام شود با محلول ضدعفونی کننده شستشو داده و بی حسی موضعی انجام می شود. سپس با استفاده از سرنگ انسولین و کانول های مخصوص (مانند Colman یا Amar) تزریق چربی بسته به محل مورد نظر، در لایه های مختلف انجام می شود.

مراحل تزریق چربی

تزریق چربی به صورت | تزریق چربی به لب

تزریق چربی به چه صورت است؟

یکی از سالم‌ترین روش‌هایی که می‌توان در ترمیم‌‌های بسیاری از نواحی بخصوص برای کسانی که خواهان فرم‌دهی به خط فک، برجسته شدن گونه‌ها و جوانسازی صورت استفاده شود، تزریق چربی است.

برخلاف پرکننده‌های مصنوعی مانند ژل و سایر فیلرها که باید نهایت 5 یا 10 سیسی تزریق صورت بگیرد، در تزریق چربی محدودیتی وجود ندارد و می‌توان با خیال راحت 30 یا 50 سی سی چربی را تزریق کرد و امکان واکنش آلرژیک وجود ندارد چون بافت بدن خود شخص است.

علاوه بر این بافت چربی بافتی است که بعد از مغز استخوان بیشترین سلول‌های بنیادی بدن را در خود جای داده است به همین دلیل سلول‌های بنیادی تزریق شده به صورت همزمان با تزریق چربی باعث افزایش کیفیت پوست و درخشندگی و رطوبت آن می‌شود. در حالی که باعث تولید کلاژن می‌شود، بازسازی صورت و پوست را نیز فراهم می‌کند و پوست روشن و شاداب به نظر می‌رسد.

تزریق چربی به چه صورت است

از بین بردن خط خنده با تزریق چربی

تزریق چربی در ناحیه صورت در چند مرحله انجام می شود؟ و به طور متوسط در هر مرحله چند سی سی چربی تزریق می شود؟

تزریق چربی در ناحیه صورت را به 3 مرحله یا سطح تقسیم نمود:

  •  مرحله حجم دهی (volumetric  foundation) این مرحله توصیف کننده یک روش قابل اطمینان در افزایش چربی صورت است که برای اکثریت افرادی که حجم صورتشان را از دست داده‌اند مفید می‌باشند. در این مرحله به صورت متوسط 5/14 سی سی چربی در هر دو طرف صورت تزریق می شود.
  •  مرحله بهسازی و ظریف کاری (refinement) معمولا بعد از اتمام مرحله اول که حجم دهی است، بر اساس کمبود در نواحی خاصی از صورت فرد بر اساس نظر جراح چربی بیشتر در آن نواحی تزریق می شود. در این مرحله 11 تا 25 سی سی چربی در هر طرف صورت تزریق می شود(البته با تشخیص پزشک).
  •   مرحله پیشرفته ( advanced ) این مرحله بایستی توسط پزشکانی که تجربه کافی در زمینه تزریق چربی دارند انجام شود و برای ظریف کاری بیشتر انجام شود در این مرحله 2تا3 سی سی چربی در هر طرف صورت ترزیق می شود.

 در کل تا حجم 50 تا 100 سی سی را می توان برای تمام صورت تزریق کرد.

مراحل تزریق چربی به صورت

کاندید ایده آل برای تزریق چربی چه کسی است؟

امروزه افراد زیادی به تزریق چربی روی می آورند. از بین این افراد تعدادی از آن ها کاندیدای مناسبی برای انجام این تزریق هستند. کسانی که شرایط زیر را داشته باشند می توانند با تزریق چربی به ظاهر ایده آل خود برسند.

بطور کلی بهترین کاندید ها برای تزریق چربی عبارتند از:

  • افرادی که دچار چین و چروک، افتادگی یا اسکار در ناحیه صورت هستند.
  • فرد درجاتی از پری و برجستگی و نمای جوان صورت خود را از دست داده باشد
  • فرد از نظر جسمانی سالم باشد
  • فرد از نظر روانی با ثبات (stable) باشد
  • درخواست بهبود در ظاهر خود را داشته باشد
  • انتظارات واقع گرایانه داشته باشد
  • از سایر روش‌های درمانی آگاهی داشته باشد.

اقدامات قبل از تزریق چربی  | بهترین کاندیدای تزریق چربی

اقدامات قبل از تزریق چربی | کاندیدای تزریق چربی

قبل از انجام تزریق چربی رعایت چه نکاتی توسط بیمار لازم است؟

بیمارانی که قصد انجام تزریق چربی را دارند قبل از انجام باید نکاتی را رعایت کنند و توصیه های پزشک خود را جدی بگیرند.

  • لازم است بیمار از وجود هر گونه آلرژِی (اعم از غذایی، دارویی، یا سایر عوامل محیطی) پزشک را مطلع سازد.
  • درمورد کلیه داروهایی که مصرف می کند(اعم از آنهائیکه طبق تجویز پزشک مصرف می کند و یا بدون نسخه مصرف می کند) پزشک خود  را مطلع سازد.
  • از مصرف داروها یا ترکیبات گیاهی یا غذاهایی که باعث رقیق شدن خون می شوند خودداری نمائید.
  • از 2 هفته قبل از تزریق چربی ، از مصرف آسپیرین یا داروهای حاوی آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهاب مانند بروفن ، ژلوفن ، ایندومتامین و دیکلوفناک و ... خودداری نماید.

مراقبت های بعد از تزریق چربی کدام است؟

به فرد توصیه می شود به مدت 7 تا 10 روز مراقبت های لازم را انجام دهید و از اعمال هرگونه فشار به قسمتی که چربی به آن تزریق شده است جلوگیری کنید. زیرا ممکن است با وارد شدن فشار به این قسمت چربی تزریق شده جا به جا شود. ممکن است در محل تزریق چربی و محلی که چربی از آن گرفته شده دچار کبودی، تورم و  درد شوید. این حالت طبیعی بوده و به تدریج در طی چند روز تا چند هفته برطرف می شود (میزان کبودی و تورم متناسب با مقدار چربی تزریق شده است ولی به طور معمول 2 هفته طول می کشد. برای کاهش ورم و نیز تسریع بهبود آن در 3 روز اول بعد از تزریق، از کیسه آب یخ آزادانه در آن نواحی از صورت که تزریق چربی انجام شده استفاده کنید. جهت کاهش ورم بهتر است در چند روز اول بعد از تزریق چربی صورت، هنگام خوابیدن زیرسرتان بلند باشد ( حالت نیمه نشسته یا زاویه 45 درجه) و در صورتی که مزاحمتی برای خوابتان ایجاد نکند، بهتر است به مدت یک هفته در این حالت بخوابید.

مراقبت های بعد از تزریق چربی

از بین بردن کبودی بعد از تزریق چربی

  • برای کاهش ورم صورت، استفاده از نمک باید محدود شود.
  •  در طی دوره استراحت و نقاهت خود در منزل، از انجام فعالیت هایی نظیر نظافت و باغبانی که  نیاز به خم شدن یا وارد کردن فشار دارند خودداری کنید، زیرا این می تواند باعث تشدید ورم صورت و طولانی تر شدن آن شود.
  • از انجام ورزش شدید به مدت یک هفته باید خودداری شود در صورتی  که عادت به ورزش کردن منظم دارید، بعد از چند روز می توانید ورزش های سبک تری ( به شرط آن که موجب افزایش تورم صورت نشود) انجام دهید.
  •   در محل تزریق چربی، صورت بخیه زده نمی شود و در نتیجه نیازی به کشیدن بخیه و نیز پانسمان کردن وجود ندارد.
  •   در صورت لزوم 24 ساعت بعد از تزریق چربی، آرایش کردن مانعی ندارد.
  •   اگر چه عفونت نادر است، آنتی بیوتیک خوراکی (نظیر سفالکسین) قبل و بعد از عمل تحویز می شود ( از شب قبل از عمل تا 7 روز بعد از تزریق) معمولا برای کنترل درد نیازی به داروی مخدر نیست و استفاده از استامینوفن کافی خواهد بود.

تزریق چربی به صورت نیاز به بخیه ندارد

اقدامات بعد از تزریق چربی صورت

فرآیند حفظ چربی به چه چیزی بستگی دارد؟

عوامل متعددی وجود دارد که به حفظ خوب چربی کمک می کند. آنها را می توان به عوامل بیمار تقسیم کرد: سن، وزن، رفتارها (سیگار کشیدن، الکل، سمی از هر نوع)، کیفیت چربی و منطقه ای که از آن برداشت می شود، نحوه فشرده شدن ناحیه بعد از عمل، نوع ورزش انجام شده و غیره و عواملی که توسط پزشک: ناحیه انتخاب شده برای گرفتن چربی، نحوه انجام لیپوساکشن، نحوه پردازش چربی، نحوه تزریق و در نهایت نشانه هایی که به بیماران توصیه می شود.

آناتومی بافت چربی

علی رغم دیدگاههای اولیه که چربی را بافتی نسبتا خنثی و مجزا می دانستند، مشخص شده است که چربی بافتی پرخون و از نظر متابولیک بسیار فعال می باشد. علاوه بر نقش ساختمانی، بافت چربی به عنوان محلی برای ذخیره انرژی عمل می کند. تصور عمومی بر این است که بعد از کامل شدن رشد دوران نوجوانی تعداد سلولهای چربی ثابت می ماند. تغییرات حجم بافت چربی مربوط به اندازه سلولها و محتوای لیپید کلی آنها می باشد. سلولهای چربی که به وسیله لیپوساکشن یا سایر روشهای جراحی خارج می شوند، مجددا تولید نمی شوند. یا کاهش وزن کلی، سلولهای چربی چروکیده شده و در حقیقت ممکن است تمایز خود را از دست بدهند.(dedifferentiation)، هر چند افزایش وزن قابل توجه می تواند باعث تمایز مجدد (redifferentiatien) سلول‌های چربی یا افزایش در حجم آنها شود.

بافت چربی شامل سلول‌های چربی با جدار سلولی نازک است که در درون یک شبکه فیبروز قرار گرفته اند بدون این فیبرهای حمایتی ، سلولهای چربی تمایل به کلاپس دارند(روی هم خوابیدن)، یک شبکه حمایتی اضافی از ساختمان بافت همبندی باعث ایجاد سلولهای چربی می شود که به وضوح قابل مشاهده می باشند اگر هنگام برداشت چربی تا آنجائیکه بتوان این ساختمان حمایتی و در نتیجه یکپارچگی ساختمان بافت چربی را بیشتر حفظ کرد، باعث می شود که حجم بیشتری از چربی، در محل پیونده شده باقی بماند.

آناتومی بافت چربی | تزریق چربی

عوارض تزریق چربی به صورت | تزریق چربی به لب

مزایای تزریق چربی چیست؟

  •  تزریق چربی می تواند به میزان قابل توجهی چین و چروکها و سایر نواقص پوست را کاهش داده یا برطرف نماید. همچنین تزریق چربی می تواند با ایجاد مجدد نمای خوشایند و دلپذیر، ظاهر جوانتری را برای فرد ایجاد کند.
  • وقتی چربی با سایر فیلرهای بافت نرم مقایسه می شود، عمده ترین مزیت آن این است که از بدن خود فرد گرفته می شود و صد در صد طبیعی است و احتمال واکنش آلرژیک وجود ندارد.
  • در مواردی که قرار باشد تزریقی در لایه های عمقی و یا حجمی بیشتر از 10 سی سی انجام شود ، انتخاب اول تزریق چربی است.
  •  تزریق چربی ممکن است به تنهایی یا همراه با روش هایی مانند لیفت صورت یا ابرو انجام شود.
  •  از مزایای دیگر چربی، وجود منبع کافی آن در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نیاز است.
  •  دوام چربی از بسیاری از فیلرهای قابل جذب (هیالورو نیک اسید) بیشتر است.
  •  مناسب بودن هزینه، کم عارضه بودن و قابل تکرار بودن آن به دفعات مورد نیاز

مزایای تزریق چربی | ماندگاری تزریق چربی به صورت

هزینه تزریق چربی به صورت | ماندگاری تزریق چربی

معایب تزریق چربی کدامند؟

• اگرچه با اقدامات انجام شده احتمال بروز آن کم است، اما خطر عفونت که در هر مداخله جراحی مشاهده می‌شود، در تزریق چربی نیز وجود دارد. علائم عفونت قرمزی در ناحیه عمل، افزایش درد، حساسیت مفرط و افزایش دمای بدن است. عفونت را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب درمان کرد.
• برخی از چربی‌ها پس از مدتی ذوب می شوند، بنابراین اثر خود را از دست می‌دهند و روند باید دوباره تکرار شود.
• بی حسی یا حساسیت بیش از حد در ناحیه اعمال شده مشکلی است که به ندرت ممکن است با آن مواجه شوید. نرم کردن ناحیه با ماساژ می تواند به بهبود سریعتر کمک کند.
• در تزریق چربی بسیار سطحی، ممکن است تغییر رنگ در ناحیه درمان ایجاد شود. رفع این وضعیت بسیار دشوار است. به همین دلیل باید از تزریقات تکراری و خیلی نزدیک خودداری کرد.
• اگرچه بسیار نادر است، اما اگر چربی اضافی به نقطه خاصی داده شود و چربی به درستی تزریق نشود، ممکن است چربی به صورت گروهی به توده های قابل لمس تبدیل شود. این  بیشتر در مناطقی که پوست بسیار نازک است، مانند پلک، شایع است. درمان آن ماساژ و استفاده از داروهای کاهش دهنده ادم بافتی است.

معایب تزریق چربی

عوارض تزریق چربی | تزریق چربی | هزینه تزریق چربی

چه زمانی پس از انجام تزریق به زندگی عادی باز خواهیم گشت؟

پس از تزریق چربی در مقایسه با سایر مداخلات فرد سریعتر به زندگی عادی باز می‌گردد، در صورتی که تزریق با بی‌حسی موضعی انجام شود، امکان بازگشت سریع به روال عادی وجود دارد، در صورتی که با بیهوشی عمومی انجام شود، برای بازگشت به زندگی روزمره در عرض 12 ساعت وجود دارد. اگر لیپوساکشن به فرآیند تزریق چربی اضافه شود، این فرآیند با توجه به ناحیه‌ای که لیپوساکشن انجام می‌شود، متفاوت خواهد بود.

چند روز بعد از تزریق چربی صورت طبیعی می‌شود؟

زمان طبیعی شدن صورت تقریبا 2 تا 6 هفته می‌باشد و برای هر بیماری متفاوت است.

نتایج مطالعات جدید در مورد تزریق چربی کدام است؟

  1. در یکی از اولین مقالاتی که در سال 2001 منتشر گردید، وجود سلول‌های بنیادی مولتی پتانسیل در بافت چربی اشاره شده است و در مطالعاتی که بعد از آن در سرتاسر دنیا انجام گردید، تائید شده است که در سلول‌های بنیادی بدست آمده از چربی در تولید بافت های جدید نظیر استخوان، غضروف، عروق خونی، اعصاب و پوست دخیل هستند.
  2.  مطالعات اخیر نشان داده است که چربی با استفاده از کانون با نوک کند (blunt)  بدست می آید و سانتریفوژ می شود در مطالعات بافت شناسی، 90 درصد سلولها زنده بوده اند و فعالیت آنزیمی سلول چربی نزدیک بر نرمال بوده است.

تزریق چربی نیاز به بیهوشی ندارد

 تزریق چربی با قیمت مناسب | تزریق چربی به صورت

آیا در تزریق چربی نیاز به بیهوشی هست؟

خیر، تزریق چربی تحت بی حسی موضعی یا تزریق داخل وریدی داروی خواب آور و آرام بخش انجام می شود و نیازی به بیهوشی کامل ندارد.

محل های شایع برای برداشت چربی کدامند؟

می توان چربی ها را از قسمت های مختلف بدن خود فرد برداشت و به نواحی مورد نظر تزریق نمود. نواحی از بدن که می توان چربی را از آن قسمت برداشت، قسمت تحتانی شکم، پهلوها، ران، باسن قسمت داخلی زانو است.

 طول مدت عمل چقدر می باشد؟

مدت زمانی که تزریق چربی طول می‌کشد به میزان تزریق بستگی دارد. بسته به میزان تزریق، ممکن است 1 تا 3 ساعت طول بکشد.

دکتر صفایی | طول مدت عمل تزریق چربی چقدر می باشد

 تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد

آیا برای تزریق چربی نیاز به بستری می باشد؟

خیر این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. تزریق چربی به صورت یک عمل بسیار آسان است که نیازی به بستری ندارد، اما بیماران باید بعد از انجام این عمل نکات توصیه شده توسط پزشک را رعایت کنند.

تزریق چربی درد دارد؟

خیر زیرا به طور کامل بی حسی موضعی تزریق می شود و کوچکترین  درد برای بیمار ندارد.

 آیا تزریق چربی ممکن است باعث تورم قابل توجه در محل تزریق شود؟

بله، عوامل موثر در این تورم عبارتند از:

  •     مقدار چربی تزریق شده
  •     محلی که چربی در آن تزریق می شود
  •     تکنیک و ابزارهای خاص مورد استفاده جهت تزریق
  •     داروهایی که فرد مصرف می کند
  •     سن و ساختار ژنتیک فرد

قیمت تزریق چربی چگونه تعیین می شود؟

قیمت تزریق چربی به تناسب شرایط استفاده، تجهیزات فنی مورد استفاده (لیپوساکشن مدرن یا لیپوساکشن سنتی) و تجربه جراح انجام دهنده متفاوت است. قیمت تزریق چربی به صورت نیز با انجام اقدامات تکمیلی همراه با پر کردن چربی تغییر خواهد کرد. اگر لیپوساکشن و فرم دهی کل بدن یا کل پا به همراه پر کردن چربی روی صورت اضافه شود، یا اگر سلول‌های بنیادی با هم انجام شود، ممکن است قیمت تزریق چربی به صورت نیز متفاوت باشد.

تزریق چربی بعد از ماستکتومی | قیمت تزریق چربی

هزینه تزریق چربی

بازسازی سینه و تزریق چربی

اگر به دلیل لامپکتومی برای سرطان سینه دچار نقص پستان هستید، انتقال چربی روش مناسبی برای پر کردن است. انتقال چربی نیز روش مناسبی برای بازسازی سینه پس از ماسکتومی است. اما برای به دست آوردن حجم کافی سینه چندین مرحله بین 2 تا 4 مورد نیاز است.

تفاوت تزریق چربی با تزریق ژل

اصلی ترین تفاوت بین تزریق ژل و تزریق چربی جنس ماده ی تزریق شده است. در تزریق چربی از بدن گرفته ولی تزریق ژل ساختگی است. ماندگاری ژل و چربی از دیگرتفاوت های آن ها محسوب می‌شود. تزریق چربی نسبت به ژل های مصنوعی ماندگاری بیشتری دارند در نتیجه قیمت این دو نیز متفاوت است.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :