Doctor safaei contact

جراحی بازسازی سینه

جراحی بازسازی سینه

امکان بازسازی سینه، پس از انجام جراحی ماستکتومی یا برداشتن سینه وجود دارد. بازسازی سینه (Breast reconstruction) و هزینه های آن بسته به مهارت جراح و انتخاب نوع جراحی برای بازسازی متغیر است. زمان انجام بازسازی بعد از عمل ماستکتومی یا به طور همزمان و در شرایطی دیگر موقعی که درمان هایی از جمله شیمی درمانی و رادیوتراپی به اتمام رسیده باشد و بیمار شرایط جسمی طبیعی ای را سپری می کند قابل انجام است. چنانچه سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود و راهکارهای درمانی مناسب در پیش گرفته شود درمان سرطان موفقیت آمیز بوده و نیازی به برداشت بافت سینه و بعدها انجام جراحی بازسازی سینه یا ماستکتومی نیست.

بازسازی سینه بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

اما متاسفانه در بعضی مواقع سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود، و به دلیل تاخیر در تشخیص بیماری و شروع درمان، سرطان بخش قابل توجهی از بافت سینه ها را درگیر می کند. در این مواقع لازم است تمام یا بخشی از سینه برای پیشگیری از شیوع سرطان برداشته شود و به دنبال آن اقدامات لازم جهت بازسازی سینه انجام شود تا بتوان اعتماد به نفس در بیماران را تقویت کرد.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | جراحی بازسازی سینهجراحی بازسازی سینه

بازسازی سینه چه موقع امکان پذیر است؟

بازسازی، ممکن است بلا فاصله پس از عمل جراحی و یا به طور همزمان با عمل جراحی برداشتن سینه انجام شود. اما اگر پس از عمل نیاز به انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی باشد بهتر است که بازسازی تا 6 ماه پس از اتمام و سپری نمودن کلیه‌ی درمان ها به تعویق بیفتد. چنانچه پس از گذشت چند سال از عمل جراحی خانمی به فکر بازسازی سینه اش بیفتد باز هم این کار قابل انجام است و گذشت زمان مشکلی برای بازسازی ایجاد نمی کند.

جراحی بازسازی سینه | دکتر صفایی

عمل بازسازی سینه بعد از سرطان پستان

سه روش برای ترمیم پستان وجود دارد​

  •  استفاده از پروتز سینه
  •  استفاده از پروتز به همراه بافت هایی از بدن خود بیمار
  •  استفاده از بافت های بدن بیمار

مشاوره پیش از بازسازی سینه

پیش از انجام جراحی بازسازی سینه، نیاز به جلسه ی مشاوره است. در این جلسه لازم است ابهامات لازم در زمینه ی این جراحی به طور کامل برای بیمار توضیح داده شود. در این جلسه سابقه‌ی پزشکی بیمار، و شرایط جسمی و موفقیت آمیز بودن روند درمان سرطان بررسی می شود. سپس اقدام به تصمیم در خصوص بازسازی سینه گرفته می شود. پزشک فوق تخصص پستان یا پلاستیک با توجه به سن بیمار، ظاهر بدن، درخواست حاملگی احتمالی بعدی، روحیه، شکل پستان مقابل و سابقه رادیوتراپی و بیماری های همزمان دیگر پیشنهاد خود را مطرح می کند و روش های ممکن را در بازسازی پستان بیمار ذکر می‌کند.

مشاوره پیش از بازسازی سینه | بازسازی سینه

چگونگی انجام بازسازی سینه

استفاده از پروتز سینه​

برای انجام روش بازسازی به وسیله ی پروتز سینه، لازم است در ابتدا توسط وسیله ای به نام متسع کننده، زیرعضله سینه و زیر پوست متسع شود تا امکان جایگزین شدن پروتز فراهم شود. اتساع پوست برای جایگزین کردن پروتز ضرورت دارد، این وسیله مانند یک بادکنک عمل می کند و لازم است هر چند وقت یکبار مقدار کمی سرم نمکی به داخل آن تزریق شود تا اتساع و افزایش حجم پوست ممکن شود و در نهایت فضای کافی برای جایگیری پروتز تامین شود. سپس متسع کننده توسط جراح خارج می شود و در نهایت پروتز سینه را جایگزین می نماید. چنانچه بیمار نیازی به درمان با رادیوتراپی نداشته باشد، همزمان با عمل جراحی برداشتن بافت سرطانی سینه، جراح می تواند پروتز سینه را در همان جراحی اول جایگزین بافت سرطانی نماید.

استفاده از پروتز به همراه بافت هایی از بدن خود بیمار

استفاده از پروتز برای بازسازی و ایجاد برآمدگی ممکن است به تنهایی پاسخگو نباشد به ویژه اگر روی قفسه سینه به اندازه کافی پوست وجود نداشته باشد. در این حالت بافت سالمی از محل دیگری در بدن می تواند برای پوشش این قسمت استفاده شود. بافت استفاده شده معمولا لایه ای از پوست و عضله قسمت خلفی قفسه سینه می باشد. این عضله در حالی که عروق به آن متصل هستند از عقب به جلو آورده می شود تا فضای خالی حاصل از برداشت پستان پر شود و در نهایت پروتز در زیر این عضله قرار می گیرد.

جراحی پروتز سینه | سرطان سینه

استفاده از بافت های بدن بیمار

روش دیگر بازسازی با استفاده از بافت بدن خود بیمار قابل انجام است. در این عمل با استفاده سایر بافت های بدن پزشک معالج شروع به بازسازی پستان های فرد می کند. دو نوع از بافت های بدن شامل عضله صاف شکم و عضله پشت قفسه سینه برای این ترمیم استفاده می شوند. در اين روش‌ها، نسج لازم را به ميزان کافي از شکم يا پهلو برداشته و به محل خالي سينه منتقل و عروق آن را نيز پيوند مي زنند.

بازسازی پستان | دکتر صفایی

هزینه عمل ماستکتومی

هزینه های بازسازی سینه

هزینه جراحی بازسازی سینه به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله اینکه شما باید هزینه پزشک را با توجه به مهارت و تخصص و همچنین تجربه او به صورت جداگانه در نظر بگیرید به اضافه ی هزینه های بیمارستان، بیهوشی، پروتز و... . لذا از جراح خود در مورد هزینه‌ها سوال نمایید.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی (پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :