Doctor safaei contact

عفونت پروتز سینه و علل آن

علل عفونت پروتز سینه

ماموپلاستی حجم دهنده یکی از عمل‌های جراحی زیبایی است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری در نقاط مختلف جهان پیدا کرده است و متقاضیان مختلف با هدف بهبود ظاهر بدنی خود یا ترمیم سینه‌ها بعد از عمل جراحی مرتبط با سرطان، از این فرایند کمک می‌گیرند. در اکثر مواردی که  جراحی اتفاق می‌افتد، از ایمپلنت‌های سیلیکونی برای رسیدن به نتیجه موردنظر استفاده می‌شود. با وجود اینکه پروتز های سیلیکونی و نمکی می‌توانند ظاهر بدن افراد را زیباتر کنند، اما ممکن است موجب ایجاد عوارضی شوند و حتی جراحی‌های بیشتری برای برداشتن آن‌ها لازم باشد. یکی از عوارض انجام جراحی زیبایی سینه، احتمال عفونت پروتزها در بدن است. در این نوشته نگاهی دقیق‌تر به عفونت پروتز سینه (breast prosthesis infection) و دلایل ایجاد شدن آن داریم.

علل عفونت پروتز سینه

دلایل عفونت پروتز سینه | علت عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت پروتز سینه

پوست ما حاوی میکروب های زیادی است که در آنجا زندگی می کنند. با این حال، اگر آن ها موفق به ورود به بدن شوند (که از طریق برش می توانند وارد بدن شوند)، می توانند باعث عفونت شوند. واقعیت این است که تمام عمل‌های جراحی پزشکی همراه با عوارض بالقوه‌ای هستند که ممکن است برای برخی از بیماران مشکلات مختلفی ایجاد کنند. یکی از عوارض پروتز سینه این است که ممکن است گریبان گیر متقاضیان جراحی زیبایی سینه شود، این موضوع باعث ایجاد شدن عفونت است. در حین انجام عمل جراحی، برای به حداقل رساندن خطر عفونت، جراح محل جراحی و پروتزی که باید وارد بدن فرد شود را استریل نگه می‌دارد. همچنین محل‌هایی برای انجام جراحی و جایگذاری ایمپلنت ها انتخاب می‌شوند که امکان عفونت کمتری دارند.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | عفونت پروتز سینه

علائم عفونت ایمپلنت

عفونت ایمپلنت می‌تواند برای فرد مشکلات متعددی ایجاد کند. بنابراین اگر قصد انجام عمل زیبایی سینه را دارید یا این عمل را انجام داده‌اید، باید به شکل دوره‌ای نشانه‌های بیماری و عفونت را در بدن خود چک کنید. علائم اصلی عفونت شامل این موارد هستند:

  • قرمز شدن پوست
  • بالا رفتن دمای بدن
  • ملتهب شدن نواحی اطراف سینه
  • وجود حالت تهوع
  • خستگی زیاد
  • استفراغ
  • وجود ترشحات پستانی

علائم عفونت پروتز سينه

علائم عفونت پروتز سينه

اگر این علائم را در خود مشاهده کردید نیاز است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. عفونت پروتز می‌تواند خطرناک باشد و حتی خطر جانی برای افراد داشته باشد. از آنجایی که علائم عفونت سینه‌ها با علامت‌های نوع خاصی از سرطان خود ایمنی با نام آناپلاستیک لیمفومای سلول‌های بزرگ (BIA_ALCL) مشابه هستند، در میان گذاشتن علائم و انجام آزمایش‌های تشخیصی می‌تواند برایتان حیاتی باشد. 
برخی از خانم‌ها ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از جایگذاری پروتز، به عفونت در ناحیه‌ی جراحی یا عفونت پروتز دچار می‌شوند. باکتری‌ها ممکن است در اطراف بافت پروتز جایگذاری شده رشد کنند. عفونت ایجاد شده در ناحیه‌ی سینه‌ها ممکن است وارد خون شده و به مناطق دیگری از بدن انتقال پیدا کند. این اتفاق خطر زیادی برای افراد دارد. اگر در شکل یا اندازه‌ی ایمپلنتتان تغییری ایجاد شد، لازم است پزشک را مطلع کنید. 

علائم پس زدن پروتز سينه

دلایل عفونت پروتز سینه

عفونت چرکی سینه بعد از پروتز

این به دلیل اشتباهات پزشکی، عدم انطباق بیمار با توصیه های پزشک یا به عنوان یک واکنش فردی غیرقابل پیش بینی بدن رخ می دهد. درمان این عفونت جراحی است: چرک برداشته می شود، بافت ها شسته می شوند، تخلیه می شوند، آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. در صورت عدم موفقیت این اقدامات، ایمپلنت برداشته می شود.

دکتر صفایی |  دلایل عفونت پروتز سینه

عفونت پروتز سینه | علائم عفونت پروتز سینه

دلایل ایجاد عفونت در پروتز سینه

عفونت پروتز سینه می‌تواند به دلایل مختلفی در بدن افراد بروز کند. اولین دلیلی که برای ایجاد این مشکل وجود دارد، ورود باکتری در هنگام انجام عمل جراحی همراه با ایمپلنت به بدن فرد است. اگر محیط جراحی کاملاً ضدعفونی نشده باشد، باکتری‌ها از راه شکاف ایجاد شده وارد بدن فرد می‌شوند و مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کنند.
علت دومی که می‌تواند موجب ایجاد عفونت شود، وجود باکتری‌ها در مواد درون پروتز است. ایمپلنت‌های سینه معمولاً از دو نوع سیلیکونی یا محلول نمکی هستند. در برخی موارد با وجود ضدعفونی کردن سطح خارجی ایمپلنت، باکتری‌ها در مواد داخلی پروتز وجود دارند و در صورت پاره شدن پروتز، عفونت در بدن فرد گسترش پیدا خواهد کرد.
علاوه بر این، سطح خارجی ایمپلنت می‌تواند محلی مناسب برای تجمع و رشد باکتری‌ها باشد. به همین علت ممکن است افراد مدت زیادی پس از انجام عمل جراحی علائم عفونت ایمپلنت را پیدا کنند.

روش‌های درمانی برای عفونت پروتز سینه چیست؟

عفونت پروتز سینه ممکن است در دوران بعد از جراحی پروتز سینه رخ دهد. در صورتی که علائم عفونت مشاهده شود، باید به پزشک مراجعه کنید. درمان عفونت پروتز پستان شامل موارد زیر می‌شود:

 مصرف آنتی‌بیوتیک: پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت تجویز کند.

خارج کردن پروتز: در برخی موارد، پروتز باید خارج شود تا عفونت بهبود یابد.

جراحی: در برخی موارد، جراحی ممکن است برای تعویض پروتز و یا تمیز کردن منطقه عفونت‌زده لازم باشد.

مراقبت‌های خانگی: مراقبت‌های خانگی مانند استفاده از پوشش‌های ضد آب، تمیز کردن منطقه عفونت‌زده و استفاده از یخ ممکن است به بهبود عفونت کمک کنند.

در هر صورت، باید به پزشک مراجعه کرده و دستورالعمل‌های درمانی را دقیقاً دنبال کنید.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :