Doctor safaei contact

عوارض پروتز سینه

عمل جراحی پروتز سینه درصورتی‌ که توسط پزشک جراح ماهر انجام شود، عملی ایمن با تهاجم اندک است. با این‌همه عمل پروتز سینه مثل تمام عمل‌های جراحی عوارض احتمالی خاص خودش را دارد که البته در صورت رعایت موارد مربوط به آمادگی قبل از عمل و مراقبت‌های دقیق و اصولی بعد از عمل، می‌توانید احتمال بروز عوارض را به حداقل برسانید. به همین منظور بهتر است در مورد عوارض احتمالی بعد از عمل جراحی پروتز سینه اطلاعات کافی داشته باشید.

عوارض پروتز سینه و هزینه پروتز سینه

پروتز سینه | خطرات پروتز سینه

عوارض ظاهری پروتز سینه

  1. در صورت استفاده از پروتزهای بزرگ یا قرارگیری زیر غده ای با پوشش ناکافی بافت، ممکن است پروتز به شکل نامناسب قابل مشاهده باشد.
  2. نتیجه نامطلوب از نظر شکل یا اندازه را می توان با برنامه ریزی دقیق مداخله به حداقل رساند، اما نمی توان آن را به طور کامل رد کرد.
  3. عدم تقارن: سینه ها از نظر اندازه، شکل و/ یا موقعیت نامنظم هستند. ممکن است جبران عدم تقارن از قبل با پروتزها به طور کامل امکان پذیر نباشد.
  4. شل شدن بافت پستان به دلیل بارداری، کاهش وزن یا سن.
  5. چین و چروک: چین و چروک های قابل مشاهده روی سینه با ایمپلنت ممکن است به دلیل سایز بیش از حد بزرگ یا قرارگیری نادرست پروتز باشد.
  6. دررفتگی: دررفتگی ممکن است به دلیل جایگذاری نامناسب ایمپلنت یا ایمپلنت هایی با حجم نامناسب باشد.

عوارض ظاهری پروتز سینه

ايا پروتز سينه عوارض دارد

برخی از عوارض احتمالی پروتز سینه عبارتند از:

  •     ظاهر غیرقابل قبول محل برش جراحی
  •     خونریزی و تجمع خون (هماتوم)
  •     جدا شدن زخم
  •     نامتقارن بودن سینه‌ها
  •     قرار دادن غیر‌اصولی و نادرست پروتز در محل
  •     عفونت
  •     تاخیر در بهبودی محل برش جراحی
  •     تغییر در حس سینه و نوک سینه که ممکن است موقت یا دائم باشد
  •     ایجاد یک کپسول ضخیم در اطراف پروتز
  •     نشت یا پارگی جدار پروتز
  •     چین‌خوردگی پوست روی پروتز
  •     عوارض بیهوشی عمومی
  •     تجمع مایع اطراف پروتز
  •     درد ممتد
  •     جا‌به‌جایی پروتزها به جهات مختلف
  •     نارضایتی فرد از نظر زیبایی و نتیجه‌ی عمل
  •     ایجاد لخته خون در رگ‌ها که ممکن است باعث عوارض قلبی و ریوی شود
  •     احتمال نیاز به عمل مجدد.

علاوه بر اینها، بعد از انجام عمل جراحی پروتز سینه بعضی بیماران کاملا حس سینه‌شان از بین می‌رود، برخی دیگر فقط کمی کاهش در حس سینه‌ها را تجربه می‌کنند و در مواردی حتی افزایش حس هم اتفاق افتاده است. با این‌همه تمام این عوارض به‌مرور بهبود پیدا می‌کند و بهبودی کامل معمولا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

عوارض روانی پروتز سینه

پروتز سینه به عنوان یک روش جایگزین برای جراحی سینه، می‌تواند به زنانی که به دلایل مختلفی از جمله سرطان سینه، جراحی سینه یا اختلالات جنسی، سینه‌های خود را از دست داده‌اند، کمک کند. با این حال، ممکن است پروتز سینه برای برخی از زنان عوارض روانی داشته باشد. این عوارض شامل افزایش اضطراب، افسردگی، ناراحتی از بدن خود، افزایش خجالت و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. در صورتی که شما نگران عوارض روانی پروتز سینه هستید، بهتر است با پزشک یا مشاور روانی خود صحبت کنید.

عفونت بعد از عمل پروتز سینه

عفونت پروتز سینه می تواند در طول هر عمل جراحی رخ دهد. بیشتر عفونت های مرتبط با جراحی چند روز یا چند هفته پس از عمل ظاهر می شوند. با این حال، عفونت می تواند در هر زمانی پس از جراحی رخ دهد. درمان عفونت با ایمپلنت دشوارتر از عفونت در بافت های طبیعی بدن است. اگر عفونت به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد، ممکن است ایمپلنت برداشته شود و پس از رفع عفونت، ایمپلنت دیگری قرار داده شود.

پارگی ایمپلنت سینه

پارگی پروتز سینه یک پدیده قابل انتظار است زیرا بدن قادر به بازسازی ایمپلنت نیست. این ایمپلنت از پلاستیک و سیلیکون ساخته شده است که در طول سال ها خراب می شود. بنابراین با گذشت سالها خطر پارگی ایمپلنت افزایش می یابد. پارگی ایمپلنت سینه را نمی توان از بیرون تشخیص داد، بیمار و جراح فقط با بررسی و کاوش نمی توانند متوجه شوند که پارگی وجود دارد یا نه. آزمایشات تکمیلی لازم است.

پروتز سینه و شیردهی

اگرچه شما عمل پروتز سینه انجام داده‌اید اما مسئله اینجاست که بافت طبیعی و قدیمی سینه هنوز سرجای خودش قرار دارد و درنتیجه هنوز مجاری شیردهی در سر جای خودشان هستند. به این ترتیب پروتز سینه چه در زیر عضله‌ی سینه و چه در بافت سینه قرار داده شود، روی شیردهی خانم‌ها تأثیری ندارد.

با این‌همه اگر پزشک جراح برش را دور هاله سینه انجام دهد، چند مجرای شیری ممکن است قطع شوند و این موضوع می‌تواند بر میزان شیر تولیدشده و نحوه‌ی شیردهی تأثیر بگذارد. به همین خاطر جراحان پلاستیک اغلب ترجیح می‌دهند برش موردنیاز برای گذاشتن پروتز در بافت سینه را در زیر سینه ایجاد کنند تا هم آسیب کمتری به بافت سینه وارد شود و هم توانایی شیردهی به نحو مطلوب حفظ شود. با این‌همه بهتر است بعد از دوران بارداری و شیردهی برای انجام عمل پروتز سینه اقدام کنید.

ارتباط میان پروتز سینه و سرطان سینه

براساس مطالعات انجام‌شده هنوز ارتباطی میان گذاشتن پروتز و ایجاد سرطان سینه، بیماری‌های خود‌ایمنی و سایر بیماری‌های سیستمیک یافت نشده است. در حال حاضر هیچ مدرک قطعی مبنی بر اینکه سرطان در زنانی که پروتز دارند در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود هم وجود ندارد. از سوی دیگر بیشترین نگرانی در مورد پروتزهای سینه، امکان به‌تأخیرافتادن تشخیص سرطان سینه با پروتزهای سینه سیلیکون و سالین است چرا که این مواد اشعه و پرتوها را از خود عبور نمی‌دهند و درنتیجه مانع دیده‌شدن بافت اصلی سینه در جریان ماموگرافی می‌شوند.

اگرچه با پیشرفت تکنیک‌های ماموگرافی در سال‌های اخیر رادیولوژیست‌ها این امکان را پیدا کرده‌اند تا جایی که ممکن است قسمت‌هایی از بافت اصلی سینه را که زیر پروتز سینه پنهان است ببینند و بافت سرطانی را تشخیص دهند. با این‌همه به عقیده‌ی پزشکان اگر سابقه‌ی سرطان سینه در خانواده شما وجود دارد بهتر است برای ریسک کمتر از عمل پروتز سینه اجتناب کنید.

ارتباط میان پروتز سینه و سرطان سینه

پروتز سینه و سرطان | تاثیر پروتز سینه بر سرطان سینه

عوارض پروتز سينه زير عضله

عوارض پروتز سینه زیر عضله مشابه به عوارض دیگر روش‌های جراحی پروتز سینه می‌باشد، اما با روش جراحی متفاوتی انجام می‌شود. برخی از عوارض ممکن شامل درد، تورم، خونریزی، عفونت، عوارض آنستزی، تغییرات در حساسیت سینه، تغییرات در حرکت و قابلیت استفاده آندر سینه و نیاز به دوباره‌سازی پروتز‌ها می‌باشد.

آیا می‌توانیم بعد از پروتز سینه برنزه کنیم؟

مسئله اینجاست که گرفتن حمام آفتاب یا استفاده از سولاریوم بعد از پروتز سینه موردی ندارد اما لازم است برای جلوگیری از تیره‌تر شدن جای زخم و برش به مدت یک سال از تابش مستقیم نور آفتاب یا اشعه سولاریوم به محل برش خود داری نمایید. از سوی دیگر بد نیست بدانید چون پروتز سینه دیرتر از سایر بخش‌های بدن حرارت خود را از دست می‌دهد ممکن است فرد بعد از استفاده از سولاریوم احساس کند پروتز سینه نرم شده است؛ بنابراین توصیه می‌شود تا چند ماه بعد از عمل از سولاریوم و حمام آفتاب استفاده نشود.

عوارض پروتز سینه و هزینه پروتز سینه

پروتز سینه | عوارض جراحي سينه زنان

قبل از انجام عمل پروتز سینه چه اقداماتی لازم است؟

اگر برای انجام پروتز سینه تصمیم قطعی‌تان را گرفته‌اید و داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما پیش از انجام عمل پروتز سینه پزشک خود را از این امر آگاه کنید تا در روند جراحی و پس از آن اختلالی وارد نشود. گاهی لازم است بیمار مصرف برخی داروها را قطع کند یا در دستور مصرف‌شان تغییر ایجاد کند. علاوه‌بر این مصرف آسپرین، فراورده‌های آسپرین، داروهای ضد‌التهاب و مکمل‌های گیاهی باید ۱۰ روز پیش از عمل پروتز سینه متوقف شود. انجام آزمایش‌های معین و نیز ماموگرافی به دستور پزشک پیش از انجام عمل پروتز سینه امری ضروری است. اگر سیگاری هستید از دو هفته پیش از انجام عمل، سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

اقدامات بعد از جراحی پروتز سینه

  • برای استراحت کردن یا خوابیدن روی شکم و پهلو نخوابید. به پشت خوابیدن سبب می‌شود تا در طول دوره‌ی نقاهت، پروتز (ایمپلنت) سینه در بهترین موقعیت قرار بگیرد. به هیچ‌وجه روی شکم نخوابید. دو هفته بعد از عمل می‌توانید به پهلو بخوابید.
  • پزشک برای جلوگیری از عفونت، آنتی‌بیوتیک و برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌کند. برای پیشگیری از عفونت احتمالی حتما آنتی‌بیوتیک‌ها را سر‌ساعت معین مصرف کنید و اگر احساس درد کردید از مسکن استفاده کنید.
  • در عمل پروتز سینه، برش‌های ایجادشده را با بخیه یا با چسب مخصوص جراحی می‌بندند. بخیه‌ها جذبی هستند و بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز جذب می‌شوند. بعد از آن می‌توان از ماساژ دادن روزانه زخم یا ورقه سیلیکونی جهت از بین بردن جای بخیه استفاده کرد. اگر بخیه‌ها جذبی نیستند پزشک یک هفته بعد از عمل آنها را می‌کشد.
  • در هفته اول بعد از عمل پروتز سینه زیاد فعالیت نکنید. فعالیت‌هایی مثل شانه کردن مو یا برداشتن اجسام سبک بلامانع است. توجه داشته باشید که نداشتن تحرک و فعالیت، بدن‌تان را خشک و سفت می‌کند.
  • پزشک جراح معمولا بعد از عمل برای شما «سوتین طبی» تجویز می‌کند. سوتین طبی همانند پانسمان عمل می‌کند به‌طوری‌که سینه‌ها و پروتز‌ها را در بهترین وضعیت نگه می‌دارد. در طول ۶ تا ۱۲ هفته به‌صورت تمام وقت حتی هنگام خواب، سوتین طبی خود را ببندید.
  • بعد از عمل پروتز سینه، سینه‌هایتان ممکن است سفت شود یا ممکن است روی پوست‌تان کبودی ایجاد شود که امری طبیعی است و بخشی از پروسه‌ی درمان و بهبودی است.

اقدامات پس از جراحی پروتز سینه

عوارض پروتز سینه | مضرات پروتز سينه

مراقبت‌های لازم شش تا دوازده هفته بعد از عمل پروتز سینه

  •     قرار گرفتن پروتز سینه در سر جای خود یک فرایند تدریجی است و معمولا ۶ تا ۱۲ هفته بعد از عمل انجام می‌شود.
  •     تا سه هفته بعد از عمل از استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  •     اگر رانندگی می‌کنید بعد از قطع مصرف داروهای مسکن اجازه‌ی رانندگی دارید. یادتان باشد حتما فرمان اتومبیل را پایین‌تر از عضله‌ی سینه قرار دهید تا به عضلات قفسه‌ی سینه فشار وارد نشود.
  •     از بلند کردن، هل دادن یا کشیدن وسایل سنگین و حرکات ورزشی سینه و ورزش‌های بالای بدن دوری کنید. بعد از دو هفته می‌توانید پیاده‌روی کنید، بدوید یا ورزش‌های مربوط به پایین‌تنه را انجام دهید. به بدن خود توجه کنید و اگر حرکتی برایتان دردناک است انجامش ندهید.
  •     بعد از گذشت چندین هفته از عمل باز هم گرفتگی در عضله‌ی سینه (پکتورالیس) یا درد در سینه طبیعی است و نشان‌دهنده‌ی آن است که اعصاب عضله در حال ترمیم هستند.
  •     دو هفته بعد از جراحی به‌آهستگی سینه‌ی خود را ماساژ دهید. انجام حرکات دایره‌ای با فشار ملایم با استفاده از لوسیون می‌تواند در کاهش ورم مؤثر باشد. لوسیون‌های مخصوص زخم هم می‌تواند در از بین بردن و کم‌رنگ کردن جای زخم مؤثر باشد.
  • پس از جراحی، شما باید یک سینه بند خاص بپوشید تا سینه های جدید خود را در خود جای دهد. این سینه بند بزرگتر از نمونه های معمولی است، دارای تکیه گاه خوبی است و بدون درز یا توری است که بتواند به جای زخم آسیب برساند.

اگر نشانه‌ی عفونت مثل تب یا قرمزی در محل برش را مشاهده کردید، به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید.

در چه صورت بعد از عمل پروتز سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از عمل جراحی پروتز سینه، پزشک در فواصل معین برای شما وقت ویزیت تعیین می‌کند. با این‌همه اگر در این فاصله با موارد زیر مواجه شدید حتما به پزشک معالج‌تان مراجعه کنید.

  • افزایش تورم و کبودی محل جراحی
  • افزایش قرمزی در محل برش جراحی
  • خروج ترشح بدبو یا زردرنگ از محل زخم یا خونریزی از محل زخم که با فشار پانسمان بند نمی‌آید.
  • داشتن احساس بی‌حالی و ضعف شدید
  • داشتن درد شدیدی که با مسکن‌های تجویزشده کاهش پیدا نکند
  • آلرژی نسبت به داروهای مصرفی یا عدم تحمل داروها
  • بروز تب و درجه حرارت دهانی بالای ۳۸ درجه
  • احساس تنگی نفس، درد قفسه سینه یا ضربان قلب غیر‌طبیعی

هزینه عمل پروتز سینه | عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز سینه | عمل پروتز سینه

هزینه جراحی پروتز سینه

هزینه همواره در جراحی‌های انتخابی عامل مهمی محسوب می‌شود. حق‌الزحمه جراح برای بزرگ کردن سینه به تجربه ایشان، نوع پروتز سینه مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی مطب ایشان بستگی دارد. در اینجا لیست عواملی که بر تعیین هزینه ها تاثیر می گذارد را قرار می دهیم. بر اساس بررسی این موارد می توان برآوردی از هزینه ها را بدست آورد.

بسیاری از جراحان پلاستیک هزینه پروتز سینه را قسط بندی می‌کنند.

هزینه عمل پروتز سینه شامل موارد زیر می‌شود:

  •     حق الزحمه جراح
  •     هزینه بیمارستان یا مرکز جراحی
  •     هزینه بیهوشی یا بی‌حسی
  •     قیمت پروتز سینه
  •     تجویز دارو
  •     گن‌های مخصوص پس از جراحی
  •     آزمایش‌های پزشکی

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی

به اشتراک بگذارید :