محاسبه BMI 

هنگامی که در بدن چربی زیادی انباشته شود، سبب به وجود آمدن اضافه ‌وزن و چاقی برای فرد می شود که در این راستا فرد با خطرات بسیاری دست ‌و پنجه نرم می‌ کند،زیرا اضافه‌ وزن و چاقی برای بدن مفید نمی ‌باشد و دارای ضرر و زیان بسیاری است. اغلب پزشکان توصیه می‌ کنند که تناسب اندام را در بدن خود حفظ کنید. به همین جهت شاخص توده بدنی یا BMI (Body WEIGHT Index) یک ابزار قدرتمند برای تشخیص میزان چربی ‌های انباشته ‌شده در بدن، توسط مقایسه وزن و قد هر فرد می باشد.به‌ طورکلی این ابزار به واسطه وزن و قد می ‌تواند تخمین بزند و تشخیص دهد که میزان چاقی یک فرد چقدر است و برای آن محاسبات شاخص توده بدنی را انجام دهد. اختراع شاخص توده بدنی به واسطه فردی دانشمندی از کشور بلژیک بنام آلدوف کوتله بوده است.

میزان محاسبه آن راحت می باشد تا از این طریق بتوانید تشخیص دهید که چه میزان چربی در بدن شما انباشته شده است.

امروزه همه افراد اهمیت بسیار زیادی به سلامتی اجزای بدن و همین‌ طور تناسب اندام برای بدن خود می دهند. اغلب پزشکان برای درمان چاقی‌ های بیش از حد، توصیه می ‌کنند که محاسبه وزن ایده آل و اندازه اضافه وزن با توجه به خصوصیات فیزیکی هر فردی انجام ‌پذیر است.

و دانستن این عملکرد یک امر بسیار ضروری برای حفظ کردن تناسب اندام می باشد. برای این ‌که بتوانیم وزن مناسب و ایده ‌آل خود را تشخیص دهیم، شاخص ‌های زیادی لازم است تا از این طریق بتوان تشخیص داد.که چه میزانی، وزن ایده‌آل اندام ما می باشد. یکی از این شاخصه ‌های مهم، BMIیا شاخص توده بدنی (Body WEIGHT Index) است که البته نام دیگر آن شاخص کوتله می باشد. به واسطه این شاخص می ‌‌توان میزان تناسب برای قد و وزن هر شخصی را محاسبه کرد.

 

کاهش وزن

وزن حقیقی بدن

وزن حقیقی شما چقدر است؟

وقتي درگير كاهش، افزايش يا حفظ وزن خود مي شويم، اين اعداد هستند كه براي ما حكم مي كنند، اينكه مثلا كالري رژيم غذائي چند است و يا چند گرم از هر چيز بايد بخوريم؟

اينطور به نظر مي رسد كه ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه به وسيله ي قدرت اعداد تعريف و كنترل مي شوند. بيشتر از اينكه بايد مواظب عدد سايز شلوارمون باشيم، بايد به عدد ترازو، كوليس و متر اندازه گيري توجه داشته باشيم.ما در مورد اين مسئله بسيار آزار مي بينيم. در واقع ما رو مرتب روي عدد مرز در نوسانيم.

بنابراين، همه ي آنچه گفته شد به چه معني است؟ و آيا قرار است با كاهش اون عدد خاص به چه چيز ارزشمندي دست پيدا كنيم؟ در بررسي افزايش وزن يك شخص متغيرهاي بسياري قابل ملاحظه مي باشند. در نتيجه نمي توان و نبايد همه چيز را تنها در يك عدد ساده خلاصه كرد. وزن ما در طول روز در نوسان است. اين تغييرات حتي ممكن است ساعتي باشد. تنها با چند روز درنگ بر روي اين مسئله متوجه آن مي شويد. اگرچه ما بلافاصله با ديدن اين اعداد قضاوت مي كنيم و آنها را با آنچه بايد باشند مقايسه مي كنيم.

ضخامت پوست

ممکن است میزان ضخامت پوست هر فرد بر روی این تشخیص پزشک تاثیرگذار باشد و همین ‌طور میزان تحرک یک فرد نقش عمده و اساسی در رابطه با شناسایی چاقی و اضافه وزن فرد دارد

همچنین ممکن است فردی در اثر سوابق خانوادگی نشانه‌ هایی از چاقی را داشته باشد و در صدد اضافه وزن باشد. پزشک مورد نظر با توجه به عوامل متعددی مانند عوامل زیر می‌تواند تشخیص درستی از میزان اضافه وزن و خطر آفرین بودن آنها بدهد:

  • ارزیابی رژیم‌ های غذایی بیمار
  • تحرک و فعالیت های بدنی فرد
  • سوابق خانوادگی و ارثی
  • اندازه‌گیری ضخامت پوست
  • سایر غربالگری‌های پزشکی

لازم است این نکته را نیز در نظر بگیرید که به واسطه محاسبه کردن شاخص توده بدنی BMI کالری دریافتی برای بدن شما مشخص نمی ‌شود و نمی‌توانید دریافت کنید که چه میزان کالری برای شما مناسب می باشد.

شاخص توده بدنی فقط می ‌تواند برای شما تشخیص دهد که آیا لازم است بدن شما کالری کمتری نسبت به قبل دریافت کند یا خیر. برای این‌که بتوانید کالری روزانه خود را نیز محاسبه کنید

روش ‌های متفاوتی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تشخیص دهید چه میزان کالری در طول روز برای شما مناسب می باشد. همین ‌طور با مراجعه به پزشک مورد نظر و متخصص تغذیه می ‌توانید میزان کالری دریافتی خود را تشخیص دهید.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :