Doctor safaei contact

خطرات و عوارض پروتز سینه

پروتز سینه (breast prosthesis) که حامیان بسیاری را به خود اختصاص داده است همانند دیگر جراحی های زیبایی بدون عوارض نمی تواند باشد. عوارض دردناک پروتز سینه ممکن است برای خیلی از بیماران دردسر ساز شود، توجه به مهارت جراح و مراقبت های بعد از جراحی پروتز سینه می تواند این عوارض را به حداقل رساند. بنابراین برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مربوط به پروتز سینه در پیدا کردن متخصص با تجربه دقت کنید و توصیه های لازم را رعایت کنید.

خطرات و عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز | پروتز سینه

هدف از انجام جراحی پروتز سینه​

 هدف از انجام پروتز سینه، افزایش حجم سینه ها و جایگزینی حجمی از سینه که در حین حاملگی یا کاهش وزن استفاده می گردد می باشد. همچنین از پروتز جهت بازسازی سینه هایی که در اثر سرطان و یا ضربه از بین رفته یا آسیب دیده اند هم استفاده می شود.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | عوارض پروتز سینه

نشانه های بروز عوارض جانبی پروتز سینه

نشانه هایی که باید به آن توجه شود، می تواند شامل قرمزی پوست و ورم سینه بعد از پروتز باشد که از بین نمی رود.

علائم اولیه که نشان می دهد پروتز سینه با مشکل روبه رو شده است عبارت است از:

  • قرمزی پوست اطراف سینه
  • تورم غیرطبیعی که از بین نرود
  • حس سوزش

عوارض و خطرات جراحی پروتز سینه چیست؟​

 عوارض پروتز سینه به دو دسته کوتاه‌ مدت و درازمدت تقسیم بندی می‌شوند. به طور کلی این عمل نیز مانند تمام اعمال جراحی دیگر می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. بهترین روش برای تشخیص علت درد، تغییر شکل پروتز مانند پارگی یا جابجا شدن آن و سایر مشکلات شایع دیگر، ام‌آرآی است.

دکتر صفایی | خطرات جراحی پروتز سینه

خطرات جراحی پروتز سینه | پروتز سينه عوارض

علاوه بر سندرم درد، علائم زیر مشخصه هر مداخله جراحی است:

  • خستگی سریع و خواب آلودگی
  • تورم و کبودی در ناحیه قفسه سینه
  • سفتی حرکات

عفونت بعد از پروتز سینه

از عوارض دردناک پروتزسینه در کوتاه‌ مدت که بسیار شایع است می توان به عفونت اشاره کرد. به طور عادی ورود هر جسم خارجی به بدن ممکن است احتمال عفونت را بالا ببرد. عفونت پروتز سیلیکونی بسیار نادر است. انواع عفونت وجود دارد بیمار پس از جراحی ایمپلنت سینه ممکن است به آن مبتلا شود، عفونت بیمارستانی و عفونت درونی.

در اثرعفونت ممکن است بافت‌های کلاژنی اطراف دچار انقباض‌شده و پروتز را تحت فشار قرار دهد و ممکن است باعث تغییر شکل پروتز شود و به دنبال آن شکل سینه تغییر کند و درد را احساس کنید. از عوارض بلند مدت هم می توان به شایع‌ترین عارضه، یعنی کپسولار کانترکچر اشاره کرد.

علت اینکه در بافت پستان بعد از جراحی پروتز سینه احساس درد می کنید این است که در بافت پستان مقدار زیادی الیاف کلاژنی با خاصیت انقباضی وجود دارد که می تواند با ورود جسم خارجی مانند پروتز، تحریک و منقبض شود. این انقباض کلاژن ها باعث ایجاد درد شدید در ناحیه ی سینه می شود و باعث می شود سینه ظاهر قبلی خود را از دست بدهد.

عفونت بعد از پروتز سینه | عوارض پروتز سینه

عوارض خطرناک پروتز سینه | علائم عفونت پروتز سينه

عفونت ایجاد شده در اثر جایگیری پروتز معمولا به درمان دارویی پاسخ مناسبی نمی‌دهد و تنها راه درمان‌ آن خارج کردن پروتز است. با این وضعیت گذاشتن پروتر بعدی 6 ماه به تعویق می افتد.

درد بعد از عمل پروتز سينه

عمل پروتز سينه یک عمل جراحی است و ممکن است درد و عوارض پس از آن را داشته باشید. اما اگر درد شدید، تورم، خونریزی، عفونت یا هر علامت دیگری که ناگزیر با این عمل است تجربه کردید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند شما را با داروهای مناسب و روش‌های دیگر در کاهش درد و عوارض پس از عمل و همچنین پیشگیری از عفونت و مشکلات دیگر، کمک کند.

کاهش حس در نوک سینه ها

کاهش حس در نوک سینه ها برای 1-2 ماه غیرعادی نیست. در بیشتر افراد پس از 1-3 ماه عادی می شود، اما در برخی می تواند دائمی باشد.

کپسولار کنتراکچر یا ایجاد بافت فیبروز سفت در اطراف پروتز

از دیگر عوارض دردناک پروتز سینه که معمولاً به ندرت در دراز مدت بعد از گذشت 4 تا 5 سال اتفاق می افتد کپسولار کنتراکچر یا ایجاد بافت فیبروز سفت در اطراف پروتز است و با معاینه معمولی هم قابل تشخیص است. این عارضه از مواردی است که بسیار آزار دهنده می ‌باشد در اینصورت بهتر است پروتز خارج شود. علامت آن این است که بیمار مبتلا به آن از سفتی پستان و درد شکایت می‌کند. احتمال بروز كپسولاركنتراكچر نیز با آمدن پروتز‌های تکسچر جدید به حداقل رسیده است.

سفت شدن سينه بعد از پروتز | عوارض پروتز سینه

بی حسی بعد از پروتز سینه

ممکن است بعضی بیماران حسی در سینه هایشان نداشته باشند و یا  برخی دیگر فقط کمی کاهش حس سینه را تجربه کنند. این تغییر حس معمولا به زودی از بین می رود و به مرور بهبود می یابد. مدت زمان بهبودی ممکن است حتی تا هجده ماه به طول انجامد.

علائم پارگي پروتز سينه

آسیب و پارگی ایمپلنت سینه یک عارضه شایع پس از عمل بزرگ کردن سینه نیست، اما متاسفانه چنین اتفاقاتی، البته بسیار نادر، رخ می دهد. چقدر خطرناک است؟ در صورت پارگی پروتز چه باید کرد و چگونه از آن جلوگیری کرد؟ علائم اصلی پارگی ایمپلنت سینه کاهش حجم سینه، تغییر شکل آن و همچنین درد، ناراحتی و سوزش در ناحیه غدد پستانی است.

عوارض خطرناک پروتز سینه | علائم پارگی پروتز سینه

عوارض دردناک پروتز سینه | عوارض خطرناک پروتز سینه

کاهش حجم پستان و غیر متقارن بودن سینه ها

پارگی پروتز هم از دیگر عوارض احتمالی پروتز سینه است، که با آمدن پروتزهای جدید به بازار کمتر شاهد آن هستیم. بعضی پروتزها هم دارای محتوی آب و نمک‌ هستند و اگر پاره شوند، حجم پستان کاهش می‌یابد و تقارن سینه از بین می رود و لازم است پروتز سینه خارج شود.  ژل سیلیکونی ممکن است به مایع تبدیل شود و این سیلیکون مایع نشت کرده می تواند به غدد لنفاوی و ارگان های دیگر منتقل شود. در اینصورت عوارض و خطرات جدی ممکن است برای بیمار پیش آید.

خونمردگی و ورم بعد از عمل پروتز سينه

عدم تقارن سینه | عوارض پروتز سینه

خونمردگی و تورم پس از عمل جراحی پروتز سینه در ناحیه برش جراحی و اطراف آن امری عادی است، زخم های ناشی از برش جراحی ممکن است قرمز، ضخیم و دردناک شوند. این تورم و خونمردگی با گذشت زمان و حداکثر ظرف مدت هفت تا ده روز از بین می‌رود.

برخی بیماران در فضای اطراف پروتز دچار خونریزی داخلی می شوند. این خونریزی اغلب بلافاصله پس از جراحی و در برخی موارد تا ۲ هفته پس از آن اتفاق می افتد. در اینصورت سینه، متورم و دردناک می شود و نیاز به جراحی دوباره دارد. همچنین ایجاد لخته وریدی که ممکن است باعث عوارض قلبی و ریوی گردد نیز می تواند از عوارض احتمالی و نادر پروتز سینه باشد. از دیگر عوارض دردناک پروتزسینه می توان به احساس درد بعد از جراحی اشاره کرد. امروزه با استفاده از داروهای ضد درد و شل‌کننده‌های عضلات که در ناحیه عمل و محل قرار گرفتن پروتز تزریق می‌شود میزان درد پس از عمل به طور قابل توجه کاهش یافته است.

سروما از دیگر عوارض دردناک پروتز سینه می باشد معمولا پس از جراحی پروتز سینه، امکان تجمع مایعات در اطراف پروتز وجود دارد. سروما معمولا بدون نیاز به جراحی بهبود می یابد اما در موارد جدی تر، لازم است جراحی دیگری برای خارج کردن این مایعات از سینه انجام شود. اگر تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضربان غیرطبیعی قلب داشتید بلافاصله به بیمارستان بروید زیرا ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد.

درد بعد از عمل پروتز سينه | عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز سینه کدامند؟ | عوارض عمل پروتز سينه

پیشگیری از عوارض دردناک پروتز سینه:

مهمترین اقدام برای پیشگیری از عوارض پروتز سینه، پیروی از دستورالعمل های پزشک است. مصرف برخی داروها و رژیم غذایی بیمار نیز می تواند بر بروز عوارض تاثیر گذار باشد. بیمار لازم است تا ۴ الی ۵ هفته پس از جراحی از رژیم غذایی پروتئینی( پروتئین گوشت نه پودر و مکمل های پروتئینی) که شامل مصرف تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز چند وعده در روز می باشد. همچنین مصرف ویتامین C دو هفته قبل از جراحی می تواند بسیار مفید باشد.

جلسه مشاوره با پزشک نیز بسیار اهمیت دارد زیرا طی این جلسه پزشک سوابق پزشکی و مصرف دارو را از بیمار می پرسد که بیمار باید کاملا با پزشک خود در این باره صادق باشد.

همچنین مصرف برخی آمپول ها و دارو های استروئیدی باید از دو هفته قبل از جراحی متوقف شود. به طور کلی می توان گفت، بیمار در صورت پیروی از دستورات پزشک مانند نبستن سوتین تا ۶ هفته، دچار مشکل و عارضه خاصی نخواهد شد. استفاده از نیم تنه های ورزشی نیز می تواند به سینه فشار وارد کرده و موجب باز شدن بخیه ها شود.

 پیشگیری از عوارض دردناک پروتز سینه | دکتر صفایی

جلوگیری از خطرات پروتز سینه

آیا پروتز سینه خطرناک است؟

خیلی اوقات وقتی از ترس به موضوع حساسی مانند جراحی نزدیک می‌شویم، شایعات کاملاً بی‌اساسی مطرح می‌شوند. هدف از این مطلب آموزنده دقیقاً روشن شدن موضوع و از بین بردن هرگونه بی اعتباری احتمالی است که در طول سالیان در مورد ایمپلنت های سینه انداخته شده است.

اولین موضوع بحث مربوط به خطر احتمالی آنها در مورد تومورهای سینه بود. پس از سال ها تحقیق می توان بدون شک گفت که هیچ رابطه ای بین این دو وجود ندارد. داشتن پروتز سینه و در نتیجه انجام عمل جراحی بزرگ کردن سینه، شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

نگرانی احتمالی دیگر این بوده است که در گذشته، اسکلرودرمی احتمالی وجود داشته باشد . همچنین در این مورد باید تاکید کرد که هیچ مدرک علمی در این زمینه وجود ندارد. به زبان ساده، سال هاتجزیه و تحلیل بالینی هیچ ارتباطی بین پروتز سینه و اسکلرودرمی (که به یاد داریم، یک بیماری بسیار نادر است) را نشان نداده است.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :