Doctor safaei contact

پیوند چربی یا تزریق چربی Fat Grafting

تزریق چربی (پیوند چربی) به عنوان یک گزینه عالی برای جوانسازی صورت در نظر گرفته می شود، زیرا به مقدار زیاد و به راحتی در دسترس می باشد. هزینه آن کم بوده و با بدن فرد سازگار است و به راحتی و به دفعات می توان چربی لازم را از بدن فرد گرفت.

در مقایسه با فیلر های سنتتیک موجود، چربی می تواند به عنوان یک فیلر ایده آل برای جوانسازی صورت باشد، زیرا نتیجه بالینی بعد از تزریق چربی می تواند ماندگار باشد، بدون اینکه نگران عوارض مربوط به فیلر ها باشیم.

تزریق چربی

تزریق چربی صورت | Fat Grafting

هرچند میزان باقی ماندن کلی چربی ممکن است کمتر از حد مطلوب باشد. برای بهبود نتایج تزریق چربی و ماندگاری بیشتر آن تحقیقات متعددی توسط پزشکان صورت گرفته و می گیرد تا تکنیک های بهتری برای تزریق چربی (پیوند چربی) بوجود آید.

در اواسط دهه نود میلادی دکتر Coleman از نیویورک تکنیکی را برای پیوند چربی صورت ابداع و عمومیت بخشید. تکنیک او که به عنوان تکنیک Coleman شناخته می شود بر نحوه گرفتن، فرآوری و تزریق درست و مناسب چربی تاکید دارد. در طی 10 سال گذشته تزریق چربی (پیوند چربی) به یک روش محبوب در جراحی پلاستیک بویژه برای جوانسازی صورت با بدون سایر روش‌های جراحی تبدیل شده است.

مزایای پیوند چربی

پیوند چربی می تواند به بازسازی یک قسمت آتروفی شده، فرسوده در برخی از قسمت های بدن کمک کند، همچنین می تواند به عنوان درمان و پیشگیری از پیری پوست یا ناهنجاری های مادرزادی عمل کند. همچنین برای بزرگ کردن و کانتور کردن باسن، سینه، ران، صورت و موارد دیگر، زمانی که هماهنگ نیستند و تمایل به تغییر وجود دارد، استفاده می شود. پیوند چربی یک فرایند جراحی پلاستیکی است که با استفاده از چربی تزریق شده از یک قسمت از بدن به قسمت دیگری برای بهبود شکل و اندازه بدن استفاده می کند. این فرایند بسیار محبوب است، زیرا مزایای بسیار زیادی دارد.

مزایای پیوند چربی

پیوند چربی | Fat Grafting

ارزیابی قبل از عمل تزریق چربی صورت

در ابتدا بایستی وضعیت عمومی سلامت فرد و تاریخچه بیماریهای قبلی و سوابق جراحی وی مورد بررسی قرار بگیرد.

در معاینه هر فرد بایستی به مواردی که وی در مورد روند پیری صورتش نگران است و به آن توجه دارد، به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند.

در معاینه:

  1. کیفیت پوست صورت
  2. آناتومی صورت
  3. علائم پیری صورت نظیر:

الف) اضافه بودن پوست

ب) افتادگی ترکیب و ساختار صورت

ج) خطوط برجسته

د) آتروفی بافت نرم در بعضی نواحی آناتومیک حاص

آنالیز و بصورت مستند منتشر می گردد.

نواحی از بدن که می توان از آن چربی را گرفت نیز بررسی می شوند.

تزریق چربی به صورت

پیوند چربی | Fat Grafting | معاینه قبل از پیوند چربی

آیا در تزریق چربی نیاز به تصحیح بیش از حد (Overcorrection) می باشد یا خیر؟

جواب این سوال هنوز نامشخص باقی مانده است.

از آنجا اینکه چربی های پیوند شده زنده تنها در نواحی محیطی به فاصله 5/1 میلی متر (یک و نیم) از لبه پیوند مشاهده شده اند و درصد زنده بودن چربی پیوند شده به ضخامت و شکل ژئومتریک آن دارد، بنظر می رسد که تصحیح بیش از حد (Overcorrection) برای زنده ماندن بهتر چربی پیوند شده در محل تزریق، پایه و اساس علمی نداشته باشد.

علاوه بر آن Overcorrection قابل توجه ممکن است میزان نکروز چربی و کلسیفیکاسیون ناشی از آن  و حتی عفونت شدید را افزایش دهد.

بنابراین باید از Overcorrection قابل توجه خودداری کرد مگر آنکه نیاز به آن و نیز ایمن بودن آن در مطالعات آینده تاثیر شود.

میزان باقی ماندن چربی تزریق شده چقدر می باشد؟ میزان باقی ماندن کلی چربی تزریق شده (پیوند شده) حتی در بین جراحان با تجربه از 50 تا 80 درصد ذکرشده است.

پیوند چربی Fat Grafting

چه مدت بعد از تزریق چربی (پیوند چربی) می توان آن را تکرار کرد؟

درحال حاضر هیچ مطالعه علمی که به این مسئله پرداخته باشد صورت نگرفته است. تنها یک متخصصی در مقاله ای که در سال 2009 متنشر کرده به این موضوع اشاره کرده است که در زمان تکرار تزریق چربی باید حداقل 6 ماه بعد از تزریق اول باشد، تا پاسخ های التهابی (Inflammatory Responses) درناحیه پیوند شدهکاهش پیدا کند.

در اغلب موارد ارزیابی نتایج تزریق چربی در چندهفته اول مشکل می باشد. بطور کلی میزان ورم و زمان انتظار برای برطرف شدن آن بستگی به حجم تزریق نیز دارد.

مشاهده شده است که با گذشت زمان چربی پیوندشده به تدریج حجم خود را ازدست می دهد و معمولاً اگر مشکلی در دوران نقاهت پیش نیاید، 3 ماه بعد از تزریق (پیوند) به حالت یا ثبات و پایداری می رسد.

بنابراین زمان تزریق چربی بعدی حداقل باید 3 ماه بعد از تزریق اول صورت گیرد.

تکرار تزریق چربی-پیوند چربی

پیوند چربی | تزریق چربی به صورت

کدام نواحی از بدن برای گرفتن چربی مناسب می باشند؟

ناحیه دهنده = (Donor Site)

به عنوان یک اصل،نواحی دهنده ای انتخاب می شوند که باعث بهتر شدن بادی فاکتور شده و درحالت Supine (یعنی وضعیتی که بیمار به پشت می خوابد) براحتی در دسترس باشند. حالت Supine حالتی است که تقریبا در تمامی موارد تزریق چربی صورت بکار می رود.

اگرچه شواهدی دال براینکه کدام ناحیه دهنده برای گرفتن چربی مطلوب تر است وجود ندارد، زیرا میزان زنده بودن سلولهای چربی (آدیپوسیت ها) در چربی های پیوند شده در نواحی دهنده مختلف یکسان بوده است.

ولی در بعضی مطالعات میزان غلظت ADSCs (سلولهای بنیادی گرفته شده از بافت چربی adipose derived stem cells) در ناحیه تحتانی شکم و قسمت داخلی ران بیشتر بوده است.

علاوه برآن در گروه افراد جوانتر (افراد باسن کمتر از 45 سال) میزان زنده ماندن چربی گرفته شده از قسمت تحتانی شکم و قسمت داخلی ران بیشتر بوده است.

بنابراین با درنظرگرفتن نقش بالقوه ADSCs در پیوند چربی، قسمت تحتانی شکم و داخل رانها بایستی به عنوان نواحی دهنده بهتر برای تزریق (پیوند) چربی به صورت درنظر گرفته شوند.

این نواحی دهنده وقتی بیمار در وضعیت Supine (خوابیده به پشت) قرار می گیرد، به راحتی در دسترس جراح می باشند و از طرف دیگر تا زمانی که بیمار چربی کافی در این نواحی داشته باشد گرفتن چربی از این نواحی از نظر علمی سالم و بدون خطر است.

Fat Grafting | پیوند چربی

پیوند چربی به نواحی مختلف بدن

مراقبت های بعد از پیوند چربی صورت

تورم در ناحیه تزریق چربی یک تا دو هفته بعد از تزریق مشاهده می شود و چندهفته اول ناحیه پیوند شده در لمس سفت می باشد. به بیماران باید توضیح داده شود که بعد از تزریق چربی این پروسه طبیعی است. هرچند وقتی تزریق چربی (پیوند چربی) در ناحیه صورت انجام می شود، تورم طول کشیده تا 6 هفته نیز ممکن است ایجاد شود.

در طی دوران نقاهت پس از  پیوند چربی چه چیز هایی ممنوع است؟

  1. استفاده از یخ (ice packing)
  2. استفاده از بانداژ الاستیک سفت و تنگ
  3. ماساژ ناحیه پیوند شده

دوران نقاهت تزریق چربی

مراقبت بعد از تزریق چربی | پیوند چربی به صورت

ممنوع می باشد، زیرا تمامی این اقدامات ممکن است زنده ماندن چربی پیوند شده و نتیجه نهایی را به مخاطره بیاندازد. هرچند استفاده از چسب برروی ناحیه ای که پیوند چربی انجام شده، ممکن است باعث کاهش درد و تورم شده و مانع از تماس یا فشار دادن ناحیه تزریق شده توسط فرد شود. وارد شدن هرگونه تروما یا نیروی زیاد به محل پیوندشده ممکن است زنده ماندن چربی پیوندشده را به مخاطره بیندازد و باید از آن جلوگیری کرد.

بازسازی سینه با پیوند چربی

بازسازی سینه با تزریق چربی یک روش جراحی زیبایی است که در آن چربی از بخش‌های دیگری از بدن شما جمع‌آوری شده و سپس به سینه تزریق می‌شود تا حجم و شکل آنها بهبود یابد. این روش به عنوان جایگزینی برای جراحی افزایش سینه با استفاده از ایمپلنت‌های سینه استفاده می‌شود.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :