Doctor safaei contact

تزریق چربی به سینه و عوارض آن

تزریق چربی به سینه و عوارض آن

تزریق چربی به سینه از جمله راه هایی است که برای حجم دادن و فرم دهی سینه استفاده می شود. با استفاده از فیلر ها و تزریق چربی می توان حالت سینه را به یک حالت مناسب تغییر داد.

بزرگ کردن سینه با تزریق چربی | تزریق چربی به سینه

تزریق چربی به سینه | عوارض تزریق چربی به سینه

در عمل پزشکی، تزریق چربی (Fat injection) غدد پستانی اغلب برای از بین بردن عدم تقارن، افزایش سینه ها در صورت کاهش وزن ناگهانی، در مورد کانتورینگ ایمپلنت، با ماستکتومی نسبی، تغییرات سینه پس از بارداری و شیردهی استفاده می شود.

در طی دهه گذشته تزریق چربی به سینه رواج یافته است دکتر Spear و Pittman برای ارزیابی تاثیر تزریق چربی به سینه یک مطالعه آینده‌نگر را طرح ریزی کردند. در 10 بیماری که بطور متوالی تحت عمل تزریق چربی سینه برای بزرگ کردن سینه قرار گرفتند. بررسی های زیر انجام شد:

  1.  اندازه گیری مستقیم تصاویر 2 و 3 بعدی
  2. ماموگرافی
  3. MRI

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | تزریق چربی به سینه

چرا از تزریق چربی برای بزرگ کردن سینه ها استفاده کنیم؟

استفاده از پیوند چربی خود ایمن‌ترین و سازگارترین روش برای تغییر شکل و حجم دادن به سینه‌ها است. بنابراین بهترین جایگزین برای پروتز سینه است. تعداد زنانی که تصمیم می‌گیرند برای بهبود عزت نفس خود تحت عمل جراحی از این نوع قرار گیرند و در نهایت از خود احساس رضایت کنند، از جمله بیماران مبتلا به سرطان سینه، رو به افزایش است.

میزان چربی تزریق شده به سینه چقدر است؟

حجم متوسط چربی تزریق شده 236 سی سی در پستان راست و 250 سی سی در پستان چپ بود. میانگین تغییرات حجم بر اساس تصاویر سه بعدی در سمت راست 1/85 (36 درصد چربی تزریق شده باقی مانده بود) و در سمت چپ 1/98 سی سی بود (2/39 درصد چربی تزریق شده باقی مانده بود). تصاویر بیماران (قبل و بعد از تزریق) به افرادی که از جزئیات مطالعه اطلاعی نداشتند، نشان داده شد و تنها در یک مورد از 10 مورد بهبود قابل توجه را گزارش کردند. آرتیفکت (artifact)  ایجاد شده در اثر تزریق چربی مورد بررسی قرار گرفت، در 5 بیمار از 10 بیمار نیاز به پیگیری از طریق تصویر برداری گردید. نکروز چربی در تصاویر ماموگرافی25 درصد بیمارانی که تحت عمل تزریق چربی قرار گرفته بودند، مشاهده شد. کیست های روغنی (oil kyst ) در 15 تا 25 درصد بیماران بوسیله سونوگرافی یا ماموگرافی مشاهده شد. معمولا تکرار تزریق چربی (2 تا 3 مرحله) برای بدست آوردن نتایج بهتر مورد نیاز می باشد.

میزان چربی تزریق شده به سینه

میزان تزریق چربی به سینه

تزریق چربی همزمان با تعویض پروتز سینه و نیز تزریق چربی به سینه با استفاده از چربی شکم گزارش شده است. از تزریق چربی به سینه می توان به عنوان یک روش تکمیلی در حین جراحی پروتز سینه برای برطرف کردن نا منظمی های شکل و فرم پستان و تغییر شکل سینه به فرم دلخواه استفاده کرد. تزریق چربی به سینه نمی تواند نتایجی مشابه جراحی پروتز سینه را ایجاد کند، اما در بیماران غیر معمول که نمی توانند تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار بگیرند، ممکن است تنها روش جایگزین برای بزرگ کردن سینه باشد.

مزایای بزرگ کردن سینه بدون جراحی با تزریق چربی

  • چربی در ناحیه ای که تزریق شده است ثابت می ماند و مانند ایمپلنت سیلیکونی خطر جابجایی وجود ندارد.
  • چربی بسیار سبک تر از سیلیکون کاشته شده در پروتز سینه است و حس طبیعی‌تری را ارائه می دهد.
  • چربی تزریق شده به مرور زمان باعث افتادگی سینه ها نمی شود، زیرا برای یک توده کوچک حجم زیادی دارد.
  • پس از مداخله خطر ماندگاری اسکار روی سینه ها وجود ندارد.

مزایای بزرگ کردن سینه بدون جراحی با تزریق چربی

برای چه کسانی تزریق چربی به سینه جایگزین پروتز سینه می شود؟

برای خانم‌هایی که دارای مشخصات زیر باشند تزریق چربی سینه را جایگزین پروتز سینه می‌کنند.

  • بیماری بافت هم بند
  • سندروم خستگی مزمن (chronic fatigue syndrome)
  • سندروم درد (pain syndrome )

دکتر صفایی | تزریق چربی به سینه

کاندیدای مناسب تزریق چربی به سینه

تزریق چربی به سینه بهتر است یا پروتز سینه؟

بسیاری از افراد ممکن است بخاطر نگرانی هایی که در مورد پاسخ ایمنی به جسم خارجی (پروتز سینه) وجود دارد ،ترجیح دهند که از تزریق چربی استفاده نمایند. (که البته مشخص نمی باشد که این مساله پایه و اساس واقعی داشته باشد). (توضیح:در حال حاضر ارتباط مشخصی بین ایجاد بیماری‌های خود ایمنی و یا کانسر پستان و جراحی پروتز سینه یافت نشده است). در مورد خانم هایی که نگرانی در مورد پروتزهای سینه سیلیکونی دارند، پروتزهای آب نمکی یک جایگزین مناسب می باشند. افراد لاغر که بافت چربی کمی دارند ، کاندید مناسبی برای تزریق چربی به سینه نمی باشند علاوه برآن احتمال ایجاد نامنظمی در قسمت هایی که لیپوساکشن بیش از حد برای گرفتن چربی انجام می شود، وجود دارد.

تزریق چربی به سینه بهتر است یا پروتز سینه

تزریق چربی به سینه

آیا تزریق چربی به سینه ایمن است؟

عمل سینه از جمله تزریق چربی به سینه در ایران و هچنین جهان یکی از رایج‌ترین عمل هایی زیبایی در چند سال اخیر بوده است. خانم هایی که از اندازه سینه خود راضی نیستند، می توانند با استفاده از این روش، سینه دلخواه با اندازه موردنظرشان را داشته باشند. چربی که در هنگام عمل به سینه وارد می شود، روشی است که به راحتی در زندگی روزمره قابل استفاده است.

در تزریق چربی به سینه، هیچ گونه واکنشی از بدن نخواهیم دید زیرا این چربی خود بدن است که کاملا تضمینی است و صد درصد قابلیت تطبیق با سایر بافت های بدن را دارد. خطرات ناشی از تزریق چربی به سینه بسیار نادر است و سلامتی شما را به خطر نمی اندازد. تزریق چربی از نظر امنیت روشی مطمئن است و احتمال به خطر افتادن سلامت در افراد بسیار پایین است.

به طور کلی می توان بیان کرد که Fat injection به سینه ها نسبت به روش های مشابه مانند تزریق ژل و یا استفاده از پروتزهای مختلف ، ایمن تر است. در ادامه علل این امر را بررسی میکنیم.

عوارض تزريق چربي به سينه | آیا تزریق چربی به سینه ایمن است

عوارض تزريق چربي به سينه

آیا تزریق چربی سینه عوارضی دارد؟

تزریق چربی سینه یکی از روش های ارجح برای بزرگ کردن سینه است. این روش به دلیل بزرگ کردن موفقیت‌آمیز سینه، عدم ایجاد درد در سینه و باقی نگذاشتن اثر، اولین انتخاب بیماران است. اگر توسط یک جراح پلاستیک با تجربه انجام شود، عوارض جانبی تزریق چربی نسبتاً کم است. هیچ اثری روی سینه وجود ندارد زیرا بخیه ای وجود ندارد. در موارد نادر، استفاده از لوله مویرگی در استفاده از کانولا می تواند یک مسئله آزادسازی اسکار و اثر باشد.

دکتر صفایی | عوارض تزريق چربي به سينه

عوارض تزریق چربی | تزریق چربی به سینه

گرفتن چربی از قسمت های مختلف بدن برای تزریق به سینه

برای تزریق چربی به سینه از قسمت های مختلف بدن چربی را گرفته و به سینه او تزریق می شود. بیمار می تواند انتخاب کند که این چربی ها از چه ناحیه ای از بدن او گرفته شود. اگر کسی از چربی های شکم خود ناراضی است، می تواند از این قسمت استفاده کند و اگر کسی از چربی های ناحیه باسن، کمر و یا پهلو ناراضی است، می تواند این قسمت را انتخاب کند.

در این روش پس از اینکه ناحیه ی اهداکننده مشخص شد با استفاده از ابزار مخصوصی چربی های اضافی تخلیه شده و پس از این مرحله برای جدا کردن مواد مضر چربی های تخلیه شده، آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می دهند.

گرفتن چربی از قسمت های مختلف بدن برای تزریق به سینه

تزریق چربی به سینه

در این مرحله، چربی ها به شکل یک دست و نرم درمی آیند زیرا تمام مواد اضافی از آن در داخل این دستگاه جدا می شود و چیزی که باقی می ماند، چربی خالص با انعطاف پذیری فوق العاده بالا است.

در مرحله ی بعدی از Fat injection ، چربی های استخراج شده به ناحیه ی مورد نظر که در اینجا سینه ها هستند تزریق می شود. بهتر است که تزریق چربی ها در چند مرحله تکرار شود و پزشک معالج تزریق چربی ها در سینه را به طور یکنواخت انجام دهد تا از بروز عوارضی مانند گلوله گلوله شدن پیشگیری شود.

عمل تزریق چربی به سینه

طول عمر نتایج تزریق چربی به سینه

پس از پایان  تزریق، نتایج جدا از هر گونه تغییر قابل توجه در وزن نهایی،قابل مشاهده است. سینه ها در صورت افزایش یا کاهش وزن قابل توجه می توانند حجم خود را افزایش یا کاهش دهند، اما این در مورد سینه‌هایی که تحت عمل بزرگ کردن قرار نگرفته اند صادق است. کارشناسان معتقدند که در صورت عدم تقارن به دلیل نقص در گرفتن پیوند، می‌توان تغییری ایجاد کرد و مجدداً چربی تزریق کرد.

ماندگاری تزریق چربی به سینه

تزریق چربی به سینه

مراحل تزریق چربی به بدن

فرآیند تزریق چربی  شامل جمع آوری چربی اضافی از سایر قسمت های بدن است. پس از برداشت، چربی به نواحی مورد نظر بدن که دچار کاهش حجم شده اند تزریق می شود.  تزریق چربی به بدن در چند مرحله انجام می شود. این مراحله باید توسط یک پزشک با تجربه انجام شود.

  1. آماده سازی
  2. بیهوشی
  3. برش
  4. برداشت چربی
  5. آماده سازی چربی
  6. انتقال چربی

بهبودی بعد از تزریق چربی به سینه

معمولا زمان بهبودی پس از تزریق چربی به سینه تنها چند روز است. جابجایی چربی در سینه باعث کمترین درد می شود. شما به احتمال زیاد کمترین تورم و کبودی را در اطراف برش های خود خواهید داشت، اما در این مدت درد قابل توجهی احساس نخواهید کرد. برای سه تا چهار روز اول، می توانید مسکن مصرف کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. همچنین ممکن است به دلیل تزریق کمترین درد در قفسه سینه وجود داشته باشد، اما انتظار می رود این ناراحتی مدت کوتاهی باشد. بیشتر فعالیت‌ها را می‌توان پس از حدود چهار روز از سر گرفت، اما باید از انجام ورزش‌های شدید حداقل به مدت دو هفته اجتناب کرد تا به ناحیه تحت درمان زمان کافی برای بهبودی داده شود. در این زمان نباید رو به پایین بخوابید تا به سینه فشار بیاورید.

 بهبودی بعد از تزریق چربی به سینه

نتیجه نهایی بعد از تزریق چربی سینه را چه زمانی می بینید؟

نتیجه پس از تزریق چربی سینه به سرعت قابل مشاهده است. در مورد تزریق چربی، نتیجه نهایی بعد از یک ماه قابل مشاهده است. پس از 3 تا 6 ماه، با بهبود بافت پوست و کیفیت پوست، اثرات دوباره بازگشتی ایجاد می شود. پوست شما به تدریج شروع به بازسازی میکند و یک نتیجه کاملا طبیعی مشاهده می شود.

نتیجه نهایی بعد از تزریق چربی سینه | تزریق چربی سینه

نتایج تزریق چربی سینه

تزریق چربی به سینه چند مرحله است؟

از آنجایی که انتظار می رود تا 50 درصد از چربی با پیوند چربی طبیعی از بین برود، برای بزرگ کردن سینه طبیعی با چربی خود اغلب به 2 پیوند چربی نیاز است. به فاصله 3 ماه نتیجه دائمی پس از بزرگ کردن سینه با چربی خود را نشان می دهد. در این حالت افزایش حجم حدود 250 میلی لیتر خواهد بود. با این حال، نمی توان دقیقا پیش بینی کرد که چربی چقدر ماندگاری دارد.

تزریق چربی در سینه | دکتر صفایی

بزرگ کردن سینه با تزریق چربی

تزریق ژل به سینه

آیا تزریق ژل به سینه روش مناسبی برای بزرگ کردن سینه است؟

تزریق ژل به سینه یک راه حل برای بزرگ کردن سایز سینه است. تزریق ژل به سینه دوره درمان زیادی نیاز ندارد. این روش در بین خانم ها محبوبیت زیادی دارد. زیرا تزریق ژل نیاز به بیهوشی ندارد و یک درمان ساده است.

عوارض تزريق ژل به سينه

استفاده از ژل برای افزایش حجم یا تغییر شکل سینه یک روش زیبایی است که ممکن است به آن عوارض واضحی همراه باشد. این عوارض ممکن است شامل درد، تورم، قرمزی و ناراحتی در منطقه تزریق شده و یا در برخی موارد باشد. همچنین نیاز به دوباره جراحی و یا تغییرات زیاد در حجم یا شکل سینه ممکن است باعث مشکلاتی شود.

موارد منع تزریق چربی به سینه

  • بیماری‌های قلبی و عروقی
  • بیماری‌های تنفسی
  •  بیماری‌های عفونی
  • مصرف داروهای خاص
  • بارداری و شیردهی

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :