Doctor safaei contact

از جراحی پلک یا بلفاروپلاستی بیشتر بدانید

بلفاروپلاستی

جراحی پلک | بلفاروپلاستی

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، برای اصلاح پتوز (افتادگی پلک ها)، برآمدگی های چربی اطراف چشم و از بین بردن پوست اضافی روی پلک ها انجام میشود. جراحی بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) پلک بالایی با استفاده از برش هایی روی پلک انجام می گیرد و سپس چربی و پوست اضافی پلک ها برداشته می شود و در نهایت با یک سوزن نازک و ظریف پوست پلک را بخیه میزنند تا چین پلکی ایجاد شود.
جراحی پلک در پلک های زیرین برای برداشتن کیسه ها و صاف کردن چین و چروک های زیر چشم یا هر دو استفاده می شود. در جراحی پلک پایین برش های نازکی به طور مستقیم زیر خط پلک یا در قسمت داخلی پلک زده می شود این روش ترانسکانجاکتیوال نامیده می شود. رویکرد transconjunctival امکان دسترسی به پلک بدون برش های قابل مشاهده را فراهم می کند و این روش برای بیمارانی که نیاز به حذف یا اضافه شدن چربی در پلک های زیرین دارند، مناسب است. این روش را می توان با لایه گذاری مجدد پوست پلک انجام داد تا مقدار خطوط و چین و چروک کاهش پیدا کند.

بلفاروپلاستی پلک بالا

چرا عمل جراحی پلک انجام می دهیم؟

پوست و چربی اضافی بالای پلک، پلک را سنگین می کند و علاوه بر ظاهری پیر، این پف کردگی گاهی اوقات بینایی را مسدود می کند. بلفاروپلاستی پلک فوقانی برای از بین بردن پوست و چربی اضافی پلک ها انجام می شود و می تواند بینایی را بهبود بخشد.

عمل جراحی پلک مغولی

عمل جراحی پلک مغولی، که به آن عمل جراحی پلک آسیایی نیز گفته می شود. این نوع چشمها در پلک بالایی چشم در بالای مژه ها چین ندارد و این موضوع سبب حالت پف آلوده بودن چشم می گردد، در این نوع چشم ها پلک سوم اضافی در گوشه ی داخلی پلک بالا و پایین و بالاتر بودن گوشه ی خارجی چشم  مشهود است که فرد خواهان از بین رفتن این حالت چشم بوده و می توان با جراحی پلک آسیایی چشم ها را از  این حالت خارج کرد.

دکتر صفایی | عمل جراحی پلک مغولی

بلفاروپلاستی | عوارض بلفاروپلاستی

کاندیدهای مناسب جراحی پلک

  • دسته اول را بیماران جوانی تشکیل می دهند که خواستار تغییر شکل پلک برای زیباتر شدن چهره در سنین جوانی هستند. وضعیت این افراد، زمینه خانوادگی و ارثی دارد و پلک های آنها از همان سنین جوانی پف کرده است. دسته ای از این افراد نیز چشم هایی شبیه ژاپنی ها دارند یعنی شیار پشت پلک در آنها تشکیل نشده است که برای این موارد نوع به خصوصی از عمل جراحی پلک به نام بلفاروپلاستی اورینتال انجام می شود. در این نوع جراحی با ایجاد چین پلکی، چشم ها حالت درشت تری پیدا می کنند.
  • دسته دوم افرادی هستند که در اثر مرور زمان و بالا رفتن سن، نخستین آثار سالخوردگی را در پلک خود می بینند. در این افراد جراحی پلک با هدف جوان سازی چهره و برگرداندن حالت چشم ها به سال های قبل انجام می شود. درحقیقت این نوع بلفاروپلاستی که اصطلاحاً بلفاروپلاستی رجوونیشن نامیده می شود یکی از هفت نوع جراحی اصلی برای جوان سازی چهره به شمار می آید.
  • دسته سوم افرادی هستند که به علت شلی بیش از حد پلک ها دچار مشکلات متعدد در عملکرد پلک می شوند. شلی بیش از حد پلک بالا موجب افتادگی پوست پلک روی مژه های بالا می شود. شلی بیش از حد پلک پایین نیز موجب باز ماندن پلک ها و خشکی چشم می شود. در این افراد  جراحی پلک برای اصلاح عملکرد پلک ها انجام می شود و به همین دلیل بلفاروپلاستی فانکشنال نام دارد.

کاندیدهای مناسب جراحی پلک | افتادگی پلک

آماده کردن فرد برای جراحی پلک

قبل از جراحی پلک، بیمار باید معاینه و بحث مفصلی در مورد بلفاروپلاستی و خطرات و مزایای احتمالی مرتبط با این روش انجام دهد. قبل از عمل باید بیمار دستورالعمل های قبل از جراحی را به دقت رعایت کرده و دستورالعمل های بعد از عمل را به طور کامل بررسی کند. 

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی پلک 

مدت زمان بهبودی برای بیماران پس از بلفاروپلاستی کوتاه است. اگرچه کبودی و تورم معمولاً در روز بعد از عمل بیشتر می شود، اما به سرعت از بین می رود. در طی 48 ساعت اول، استفاده از کمپرس های خنک می تواند کبودی و تورم اطراف چشم و صورت را تا حد زیادی کاهش دهد. فعالیتهای سبک مانند پیاده روی نیز به بهبودی سریع کمک می کند. باندهای نازکی که معمولاً روی قسمتهای برش داده شده، می گذارند در طی چند روز برداشته می شوند، در صورتی که بخیه ها بعداز یک هفته کشیده می شوند در اکثر مواقع در جراحی پلک از بخیه جذبی استفاده می شود که بعد از مدتی جذب شده و نیاز به کشیدن ندارد.
بیشتر افراد پس از هفت تا 10 روز بعد از بلفاروپلاستی به فعالیتهای عادی برمی گردند. با گذشت دو هفته از عمل جراحی پلک، بیشتر کبودی ها و تورم برطرف می شود.

تورم و کبودی بعد از جراحی بلفاروپلاستی

عوارض بلفاروپلاستی |  عوارض جراحی پلک بالا

بوتاکس بعد از بلفاروپلاستی

بسیاری از افراد برای افزایش تاثیرگذاری یک روش‌ زیبایی، از روش های دیگر هم استفاده می‌کنند. گاهی افراد از عمل بلفاروپلاستی خود راضی نیستند و برای رفع کم و کاستی های بلفاروپلاستی از تزریق بوتاکس استفاده می کنند. اشخاصی که اقدام به تزریق بوتاکس بعد از بلفاروپلاستی می کنند باید این نکته را در نظر داشته باشند که بوتاکس بهتر است بعد از بهبودی کامل و بدون داشتن عوارض جراحی پلک انجام شود.

خطرات و عوارض بلفاروپلاستی

 مانند هر عمل جراحی دیگری، خطرات و عوارض احتمالی برای بلفاروپلاستی نیز وجود دارد. بیشتر آنها جزئی و موقتی هستند اما در صورت تداوم حتماً با پزشک خود تماس بگیرید. خطرات عمده شامل عفونت، خونریزی، زخم، درد، حساسیت به نور، پف کردن چشمها، عدم بسته شدن چشم ها، خشکی چشم، وضعیت غیر طبیعی پلک، تاری دید و دو بینی است. واضح ترین عارضه جانبی بعد از جراحی پلک، کبودی است. آماده باشید تا حداقل به مدت دو هفته بعد از جراحی اطراف چشم کبود و متورم خواهد شد. تورم ممکن است در طی 48 ساعت اول بعد از عمل افزایش یابد اما باید به تدریج کاهش می یابد. همچنین ممکن است که صبح ها چشمها متورم شود اما این تورم در طول روز کاهش می یابد.

دکتر صفایی | عوارض عمل بلفاروپلاستی

عمل افتادگی پلک | عمل پلک چشم

اعمالی که بعد از جراحی پلک باید انجام دهیم

  • بعد از انجام بلفاروپلاستی، تا 24 ساعت  بعد از عمل  رانندگی نکنید.
  • روز قبل و بعد از جراحی استراحت کنید.
  • روز قبل و بعد از بلفاروپلاستی از کمپرس سرد استفاده کنید تا به کاهش تورم کمک کند. علاوه بر این از قطره های چشم یا پمادهای چشمی استفاده کنید.
  • هنگام تمیز کردن اطراف پلک ها بسیار مراقب باشید.
  • اگر لنز می گذارید به جای آن از عینک استفاده کنید.
  • عینک آفتابی با رنگ تیره بزنید تا از چشمان خود در برابر آفتاب و باد محافظت کنید.
  • سیگار نکشید
  • وسایل سنگین بلند نکید و حداقل یک هفته تا 10 روز  فعالیت های سخت و ورزش های سنگین انجام ندهید.
  • شنا نکنید.
  • چشم خود را مالش ندهید.
  • زیر سر خود چندین بالش قرار دهید و به صورت نشسته بخوابید.
  • داروهای رقیق کننده خون مصرف نکنید.

برای آشنایی بیشتر با عمل جراحی پلک و همچنین برای اطلاع از هزینه جراحی پلک می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.  

دکتر فرامرز صفائی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :