Doctor safaei contact

درمان ژنیکوماستی با روش های سنتی

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان اختلالی است که در نتیجه ی بعضی عوامل از قبیل چاقی، مصرف داروهای هورمونی، وراثت و... ایجاد می شود. درمان های دارویی و جراحی رایج ترین روش درمانی هستند. در پاسخ به این پرسش که آیا می توان ژنیکوماستی را با روش های سنتی درمان کرد یا خیر باید گفت مصرف برخی گیاهان چربی سوز، رعایت رژیم غذایی و ورزش می تواند در تنظیم سطح هورمون تستسترون موثر باشد.

آیا میتوان ژنیکوماستی را با روش های سنتی درمان کرد؟

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان اختلالی است که در نتیجه ی بعضی عوامل از قبیل چاقی، مصرف داروهای هورمونی، وراثت و... ایجاد می شود. درمان‌های دارویی و جراحی رایج ترین روش درمانی هستند. در پاسخ به این پرسش که آیا می توان ژنیکوماستی را با روش های سنتی درمان کرد یا خیر باید گفت مصرف برخی گیاهان چربی سوز، رعایت رژیم غذایی و ورزش می تواند در تنظیم سطح هورمون تستسترون موثر باشد. روش های سنتی برای درمان ژنیکوماستی موجود است که در زیر به آن ها اشاره می شود.

بزرگی-سینه-در-آقایان

درمان ژنیکوماستی ​با طب سنتی

علت و علائم بروز اختلال ژنیکوماستی​

ژنیکوماستی گاهی فقط  دریکی از پستان ها و گاهی هر دوپستان بروز پیدا می کند. علت اصلی این پدیده اختلال در سیستم غدد درون ریز می‌باشد؛ به این معنی که نسبت استروژن به تستسترون در بدن افزایش میابد که دلیل آن می‌تواند کاهش تستسترون و یا افزایش استروژن در فرد باشد. این پدیده خود را با علائمی همچون ورم سینه ها، احساس درد در این ناحیه، خروج ترشحات از سینه، و حساسیت نسبت به لمس یا تماس لباس شایع است.

رایج ترین درمان برای ژنیکوماستی​

درمان دارویی و جراحی ژنیکوماستی از رایج ترین روش های درمانی هستند. در مورد ورزشکاران که اقدام به مصرف خودسرانه ی دارو می کنند یک روش درمان موثر قطع مصرف هورمون ها است. در حال حاضر بهترین روش درمان ژنیکوماستی (Treatment of gynecomastia) روش جراحی است که شامل لیپولیزر و لیپوساکشن همراه با تخلیه بافت غددی از طریق برشی محدود است که این روش با استفاده از جراحی توسط انجام می شود. در اینجا به تعدادی از روش های سنتی و دارویی که برای ژنیکوماستی مورد استفاده قرار می گیرد اشاره می کنیم. ممکن است هر کدام از این روش تاثیر زیادی در درمان ژنیکوماستی داشته باشد.

انواع ژنیکوماستی

انواع ژنیکوماستی به دلیل عواملی که باعث بوجود آمدن آن می شود متفاوت است. درمان ژنیکوماستی به نوع ژنیکوماستی هم بستگی دارد. بر اساس نوع آن می توان نوع درمان مناسب تری را انتخاب کرد.

  • ژنیکوماستی واقعی سینه به دلیل رشد بافت های غده ای افزایش می یابد.
  • ژنیکوماستی کاذب اندازه غدد پستانی به دلیل رشد بافت چربی افزایش می یابد. یکی از علل شایع این بیماری اضافه وزن در مردان است.

درمان ژنیکوماستی با طب سنتی

درمان سنتی ژنیکوماستی

می توان ژنیکوماستی را با روش های سنتی درمان کرد؟​

درمان سنتی خاصی برای ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در آقایان وجود ندارند و سریع ترین راه درمان ان جراحی است. پیشنهاد طب سنتی برای درمان مصرف گیاهان چربی سوز است. چاقی و اضافه وزن یکی از متهم های اصلی به عنوان عامل ژنیکوماستی به حساب می‌آید. توصیه ی اکید طب سنتی به منظور کنترل وزن و کاهش چربی سینه ، در جهت کاهش اندازه ی آن، این است که در روز حتماً 3وعده غذای اصلی را میل کنید و برای کاهش پرخوری حتما 2 میان وعده در برنامه روزانه خود بگنجانید. زیرا عادت کردن به مصرف وعده ها در کنترل گرسنگی بسیار موثر است زیرا متابولیسم را در سطح مناسبی قرار می دهد.

درمان ژنیکوماستی با روش سنتی

درمان ژنیکوماستی

در ضمن از مصرف غذاهای مضر مانند سرخ کردنی‌ها، فست فود، خوردن تنقلات مانند چیپس و پفک و در کل غذاهای حاوی چربی اشباع خودداری کنید. روزانه میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنید. چربی اضافی می‌تواند موجب افزایش سطح استروژن در بدن شود. بنابراین کنترل و تنظیم صحیح میزان چربی در رژیم غذایی و اجتناب از زیاده روی در مصرف آن می‌تواند در کاهش سایز سینه در آقایان موثر باشد.لازم است رژیم غذایی مناسب برای کاهش سایز سینه در آقایان با مواد مغذی و کم کالری غنی شود تا منجر به کاهش چربی بدن شود. مواد غذایی مناسبی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، لبنیات بدون چربی، منابع پروتئین کم چربی مانند مرغ، گوشت قرمز، غذاهای دریایی بخصوص ماهی.

درمان ژنیکوماستی با طب سنتی

انجام فعالیت های ورزشی برای درمان سنتی ژنیکوماستی

انجام ورزش هوازی نیز برای کاهش چربی ضروری است. سعی کند حداقل 5 روز در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه به پیاده روی تند، شنا و یا دوچرخه سواری بپردازید. انجام این ورزش ها سبب چربی سوزی در بافت سینه ها شده و از این طریق در کاهش سایز سینه هایتان نقش اساسی خواهد داشت. برای درمان ژنیکوماستی با طب سنتی ماساژ سینه ها با استفاده از روغن های گیاهی مانند، روغن مرزه، گل ساعتی، آویشن و روغن نعناع ،خار شیر، و روغن ماهی می تواند برای کاهش سایز سینه ها موثر باشد. همچنین طب سوزنی می تواند در رفع بزرگی سینه ی آقایان کمک کننده باشد و اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد.

درمان ژنیکوماستی | ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی به روش سنتی

رابطه بین رژیم غذایی و ژنیکوماستی

رابطه بین رژیم غذایی و ژنیکوماستی برای برخی افراد رابطه مستقیم دارد. اگر فرد به دلایلی غیر از تغذیه دچار ژنیکوماستی شود با مصرف برخی غذاها ممکن است مشکل ژنیکوماستی در او بیشتر تقویت شود. به همین دلیل باید به رژیم غذایی توجه کرد، ورزش منظم انجام داد و برای رهایی از اضافه وزن سبک زندگی سالمی در پیش گرفت.

از طرفی مصرف برخی غذاها باعث جلوگیری و درمان ژنیکوماستی می شود. در اینجا برخی از مواد غذایی که به درمان بزرگی سینه آقایان کمک می کند توضیح داده می شود.

استفاده از زردچوبه برای درمان ژنیکوماستی

زردچوبه سرشار از کورکومین است که موجب افزایش سطح تستوسترون در مردان می شود. افزایش تستوسترون در بدن، موجب کاهش اندازه ی سینه‌ی مردان می شود. می توانید۱ تا ۲ قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بعد از ۱۰ دقیقه بنوشید. به مدت چند هفته نوشیدن آن را ادامه دهید. زنجبیل چربی سوزی قوی است دم نوش آن را به مدت ۳ تا ۶ ماه هر روز بنوشید. این کار سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و بافت‌های چربی را می‌سوزاند. همچنین عرق بابونه و خود بابونه می تواند برای برطرف نمودن بزرگی سینه ی آقایان می تواند مفید باشد.

درمان ژنیکوماستی با دمنوش های گیاهی و راهکارهای طب سنتی

مصرف جوشانده ها و دمنوش‌هایی مانند: میخک قرمز، گیاه خار مریم و زنجبیل برای تعادل بخشیدن به ترشح هورمون ها می تواند تاثیرگذار باشد.

درمان سنتی ژنیکوماستی با خوردن ماهی

خوردن ماهی‌هایی از جمله سالمون، خالمخالی و... سرشار از اسید چرب امگا ۳ هستند و منجر به تولید تستسرون در بدن می شود. استروژن پایین به شما کمک می‌کند به سرعت مشکل بزرگی سینه را حل کنید. حتما مکمل‌های روغن ماهی و ماهی‌های آب‌های سرد را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف سایر غذاهای دریایی سرشار از روی را نیز فراموش نکنید. روی ماده‌ی معدنی ضروری و مهمی برای مردان با مشکل بزرگی سینه است. روی باتحریک تولید تستوسترون به از بین بردن بزرگی سینه‌ی مردان کمک می‌کند.

برای کاهش ورم در ناحیه ی سینه می توان از کمپرس سرد استفاده کرد. زیرا ژنیکوماستی باعث ورم و درد در ناحیه‌ی سینه می‌شود، چند تکه یخ را داخل یک تکه پارچه قرار دهید. آن را روی سینه‌های‌تان قرار دهید تا مشکل تورم و درد برطرف شود. 

درمان سنتی ژنیکوماستی | درمان ژنیکوماستی با خوردن ماهی

درمان سنتی ژنیکوماستی آقایان

درمان ژنیکوماستی با جراحی

درمان سنتی ژنیکوماستی | درمان ژنیکوماستی با روش سنتی

درمان ژنیکوماستی با روش های سنتی

اگر درمان های سنتی به اندازه کافی مؤثر نباشد، درمان جراحی ماموپلاستی کاهشی را انجام می دهیم. جراح برشی در ناحیه آرئول ایجاد می کند و غده بزرگ شده یا بافت چربی را برمی دارد. این روش اغلب با بی حسی موضعی انجام می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. ممکن است بیمار یک روز یا کمتر در بیمارستان تحت نظارت کادر پزشکی باشد. جراحی ژنیکوماستی نسبت به روش های سنتی شما را سریع تر به نتیجه می رساند و نتیجه بهتری نیز خواهد داشت.

آیا ژنیکوماستی خود به خود از بین می رود؟ 

ژنیکوماستی می تواند خود به خود ناپدید شود، اگر در دوره ای ایجاد شود که در آن عدم تعادل هورمونی موقت اتفاق افتاده باشد. بزرگی سینه در مردان اگر در دوران بلوغ اتفاق بیافتد زمانی که هورمون‌ها به تعادل برسند و بافت سینه کامل شود، از بین می‌رود.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :