Doctor safaei contact

ابدومینوپلاستی و لیپوآبدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی و لیپوآبدومینوپلاستی چیست؟

عمل تامی تاک چیست | ابدو شکم چیست

ابدومینوپلاستی (tummy tuck) یا روش های جایگزین آن مانند لیپوآبدومینوپلاستی گزینه های بسیار خوبی برای جراحی زیبایی شکم هستند که با برداشتن چربی و پوست اضافی و سفت کردن عضلات جدار شکم  باعث صاف شدن شکم  و ایجاد گودی کمر شده و زیبایی و تناسب را به اندام شما باز می گردانند. در بیشتر موارد عضلات ضعیف یا جدا شده از پوست شکم نیز ترمیم می شوند. حالا دیگر از شر پوست های اضافی خلاص شده و می توانید با دیدن اندام خود در آینه، احساس جوانی و شادابی کرده و از پوشیدن لباس هایی که دوست دارید لذت ببرید.

نمونه جراحی آبدومینوپلاستی دکتر صفایی

عمل ابدو چیست |  ابدومینوپلاستی شکم

دیواره شکم اساساً از سه عنصر تشکیل شده است: پوست، بافت سلولی زیر جلدی با چربی زیرین و لایه عضلانی. تأثیر هر یک از این سه عنصر منجر به ایجاد بدشکلی در شکم می شود که بنا به هر مورد نیاز به درمان کم و بیش پیچیده ای دارد. آبدومینوپلاستی بهترین گزینه برای زیبا شدن اندام است.

عمل آبدومینوپلاستی توسط بهترین دکتر جراحی پلاستیک

عمل آبدومینوپلاستی

موارد انجام جراحی آبدومینوپلاستی کدامند؟

1- خانم هایی که به دنبال یک یا چند زایمان دچار شلی پوست، تجمع چربی و کاهش تونیسته عضلات جدار شکم و ترک های پوستی بر روی شکم شده‌اند.

2- افرادی که به دنبال کاهش وزن شدید دچار افتادگی پوست و شلی عضلات جدار شکم شده‌اند.

3- افرادی که دچار چاقی مرضی بوده اند و تحت اعمال جراحی Bariatric (نظیر گاستریک باندینگ یا بای پاس معده به روش لاپاروسکوپیک) قرار گرفته و دچار کاهش وزن شدید شده و دچار افتادگی و شلی پوست در سرتاسر بدن و از جمله شکم و پهلوها شده‌اند.

کاندید عمل آبدومینوپلاستی

عمل آبدومینوپلاستی | جراحی ابدومینوپلاستی

جراحی های زیبایی تناسب اندام

آبدومینوپلاستی، پروتز سینه، تزریق چربی، پیکرتراشی از جمله جراحی های زیبایی هستند که برای تناسب اندام بهتر انجام می شود. آبدومینوپلاستی یکی از جراحی های زیبایی اندام است. در این مقاله عمل آبدومینوپلاستی به صورت کامل برای شما عزیزان توضیح داده خواهد شد. هدف عمل ابدومینوپلاستی (تامی تاک) شکمی صاف و ظاهری جوان‌تر است. با مطالعه این مقاله می‌توان مزایا، معایب، مراقبت های قبل و بعد از عمل، نحوه انجام ابدومینوپلاستی را به صورت کامل شناخت.

در زمینه جراحی زیبایی و جراحی ترمیمی شکم آسیب دیده سناریوهای مختلفی وجود دارد. از لیپوساکشن گرفته تا ابدومینوپلاستی یا حتی مینی ابدومینوپلاستی.

جراحی آبدومینوپلاستی | ابدومینوپلاستی چیست؟

عمل آبدومینوپلاستی شکم | ابدومینوپلاستی شکم 

لیپوآبدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

این روش ترکیبی از لیپوساکشن و آبدومینوپلاستی است که در یک جلسه انجام می‌شود. در لیپوآبدومینوپلاستی ابتدا لیپوساکشن کل شکم انجام می‌شود. این کار باعث شل شدن پوست می‌شود، سپس برش پوستی مانند آبدومینوپلاستی داده می‌شود ولی آزاد‌سازی فلپ به طور کامل انجام نشده و تا ناف و دور آن انجام می‌شود. سپس آزاد سازی فلپ در بالای ناف به صورت محدود بازدن تونل به عرض حدود 4 سانتی متر تا قسمت تحتانی استخوان جناغ انجام می‌شود، در نتیجه بیشتر عروق خونی، لنفاتیک و اعصاب حفظ می‌شوند، حدود 80 درصد خون رسانی دیواره شکم از طریق عروق خونی پرفوران صورت می‌گیرد که در این روش اکثر آنها حفظ می شوند در صورت لزوم عضلات شکم در خط وسط در بالا و پایین ناف دوخته می شوند( پلیسه می شوند).

دراثر لیپوساکشن فلپ پوستی بسیار انعطاف پذیر می‌شود و قسمت اضافی پوست برداشته و پوست دوخته می شود و در نهایت محل ناف مشخص و بعد از دادن برش روی آن، ناف بیرون آورده شده و بازسازی آن انجام می‌شود.

لیپوآبدومینوپلاستی چگونه انجام می شود

درد بعد از عمل ابدومينوپلاستي

جراحی شکم برای آقایان

جراحی شکم یا abdominoplasty برای آقایان نیز می‌تواند یک روش درمانی مناسب باشد. در این روش، پوست و بافت‌های زیرین شکم برش خورده و تغییر داده می‌شوند تا توپولوژی شکم به شکلی مناسب تر تغییر یابد. این جراحی رویکرد چندمنظوره‌ای به دست آوردن تغییرات جمعی در شکل شکم دارد. این تغییرات شامل کاهش چربی شکم، کشیدن پوست شکم و به دست آوردن شکل تناسب بخش‌های کوچک و بزرگ شکم می‌شود.

نمونه کارهای آبدومینوپلاستی دکتر فرامرز صفایی پیروز

بهترین دکتر ابدومینوپلاستی در تهران

مینی آبدومینوپلاستی

بیماران ایده‌آل برای روش مینی آبدومینوپلاستی، معمولا جوان‌تر بوده و در محدوده 25 تا 50 سال هستند. مینی ابدومینوپلاستی یکی از انواع ابدومینوپلاستی است که تنها شل شدن‌های جزئی شکم را که فقط در زیر ناف وجود دارد درمان می کند.

در این افراد تجمع چربی به مقدار کم تا متوسط و شلی بافت نرم و ترک های پوستی (استریا) محدود به قسمت تحتانی شکم (پایین ناف) است. برای شکل‌دهی بهتر به نمای شکم در این روش نیز، می توان پلیسه کردن عضلات و لیپوساکشن همزمان را انجام داد.

دراین روش به طور معمول ناف حفظ شده و جابجایی آن انجام نمی شود( برش اطراف ناف داده نمی شود) یا ممکن است اتصال ناف به جدار شکم قطع شده و بعد از پلیسه کردن عضلات در صورت لزوم، ناف دوباره در محل اولیه یا کمی پایین‌تر(حداکثر 2 سانتی متر) بدون برش پوستی ، دوباره به جدار شکم دوخته می شود.

مینی آبدومینوپلاستی

جراحی تامی تاک | جراحی زیبایی شکم

هزینه آبدومینوپلاستی

عوامل مختلفی بر هزینه ابدومینوپلاستی تاثیر می‌گذارد. نوع تکنیک جراحی یکی از این عوامل است که جراح با توجه به محدوده بافت آن را تعیین می‌کند. ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن همیشه باید با هم و به روشی متعادل و هماهنگ انجام شوند تا نتایج و ایمنی بهتری داشته باشند، حتی اگر نزدیک شدن به کانتور بدن در طی جراحی های مختلف انجام شود. همانطور که گفته شد، هزینه این عمل از چند عامل متفاوت وابسته است، بنابراین نیاز به مشاوره و ملاقات با یک پزشک متخصص برای بررسی جزئیات، تعیین هزینه ها و برنامه درمانی مناسب است.

هزینه آبدومینوپلاستی و لیپوساکشن

قیمت عمل زیبایی شکم | هزینه آبدومینوپلاستی شکم

بعد از عمل آبدومینوپلاستی

روزهای اول پس از جراحی برای بسیاری دشوار است. پس از عمل، بیمار به بخش منتقل می شود و در حالت نیمه خوابیده قرار می‌گیرد و پاها به سمت بالا بلند می شوند. این برای به حداقل رساندن تنش پوست در شکم ضروری است. هنگامی که بیمار در نهایت از بیهوشی بهبود می یابد، ممکن است حالت تهوع و سرگیجه را تجربه کند که در عرض چند ساعت از بین می رود. در روز دوم پس از عمل، بیمار می تواند بایستد، اما راه رفتن فقط در حالت نیمه خمیده مجاز است. همچنین در این روز اولین پانسمان انجام می شود. بعد از ابدومینوپلاستی، شکم سفت می شود و با فشار دادن، ناراحتی ایجاد می شود، زیرا این روش بر بافت عضلانی تأثیر می گذارد که برای بهبودی نیاز به زمان دارد. داروهای با تکنولوژی بالا می توانند هر گونه ناراحتی را پس از جراحی به حداقل برسانند. بنابراین، پزشک ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک یا مسکن تجویز کند. هنگامی که بیمار کم و بیش بهبود یافت (پس از 4-5 روز) و خطر عوارض ناپدید شد، بیمار به خانه مرخص می شود، جایی که به طور مستقل توانبخشی را ادامه می دهد.

مراقبت های بعد از آبدومینوپلاستی | بعد از عمل آبدومینوپلاستی

بعد از عمل آبدومینوپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

عمل آبدومینوپلاستی شکم

مزایای روش لیپوآبدومینوپلاستی کدام است؟

لیپوآبدومینوپلاستی  یک روش موثر است برای از بین بردن چربی ها که به شما کمک می کند به اندام دلخواه خود برسید. لیپوآبدومینوپلاستی دارای مزایا و معایبی است که در اینجا مزایای روش لیپوابدومینوپلاستی را به صورت کامل و دقیق بیان می کنیم:

1- خونریزی کمتر

2- به خاطر انجام لیپوساکشن شکل شکم بهتر می شود و نمای نیمرخ بیمار طبیعی تر است.

3- بیشتر شریان‌های تغذیه کننده مهم، لنفاتیک و اعصاب جدار شکم حفظ می شوند.

4- حس ناحیه بالای عانه و قسمت تحتانی شکم بهتر حفظ می شود و درد بعد از عمل کمتر است.

5- میزان عوارض بعد از عمل (هماتوم، سروما، نکروز و باز شدن زخم) در این روش کمتر است.

6- سیر بهبودی بعد از عمل سریع است و نیز ترخیص بیمار زودتر انجام می‌شود.

7- اندازه برش در این روش کوتاه تر است و احتمال اضافه آمدن پوست در گوشه های برش (dog ears) در این روش بسیار کم است.

8- میزان ایمنی این روش ( در مقایسه با روش کلاسیک) برای افراد سیگاری بیشتر است.

مزایای لیپوآبدومینوپلاستی

مزایای ایپوآبدومینوپلاستی | جراحی زیبایی شکم

آیا عمل جراحی آبدومینوپلاستی مخصوص خانم‌ها است؟

خیر، این عمل در آقایان نیز قابل انجام می باشد، با افزایش عمل های جراحی زیبایی شکم تعداد آقایانی که کاندید این عمل می شوند رو به افزایش است. آقایان و خانم ها امروزه به تناسب اندام خود اهمیت می دهند و عمل های جراحی آبدومینوپلاستی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. روش های مختلفی برای تخت شدن شکم وجود دارد، از بین این روش ها ورزش کردن و جراحی شکم از پرطرفدارترین روش ها برای از بین بردن چربی های شکم هستند. این موضوع هم برای خانم ها مهم است و هم برای آقایان. از بین این تعداد از خانم ها و آقایان افراد زیادی روش آبدومینوپلاستی را برای از بین بردن چربی ها و پوست اضافه انتخاب می کنند.

 آیا عمل جراحی آبدومینوپلاستی مخصوص خانم‌ها است؟

ابدومینوپلاستی چیست | ابدومینوپلاستی | جراحی زیبایی شکم

 آیا عمل آبدومینوپلاستی و یا لیپوآبدومینوپلاستی روشی جهت کاهش وزن به حساب می آیند؟

خیر، این روش‌های جراحی هیچ‌ یک به عنوان روش‌های کاهش وزن به حساب نمی آیند و فرد قبل از اقدام به این اعمال جراحی بایستی حداکثر کاهش وزن را از طریق رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش بدست آورده باشد و حداقل به مدت 6 ماه تغییر وزن نداشته باشد. انجام عمل‌های جراحی شکم به منظور برداشتن چربی و پوست اضافه شکم است و بهترین کاندیدا برای این جراحی ها افرادی هستند که از شل شدن پوست شکم خود ناراحت هستند.

عکس آبدومینوپلاستی | تامی تاک

هزینه عمل جراحی آبدومینوپلاستی

 فرد کاندید ابدومینوپلاستی باید دارای چه شرایطی باشد؟

1- وزن فرد نزدیک به وزن ایده آل باشد (حداکثر30% بیش از وزن ایده آل باشد)

2- وزن فرد در طی 6 ماه اخیر ثابت مانده باشد.

3- قبل از انجام جراحی روشهای غیر جراحی نظیر رعایت رژیم غذایی و ورزش را انجام داده باشد.

4- انتظارات واقع گرایانه از عمل جراحی داشته باشد.

5- از نظر روحی و روانی با ثبات (stable) باشد.

6- خطرات و عوارض احتمالی عمل را به خوبی درک کرده باشد.

7- قصد کاهش وزن شدید بعد از عمل جراحی را نداشته باشد.

کاندیدای مناسب آبدومینوپلاستی | افراد مناسب عمل آبدومینوپلاستی

عمل ابدومينوپلاستي | ابدومینوپلاستی

اگر خانمی تحت عمل آبدومینوپلاستی قرار گرفته باشد می تواند حامله شود؟

در حال حاضر، حاملگی جزو موارد مطلق منع انجام این عمل نیست، ولی توصیه می شود فرد آبدومینوپلاستی را بعد از آخرین حاملگی انجام دهد. زیرا در صورتیکه بعد از عمل جراحی، حامله شود، باعث شل شدن مجدد پوست شده و به علت تحت کشش قرار گرفتن، عضلات دوخته شده باز می شوند. زمانی عمل آبدومینوپلاستی را انجام دهید که اطمینان داشته باشید وزن شما ثابت خواهد ماند و دوباره دچار افزایش وزن نمی شوید.

آیا فرد بعد از انجام آخرین زایمان می تواند تحت عمل آبدومینوپلاستی قرار گیرد؟

توصیه می شود حداقل به مدت 6 ماه بعد از انجام زایمان، اقدام به عمل جراحی آبدومینوپلاستی نمایند، تا تغییرات ایجاد شده در دوران بارداری به حالت اولیه خود برگردند و به همین  دلیل انجام همزمان آبدومینوپلاستی با عمل سزارین توصیه نمی شود.

آبدومینوپلاستی بعد از زایمان | عمل آبدومینوپلاستی شکم

عمل جراحی آبدومینوپلاستی چیست؟

موارد نسبی منع انجام آبدومینوپلاستی کلاسیک کدامند؟

برای انجام آبدومینوپلاستی باید نکاتی را رعایت نمود. این روش دارای محدودیت هایی است که به شرح زیر است.

  • مصرف سیگار
  • دیابت
  • سوء تغذیه
  • اختلالات ترمیم زخم
  • اختلال ایمنی
  • مصرف داروهای ضد انعقاد
  • تاریخچه قابل توجه لخته شدن در وریدهای عمقی پا یا ریه
  • اختلال عملکرد روده یا مثانه
  • نارسایی ورید یا لنف ادم اندام تحتانی
  • مشکلات طبی قابل توجه شامل بیماری های انسدادی مزمن ریه، نارسایی کلیه، کم خونی

قبل از انجام عمل آبدومینوپلاستی، چه توصیه هایی به بیمار می شود؟

  • توقف مصرف سیگار 4 تا 6 هفته قبل از عمل( سیگار می تواند باعث تاخیر در ترمیم زخم و ایجاد نکروز پوستی شود)
  • مصرف مولتی ویتامین روزانه
  • قطع مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون با نظر پزشک معالج
  • پرهیز از مصرف تمامی مکمل‌های غذایی و گیاهی که توسط جراح تائید نمی شوند.
  • انجام آزمایش‌های روتین قبل از عمل مانند CBC، قند خون، اوره، کراتینین، تست های انعقادی و سایر آزمایش‌ها طبق نظر جراح
  • استفاده از شکم بند به مدت 2 هفته قبل از عمل، توسط بعضی از جراحان توصیه می شود.
  • مصرف داروهایی مانند E  ویتامین و اسیدهای چرب امگا-3 و چای سبز باید قطع شود زیرا ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی در حین و بعد از عمل شود.

دکتر صفایی | مراقبت های قبل از عمل آبدومینوپلاستی

جراحی آبدومینوپلاستی | جراحی زیبایی شکم

اشکالات روش آبدومینوپلاستی کلاسیک کدام است؟

1- در این روش میزان عوارض مانند سروما و نکروز فلپ پوستی به ویژه در افراد سیگاری زیادتر است.

2- میزان کبودی و ورم بیشتر و دوران نقاهت طولانی تر است.

3- در بسیاری از موارد در روش آبدومینوپلاستی کلاسیک قسمت فوقانی شکم و پهلوها به مقدار کافی صاف نمی شود و هنوز مقداری چربی در فلپ باقی می ماند، در صورت لزوم این چربی اضافی باید شش ماه بعد با لیپوساکشن خارج شود.

انجام ساکشن ممکن است باعث شلی پوست شده و کشیدگی و صاف شدن پوست که در اثر عمل ایجاد شده است را از بین ببرد. در روش معکوس یعنی حالتی که ابتدا لیپوساکشن و چند ماه بعد آبدومینوپلاستی انجام می شود، آزاد کردن فلپ ممکن است به خاطر ایجاد فیبروز بسیار سخت و توام با خونریزی باشد.

روش ابدومینوپلاستی کلاسیک

روش انجام آبدومینوپلاستی کلاسیک (TUMMY TUCK) چگونه است؟

در آبدومینوپلاستی کلاسیک یک برش بزرگ در قسمت تحتانی شکم ( درست بالای ناحیه عانه) داده می شود و تمامی بافت های شکمی(پوست و چربی) از روی عضلات شکم تا لبه دنده ای آزاد می شوند. در حین آزاد کردن فلپ، هنگام رسیدن به ناف، برش در  اطراف ناف داده می شود و از پوست اطراف آزاد می شود ولی به عضلات شکم متصل باقی می ماند و سپس آزاد کردن فلپ تا لبه دنده ای ادامه می یابد. در صورت لزوم عضلات شکم در بالا و پایین ناف در خط وسط دوخته و سفت می شوند ( به اصطلاح پلیسه می شوند) این کار باعث سفت شدن دیواره شکمی و باریک تر شدن کمر می شود.

سپس فلپ پوستی آزاد شده به سمت پایین کشیده می شود و قسمت های اضافی پوست همراه با چربی متصل به آن بریده می شود و لبه های فلپ در چند لایه به محل برش اولیه دوخته می شود. سپس محل ناف روی پوست ، مشخص و برش داده می شود ناف متصل به عضلات شکم از محل برش بیرون آورده شده وبه پوست اطراف دوخته می شود.

 آبدومینوپلاستی چیست |  آبدومینوپلاستی شکم | ابدومینوپلاستی کلاسیک

قیمت عمل آبدومینوپلاستی | هزینه آبدومینوپلاستی

آیا عمل آبدومینوپلاستی (تامی تاک) نیاز به بیهوشی عمومی دارد؟

بله، به طور معمول این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در برخی موارد از تزریق بیهوشی اپیدورال همراه با مسکن استفاده می‌شود.

طول مدت عمل جراحی آبدومینوپلاستی چقدر است؟

بسته به نوع و وسعت عمل، ممکن است 2 تا 5 ساعت طول بکشد. مدت زمان عمل جراحی آبدومینوپلاستی (بهبود ظاهری شکم) می‌تواند متفاوت باشد و بسته به پیچیدگی و شدت مداخله جراحی، هر فردی ممکن است مدت زمان متفاوتی برای عملیات احتیاج داشته باشد. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند تجربه و مهارت جراح، سلامت و وضعیت عمومی بیمار و مدل آبدومینوپلاستی می‌توانند نقشی در مدت زمان عمل جراحی داشته باشند.

طول مدت بستری بعد از عمل جراحی چقدر است؟

عمل آبدومینوپلاستی یک عمل آسان است که نیاز به بستری زیادی ندارد. بستری عمل ابدومینوپلاستی به طور معمول 24 تا 48 ساعت است.

طول مدت بستری بعد از عمل جراحی چقدر است؟ | دکتر صفایی

متخصص ابدومینوپلاستی جراحی شکم | جراح ابدومینوپلاستی

زمان بهبودی ابدومینوپلاستی

پس از جراحی شکم، بسته به شرایط عمل، بیماران معمولاً پس از 1 تا 2 روز مراقبت از بیمارستان مرخص می‌شوند. تقریباً 3-4 ساعت بعد از پایان عمل می توانید با کمک یکی از بستگان بلند شوید و راه بروید و روز بعد بدون کمک به آرامی راه بروید. وجود درد برای مدتی به دلیل اعمال و بخیه های شکم در حین جراحی طبیعی است و مسکن های لازم توسط پزشک استفاده می شود. شما می توانید 2 تا 3 روز بعد از عمل استحمام کنید و به راحتی کارهای روزانه خود را انجام دهید. سرفه، عطسه، به دلیل این که بخیه ها در هفته اول کاملاً جوش نخورده اند، ممکن است باعث باز شدن بخیه‌ها شود. باید تا حد امکان از این حرکات اجتناب کنید، زیرا حرکاتی مانند هل دادن می تواند به شما آسیب برساند و اگر شدید باشد به بخیه های شما آسیب می رساند.

زمان بهبودی آبدومینوپلاستی

عمل زیبایی شکم | لیبوآبدومینوپلاستی

رعایت چه نکاتی بعد از عمل آبدومینوپلاستی ضروری است؟

1- بیمار باید به مدت یک تا  2 هفته بعد از عمل، حالت خمیده را هنگام راه رفتن و استراحت رعایت کند.

2- بستن شکم بند یا پوشیدن گن های مخصوص در تمام مدت شبانه روز (جز درموارد استحمام) حداقل به مدت 2 ماه. شکم بند باید طوری بسته شود که در قسمت تحتانی ، محل برش و ناحیه عانه را بپوشاند.

3- پرهیز از کشیدن سیگار و انجام تنفس عمیق به طور متناوب

4- بیمار باید به طور منظم راه برود و در حین استراحت هم، پاها را مرتب حرکت دهد.

5- نوشیدن مقدار فراوان مایعات در طول روز

6- مصرف مولتی ویتامین روزانه

7- مراقبت دقیق از محل درنها

8- معمولا بیماران قادرند بعد از 15 روز، فعالیت های حرفه ای خود را شروع کنند. اگر دوختن عضلات شکم انجام شده باشد، بیماران باید به مدت 2 تا 3 ماه ، از بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های شدید خودداری کنند و اگر دوختن عضلات انجام نشده باشد، بیماران می توانند، اکثر فعالیت های خود را بعد از 3 هفته از سر بگیرند.

رعایت چه نکاتی بعد از عمل ابدومینوپلاستی ضروری است

اسکار محل عمل تامی تاک به چه صورت است؟

اسکار محل عمل در زیر خط بیکینی بوده و ممکن است در طی چند ماه اول به علت ورم و سیر فرایند ترمیم بنظر برسد که بدتر می شود ولی بطور معمول 9 تا 12 ماه طول می کشد که اسکار عمل هم سطح پوست اطراف شده و کم رنگ شود.

ماندگاری نتایج جراحی آبدومینوپلاستی

ماندگاری عمل آبدومینوپلاستی شکم و پهلو به رعایت کردن و رژیم غذایی، ورزش و تحرک بیمار بستگی دارد. اگر بیمار بعد از جراحی رژیم غذایی سالم و مناسب را رعایت کند و بطور منظم ورزش کند، نتایج عمل ماندگار می باشد. در صورتی که افراد بعد از انجام عمل آبدومینوپلاستی برنامه غذایی منظمی نداشته باشند نتیجه عمل آن ها ماندگار نخواهد بود.

اسکار محل عمل تامی تاک به چه صورت است | ابدومینوپلاستی

آبدومینوپلاستی

برای حفظ نتیجه به دست آمده، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت های بدنی ضروری است. بعد از ماه دوم جراحی با بهبود ادم و حساسیت مشخص می شود. هر چند تا ماه ششم که به نتیجه قطعی نزدیک می شود، به تدریج بهبود می یابد. نتیجه عمل را می توان چند ماه پس از جراحی به طور کامل ارزیابی کرد. شکم کشیده، مرتب، کمر نازک، پوست الاستیک  این اثر خیره کننده، در صورت پیروی از شیوه زندگی صحیح، سال ها دوام می آورد، خلق و خو و عزت نفس را بهبود می بخشد.

نتیجه ابدومینوپلاستی | ماندگاری جراحی آبدومینوپلاستی

بهترین جراح آبدومینوپلاستی | ماندگاری عمل ابدومینوپلاستی

لیپوآبدومینوپلاستی

در چه بیمارانی می توان لیپوآبدومینوپلاستی را انجام داد؟

در اکثر بیمارانی که کاندید عمل آبدومینوپلاستی باشند، می توان لیپو آبدومینوپلاستی را انجام داد. افرادی که دارای شکم بزرگ هستند و با ورزش و رژیم غذایی نمی توانند به تناسب اندام مد نظر خود برسند بهترین کاندیدای لیپوآبدومینوپلاستی هستند.

تفاوت آبدومینوپلاستی و لیپوماتیک

آبدومینوپلاستی یک روش جراحی است که به منظور اصلاح و تنظیم بخش‌های چربی و بازسازی عضلات شکم انجام می‌شود. این روش بیشتر برای کسانی استفاده می‌شود که دارای افزایش وزن قابل توجه، یا کاهش وزن ناگهانی و یا بارداری و زایمان مکرر بوده و به دلیل این موارد پوست و عضلات شکم آسیب دیده باشند. یکی از تفاوت‌های آبدومینوپلاستی با لیپوماتیک این است که آبدومینوپلاستی علاوه بر حذف چربی اضافی، شامل اصلاح عضلات و پوست شکم نیز می‌شود.

از طرفی، لیپوماتیک یک روش جراحی غیرتخریبی است که با استفاده از امواج فراصوتی چربی‌های موجود در سطح پوست را به طور موثری حذف می‌کند. این روش به دلیل این که نیازی به برش و خونریزی ندارد، به عنوان یک جایگزین غیرجراحی برای آبدومینوپلاستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا می توان لیپوابدومینوپلاستی را با لیپوساکشن سایر قسمت ها در یک جلسه انجام داد؟

بله، می توان لیپوساکشن پشت یا کمر را همراه با لیپوآبدومینوپلاستی در یک جلسه انجام داد.

عمل آبدومینوپلاستی شکم | ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن

عمل آبدومینوپلاستی | جراحی زیبایی شکم

سوالاتی در مورد مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

1، مراجعه کنترل بعد از عمل بیمار به چه صورت می باشد؟

جلسه اول 5 تا 7 روز بعد از عمل و جلسه دوم 10 تا 14 روز بعد از عمل و سپس با توجه به وضعیت بیمار در فواصلی که توسط پزشک اعلام می گردد.

2، در صورت بروز چه علائمی بعد از جراحی، بایستی به پزشک معالج اطلاع داده شود و یا جهت ویزیت کنترل مراجعه کرد؟

  •  خونریزی از محل درن ها
  •  تغییر رنگ پوست در اطراف محل برش و ناف (کبودی در اطراف برش و ناف طبیعی می باشد)
  • خروج ترشحات چرکی از محل درن ها یا برش جراحی

3، تعویض پانسمان محل عمل جراحی و زمان تعویض پانسمان به چه صورت می باشد؟

  •     بایستی پانسمان ناف و محل برش قسمت تحتانی شکم روزانه تعویض شود. ابتدا با بتادین و سپس با سرم فیزیولوژی (یا نرمال سالین) شستشو داده شود و پس گاز وازلین و بعد گاز استریل استفاده شود.
  •     در صورت لزوم پانسمان محل درن ها (در صورت خیس شدن پانسمان مربوطه) روزانه 3 تا 4 بار تعویض شود.
  •     از گذاشتن مستقیم پوشک های غیراستریل بر روی زخم، باید خودداری شود.

4، استفاده از چه مواردی می تواند باعث تسریع در التیام محل جراحی شود؟

            استفاده از ترکیبات Vit C

5، رعایت چه مواردی می تواند در کاهش تورم و کبودی محل عمل جراحی کمک کننده باشد؟

در صورت پایین نبودن فشار خون بیمار استفاده از آناناس یا آب کرفس در کاهش کبودی موثر می باشد و در صورت پایین بودن فشار خون می توان آب کرفس را با آب سیب یا هویج مخلوط نمود. به عنوان روش جایگزین استفاده از کپسول Anaheal (حاوی ترکیبات آناناس توصیه می شود.)  در طی دو هفته اول بعد از عمل حتی الامکان از مصرف داروهایی نظیر آسپرین، ایبوبروفن و ایندومتاسین خودداری شود. (بهتر است استفاده از این ترکیبات از 10 تا 14 روز قبل از عمل نیز قطع شود.) استفاده از مشروبات الکلی از 2 هفته قبل تا 3 هفته بعد از عمل به منظور کاهش شانس خونریزی ممنوع می باشد. استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) تا یک ماه بعد از عمل جراحی به منظور جلوگیری از خطر نکروز پوست (سیاه شدن پوست) ممنوع می باشد. (توصیه می شود حداقل 4 هفته قبل از عمل جراحی از مصرف سیگار یا قلیان خودداری شود.)

6، چه مدت بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی بیمار می تواند فعالیت های روزمره خود را شروع کند؟ و چه مدت بعد از عمل جراحی می تواند فعالیت های ورزشی خود را شروع کند؟

در صورتیکه همراه جراحی آبدومینوپلاستی، پلیکاسیون (یا پلیسه کردن) عضلات جدار شکم انجام شده باشد، انجام فعالیت های ورزشی سنگین و یا بلند کردن اجسام سنگین به مدت 2 ماه ممنوع می باشد.

فعالیت های عادی را بعد از 10 تا 14 روز می توان انجام داد. رانندگی به مدت 2 تا 3 هفته ممنوع می باشد.

7، بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی روش خوابیدن و استراحت و راه رفتن بیمار به چه صورت می باشد؟

  • لازم است در طی دو هفته اول بعد از عمل زیر سر بیمار هنگام خواب بلند باشد (30 تا 40 درجه) و پاها از ناحیه مفصل ران به طرف شکم جمع باشد.
  • خوابیدن بر روی شکم ممنوع می باشد. چرخیدن به پهلوها با پاهای جمع بلامانع است.
  • به مدت 10 تا 14 روز بعد از عمل ، هنگام راه رفتن ، بیمار باید حالت خمیده داشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

8، چه مدت بعد از عمل، بیمار می تواند مسافرت هوایی داشته باشد؟

مسافرت هوایی بعد از 3 هفته بلامانع است. در صورتیکه بیمار ساکن خارج از کشور باشد، توصیه می‌شود که حداقل به مدت یک ماه بعد از عمل در ایران حضور داشته باشد.

9، نحوه لباس پوشیدن بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی به چه صورت می باشد؟

توصیه می شود بیمار در طی دوران بعد از عمل از لباس های آزاد و گشاد استفاده نماید تا بویژه هنگام پانسمان دچار مشکل نشوند.

10، دستورات غذایی بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی به چه صورت است؟

بعد از هوشیاری کامل بیمار و نداشتن استفراغ، استفاده از مایعات مانند آب و آب میوه، بلامانع است و در صورت تحمل استفاده از کمپوت و بیسکوئیت نرم شده بلامانع می باشد. در شب بعد از عمل خوردن غذاهای سبک مانند سوپ یا جوجه بلامانع می باشد. از فردای روز عمل رژیم غذایی عادی (با حجم کم تا متوسط) بلامانع است ولی از پرخوری باید خودداری شود.

11، زمان استحمام بعد از عمل چگونه است؟

تا قبل از کشیدن درن‌های دو طرف برش استحمام ممنوع است ولی شستن سر بلامانع است و برای تمیزی یا بهداشت بدن می توان از حوله مرطوب استفاده کرد. بعد از کشیدن درن (که بطور معمول 5 تا 7 روز بعد از عمل جراحی انجام می شود) 24 تا 72 ساعت طول می کشد تا سوراخ درن ها بطور خودبخود بسته شود و بعد از این مدت استحمام بلامانع است.

12، استفاده از شکم بند بعد از عمل به چه صورت می باشد؟

استفاده از شکم بند طبی در طی 2 تا 3 ماه بعد از عمل جراحی ضروری است و یک روز درمیان جهت بستن شکم بند باید عوض شود. توصیه می شود شکم بند اضافی تهیه شود تا در صورت کثیف شدن شکم بند و شستن آن از شکم بند جایگزین استفاده شود.

13، جهت جلوگیری توروموزورید عمقی پا (لخته شدن خون در پاها) و بدنبال آن آمبولی چه اقداماتی صورت میگیرد؟

جهت پیشگیری از توروموزورید های عمقی اندام تحتانی و عمدتا ساق پا (DVT) و بدنبال آن آمبولی در حین و بعد از عمل جراحی از جوراب های ضد آمبولی استفاده می شود که حداقل تا 2 هفته بعد از عمل جراحی باید از آن استفاده شود.

در بسیاری از بیماران علاوه بر اقدامات فوق و بسته به مورد، جهت جلوگیری از DVT و بدنبال آن آمبولی از داروهای ضد انعقاد و تزریقی مانند هپارین و انوکساپرین (یا کلگسان) قبل و بعد از عمل استفاده می شود که نحوه تزریق و مدت زمان لازم برای مصرف دارو هنگام ترخیص توضیح داده می شود.

ابدومینوپلاستی | عمل زیبایی شکم

14، بعد از ترخیص بیمار چه داروهایی برای وی تجویز می شود؟

  1. جهت جلوگیری از عفونت محل عمل، آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود که بسته به نوع آنتی بیوتیک نحوه و مدت مصرف آن توضیح داده می شود.
  2. جهت کنترل درد بعد از عمل ، برای بیمار داروهایی مانند استامینوفن کدئین یا شیاف و در مواری آمپول تزریقی استفاده می شود که نحوه مصرف آن در هنگام ترخیص توضیح داده می شود.
  3.  در صورت داشتن یبوست (قبل از عمل جراحی) به پزشک جراح خود اطلاع دهید تا داروی مناسب تجویز شود.

15، زمان کشیدن بخیه محل عمل جراحی و مراقبت های بعد از آن به چه صورت است؟

  1. بخیه های محل برش جراحی شکم قابل جذب بوده و نیازی به کشیدن ندارد و فقط بعد از 10 تا 14 روز گره های دو طرف برش قطع خواهد شد.
  2. بخیه های داخل ناف از نوع غیرقابل  جذب بوده و 10 تا 14 روز بعد از عمل کشیده خواهد شد.
  3. بعد از کشیدن یا قطع بخیه ها و اطمینان از کامل شدن اولیه ترمیم زخم بسته به مورد استفاده از ژل یا کرم های آنتی اسکار توصیه می شود تا مانع از ایجاد گوشت اضافه یا برجستگی در محل برش شوند. در صورت لزوم گاهی از سیلیکون شیت و یا لیزر استفاده خواهد شد.

آیا بارداری بعد از عمل ابدومینوپلاستی امکان پذیر است؟

انجام این نوع مداخله پس از بارداری توصیه می شود. توجه داشته باشید که توصیه می شود به تغییرات زیاد وزن نیز توجه کنید تا نتیجه مداخله تغییر نکند.

آیا ترک های پوستی با ابدومینوپلاستی از بین می روند؟

اگر ترک ها در ناحیه ای که ابدومینوپلاستی انجام می شود قرار گرفته و پوست اضافی برداشته شود، از بین می روند.

چند ساعت در روز از شکم بند استفاده کنیم؟

بهتر است از گن و شکم بند به مدت 4 تا 6 هفته بعد از جراحی آبدومینوپلاستی به صورت مداوم استفاده شود.

چگونه می توانم پزشک مناسب برای عمل ابدومینوپلاستی را پیدا کنم؟

مانند هر عمل زیبایی، پزشک معالج باید یک  متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی  یا یک متخصص جراحی با شرایط اضافی مناسب باشد. او باید این روش را  به طور معمول انجام دهد ، یعنی حداقل دو تا سه بار در ماه. برای اطمینان بیشتر عضویت  در انجمن‌های پزشکی مختلف پزشک را درنظر بگیرید. چرا که خواسته‌های زیادی را از اعضای آن‌ها، مانند ارسال آثار و کاتالوگ‌های عملیات خود، به همراه دارد. در هر صورت باید خود را از پزشک معالج خود مطلع کنید و همچنین از قبل هماهنگی لازم را برای  مشاوره  داشته باشید از این فرصت استفاده کنید تا بتوانید تصویر خود را از پزشک ایجاد کنید. پزشک شما باید بتواند تصاویر قبل و بعد از درمان های قبلی را به شما نشان دهد.

بهترین دکتر ابدومینوپلاستی در تهران | دکتر صفایی

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :