Doctor safaei contact

جراحی پروتز سینه | جراحی پلاستیک

پروتز سینه | جراحی پروتز سینه | جراحی پلاستیک

BIA-ALCL چیست؟ آیا سرطان سینه است؟

یک لایه نازک به نام کپسول در اطراف سیلیکون تشکیل می‌شود، درست مانند هر ماده خارجی که در بدن قرار می‌گیرد BIA-ALCL  سرطان سینه نیست، بلکه یک نوع بسیار نادر از لنفوم است که به طور کامل در این کپسول ایجاد می‌شود. هنگامی که به موقع تشخیص داده شود، می توان آن را درمان کرد. اما در صورت غفلت، احتمال انتشار در سراسر بدن وجود دارد. اگرچه مشخص است که از سال 1997 تقریباً 35 میلیون پروتز سیلیکونی در بازار جهانی فروخته شده است، اما تعداد بیماران گزارش شده به این بیماری تاکنون کمتر از 600 نفر است.

پروتز سینه | جراحی زیبایی سینه

در مورد پروتز سینه بیشتر بدانید

(BIA  -  ALCL)

Breast Implant Associated – Anaplastic Large Cell Lymphoma                                              

چکیده: آناپلاستیک لارژ سل لینفومای همراه با پروتز سینه (BIA-ALCL) یک نوع نادر از لنفوم سلول‌های T محیطی است که اخیراً توضیح داده شده است. تا کنون کمتر از 550 مورد در سراسر دنیا گزارش شده است. اگر چه BIA-ALCL سیر می کند و پیشرفتی تدریجی دارد، تشخیص و درمان زودرس باعث بهبود نتایج می گردد.

ALCL – Anaplastic Large Cell Lymphoma یکی از شایعترین انواع لنفوم های سلول های محیطی T  می باشند و یک زیر گروه هتروژن و معمولاً تهاجمی از لنفوم نان – هوچکین می باشند. تا به امروز توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر اساس تفاوت های هیستولوژیک، سیتولوژیک و تظاهرات بالینی 4 نوع   ALCL  شناسایی شده است. تیپ های 1 و 2 ، ALCL   سیستمیک اولیه هستند که معمولاً بافت های محیطی و / یا غدد لنفاوی خلف صفاق را درگیر می کنند و ممکن است ریه ها، کبد و استخوان ها را نیز درگیر کنند.

تیپ 3 به عنوان ALCL پوستی اولیه شناخته می شود و پیش آگهی خیلی خوبی دارد و توسط سازمان بهداشت جهانی بیشتر جزء بیماری های لنفوپرولیفراتیو طبقه بندی می شود تا لنفوم، که نشانگر سیر کند بیماری است و به صورت تومورهای پوستی تظاهر می کند و سایر ارگان ها درگیر نمی شوند. تیپ 4 شایعترین تیپ تشخیص داده شده در BIA  -  ALCL می باشد. اولین بار توسط Creech و Keech در سال 1997 گزارش گردید.

BIA  -  ALCL  فرم بسیار نادری از بیماری است و معمولاً سیر کندی دارد که به درستی شناخته نشده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) در سال 2011 این بیماری را تایید و به رسمیت شناخت. تاکنون کمتر از 550 مورد از این بیماری در سراسر دنیا گزارش شده است، اما اعتقاد بر این است که به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات میزان فروش پروتز ها و نیز شناسایی ناکافی بیماری آمار واقعی بایستی بیشتر باشد.

ALCL نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | پروتز سینه

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک (ALCL)

تظاهرات بیماری

  • شایع ترین تظاهر بیماری به صورت سرومای یک طرفه اطراف پروتز (محدود به کپسول اطراف پروتز) می باشد که به طور میانگین 8 تا 10 سال بعد از جراحی پروتز ایجاد می شود و ممکن است همراه با درد یا انقباض کپسولی باشد.

  • در تعداد کمی از بیماران ممکن است لنفانورپاتی (بزرگی غدد لنفاوی) یا توده های خارج کپسولی به صورت اولیه یافت شود. میانگین سن در زمان تشخیص بیماری 50 سال می باشد.

  • تا به امروز بیش از نیمی از موارد تشخیص داده شده در بیمارانی بوده که به دنبال سرطان پستان تحت عمل جراحی بازسازی سینه قرار گرفته اند.
  • اگر چه پاتوژنز اختصاصی BIA  -  ALCL ناشناخته باقی مانده است. بسیاری اعتقاد دارند سطح تماس بیشتر در پروتز های textured محیط مناسب تری برای رشد بیو فیلم باکتریایی را فراهم کرده که به نوبه ی خود باعث التهاب مزمن و در نتیجه در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند باعث دیسپلازی سلول T (T- cell dysplasia )  می شود.

در مواجه با سرومای تاخیری در اطراف پروتز سینه، پزشکان بایستی به این بیماری مظنون شوند. اطلاع ناکافی از تظاهرات بالینی، پاتوفیزیولوژی و پروتکل های درمانی، در بیشتر موارد منجر به عدم تشخیص بیماری، بررسی نا کافی و درمان غیر موثر می گردد که مشخص شده که همگی باعث کاهش میزان زنده ماندن بیماران در طی 5 سال می گردد.

روش قرار دادن پروتز شامل برخی تجزیه و تحلیل است و می توان آن را در ناحیه آرئول، زیر بغل یا ناحیه تحتانی سینه قرار داد که مورد دوم رایج ترین است.

دکتر صفایی | جراحی پروتز سینه

سیستم طبقه بندی TNM برای BIA  -  ALCL

T0 = تجمع مایع داخل کپسول

T1 = تهاجم به کپسول

T2 = توده متراکم محدود به کپسول

T3 = تهاجم موضعی توده به خارج کپسول

N0 = عدم وجود لنفاد نوپاتی

N1 = غده لنفاوی منفرد ناحیه ای

N2 =درگیری متعدد غدد لنفاوی

M0 = سایر ارگان ها درگیر نمی باشند

        M1 = سایر ارگان ها درگیر می باشند

Stage  IA = T1  N0 M0

Stage  IB = T2  N0 M0

Stage  IC = T3  N0 M0

Stage IIA = T4 N0 M0

Stage  IIB = T1-3 N1 M0

Stage III =  Tany N2 M0

Stage IV = Tany Nany M1

جراحی پلاستیک | پروتز سینه

درمان BIA  -  ALCL

در تمامی بیمارانی که تشخیص BIA  -  ALCL داده می شود، بایستی پروتز سینه قبلی خارج و کپسول اطراف آن و هر گونه توده همراه با آن و غدد لنفاوی مشکوک از طریق جراحی برداشته شود و اگر در سمت مقابل نیز پروتز دارد، این پروتز نیز باید خارج شود که در 6/4 درصد موارد بطور تصادفی در پستان مقابل نیز لنفوم مشاهده شده است.

پروتز سینه | درمان BIA  -  ALCL

جراحی پروتز سینه | جراحی زیبایی سینه

در حال حاضر هیچ توصیه جراحی تائید شده ای در ارتباط با کپسول پستان مقابل وجود ندارد. در بیمارانی که با بیماری پیشرفته تظاهر می کنند stage II B و stage IV ، ممکن است از شیمی درمانی سیستمیک سود ببرند. روش قرار دادن پروتز شامل برخی تجزیه و تحلیل است و می توان آن را در ناحیه آرئول، زیر بغل یا ناحیه تحتانی سینه قرار داد که مورد دوم رایج ترین است.

رژیم شیمی درمانی

  1. CHOP (Cyclophosphamide – doxorubicin – vincristine – prednisolone )
  2. Brentuximab vedotin

دکتر صفایی | جراحی پروتز سینه

علائم BIA-ALCL

شایع ترین علائم BIA-ALCL تورم (به دلیل تجمع مایع) یا درد در ناحیه ایمپلنت بافت سینه است. این علائم سال ها پس از کاشت ایمپلنت (به طور متوسط ​​7 تا 10 سال) ظاهر می شوند، اما ممکن است زودتر ایجاد شوند. برخی از بیماران توده ای در مجاورت سطح ایمپلنت یا توده ای در غدد لنفاوی زیر بغل داشته اند. سایر علائم کمتر شایع می تواند شامل بزرگ شدن غدد لنفاوی، بثورات پوستی، تب و کاهش وزن باشد.

علائم BIA-ALCL

نتایج پس از درمان BIA-ALCL

برای بیمارانی که درمان مناسب و به موقع دریافت می کنند، پیش آگهی بسیار خوب است. تحقیقات نشان داده است که 93 درصد بیماران در 3 سال پس از درمان عاری از بیماری هستند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی (پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :