Doctor safaei contact

بزرگ شدن سینه مردان

بزرگی سینه در مردان

ژنیکوماستی که معمولا در انگلیسی به gyno نیز شناخته می‌شود، تورم بافت سینه، ناشی از عدم تعادل در استروژن و تستوسترون در مردان می‌باشد. ژنیکوماستی می‌تواند در یک یا هر دو سینه اتفاق بیفتد. در دوران بلوغ، غیر معمول نمی‌باشد و معمولا یک اثر جانبی نامطلوب از استروئیدهای آنابولیک هم هست. هرچند وجود آن ممکن است حاکی از یک بیماری جدی در زمینه پزشکی همچون سرطان، بیماری کبد و یا تومور غده‌ی هیپوفیز نیز باشد.

بزرگی سینه در مردان | ژنیکوماستی در مردان

ژنیکوماستی در مردان | بزرگ شدن سینه مردان

تستوسترون اضافی، تبدیل به استروژن می‌شود، که به گیرنده‌ها در بافت سینه می‌چسبد و باعث بزرگی سینه مردان می‌شود. ژنیکوماستی اغلب به صورت غده، دقیقا در زیرنوک سینه ظاهر می‌شود، و می‌تواند نشان بارزی از کاربرد استروئید باشد.

 ژنیکوماستی (Gynecomastia) معمولا از لحاظ جسمی دردناک است و می‌تواند باعث خجالت فرد نیز بشود. اگر ناشی از تغییرات هورمونی طبیعی مانند تغییرات هورمونی دوران بلوغ باشد، ممکن است خود به خود درمان بشود، اما معمولا در بزرگسالان نیاز است تا از طریق عمل جراحی برداشته شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار ژنیکوماستی باشید، پیشنهاد می‌کنیم با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید تا درباره‌ی روش‌های معالجه و همچنین جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر گفتگو کنید.

نمونه جراحی ژنیکوماستی مردان توسط دکتر صفایی

رشد سینه در مردان

بزرگ شدن سینه در مردان فقط وضعیتی نیست که در دوران نوجوانی یا بزرگسالی با آن مواجه می شود. به دلیل قرار گرفتن نوزاد در معرض هورمون استروژن در رحم مادر، ساختار سینه بزرگتر از حد معمول پس از تولد مشاهده می شود. با این حال، انتظار می رود این وضعیت به طور خود به خود در عرض 14 تا 21 روز پس از تولد ناپدید شود. از دست دادن عضلات و افزایش وزن در سنین بالا یکی از عواملی است که باعث ایجاد مشکل بزرگ شدن سینه در مردان می شود.

در شرایط عادی، هورمون‌های استروژن و آندروژن که در زنان و مردان ترشح می‌شوند، می‌توانند باعث تغییر نسبت چربی به عضلات بدن شوند. در این حالت، افزایش هورمون استروژن در مردان می تواند منجر به بزرگ شدن سینه ها شود. بسته به شدت مشکل، ممکن است مراحل مختلف و تکنیک های درمانی متفاوتی در مراحل مختلف مورد نیاز باشد. جراحی برای همه مشکلات ژنیکوماستی ضروری در نظر گرفته نمی شود. وضعیتی که باعث بزرگ شدن سینه در مردان ، افزایش وزن و رژیم غذایی ناسالم می شود، به هم خوردن تعادل هورمونی بدن است. در برخی افراد، کاهش وزن می تواند این مشکل را برطرف کند، در برخی افراد با تکنیک حذف چربی می توان مشکل را حل کرد و در افرادی که مشکلات پیشرفته تری دارند، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن ماهیچه ها و بافت های چربی در بافت سینه باشد.

رشد سینه در مردان | دکتر صفایی

درمان ژنیکوماستی با ماساژ

اگر دلیل بزرگی سینه در مردان چربی باشد، برای درمان آن می توان در کنار ورزش و تغذیه مناسب از ماساژ با روغن های گیاهی استفاده شود. ماساژ سینه می‌تواند به افزایش جریان خون و اکسیژن در منطقه‌ی سینه کمک کند و باعث بهبود کیفیت پوست و افزایش انعطاف پذیری بافت سینه شود. همچنین، ماساژ می‌تواند به کاهش درد و تورم در منطقه‌ی سینه کمک کند. به هر حال، برای درمان ژنیکوماستی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و روش‌های درمانی مناسب را برای خود انتخاب کنید.

چربی بیش از حد در قفسه‌ی سینه

نوع دوم سینه‌های مردانه، رایج‌تر و همچنین درمان آن نیز راحت‌تر می‌باشد. یک سناریوی معمولی در رابطه با این نوع سینه‌های مردانه، به خوبی در روایت یکی از بیماران من نشان داده شده است. او یک مرد ۳۲ ساله است. غیر از آن که کمی چربی اضافه در بدن خود دارد، از سلامت کامل برخوردار است. با قد ۱۷۷ سانتی‌متر، ۹۵ کیلوگرم وزن دارد و سونوگرافی نشان داده است که بدن او دارای ۲۳٪ چربی است. هنگامی‌که در دفتر مطب من نشست، اولین جمله‌ای که گفت این بود: «من سینه دارم.»

او به من گفت که قفسه‌ی سینه‌اش همیشه به همین اندازه بزرگ بوده است و درنتیجه همیشه از تمرینات شدید قفسه سینه دوری کرده است، زیرا می‌ترسید که باعث بزرگتر شدن سینه‌ی او بشود. تمرینات قفسه سینه‌ی او شامل شنا با تکرار زیاد می‌شد که تلاش نادرستی برای تقویت عضلات قفسه سینه بود، و اعتراف کرد که کمی تمرینات کاردیو انجام داده و بر تغذیه‌اش نیز نظارت داشته است. جای تعجب ندارد که این روش، او را به نتایج مورد نظرش نرساند، علی‌رغم اینکه به مدت ۳ سال کاملا به آن پایبند بود.

  بزرگ شدن سینه مردان | ژنیکوماستی در مردان

 بزرگ شدن سینه آقایان

توزیع چربی بدن تا حد زیادی توسط ژنتیک و تا حد کمتری نیز توسط هورمون‌ها تعیین می‌شود. به عنوان مثال اگر هورمون استرس کورتیزول در خون شما افزایش یابد، کالری‌های اضافی در درجه اول اطراف شکم شما ذخیره می‌شوند. بنابراین، چربی اضافه‌ی قفسه‌ی سینه، تنها با پیروی کردن از یک برنامه‌ی کاهش چربی کل بدن، از بین می‌رود. همانطور که دوباره ذکر می‌کنم، کاهش چربی موضعی، اساسا نشدنی است. هدف قرار دادن چربی قفسه‌ی سینه، با انجام دادن تمرینات قفسه سینه‌ی شدید نیز، غیر ممکن است.

علاوه بر آن، اکثر افراد مانند بیمار من، از انجام تمرینات قفسه سینه‌ی شدید هراس دارند. این یک اشتباه بزرگ است. چربی، فضای زیادی را می‌گیرد، و افراد تشخیص می‌دهند که پس از، از دست دادن مقدار قابل توجهی چربی، قفسه‌ی سینه شان خیلی کوچک شده است و از تمرکز بیشتر بر روی ساخت عضلات سینه خودداری می‌کنند. من نمی‌توانم به اندازه‌ی کافی روی این موضوع تاکید کنم که اگر شما سینه‌های مردانه دارید به هیچ عنوان به این خاطر نیست که عضلات قفسه‌ی سینه‌ی شما بزرگ می‌باشند! کلید موفقیت در از دست دادن چربی، و تمرین کردن روی هر قسمت بزرگ از بدن می‌باشد، و قفسه‌ی سینه نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

علت بزرگ شدن سينه اقايان | توزیع چربی بدن

ژنیکوماستی در آقایان

ژنیکوماستی چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، اولین کاری که متخصص انجام می دهد، لمس  بافت های سینه و غدد لنفاوی زیر بغل است. پس از آن، امکان تشخیص اولیه وجود خواهد داشت. برای تایید آن، معاینه اولتراسوند انجام می شود. در صورت لزوم، پزشک علاوه بر آن عکس برداری از قفسه سینه و بیوپسی را تجویز می کند.

علاوه بر این، متخصص غدد، نسبت هورمون ها را در بدن شما پیدا می کند. برای تعیین تستوسترون، استروژن، هورمون محرک تیروئید (TSH)، پرولاکتین، هورمون محرک فولیکول (FSH)، هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، کراتینین و گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)  باید خون اهدا کنید. در صورت تجاوز از شاخص دوم، انجام مطالعات اضافی (سونوگرافی از بیضه ها، توموگرافی کامپیوتری کلیه ها و غدد فوق کلیوی) برای رد وجود تومور بدخیم ضروری است. برای تشخیص دقیق، اغلب نیاز به مشاوره اضافی با پزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب، اورولوژیست، انکولوژیست و سایر متخصصان است.

ژنیکوماستی چگونه تشخیص داده می شود | بزرگی سینه مردان

روش های درمان ژنیکوماستی

روش های شناسایی بزرگی سینه آقایان

  1. رادیوگرافی ریه
  2. ماموگرافی
  3. سونوگرافی غدد پستانی، اندام های کیسه بیضه، غدد لنفاوی زیر بغل
  4. توموگرافی کامپیوتری مغز، غدد فوق کلیوی یا سایر اندام ها
  5. در صورت مشکوک بودن به سرطان، بیوپسی بافتی از یک نئوپلاسم بالقوه.

شناسایی بزرگی سینه آقایان | درمان ژنیکوماستی

چگونه سینه های مردانه را کوچک کنیم؟

راه های درمان بزرگی سینه آقایان:

اشخاصی که درگیر ژنیکوماستی هستند حتما باید برای درمان اقدام کنند زیرا ژنیکوماستی بدون درمان مناسب می تواند به یک نئوپلاسم بدخیم تبدیل شود. برای درمان ژنیکوماستی روش های مختلفی وجود دارد. بجز روش های دارویی و جراحی ژنیکوماستی در اینجا به تعدادی از این روش ها اشاره شده است. بیشتر این درمان ها می تواند در درمان ژنیکوماستی تاثیرگذار باشد اما درمان های دارویی طبق نظر پزشک همیشه تاثیر بهتری خواهد داشت. اما بهترین روش برای درمان ژنیکوماستی جراحی است زیرا این روش نتیجه بهتر و سریعتری دارد.

دکتر صفایی | درمان بزرگی سینه در آقایان

بزرگی سینه در مردان

درمان ژنیکوماستی با ورزش

همانطور که در بالا گفته شد، شما به یک برنامه‌ی تمرینی نیاز دارید که بر روی از دست دادن چربی کل بدن تاکید داشته باشد و از عضلات ضعیف شما نیز محافظت کند. برنامه‌های مخصوص زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله برنامه تمرینی رشد عضلات ضعیف، که برای از بین بردن چربی بسیار مفید می‌باشد. سعی نکنید چربی قفسه سینه را با روش چربی سوزی موضعی از بین ببرید. درمان بزرگ شدن سينه در مردان با ورزش بهتر است در کنار دارو درمانی و تحت نظر پزشک انجام شود.

ژنیکوماستی در مردان |  درمان بزرگ شدن سينه در مردان با ورزش

درمان ژنیکوماستی با ورزش

درمان بزرگی سینه آقایان با تغذیه

 داروهای مردمی باید فقط برای نارسایی های هورمونی و در مراحل اولیه بیماری استفاده شود. سرطان ها به این راحتی ها از بین نمی روند. اگر تغذیه‌ی درستی نداشته باشید، هیچ ورزشی در دنیا نمی‌تواند به شما کمک کند تا از شر سینه‌های مردانه خلاص شوید. یک برنامه‌ی تغذیه‌ای قابل ادامه دادن، برنامه‌ای است که تا حد امکان بر روی تمام قسمت‌های بدن تمرکز داشته باشد، شامل غذاهای فرآوری نشده باشد، و بدن شما را با کمبود کالری مواجه کند، که این امر باعث می‌شود تا چربی از بین برود.

کاهش چربی به میزان ۰.۵ تا ۱ کیلو در هر هفته را هدفتان قرار دهید. سریع‌تر و بیشتر از این میزان، شما را در معرض خطر از دست دادن عضله قرار می‌دهد، و از عواقب طولانی مدت آن، سوخت و ساز منفی می‌باشد.

 سرطان سینه در مردان | درمان بزرگی سینه آقایان با تغذیه

درمان ژنیکوماستی در مردان با تغذیه سالم

برخی از افراد صبور نیستند، و این میزان را نمی‌پسندند، پس، از این منظر نگاه کنید: اولین جلسه‌ی معاینه‌ی بیمار من در آگوست ۲۰۱۲ بود. اولین هدف او آن بود که در تعطیلات کریسمس در کریبان، بتواند برای درآوردن پیراهنش احساس راحتی داشته باشد. او هر هفته به میزان ۰.۲۵ تا ۰.۵ کیلوگرم کاهش چربی داشت، و بعد از ۱۶ هفته، ۷ کیلو چربی از دست داد و دور بازو و ران او افزایش پیدا کرد. در عین حال، با وجود تمرینات سنگین قفسه سینه‌ای که انجام می‌داد، اندازه‌ی سینه و دور کمر او به میزان قابل توجهی کاهش یافته بود. طی ۶ ماه بعدی او ۵ یا ۵ کیلوی دیگر کم کرد (با میزان ۰.۲۵ کیلوگرم در هر هفته) و برای تابستان ظاهری فوق العاده به دست آورد. همانطور که تغییراتی که برای رسیدن به هدف خود ایجاد کرده بود، دقیق و قابل ادامه دادن بودند، قادر بود تا وزن مورد نظر خود را نگاه دارد و از شر سینه‌های مردانه‌اش خلاص شود.

شرایطی که علائم مشابهی با ژنیکوماستی مردان ایجاد می کنند

پزشک شما می خواهد مطمئن شود که تورم سینه شما ژنیکوماستی است و بیماری دیگری نیست. سایر شرایطی که می توانند علائم مشابه ایجاد کنند عبارتند از:

  • بافت چربی سینه (سئودووژنیکوماستی). برخی از مردان و پسران، به ویژه آنهایی که چاق هستند، چربی سینه ای دارند که شبیه ژنیکوماستی است. این همان ژنیکوماستی نیست و نیازی به ارزیابی بیشتر ندارد.
  • سرطان پستان سرطان سینه در مردان نادر است، اما ممکن است رخ دهد. بزرگ شدن سینه یا وجود ندول سفت نگرانی را در مورد سرطان سینه مردان افزایش می دهد.
  • آبسه سینه این عفونت بافت سینه است.

اگر ژنیکوماستی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

هیچ خطری وجود ندارد، اما باید علت آن بررسی شود، زیرا ممکن است یک بیماری دارای تظاهرات ژنیکوماستی باشد، اما چیز جدی تری است. همچنین باید دید که این وضعیت چگونه پیشرفت می کند و چه علائمی ایجاد می کند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی ) 

به اشتراک بگذارید :