Doctor safaei contact

در مورد بوتاکس بیشتر بدانید و با انواع آن آشنا شوید

در مورد بوتاکس بیشتر بدانید

بوتاکس مصبورت | اثر بوتاکس

تزریق بوتاکس با استفاده از یک سم بنام onabotulinumtoxinA  به منظور جلوگیری از حرکت عضله استفاده می‌شود. این توکسین توسط میکروب تولید می‌شود که سبب بوتولیسم، یک نوع مسمومیت غذایی می‌شود. تزریق بوتاکس (Botox) در درجه اول برای کاهش چین و چروک صورت کاربرد دارد.

کاربرد های درمانی بوتاکس

عملکرد بوتاکس

بوتاکس چیست و چگونه عمل میکند

سم بوتولینوم برای درمان برخی اختلالات چشم مانند چشم‌های متقاطع (استرابیسم) و چشمک زدن کنترل نشده (blepharospasm)، درمان مثانه حساس، برای درمان سفتی عضلانی / اسپاسم یا اختلالات حرکتی (مانند دیستونی سرویکال، تورتیکولیس) و برای کاهش چین و چروک استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از سردرد در افراد مبتلا به میگرن بسیار مکرر استفاده می‌شود. برای درمان عرق کردن بیش از حد سم بوتولینوم با مسدود کردن مواد شیمیایی که غدد عرق را فعال می‌کنند، کار می‌کند. توکسین بوتولینوم با مسدود کردن انتشار یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین، ماهیچه را آرام می‌کند.

کاربردهای درمانی بوتاکس

بوتاکس مصپورت | تاثیر بوتاکس

واقعیت هایی در مورد بوتاکس

عمل بوتاکس فلج کردن ماهیچه هاست. در چین‌هایی که مربوط به حرکت ماهیچه ها‌ی صورت است، با فلج شدن این ماهیچه‌ها و بی‌حرکت شدن آن‌ها چین نخوردن پوست را به دنبال خواهد داشت. در واقع بعد از بوتاکس دیگر خبری از چین‌هایی که به دنبال وضعیت‌های احساسی مثل هیجان، خنده، گریه، اخم، و … ایجاد می‌شوند نیست. بنابراین بوتاکس عمق چروک‌های عمیق را پر نمی‌کند اما چروک‌های سطحی یا تازه محو شده و انواع عمیق‌تر، کم عمق می‌شوند. برای حفظ اثر، شما نیاز به تزریق منظم و پیگیری دارید.

 اما موضوع مهم مورد بحث دیگر در مورد بوتاکس این است که بعد از چند بار استفاده از بوتاکس، اگر دیگر بوتاکس تزریق نشود، دچار افت شدید و شلی پوست می‌شوید. با قاطعیت تمام باید گفت این موضوع قابل قبول نبوده بوتاکس همانطور که شرح داده شد سر و کاری با پوست ندارد و کار آن فقط فلج کردن ماهیچه‌های صورت می‌باشد. لذا درصورت مصرف نکردن نه تنها مشکلی پیش نخواهد آمد، بلکه به علت فلج طولانی مدت ماهیچه‌ها، قدرت اولیه‌ی این ماهیچه‌ها به نسبت قبل قدرت برگشت کامل به حالت اول نداشته و دیگر چین‌ها به حالت اول برنمی گردند. آنچه که منطقی به نظر می‌رسد گذر سن باعث شل شدن پوست می‌شود و بعد از سال‌ها تزریق بوتاکس، درواقع بوتاکس باعث مخفی شدن چین وچروک شده وآن را درمان نمی‌کند. پس وقتی بوتاکسی وجود نداشته باشد همه‌ی مشکلات مانند اول خواهد شد.

ایا بعد از بوتاکس پوست شل می شود | تزریق بوتاکس

ماندگاری تزریق بوتاکس و عوامل موثر بر آن

معمولا مدت زمان اثرات و ماندگاری بوتاکس به مدت سه تا چهار ماه می باشد، اما عوامل متعددی می توانند این ماندگاری را کوتاه تر یا طولانی تر کنند. با این حال این عامل از نفری به نفر دیگر متفاوت است. ممکن است بعضی از افراد با استفاده ی مکرر از اثرات طولانی مدت آن برخوردار شوند، در حالی که برخی دیگر دچار مقاومت به بوتاکس می شوند و نیاز به درمان های مکرر لازم می شود. پزشکان در مورد اینکه کدامیک از عوامل تاثیرگذار مهم تر است، اختلاف نظر دارند، بنابراین این موضوع سؤال خوبی است که از پزشک خود بپرسید. در هر صورت تزریق در محل ثابت مانند پنجه کلاغی ها زودتر از هر سه ماه یکبار توصیه نمی شود.

 سن از جمله مواردی است که برماندگاری اثر بوتاکس تاثیر می گذارد مثلاً در افراد مسن که میزان عضلات شان کاهش یافته است، ممکن است مدت زمان ماندگاری بوتاکس را کم کنند و بالعکس ماندگاری بوتاکس برای افراد جوان تر با عضلات قوی تر و بیشتر طولانی تر است.

• مصرف دخانیات مدت ماندگای اثر بوتاکس را کاهش می دهد.

• حالات چهره فرد و ساختار صورت.

• نوع تغذیه و رژیم غذایی. 

• مراقبت های پوستی و استفاده از دیگر روش های جوانسازی مانند فیشال، میکروابریژن و...

• مدت زمان قرار گیری در برابر اشعه خورشید.

ماندگاری تزریق بوتاکس

عملکرد بوتاکس چگونه است؟

تزریق بوتاکس با تضعیف یا فلج کردن عضلات خاص یا مسدود کردن اعصاب خاص انجام می شود. اثرات بوتاكس پس از تزريق، جذب عضله ی صورت شده و در پايانه ‌های عصبی مستقر می ‌شود. در اين محل بوتاكس اینگونه عمل می کند که از آزاد شدن يك واسطه شيميايی به نام استيل كولين كه انقباض عضلات را به عهده دارد جلوگيری می ‌كند، بنابراین با طی این روند دستور انقباض به عضله نمی ‌رسد و در نتیجه فلج عضلانی موقت ايجاد می ‌شود، این عدم ‌انقباض عضلات زير پوستی باعث محو شدن و از بين رفتن موقت چين و چروك ‌های پوست روی عضله می ‌شود. ماندگاری بوتاکس در حدود سه تا دوازده ماه بسته به اینکه در چه قسمتی به کار می رود متفاوت است. اگر باردار هستید یا شیردهی دارید، نباید از بوتاکس استفاده کنید.

درمان با بوتاکس برای رفع خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی، خطوط خنده، خطوط اخم، خطوط روی پوست گردن و اطراف دهان، خطوط و چروک های روی بینی، چال چانه می باشد. 

انواع بوتاکس رایج در بازار

بوتاکس امروزه با نام‌های مختلف و انواع گوناگون در بازار موجود است. شرکت‌های مختلفی از کشور های متفاوت بوتاکس را تولید می‌کنند و برندهای متعددی از بوتاکس وجود دارد. حتما توجه داشته باشید که تنها متخصص مجرب می‌تواند بهترین نوع بوتاکس را با توجه به نوع و میزان خطوط پوستی شما معرفی کند. متداول ترین و بهترین مارک های آن شامل بوتاکس، زئومین، نرونوکس ،دیسپورت، مصپورت، نورونوکس، درماتوکس، کانیتوکس می باشد.

تاثیر بوتاکس | بوتاکس

عملکرد بوتاکس

عوارض جانبی بوتاکس

از عوارض جانبی احتمالی تزریق بوتاکس می توان به ضعف عضلانی و کبود شدن محل تزریق، سرخی موقت، سر درد، علائم آنفلوآنزا، تورم ،افتادگی پلک و حالت تهوع اشاره کرد. چنانچه نگران بروز عوارض هستید، با پزشک مشورت کنید چرا که مهارت پزشک در کاهش میزان عوارض بسیار حائز اهمیت است. 

دکتر خود را با دقت انتخاب کنید

آگاهی کامل ازمراقبت های قبل و بعد از بوتاکس و آناتومی عضلات صورت و انجام تزریق به روش مناسب بهترین راه جلوگیری از بروز عوارض است. بوتاکس باید فقط تحت مراقبت پزشک مجرب مورد استفاده قرار گیرد. مهم است که تزریقات دقیقا به منظور جلوگیری از عوارض جانبی قرار گیرد. درمان با بوتاکس می تواند خطرناک باشد اگر به درستی انجام نشود.

انواع بوتاکس رایج در بازار

 

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :