Doctor safaei contact

انتخاب سایز پروتز سینه

یکی از دلایل پروتز سینه تغییر سایز پروتز سینه به اندازه دلخواه است. انتخاب سایز پروتز سینه در طی مشاوره قبل از جراحی پروتز سینه شروع می شود و بر اساس درخواست بیمار و ارزیابی جراح صورت می گیرد. این مشاوره باعث می شود مناسب ترین اندازه برای پروتز سینه انتخاب شود تا از عدم تقارن سینه ها جلوگیری شود. به طور کلی فاکتورهای مهم و اصلی در انتخاب یک سایز پروتز سینه (Breast prosthesis) خاص وجود دارد که در اینجا به این عوامل اشاره خواهد شد:

انواع مدل پروتز سینه | سایز پروتز سینه

انواع مدل پروتز سینه | سایز پروتز سینه

اندازه و شکل پروتز سینه

انواع مختلفی از پروتز سینه وجود دارد و انتخاب بین اندازه‌ها، شکل‌ها و انواع مختلف می‌تواند بسیار زیاد باشد. جراح پلاستیک که عمل شما را انجام خواهد داد در مورد اندازه و شکل به شما مشاوره خوبی می دهد و همچنین شما را در مورد انواع مختلف پروتزها آگاه می کند. از نظر زیبایی، می توان گفت که پروتزهای بسیار بزرگ برای زنان کوتاه قد مناسب نیستند، زیرا ممکن است این تصور را ایجاد کنند که "چاق" هستند. از سوی دیگر، زنان قدبلند به شرط داشتن پوست کافی می توانند از پروتزهای با حجم بزرگتر مطابق با بیوتیپ خود استفاده کنند. در واقع، هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه پروتز برای بیمار، علاوه بر تمایل بیمار، اندازه های سینه، قد، اندازه و شکل سینه او را نیز در نظر می گیریم.

عوامل موثر بر انتخاب سایز پروتز سینه

  1. سبک زندگی: سبک زندگی افراد در انتخاب سایز پروتز سینه اهمیت دارد. برخی از افراد به زیبایی ظاهری بیشتر از سلامت خود اهمیت می دهند. این افراد سایز بزرگ را برای پروتز سینه خود انتخاب می کنند.
  2. تناسب سایز پروتز سینه با اندام افراد: اینکه اندازه سینه با بقیه اندام های بدن تناسب داشته باشد در انتخاب سایز پروتز سینه مهم است. اندازه سینه باید مناسب با اندام باشد.

عوامل موثر بر انتخاب سایز پروتز سینه

انواع سایز پروتز سینه | سایز مناسب پروتز سینه

ابعاد و اندازه اولیه پستان

اگر قصد بزرگ کردن سینه را دارید، مهم است که از قبل به خوبی خود را مطلع کنید. این شامل درک کامل اندازه و شکل سینه های شما پس از بزرگ کردن سینه است. دو فاکتور مهم نیم رخ و حجم پروتز یا پروتز سینه است. یک انتخاب خوب برای این دو پارامتر، مطابق با انتظارات شما، سینه های شما را بهتر می کند. پروتزهای سینه موجود دارای اندازه های مختلفی می باشد باید به گونه ای انتخاب شود که متناسب با پهنا و قاعده سینه باشد که پزشک با توجه به این فاکتور می تواند جراحی را انجام دهد

اندازه سینه در انتخاب سایز سینه بسیار مهم است. برای انتخاب پروتز ایده آل:

  1. بین نقطه گردن و نوک سینه
  2. بین وسط ترقوه و نوک پستان
  3. بین نوک پستان و چین زیر پستانی
  4. قطر بالا و پایین سینه باید اندازه گیری شود.

این اندازه گیری ها که قبل از عمل بزرگ کردن سینه انجام می شود، قطر سینه پروتز بیمار را به ما می دهد. به عنوان مثال اگر قطر سینه بیمار 10 سانتی متر باشد، اگر یک پروتز سیلیکونی با قطر بیشتر از 10 سانتی متر روی آن بیمار بگذاریم، غیر طبیعی است، ممکن است ظاهر مصنوعی داشته باشد. علاوه بر این، نصب یک پروتز بزرگ مطابق با تناسب بدن منجر به انقباض کپسولی پس از جراحی می شود.

كوچكترين سايز پروتز سينه | سایز و اندازه پروتز سینه

سایز پروتز سینه | اندازه مناسب پروتز سینه

خصوصیات پوششی بافت نرم پستان و میزان تحمل آن برای افزایش حجم

برای بزرگ کردن سینه باید به اندازه آن و میزان بافتهای سینه توجه داشت. در صورتی که بافتها در این قسمت دارای کیفیت مطلوبی نباشد یا دارای حجم مناسبی نباشد انتخاب سایز بزرگ برای پروتز سینه امکان پذیر نیست .

حجم درخواستی پروتز سینه

قطر پستان در ارتباط با قطر قفسه سینه بیمار بوده و متناسب با ساختار جسمانی کلی فرد می باشد و ضروری است که در طی عمل بزرگ کردن پستان این ابعاد مورد توجه قرار گرفته شود تا لند مارک های (landmark ) آناتومیک طبیعی نظیر:

  • چین قسمت خارجی پستان در خط زیر بغلی (آگزیلاری) قدامی
  • و فاصله ی بین دو پستان حفظ شود.

همچنین این مساله در مورد طول و عرض پستان نیز صادق می باشد. در نظر نگرفتن این لند مارک ها ممکن است ظاهر غیر طبیعی و بد شکل را ایجاد کند. بطور کلی جراح بایستی پروتز سینه ای را انتخاب کند که قطر آن کمتر از قطر فعلی پستان باشد. در حال حاضر شرکت های سازنده پروتز سینه، برای یک قطر خاص پروتز سینه هایی با برجستگی های متفاوت تولید می کنند و بدین تربیب جراح قادر خواهد بود با حفظ تناسب های زیبایی پستان، برجستگی مورد نظر بیمار را تامین کند. با انتخاب درست پروتز سینه، اندازه طبيعي سينه زنان همراه با پروتز بوجود می آید.

سایز مناسب پروتز سینه | انواع مدل های پروتز سینه

بهترین سایز و انواع مدل پروتز سینه

عوامل دیگری که در انتخاب سایز پروتز سینه دخیلند

سبک زندگی

انتخاب سایز پروتز سینه به شیوه زندگی فرد بستگی دارد . فردی که به دنبال زیبایی موقت می باشد از پروتز های بزرگ بدون توجه به داشتن هماهنگی با سایر اعضای بدن استفاده می کند. فرد بعد از گذشت چند سال از جراحی به دلیل وزن زیاد پروتزها دچار درد در ناحیه شانه و کمر می شود و  به تدریج فرد دچارافتادگی سینه و پروتز می شود. افرادی که به فکر تناسب اندام دائمی خود هستند با استفاده از روش های صحیح سایز سینه خود را تغییر می دهند، به گونه ای که دچار آسیب  نشوند.

تناسب و هماهنگی

یکی از معیارهایی که در انتخاب سایز پروتز سینه موثر می باشد میزان هماهنگی اندازه سینه با دیگر اندام بدن می باشد . بزرگی بیش از حد سینه بدون در نظر گرفتن این هماهنگی تاثیرمعکوس بر زیبایی دارد. همچنین باید به تقارن در دو طرف سینه توجه داشت که به دقت و تبحر جراح بستگی دارد . معمولا برای خانمی که دارای وزن نرمال با قد 160 الی 170 دارد از پروتزهایی با سایز بیش از 300 سی سی استفاده می شود. همچنین برای انجام  پروتز سينه سايز ٨٥ از پروتزهای استفاده می شوند که 300 سی سی دارند.

بهترين سايز پروتز سينه

پروتز سینه بر حسب سانتی متر مکعب یا به اختصار سی سی اندازه گیری می شود. سانتی متر مکعب اندازه گیری حجمی است که برای تعیین ظرفیت ایمپلنت سینه استفاده می شود.
اكثر خانمها يي كه جهت بزرگ كردن سينه با پروتز سینه مراجعه مي كنند به يكي از دو دسته زير تعلق دارند :

  1. post partom atrophy خانمهاي ميانسال كه متعاقب حاملگي و شيردهي دچار (تحليل سينه ها بعد از زايمان) شده اند كه اغلب معتقدند تنها زماني كه از شكل و ظاهر سينه هايشان راضي بوده‌اند هنگام حاملگي بوده است.
  2. خانمهاي جوانتر كه سينه هايشان هرگز به طور كامل رشد نكرده است.

پروتز سينه سايز ٨٥ | بهترین سایز پروتز سینه

اندازه مناسب پروتز سینه | سایزهای پروتز سینه

پروتز سینه بزرگتر از حد نرمال

در بسياري موارد خانمي كه جهت گذاشتن پروتز سینه مراجعه مي كند به دنبال سينه اي با اندازه بزرگتر از نرمال است و بايد به اين افراد تذكر داد كه سايز پروتز سینه و وزن آن و احتمال افتادگي سينه (پتوز) در سالهاي آينده با هم ارتباطي مستقيم و تصاعدي دارند به اين معنا كه وقتي براي يك خانم با جثه متوسط ( قد 160 تا 170 ) از پروتزهاي بالاي 300 سی‌سی استفاده شود .

پروتز سینه بزرگتر از حد نرمال چه عوارضی دارد؟

وزن پروتز سینه روي پوست يك فشار ثابت و دائمي ایجاد ميكند كه سبب پايين آمدن سينه ها در طول ساليان خواهد شد و ميزان سرعت نزول ارتباط تصاعدي با وزن دارد براي مثال يك پروتز سینه 500cc چهار برابر سريعتر وبيشتر از یک پروتز سینه 300 ccو دو برابر یک پروتز سینه 400cc سبب افتاده گي و نزول سينه ها مي گردد.

البته بايد توجه داشت كه مسئله نزول سينه ها با پروتز سینه سنگين يک مشكل چند بعدي است كه تا حد زيادي بستگي به كيفيت پوست و ميزان نسج طبيعي و نحوه مراقبت سينه نيز دارد.افراد با پوست هاي نازک وترک خورده به دليل حاملگي هاي متعدد و نسج چربي تحليل توصيه وتاكيد 300سی‌سی رفته  در اين زمينه مستعد تر هستند، در اين افراد پروتز سینه كوچكتراز مي شود كه بعد از عمل پروتز در اغلب موارد از سوتين استفاده گردد و بخصوص هنگام ورزش مخصوصا دويدن، سينه ها با سوتين مناسب از حركت بيش از حد به بالا و پايين محافظت شوند

انواع مدل پروتز سینه |عوارض پروتز سینه

انواع مدل پروتز سینه | اندازه پروتز سینه

گرچه روش تصوير برداري كامپيوتری براي پيش بيني نتيجه عمل پروتز سينه وجود دارد اما تحقيقات نشان داده كه مناسبترين و واقع بينانه ترين روش همچنان روش سنتي پرو كردن پروتز سینه است .در اين روش پروتز سینه با سايزهای مختلف به بيمار ارائه مي شود تا در زير يک پيراهن تنگ شكل تقريبي سينه ها بعد از عمل را ارزيابي كند. ارزش اين تست هنگامي رامناسب ميداند ولي بيمار بعد از پرو پروتز سینه 250 سی‌سی مشخص مي شود كه مثلا جراح يک پروتز سینه آن را مناسب براي خود بسيار كوچک مي يابد. بدين ترتيب پرو كردن و بحث تفضيلي در مورد سايز از بسياری سوء تفاهم ها و سورپريز شدن بيمار بعد از عمل جراحي جلوگيري خواهد نمود

انواع پروتز سینه با توجه به پوشش یا بسته بندی آن

  1. صاف : خطر بیشتری برای کپسوله شدن در صفحه زیر غده ای دارند. آنها را می توان با اسکار کمتر وارد کرد، لمس نرم تری دارند و بروز عفونت و سروماهای بعد از جراحی کمتری دارند.
  2. بافت یا زبر : خطر کمتر کپسوله شدن. لمس نامنظم تر و خطر جابجایی کمتری دارند.
  3. میکروبافت : مدرن تر و با خطر کمتر کپسوله شدن و لمس بهتر.
  4. پلی اورتان : پوشش سیلیکونی را احاطه کرده است. آنها برای کاهش خطر ابتلا به کپسول به وجود آمدند، اما به دلیل اثرات مضر احتمالی آنها بر موجودات زنده مورد استفاده گسترده قرار نمی گیرند.

انواع پروتز سینه با توجه به پوشش

تکنیک های جاگذاری پروتز سینه

  • نكته قابل توجه ديگر درمورد سايز، امكانات تكنيكي جا گذاری پروتز سینه است، بايد توجه داشت محدوده ای که براي هر سينه در نظر گرفته می شود بستگی به ميزان پوست اضافي و آزاد موجود سینه دارد. برای مثال در خانمي كه هرگز سينه ها تشكيل نشده اند و قفسه سينه كاملا صاف است و پوست سفت و محکمی دارد و شايد نتوان ابتدا از پروتز بزرگتر  از 250 سی‌سی یا 300 سی‌سی استفاده كرد به دليل اينكه پوست بيمار تحمل كش آمدن ناگهاني بيش از اين را ندارد .
  • روی ديگر سكه در خانمهای با سينه تحليل رفته و سابقه بزرگ بودن سينه در هنگام حاملگي است بخصوص وقتي پوست شل وكاملا آزاد است در اين افراد سايزهاي كوچک پروتز سینه معمولا پاكت سينه را پر نمي كند و به عنوان یک قانون به ازاي هر يک سانتي متر كه بتوان حجم براي پر كردن سينه لازم است 100 سی‌سی نوک سينه را به جلو كشيد حدود با انگشت به جلو كشيد و ازمحل اوليه خود 4 سانتی متر اين بدان معنا است كه اگر بتوان درحالت نوک سينه را دور كردبراي پر كردن اين سینه 400 سی‌سی پروتز سینه لازم است. معنای ديگر آن است كه در چنين بيماري وقتي پوست بيش از حد شل و آزاد است بهتر است ابتدا يا همزمان پوست اضافي برداشته شود ( ماستوپكسي يا ليفت سينه ).
  • به تمام افرادي كه تحت عمل جراحي پروتز سینه قرار مي گيرند قبل از عمل گفته خواهد شد كه نتيجه اي كه بلافاصله بعد از هوشياري از عمل ديده مي شود مجموع پروتز اضافه شده به سينه است به اضافه ورم عمل جراحي و اين بدان معنا ست كه نتيجه نهايي كه اغلب 1 تا 3 ماه بعد ديده مي شود 10 تا 15 درصد كوچكتر از آني است كه بلافاصله بعد از عمل مشاهده مي گردد.
  • Cup (به معناي همان فنجان خودمان) متداول ترين روش براي طبقه بندی حجم سينه (كوچكترين حجم در افرادي كه سينه ندارند)AA ، كه از كاپ (سينه هاي بسيار بزرگ كه تا حد ناف و پايين تر ) را در بر مي گيرد .DD در اين تقسيم بندی محيط دور قفسه سينه در ناحيه پايين پستان ها نيز بايد در نظر گرفته شود. در يك خانم متوسط با دور قفسه سينه 75 سانتي متراست 100cc معادل حجم 50 تا AA (سايز سوتين 75) كاپ B200 كاپ   ccنشانگرA ، و كاپ 500 cc c350 و كاپ cc 150 يک كاپ بالاتر مي رود
  • مي توان نتيجه گرفت كه هر يک روش اندازه گيری عملي براي منزل اين است كه با يك متر كاغذی محيط قفسه سينه را در ناحيه زير پستانها اندازه بگيريد (كه معادل همان سايز سوتين شما خواهد بود و معمولا 90–70 سانتي متر است ) و همين اندازه گيري را براي قفسه سينه در ناحيه حداكثر بيرون زده گي نوک سينه مجدد انجام دهيد (كه معمولا 25–7 سانتي متر cup از اندازه گيري اول بيشتر است. )تفاوت اين دو اندازه گيري معيارتقريبي شمارا به دست مي دهد(.

مدل های پروتز سینه | انواع مدل پروتز سینه

انواع پروتز سینه | سایز پروتز سینه

  • مثلا اگر دور قفسه سينه 80 و دور ناحيه سينه حداكثر 99 باشد c 19=80–99 ، اين 19 سانتي متر اختلاف نشانگركاپ ديوقتي تفاوت 15 سانتي متر است كاپ B . Cو تفاوت 11 سانتي متر كاپ خواهد بود (هر 4 سانتي متر يك كاپ بالا يا پايين مي رود) البته براي افراد بسيار بزرگ يا بسيار كوچك اين اعداد كمي بيشتر يا كمتر خواهد بود. در نهايت بايد توجه داشت كه مسئله سايز مناسب برای پروتز سينه هميشه بايد قبل از عمل و به صورت يک تفاهم مشترک بين بيمار و پزشك مشخص شده باشد) با يك احتمال تغيير حين عمل به ميزانcc 25+(. در انتخاب يك حجم مناسب فاكتورهای متعددی ازجمله قد عرض شانه ها ، وضعيت سينه ها از نظر حجم و افتاده گي و كيفيت پوست ، محل نوک سينه و توقعات بيمار حائز اهميت هستند .
  • هدف از انجام عمل پروتز سینه داشتن سينه اي با حجم مناسب و زيباست ولي سايز پروتز سینه بايد به گونه اي انتخاب گردد كه زيبايي سينه در طول زمان حتي الامكان طولاني تر حفظ شود .پروتزهاي بزرگ ممكن است براي كوتاه مدت زيبا بنظر برسند ولي بعد از 3–2 سال با افتاده گي فزاينده روبرو خواهند شد بنابراين تاكيد بر سايز مناسب “ بجاي هر چه بزرگتر “ بسيار بجاست.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | فوق تخصص جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :