Doctor safaei contact

پیکر تراشی شکم و انواع روش های آن

پیکرتراشی شکم و انواع روش های آن

در عصر جدید این امکان برای پزشکان فراهم شده است که مانند یک مجسمه ساز روی بدن کار کنند، زیرا لیپوساکشن اولتراسونیک، امکان کار بسیار نزدیک به پوست را فراهم می‌کند و امکان لیپوساکشن سطحی را بدون ایجاد عارضه فراهم می کند. روش لیپوساکشن اولتراسونیک یک روش لیپوساکشن پیشرفته است که امکان کار انحصاری روی چربی را فراهم می‌کند که در آن چربی‌ها بدون از دست دادن حیات خود با امواج صوتی از یکدیگر جدا می‌شوند و بدون آسیب رساندن به عضله، عصب، ورید و بافت همبند عمل می‌کند. به این ترتیب شاهد تاثیرات بسیار خوبی از جمله فرم دادن به بدن و نداشتن مشکل در روند درمان هستیم.

پیکر تراشی شکم | لیپوساکشن

پیکرتراشی شکم | لیپوساکشن

تفاوت دستگاه پیکر تراشی لیپوماتیک با دستگاه های لیپوساکشن

تفاوت عمده ی دستگاه پیکر تراشی با سایر دستگاه های لیپوساکشن در این است که میله دستگاه علاوه بر حرکت رفت و برگشتی دارای حرکات دورانی و لرزشی است. همچنین در این روش احتمال آسیب به بافت ها بسیار کمتر است بنابراین از اطمینان بیشتری برخوردار است. استفاده از روش پیکرتراشی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

نمونه جراحی پیکر تراشی شکم دکتر صفایی

انواع پیکر تراشی بدن

با معرفی چنین درمان موثری، بسیاری از عمل ها به روز شده­اند و تغییراتی در عمل­‌های پیکرتراشی و شکل­‌دهی بدن به وجود آمده است، در عمل­‌های پیکرتراشی تخلیه چربی به سه روش زیر صورت می­گیرد:

  • لیپوماتیک با بادی جت
  • لیپوماتیک با آب
  • لیپوماتیک واترجت
  • لیپولیز

با این نوآوری­‌ها در پیکر تراشی (Body Contouring) و شکل دادن به بدن، می­توان به بالاترین سطح مورد نظر بیمار برای داشتن اندامی زیبا دست یافت. هدف کوچک کردن یا بزرگ کردن سایز بیمار نیست، بلکه دادن استایلی اسپرت و جذاب به بیمار است. نتایج عملیات انجام شده با این دیدگاه طبیعتاً بسیار متفاوت است. پیکرتراشی روشی است که برای افرادی که مشکل سلامتی دائمی ندارند، باردار نیستند و یا به تازگی زایمان نکرده­اند می­توان از آن استفاده کرد.

اما برای بیماران قلبی، دیابت و افراد مبتلا به مشکلات سلامتی که نیاز به داروی منظم دارند، قبل از تعیین روش درمانی که در عمل باید دنبال شود باید حتماً آزمایش‌هایی را انجام دهند و عوامل خطر را تعیین کرده و برای شرایط خطرناک اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. اگرچه سن مانعی برای این کاربرد نیست، اما نمی­توان پیکرتراشی را برای برخی از بیماران مسن اعمال کرد زیرا پوست ساختار ارتجاعی خود را به دلیل افزایش سن از دست می‌­دهد.

انواع پیکر تراشی بدن | پیکرتراشی شکم

پیکرتراشی لیپولیز (ذوب چربی)

لیپولیز یک روش موثر لاغری ناحیه­‌ای و آب کردن چربی موضعی است که به طور گسترده در اروپا و آمریکا نیز استفاده می شود. هنگامی که بیمار مناسب انتخاب شود، یک روش درمانی بسیار موثر است زیرا نتایجی نزدیک به "لیپوساکشن" انجام شده توسط جراحی را به همراه دارد. همچنین از بسیاری از رو­ش­‌ها محبوب­تر است. دلیل این امر به خاط موارد زیر است:

  • بیهوشی عمومی لازم نیست.
  • 10-15 دقیقه طول می­کشد و درد خفیفی دارد.
  • مشاهده اثرات پس از مدت کوتاهی
  • بسیار ارزان­تر از تمام روش­های حذف چربی است.
  • شروع فعالیت­‌های عادی بلافاصله پس از آن
  • بانداژ بعد از تزریق و نیازی به کرست تنگ ندارد.
  • بدون بخیه یا کبودی جدی است.

پیکرتراشی لیپولیز | دکتر صفایی

پیکرتراشی شکم چیست؟

    نمونه کارهای پیکرتراشی توسط دکتر فرامرز صفایی پیروز

    پیکرتراشی لیپوماتیک

    یکی دیگر از روش­‌های حذف چربی که امروزه توسط بسیاری از افراد ترجیح داده می­‌شود، لیپوماتیک است. با این روش که به لیپوساکشن اینفراسونیک نیز معروف است، می‌توان هم از شر چربی‌های اضافی خلاص شد و هم ظاهری سفت‌تر داشت. در این روش کانول­‌های لیپوساکشن به جلو و عقب حرکت داده می­‌شود و چربی اضافی با جاروبرقی جارو می‌­شود. به طور خلاصه، چربی زیر جلدی با ارتعاش ایجاد شده در بدن کاهش می­‌یابد. در عین حال، این روش باعث سفت شدن بافت­‌هایی می شود که چربی از آنها خارج می­‌شود.

     روش لیپوماتیک شکل جدیدتر و پیشرفته‌­تری از لیپوساکشن است که با کمک یک دستگاه خاص انجام می‌­شود. با مزایایی که ارائه می‌­دهد، با جراحی لیپوماتیک نتایج بهتری به دست می‌­آید. لیپوماتیک نام دیگر دستگاه مورد استفاده در جراحی است که در اصطلاح به آن یورومی نیز می‌­گویند. عملکرد این دستگاه از نظر فنی به این ترتیب است که کانول­‌های ارتعاشی به ناحیه انباشته از چربی می‌رسند. سپس چربی­‌ها به قطعات کوچک خرد می‌­شوند. پس از فرآیند خرد کردن، توسط خلاء از بدنه کشیده می­‌شوند.

    پیکرتراشی لیپوماتیک | لیپوساکشن

    کسانی که لیپوماتیک انجام می­دهند چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

    بعد از انجام لیپوماتیک رعایت نکات زبر ضروری است:
    •    استفاده از کرست بعد از عمل
    •    مایعات به خصوص آب زیاد بنوشید.
    •    باید به تغذیه اهمیت داده شود و غذاهای غنی از پروتئین باید به اندازه کافی مصرف شوند.
    •    پیاده‌روی مکرر باید انجام شود.
    •    لازم است مصرف نمک را به مدت 2 تا 4 ماه پس از عمل محدود یا به طور کامل ترک کنید. از آنجایی که نمک باعث ایجاد ادم در بدن می شود، مصرف آن پس از جراحی مناسب نیست. بنابراین حتی اگر کامل خوب شده باشید باید استفاده از آن را به حداقل برسانید.
    •    از آنجایی که غذاهای شیرین باعث افزایش وزن و تاخیر در بهبودی می‌شود، مصرف شکر باید برای مدت معینی پس از جراحی قطع شود.
    •    الکل یک ماده مضر برای بدن است. بنابراین مصرف الکل باید 2 هفته قبل از جراحی قطع شود و تا چند ماه بعد از جراحی نباید از الکل استفاده کرد.
    •    آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون، رشد، پیشگیری از خستگی، کم خونی ناشی از فقر آهن و رنگ خوب پوست ضروری است. ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد به خصوص مصرف بیش از 3 فنجان قهوه یا چای در روز و مصرف آن نزدیک به وعده غذایی اصلی از جذب آهن جلوگیری میکند. بنابراین این نکات را نیز رعایت کنید.
    •    ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است، همچنین می تواند گردش خون مویرگ ها را تنظیم کند، سرعت بهبودی را افزایش داده و به حذف سموم کمک می کند. ویتامین C می تواند با عفونت های باکتریایی مبارزه کند و از بدن در برابر آلرژی‌ها محافظت کند. برای کلاژن سازی و ترمیم ضروری است و می‌تواند تشکیل لخته‌های خونی را در رگ های خونی کاهش دهد. بنابراین غذاهایی با محتوای ویتامین C بالا مانند جعفری، روکولا، پرتقال، فلفل و لیمو باید مصرف شود.
    •    روی می‌تواند زمان بهبود زخم های داخلی و خارجی را تسریع کند و از رشد و ترمیم بافتها حمایت کند. همچنین از فرآیند چربی سوزی پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توان از غذاهای حاوی روی و مکمل‌های روی استفاده کرد.
    •    در حالی که ویتامین‌های B برای پیشگیری و درمان اضطراب مهم هستند، می‌توانند سیستم گردش خون را بهبود بخشند و احتباس آب در بدن را کاهش دهند. همچنین از ترمیم بافت پشتیبانی می‌کند. بنابراین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B ضروری است.

    رعایت نکات بعد از لیپوماتیک | پیکر تراشی

    مزایا و معایب پیکرتراشی بدن

    مزایای روش لیپوماتیک چیست؟

    لیپوماتیک مزایایی نسبت به لیپوساکشن کلاسیک دارد. این مزایا در زیر ذکر شده است.

    از آنجایی که بافت‌­های چربی به طور یکنواخت‌­تر و موثرتر از بین می‌­روند، فروپاشی ظاهری یا تورم ناحیه‌­ای بسیار کمتر است. در طول استفاده از لیپوماتیک، بافت‌­های غیر از بافت چربی به لطف تکنیک­‌های پیشرفته محافظت می‌­شوند. بنابراین خونریزی کمتر است و عضله عروقی یا پوست آسیب نمی­‌بیند. بنابراین، زمان بهبودی پس از عمل سریعتر است. همچنین برخلاف لیپولیز که چربی‌­های خارج شده قابل استفاده نیستند؛ در لیپوماتیک چربی­‌ها از طریق امواج شکسته و خارج می­‌شوند و می­‌توان برای تزریق به سایر نواحی استفاده کرد.

    • شکایاتی مانند خونریزی، کبودی یا قرمزی که بعد از عمل مشاهده می شود کمتر شایع است.
    • درد بعد از عمل کمتر است.
    • مدت اقامت در بیمارستان کوتاه تر است.

    هزینه پیکرتراشی لیپوماتیک

    هزینه لیپوماتیک در هر کلینیک متفاوت است و به پارامترهای زیر بستگی دارد.
    •    هزینه پزشک و بیمارستان
    •    مقدار چربی خارج شده
    •    اولویت عملیات اضافی
    •    بستری شدن در بیمارستان در صورت تقاضا
    •    فرآیند چربی زدایی ترکیبی
    •    تست های انجام شده
    •    تجربه و مهارت پزشک متخصص
    قیمت عمل‌های لیپوماتیک با توجه به این معیارها متفاوت است و هر پزشکی قیمت متفاوتی دارد. از آنجایی که لیپوساکشن اینفراسونیک یک روش جراحی است، ممکن است کمی گرانتر از سایر روش های لیپوساکشن باشد. با این حال، هزینه لیپوساکشن اینفراسونیک بسته به اینکه کدام قسمت یا بخشی از بدن خود را برای انجام آن انتخاب می کنید، متفاوت است بنابراین قبل از تصمیم به انجام آن از پزشک خود سوال نمایید.

    مزایای روش لیپوماتیک | پیکرتراشی شکم به روش لیپوماتیک

    جراحی زیبایی لیپوماتیک توسط دکتر صفایی پیروز

    با کیفیت‌ترین و مطمئن‌ترین روش لیپوماتیک توسط دکتر صفایی پیروز فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک انجام می‌شود. به دلیل تجربه و مهارت بالا و استفاده از مجهزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه ها وی در خط مقدم جراحی‌های زیبایی‌شناسی قرار دارد. اگر برای انجام این کار واجد شرایط هستید لیپوماتیک بهترین روش پیکرتراشی است.

    جراحی زیبایی لیپوماتیک توسط دکتر صفایی پیروز | پیکرتراشی شکم و پهلو

    پیکرتراشی بادی­جت

    بادی جت یک تکنیک لیپوساکشن جدید است که چربی اضافی را از شکم و چندین ناحیه دیگر از بدن، به جز صورت که تحت تاثیر چربی اضافی قرار گرفته‌اند استخراج می‌کند. این تکنیک برای لیپوساکشن شکم، لیپوساکشن لگن، لیپوساکشن بازو و ... موثر است. ویژگی فنی بادی جت این است که لیپوساکشن به کمک جت آب است. به طور دقیق‌تر، بادی جت شامل استفاده از جت‌های پرفشار آب برای جدا کردن سلول‌های چربی قبل از مکیدن آنها است. بنابراین برخلاف کرایولیپولیز (لیپولیز سرد) که چربی را با سرما از بین می‌برد، بادی جت از جت‌های آب برای از بین بردن چربی استفاده می‌کند.
    این تکنیک مبتنی بر قدرت هیدروجت است که امکان از بین بردن رسوبات چربی در تمام نواحی را عمدتا بدون بیهوشی عمومی یا بستری شدن در بیمارستان فراهم می‌کند. هیدروجت از یک جت آب قوی (سرم فیزیولوژیکی استریل) استفاده می‌کند که توسط یک میکرو کانولای دوتایی اسپری می‌شود که به طور همزمان چربی را جدا می‌کند و می‌مکد و در عین حال ساختارهای اطراف (بافت همبند، عروق و شبکه عصبی) را حفظ می‌کند. بادی جت به آرامی سلول‌های چربی را از بافت همبند جدا می‌کند، بدون اینکه نفوذ قابل توجهی داشته باشد (70٪ نفوذ کمتر). در واقع بادی جت به طور همزمان آبپاشی می‌کند و از بین می‌برد.
    این روش ساده، ایمن، موثر است، نتایج قابل توجهی را به همراه دارد، خطرات را به حداقل می‌رساند و امکان بهبودی آسان را برای بیمار فراهم می‌کند به طوری که بیمار می‌تواند به سرعت فعالیت‌های خود را با ادم، هماتوم و کبودی کمتر از سر‌بگیرد. این دستگاه همچنین اجازه می‌دهد تا علاوه بر مکش، چربی دست نخورده را از طریق یک غربال خاص بازیابی کند و همزمان می‌تواند این سلول‌های چربی زنده را دوباره تزریق کند.

    چگونگی انجام پیکرتراشی با دستگاه

    برای انجام مرحله پیکر تراشی شکم  ابتدا توسط پزشک متخصص در محل مورد نظر برای شروع پروسه پیکرتراشی شکم، سوراخی به اندازه 2 الی 5 میلی متر ایجاد شده وکانولای دستگاه از طریق سوراخ‌های ایجاد شده وارد بافت چربی می‌شود وبا استفاده از میدانی از امواج مادون صوت بافت چربی محل مورد نظر را تخریب کرده و همزمان محلول استاندارد را جهت بی‌حسی موضعی و از بین بردن احتمال خون‌ریزی به میان بافت چربی می‌فرستد. مخلوط این مایع بی‌حسی و چربی خرد شده در نهایت از همان منافذ ایجاد شده خارج می‌گردد. لیپوماتیک اینفراسونیک دارای سیستم ایمنی فعال می‌باشد که وقتی به بافت غیر چربی برخورد کرده، دستگاه را متوقف می‌کند بنابراین خطر پارگی احشائی و یا پرفوراسیون ندارد و به دلیل عدم ایجاد حرارت در بافت چربی خطر سوختگی پوست، نکروز پوست ویا سوختگی محل ورود کانولا را ندارد.

    در حقیقت به زبان پزشکان در انجام روش لیپوماتیک برای خوش اندامی از طریق ایجاد چند منفذ کوچک متناسب با قطر کانول، کانول که به هندیس پنوماتیک متصل است از جهات مختلف وارد موضع تحت عمل می شود ، کانول در جهات مختلف جلو عقب، عمود برهم (X,Y)  و گردشی سه بعدی (Nutation) به ارتعاش درآمده و سبب تولید امواجی با فرکانس زیر 20 هرتز در مایع موجود در بافت چربی می شود. این امواج سبب لیز لوبول‌های چربی و تبدیل آنها به ذرات چربی دانه ارزنی شده که همزمان تخلیه نیز می‌گردند.

    حرکات سه بعدی کانول سبب ایجاد امواج اینفراسونیک در بافت چربی شده و ارتعاشات این امواج سبب لیزر چربی به طور کاملا یکنواخت می شود. حداکثر سایز کانول مورد استفاده بهتر است بیشتر از 5/4 میلی متر نباشد. همچنین حداکثر میزان چربی قابل تخلیه از بدن هر فرد در یک جلسه بستگی به وزن، سایز و محتوای چربی شکم بدن فرد دارد. میزان چربی تخلیه شده در یک جلسه در بهترین شرایط نباید از 5 لیتر فراتر رود. در غیر اینصورت احتمال ایجاد اختلالات همودینامیک حین عمل افزایش می یابد. در صورت نیاز فرد به تخلیه چربی بیشتر از سایز نقاط بدن می‌توان در جلسات دیگری به فاصله بیشتر از 72 ساعت از عمل قبلی چربی این قسمت‌ها را نیز تخلیه کرد. این فاصله زمانی نیز مربوط به جریان لیدوکائین در بدن است که 72 ساعت به طول می‌انجامد.

    پیکر تراشی شکم و پهلو

    تناسب اندام با پپکرتراشی

    مزایای پیکرتراشی به نسبت لیپوساکشن

    در روش پیکرتراشی شکم، لایه چربی زیر پوست در مقایسه با روش لیپوساکشن یک‌نواختی بیشتری دارد و شاهد باقی‌مانده چربی‌ای نیستیم که در روش لیپوساکشن به‌ صورت گلوله‌ ای زیر پوست مانده‌ اند. در مقایسه با روش لیپوساکشن که گاهی لازم بود، بیمار تا ۱۸۰ روز از گن استفاده کند، در این روش، بیمار باید حدود ۲ هفته از گن استفاده کند. گاهی‌اوقات این زمان تا ۴ هفته بسته به سن و شرایط بیمار، افزایش می‌یابد. استفاده از گن به این خاطر توصیه می‌شود تا پوست کاملا جمع شود. در مقایسه با روش لیپوساکشن شکم، میزان صدمه‌ای که به ترابکولاهای پوستی وارد می‌شود، در روش پیکرتراشی شکم کمتر است. گاهی در روش لیپوساکشن سنتی، به بی‌حسی موضعی و بیهوشی عمومی نیاز است، اما در روش لیپوماتیک، بی‌حسی موضعی مثل جراحی دندان یا برداشتن زگیل‌ تناسلی با لیزر کفایت می‌کند. در روش لیپوساکشن، تورم ناشی از عمل و ترشحات، از عوارض این عمل است، اما در روش پیکرتراشی، ترشحات پس از ۳۶ ساعت برطرف می‌ شود. ریسک عفونت درپیکرتراشی به نسبت لیپوساکشن بسیار کمتر است.کوفتگی پس از عمل در روش پیکرتراشی، خیلی کمتر از روش ساکشن است.

    مزایای پیکرتراشی | معایب پیکرتراشی

    انجام پیکرتراشی برای چه کسانی مناسب نیست؟

    همه‌چیز به نظر و تشخیص علمی پزشک متخصص بستگی دارد. همچنین شرایط بیماران و انتظارات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین بیماران باید در جلسه مشاوره حاضر شوند. در این جلسه، عوارض، خطرات و مراقبت‌های پس از عمل، تشریح می‌شود. گاهی با عکسبرداری از بیمار، تشریح مصور انجام می‌شود. گاهی پیش از انجام عمل پیکرتراشی، پزشک برای فرد آزمایش‌هایی هم تجویز می‌کند. علاوه‌ بر افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، بیماران هموفیلی نیز باید از انجام این عمل خودداری کنند. در عمل لیپوماتیک، خون زیادی از شما می‌رود و این، برای بیماران هموفیلی خطرناک است. اگر بیماری عفونی دارید و سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، از انجام عمل دوری کنید؛ مگر با انجام آزمایش، تشخیص و معاینه پزشک متخصص.

    دوره نقاهت عمل پیکر تراشی

    پیکرتراشی شکم

    دوره نقاهت پیکرتراشی

    دوره‌ی نقاهت عمل جراحی پیکرتراشی کوتاه بوده و در اکثر موارد بیمار بعد از عمل ترخیص می‌گردد. سوراخی که برای استخراج چربی ایجاد شده معمولا بعد از دو روز بسته می شود و شخص یک هفته بعد از عمل جراحی می تواند به زندگی روزمره ادامه دهد.

    معایب پیکرتراشی بدن و بادی جت

    پیکرتراشی عوارضی نظیر ورم بافت، کبودی، آمبولی چربی، زیاد ماندن بیمار روی تخت، لخته شدن خون در پا از جمله عوارض لیپوساکشن است که در روش‌های مختلف ممکن است دیده شود، البته در برخی مطالعات روش جدید را از عارضه کمتری برخوردار می‌دانند اما در مواردی هم آن را یکسان دانسته‌اند. آمبولی خفیف شیوع بیشتری دارد و خود به خود با مراقبت‌های بعد از عمل برطرف می‌شود و تنها در موارد شدید آن، عوارض شدت می‌یابد، که یکی از مهم‌ترین علت‌ها اصول رعایت نشده به دلیل انتخاب نادرست بیمار با توجه به راهنمایی‌هایی است که پزشک قبل از عمل از بیمار درخواست می‌کند.

    آیا جای زخم پیکرتراشی خیلی قابل مشاهده است؟

    جای زخم در ناحیه شکم و در حفره اطراف ناف پنهان است. برای اینکه اسکارها کمتر قابل توجه باشند، توصیه ها بلافاصله پس از عمل تجویز می شود. در صورت لزوم، در پایان سال، برای اینکه اسکار کمتر قابل توجه باشد، جراح پلاستیک ممکن است اصلاح لیزر اضافی را تجویز کند.

    دکتر صفایی | معایب پیکرتراشی شکم

    پیکرتراشی شکم و پهلو

    برای پیکرتراشی شکم از چه نوع بیهوشی استفاده می شود؟

    پرکاربردترین نوع بیهوشی برای انجام پیکرتراشی، بیهوشی عمومی است که در طی آن تا پایان عمل در خواب خواهید بود. در برخی موارد، به خصوص در مینی ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن شکم، می‌توان از بی حسی موضعی به همراه آرامبخش استفاده کرد، به طوری که در حین جراحی بیدار اما آرام خواهید بود و ناحیه شکم به درد حساس نیست (گاهی ممکن است احساس ناراحتی کنید).

    هدف از پیکرتراشی شکم چیست؟

    هدف از پیکرتراشی شکم دستیابی به نسبت‌های زیبایی شناختی شکم و ایجاد کمر با استفاده از روش های جراحی است. اصلاح خط شکم یکی از رایج ترین جراحی های پلاستیک است. این یک جراحی پیچیده چند مرحله ای است که طی آن جراح با پوست، بافت چربی، عضلات و خط سفید شکم کار می کند. بنابراین، پزشک باید تجربه و صلاحیت کافی برای انجام این روش با حداقل ضربه و مخفی کردن جای زخم را داشته باشد. با پیکرتراشی شکم شل شدن و افتادگی پوست شکم را سفت کنید و عضلات گشاد شده و ضعیف دیواره شکم را ترمیم کنید و در صورت لزوم روی کمر علامت بزنید.

     بیشتر بدانید: علل تجمع چربی در شکم

    دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

    به اشتراک بگذارید :