Doctor safaei contact

کنترل تعریق زیاد با تزریق بوتاکس| از عرق کردن زیاد بدن جلو گیری کنیم

تزریق بوتاکس | کنترل تعریق زیر بغل

تزریق بوتاکس و کنترل تعریق زیر بغل

عرق کردن امری طبیعی و در واقع  ضروری است. انسان برای تنظیم دمای بدن خود باید عرق کند. ساده ترین راه برای مقابله با عرق کردن زیاد استفاده از ضد تعریق‌ها است، که اکثر افراد بطور روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر ضد تعریق‌ها حاوی نمک آلومینیوم هستند و بعد از استفاده از آنها، با تشکیل عصاره ای تعریق را مسدود می کنند. هایپرهیدروز یک اصطلاح پزشکی است که برای تعریق بیش از حد  و غیر طبیعی استفاده می شود و می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

هایپرهیدروز | تزریق بوتاکس

جلوگیری از عرق زیر بغل

در برخی موارد، عرق کردن زیاد فقط به یک ناحیه از بدن مانند زیر بغل یا پا محدود می شود،  که به آن هایپرهیدروز کانونی می گوییم. شایعترین نواحی که تحت تأثیر هیپرهیدروزیس (hyperhidrosis) قرار دارد، پوست سر، زیر بغل، کف دست، کف پا و کشاله ی ران ها هستند. ضد عرق های معمولی برای مبتلایان به این بیماری مناسب نیستند. اما راه های موثری برای درمان آن وجود دارد. تزریق بوتاکس یک گزینه درمانی جدید برای مبتلایان به هایپرهیدروز است. 

شایع ترین نواحی هایپرهیدروز | کنترل تعریق زیر بغل

تزریق بوتاکس | آمادگی های لازم قبل از تزریق بوتاکس

با تزریق بوتاکس چگونه از عرق کردن جلوگیری می کنیم؟

بوتاکس با مسدود کردن اعصاب مسئول فعال سازی غدد عرق موجب کاهش تعریق می شود. به طور معمول، با افزایش دمای بدن، سیستم عصبی غدد عرق را فعال می کند و بدن به طور خودکار خنک می شود. با این حال، در مبتلایان به هایپرهیدروز، اعصابی که به غدد عرق سیگنال می دهند، بیش از حد فعال هستند.
تزریق بوتاکس از سم بوتولینوم برای مسدود کردن سیگنالهای عصبی مسئول تعریق استفاده می کند ، بعد از تزریق بوتاکس اعصاب بیش فعال در اصل فلج شده و جلوی تعریق بیش از حد را می گیرد. تزریق بوتاکس هر چهار تا شش ماه لازم است، زیرا اعصاب دوباره احیا می شوند. بوتاکس فقط از تعریق در منطقه ای که تزریق شده است جلوگیری می کند.

درمان تعریق با تزریق بوتاکس | کنترل تعریق زیاد با تزریق بوتاکس

کنترل تعریق زیر بغل | تزریق بوتاکس

از بوتاکس برای مقابله با تعریق کدام اندام ها استفاده می شود؟

در مطالعات انجام شده، بوتاکس در درمان عرق کردن زیر بغل بسیار مؤثر می باشد و همچنین در 80 تا 90 درصد موارد برای درمان عرق کف دست نیز استفاده می شود. اما این درمان ها به اندازه بوتاکس زیر بغل دوام ندارند. همچنین مطالعات نشان می دهد که بوتاکس برای درمان عرق پیشانی نیز موثر است و می تواند حدود 5 ماه عرق را 75 درصد کاهش دهد.
محققان معتقدند که بوتاکس می تواند به عرق کردن کف پاها نیز کمک کند. از نگراني های ويژه درمان تعریق کف دست ها و پاها با بوتاکس این است كه تزريق در کف پاها و دست ها بطور قابل ملاحظه اي دردناک تر از ساير مناطق است.

دکتر صفایی | کنترل تعریق زیر بغل

تزریق بوتاکس

 تزریق بوتاکس وقتی توسط یک پزشک باتجربه انجام شود بهتر عمل می کند. تزریق طول نمی کشد و پزشک با استفاده از یک سوزن ظریف، داروی بوتاکس را به آن نقطه از بدنتان که بیش از حد عرق می‌کند درست زیر سطح پوست تزریق خواهد کرد. چندین تزریق و به صورت یک الگوی شبکه ای در فواصل 1 سانتی متری انجام می شود. این درمان حدوداً دو هفته زمان نیاز دارد تا تاثیرات خود را نشان دهد. به محض انجام تزریق بوتاکس می توانید به کار و زندگی عادی برگردید.

آیا تزریقات بوتاکس برای درمان هیپرهیدروز دردناک هستند؟

هرچند این تزریقات برای بسیاری از بیماران دردناک نیستند، اما ممکن است شما در حین درمان احساس ناراحتی کنید. به همین علت پزشک از مواد بی حس کننده یخی یا موضعی استفاده می کند تا به کاهش درد در طول درمان کمک کند. بعضی از بیماران مجبورند که تزریقات بوتاکس را در کف دست ها و پاهایشان انجام دهند و این مدل تزریق از تزریق در زیر بغل و جلوی پیشانی دردناک تر است. تنها برای درمان عرق زیر بغل به 50 عدد تزریق در هر طرف نیاز است. 

تزریق بوتاکس برای درمان هیپریدروز

کنترل تعریق زیر بغل | تزریق بوتاکس

مضرات استفاده از بوتاکس برای درمان هایپرهیدروز چیست؟ 

بوتاکس به طور کلی به عنوان یک درمان بسیار امن شناخته می شود، اما همانند بسیاری از روش ها، بوتاکس نیزعوارض جانبی بالقوه ای به همراه دارد که شایع ترین آن ها عبارتند از: کبودی و تورم، حالت تهوع و سردرد، تب، کاهش حرکت انگشتان و بی حسی دست (در صورت تزریق دست).
اگر عوارض جانبی دیگری را تجربه کرده اید که ظرف چند روز از بین نرفتند، موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید.

عوارض تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروز

درمان عرق زیر بغل

آمادگی های لازم قبل از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یک روش ساده و سریع است که در مطب پزشک انجام می شود. پزشکان معمولاً از شما می خواهند که دو یا سه روز قبل از تزریق از تراشیدن زیر بغل خودداری کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید استفاده از آنها را قبل از تزریق به مدت چند روز متوقف کنید تا از کبودی و خونریزی جلوگیری شود. در مورد هرگونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید 
متخصصان درمان با بوتاکس را برای زنانی که باردار یا شیرده هستند و همچنین برای افرادی که سابقه اختلالات عصبی عضلانی دارند توصیه نمی کنند. 

آمادگی های لازم قبل از تزریق بوتاکس | دکتر صفایی

نتیجه تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بعد از چند روز قابل مشاهده است؟

در حال حاضر 2-4 روز پس از عمل، می توان اولین نتایج را ارزیابی کرد - غدد عرق با شدت کمتری شروع به کار می کنند، میزان عرق آزاد شده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اثر مورد نظر در روز 8 تا 14 رخ می دهد و 6 تا 10 ماه باقی می ماند.

دکتر صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

برچسب ها

به اشتراک بگذارید :