Doctor safaei contact

 عوارض عمل ابدومینوپلاستی | عمل ابدومینوپلاستی

عوارض عمل ابدومینوپلاستی | عوارض جراحی زیبایی شکم

عوارض عمل ابدومینوپلاستی (تامی تاک)

عمل آبدومینوپلاستی یک درمان جراحی زیبایی نسبتاً بزرگ است که مداخله قابل توجهی در بدن دارد. عمل آبدومینوپلاستی (abdominoplasty) مانند هر جراحی بزرگ دیگری ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد، اما این عوارض معمولاً قابل کنترل هستند. برای جلوگیری از بروز عوارض آبدومینوپلاستی باید نکات لازم قبل و بعد از عمل را مو به مو انجام دهید.

در مواردی ممکن است که مقدار زیادی مایع زخم در طول درمان یا بلافاصله پس از عمل از آن خارج شود. که با قرار دادن درن ها در ناحیه شکم، می توان چنین بی نظمی هایی را خیلی زود تشخیص داد و با اقدامات متقابل آن را درمان کرد.

علاوه بر این، عوارضی مانند اختلالات گردش خون و بهبود زخم ممکن است در حین انجام عمل جراحی شکم رخ دهد که در موارد نادری منجر به ایجاد اسکارهای وسیعی می شود. با این حال، با استفاده از یک باند فشاری مناسب می توان خطر را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اختلال در احساسات در چند ماه اول پس از درمان کاملاً طبیعی است، اما از دست دادن دائمی حس فقط در موارد جداگانه گزارش می شود.

عوارض عمل ابدومینوپلاستی شکم

عمل ابدومینوپلاستی دو روش دارد 

  1. روش کلاسیک
  2. روش پیشرفته (لیپوابدومینوپلاستی)

عمل آبدومینوپلاستی برای افراد بالای 18 سال قابلیت انجام شدن را دارد. خانم ها به  دلایلی نظیر زایمان، کاهش وزن به دلیل رژیم های غذایی سنگین، عمل  کوچک کردن معده یا روده دچار شلی شکم یا لاغزی شدید شکم و در بعضی موارد چاقی بیش از حد موجب چربی شکم و پوست اضافه شکم شده است. جراحی شکم به روش آبدومینوپلاستی برای چنین افرادی بسیار توصیه می شود. این افراد می توانند عمل جراحی زیبایی شکم را انجام دهند. یکی از نکات مهم در جراحی زیبایی شکم وجود دارد این است که قبل از عمل فرد به وزن ایده آل رسیده باشد و بعد از آن عمل جراحی انجام دهد به دلیل اینکه اگر بعد از عمل وزن زیادی کم کند به طور مجدد پوست شل و شکم افتاده می شود پس باید وزن فرد ثابت بوده و تصمیم به لاغری مجدد نداشته باشد.

     نمونه جراحی آبدومینوپلاستی | عوارض آبدومینوپلاستی

    عوارض جراحی آبدومینوپلاستی

    انواع عوارض آبدومینوپلاستی

    1. محلی: در محل خود برش ظاهر می شود. آن ها عوامل زیادی دارند که بیشتر اوقات بی توجهی جراح است.
    2. عمومی: عوارض شدید و خطرناک، اما کمتر از عوارض موضعی است.

    دکتر صفایی | عوارض ابدومینوپلاستی

    آیا عمل آبدومینوپلاستی خطرناک است؟

    مانند تمام جراحی ها، در عمل ابدومینوپلاستی خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. آگاهی از سوی بیمار کاندید از وجود خطر که به عنوان احتمال یک عارضه خاص شناخته می شود، یک جنبه مرتبط در مرحله تصمیم گیری قبل از عمل است. بیمار باید پس از ارزیابی ویژگی‌های این عمل که لزوماً شامل خطرات می‌شود تصمیم بگیرد که آیا عمل کند یا خیر. اما در نهایت بخش بزرگی از این عوارض را خود بیمار می تواند کنترل کند. برای این موضوع تصمیم گیری بیمار برای مراجعه به یک پزشک با تجربه و مراقبت ها و توصیه های پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است.

    بیماران سیگاری و مبتلایان به اختلالات گردش خون، دیابت، بیماری های ریوی، کبدی یا قلبی در معرض خطر بالاتری از عوارض هستند.

    خطرات ابدومینوپلاستی

    کاهش خطرات عوارض جراحی شکم

    در اکثر مواقع، عمل جراحی شکم روشی بسیار ایمن است. با پیروی از چند دستورالعمل آماده سازی تامی تاک و دستورالعمل های قبل و بعد از عمل پزشک، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی شکم را کاهش می دهید.

    به منظور جلوگیری از خطر اختلال در ترمیم زخم و جلوگیری از عوارض، باید سیگار کشیدن را حداقل دو هفته قبل از انجام برنامه ریزی شده تامی تاک تا تکمیل روند بهبودی ترک کنید. علاوه بر افراد سیگاری، دیابتی ها و افراد مبتلا به اختلالات انعقادی خون نیز در خطر تاخیر در بهبود زخم قرار دارند. برای اطمینان از اینکه بهبودی به تأخیر نمی افتد، حداقل تا دو هفته پس از جراحی، سیگار را دوباره شروع نکنید. عوارض عمل جراحی شکم نیز می تواند به دلیل رژیم غذایی بسیار سخت یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ناحیه شکم قبل از جراحی باشد. برش هایی که در حین جراحی ایجاد می شود نوعی آسیب کنترل شده به بدن است که هر دو می توانند بر توانایی بدن در بهبود زخم ها تأثیر منفی بگذارند. اگر بدن شما قبل از جراحی استراحت و تغذیه داشته باشد، ریکاوری تامی تاک سریعتر و کمتر دردناک خواهد بود. در هفته های منتهی به عمل جراحی، مطمئن شوید که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و خواب کافی داشته باشید.

     مراقبت بعد از ابدومینوپلاستی | کاهش خطرات عوارض جراحی شکم

    عوارض عمل آبدومینوپلاستی

    عوارض و مشکلات احتمالی عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ 

    از آن جایی که عمل جراحی ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی محسوب می‌گردد، قبل از اقدام به عمل بایستی عوارض احتمالی عمل، به ویژه خطرات آن، برای بیماران به طور کامل شرح داده شود. در ادامه همه عوارض آبدومینوپلاستی با جزییات شرح داده می شود.
    به طور کلی عوارض ابدومینوپلاستی را در دو گروه عوارض شایع (که بیشتر دیده می شوند و کم خطرترند و سریعتر بهبود می یابند) و گروه عوارض نادر ( که کمتر دیده می شوند و در صورت بروز، علاوه بر درمان طولانی تر در بعضی موارد خطر بیشتری به همراه دارد) طبقه بندی می کنند.

    درد و تورم بعد از آبدومینوپلاستی

    بسته به وسعت جراحی درجاتی از درد و تورم را تجربه خواهید کرد. معمولا درد مینی ابدومینوپلاستی قابل اغماض و درد ابدومینوپلاستی با ترمیم عضله متوسط تا شدید است. احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا دو سه ماه در موارد جراحی کامل بطول بیانجامد، در عمل کامل خستگی و ضعف عمومی تا مدتی دیده می شود. مثل هر جراحی دیگری خطراتی احتمال بروز دارند که در زمینه مناسب احتمال بروزشان افزایش نیز می یابند (مثل دیابت، بیماریهای قلبی، کبدی، ریوی یا مصرف سیگار).

    خونریزی و هماتوم

    خونریزی و هماتوم (اگر خون از لبه های زخم خارج شود به زودی قابل تسخیص و درمان است ولی چنانچه در زیر پوست تجمع یافته و دیر تشخیص داده شود، با تشکیل لخته خون یا هماتوم همراه خواهد بود. هماتوم در صورت تشخیص باید تخلیه شود که معمولا با بازکردن 1 الی 2 سانتی متر از بخیه های پوستی به راحتی خارج خواهد شد. در صورتی که هماتوم کوچک باشد معمولا نیازی به تخلیه نیست و ظرف چند روز به صورت مایع خونابه‌ای از طریق درن‌ها خارج می شود).

    عوارض آبدومینوپلاستی | هماتوم بعد از جراحی شکم

    عوارض عمل ابدومینوپلاستی

    عفونت زخم

    عفونت زخم (عفونت زخم عارضه‌ی چندان شایعی نیست ولی در صورت ایجاد باید سریعا تحت درمان قرار گیرد در غیر این صورت به عفونت پیشرونده تمام پوست شکم ، نکروز و شوک عفونی ( که می تواند منجر به مرگ شود) می انجامد. این عارضه در صورت وقوع از روز سوم به بعد با قرمزی ، تورم و درد پیشرونده ناحیه بخیه شروع می شود).

    لخته و آمبولی

    لخته و آمبولی (ترومبوآمبولی عبارت است از ورود لخته خون و گردش در جریان خون و بستن رگ‌های حیاتی مثل رگ‌های ریه. این لخته معمولا از قبل در سیاهرگ های پا تشکیل شده و به هر دلیلی می تواند از جدار رگ کنده شده و وارد جریان خون شود. کاملا واضح است که معمولا سابقه ای از یک لخته شدن خون داخل سیاهرگ پا به نام ترومبوز عمقی پا وجود دارد).

    جای زخم و کبودی بعد از آبدومینوپلاستی

    در اغلب افرادی که عمل آبدومینوپلاستی انجام می دهند جای زخم باقی می‌ماند. این جای زخم در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است جای زخم در تعدادی از این افراد برجسته‌تر باشد. این می‌تواند به مراقبت ‌های بعد از عمل هم بستگی داشته باشد.

    ترمیم ناکافی و باز شدن زخم بعد از آبدومینوپلاستی

    ترمیم ناکافی و باز شدن زخم (از موارد کمتر شایع است و بیشتر در قسمت میانی خط بخیه شکم ممکن است اتفاق بیفتد. دلایل ایجاد آن  1. کشیدگی بیش از حد پوست در ناحیه میانی شکم و تنگ بستن زخم است که منجر به کشیدگی بیش از حد رگ های تغذیه کننده پوست و کاهش خون رسانی منطقه می‌شود. گاهی برخی از جراحان در هنگام بستن پوست شکم ، بیمار را در وضعیت خم شده کامل قرار داده و اقدام به بریدن پوست اضافی در وضعیت خمیده می‌کنند.  2. مشکل دیابتی که خوب کنترل نشده و خون رسانی را به خوبی نمی‌تواند انجام دهد دلیل دیگر وقوع این عارضه است. 3. دلیل بعدی افراد سیگاری هستند که نیکوتین موجود در سیگار، با تنگ کردن رگ‌ها موجب کاهش خون‌رسانی پوستی و باز شدن زخم و در مواردی حتی نگروز پوست می‌شود).

    عوارض آبدومینوپلاستی | باز شدن بخیه ابدومینوپلاستی

    عوارض عمل آبدومینوپلاستی

    نکروز پوست

    • نکروز پوست (نکروز پوست عبارت است از نرسیدن خون به سطح پوست شکم به خصوص در قسمت پایینی که تحت فشار بیشتری است و در نتیجه از بین رفتن قسمتی از پوست شکم. ابتدا پوست در ناحیه مبتلا تغییر رنگ داده و به تدریج تیره و سیاه می‌شود).
    • ترومبوآمبولی (عبارت است از ورود لخته خون و گردش در جریان خون و بستن رگ های حیاتی مثل رگ‌های ریه. این لخته معمولا از قبل در سیاهرگ‌های پا تشکیل شده و به هر دلیلی می‌تواند از جدار رگ کنده شده و وارد جریان خون شود. کاملا واضح است که معمولا سابقه‌ای از یک لخته شدن خون داخل سیاهرگ پا به نام ترومبوز عمقی پا وجود دارد. آمبولی چربی به وارد شدن قطعات کوچک چربی به جریان خون گفته می‌شود).
    • سروما (سروما به تشکیل مایع زرد رنگی گفته می شود که معمولا از روز 7 عمل به بعد زیر پوست تجمع می یابد. علت تشکیل سروما نچسبیدن پوست شکم به عضله زیرین و ایجاد فضای خالی زیر پوست است. این مایع در واقع بقایای هماتوم‌های کوچکی است که به تدریج ذوب شده و با از دست دادن رنگدانه هموگلوبین ، از قرمزی به زردی می‌گراید).
    • کاهش حس پوست شکم (فقدان حس پوستی در اغلب موارد موقتی و به دلیل تورم اعصاب حسی ناحیه تحت عمل است. در صورت همزمان شدن لیپوساکشن ، ریسک وقوع آن بیشتر می‌شود. در صورت ماندگاری طولانی یا حتی دائمی این کم‌حسی ، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود و فرد بعد از مدتی به آن عادت خواهد کرد).
    • ازنظر زیبایی ممکن است بیمار به نتیجه ایده ال نرسیده باشد و نیاز به جراحی دوباره داشته باشد.
    • جوشگاه نامطلوب از عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی هست.
    • اسکار(محل برش) بدشکل
    • بی‌حسی یا گزگز در نواحی پایین ناف
    • خطرات ناشی از بیهوشی عمومی
    • نکروز چربی (مرگ سلول‌های چربی در یک ناحیه)
    • آسیب عصبی
    • عدم تقارن
    • تغییر رنگ پوست
    • تورم ناحیه ای
    • تجمع مایع

    نکروز پوست بعد از ابدومینوپلاستی | عوارض آبدومینوپلاستی

    عوارض جراحی آبدومینوپلاستی 

    هماتوم

    هماتوم از جمله عوارض ابدومینوپلاستی است. پس از کار یک جراح پلاستیک، به دلایلی خارج از کنترل او، ممکن است تجمع گسترده خون در حفره شکم ایجاد شود. علائم متعددی وجود دارد که به تعیین محل هماتوم کمک می‌کند، حتی اگر قابل مشاهده نباشد.

    1. درد شدید در یک نقطه، که در لمس ظاهر می‌شود.
    2. نفخ، در محل تشکیل هماتوم، به تدریج افزایش می‌یابد.
    3. ناحیه هماتوم همیشه دمای بالاتری نسبت به سایر قسمت های بدن دارد.
    4. کاهش شدید در عملکرد طبیعی بافت های عضلانی.
    5. هر بار دردناک می شود.
    6. رنگ پوست در محل تشکیل هماتوم تغییر می کند.

    اولین علائم تشکیل هماتوم عمدتاً بلافاصله پس از تامی تاک ظاهر می شود. خطرات با وزن بیمار مرتبط است. خونریزی داخلی با افزایش فشار، کاهش لخته شدن به دلیل داروهای ضد انعقاد مصرف شده قبل از عمل، رگ‌های ضعیف یا دلایل دیگر تحریک می‌شود. عوارض احتمالی بعد از ابدومینوپلاستی اغلب بلافاصله ظاهر نمی‌شوند، زیرا بافت چربی به راحتی مقدار زیادی مایع را جذب می‌کند. برای پاسخ سریع به ظاهر هماتوم، نظارت مداوم پزشک معالج مورد نیاز است.

    دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

    به اشتراک بگذارید :