Doctor safaei contact

انواع روش های جراحی پروتز سینه

پروتز سینه و انواع روش های جراحی

جراحی پروتز سینه (breast prosthesis) یا ایمپلنت سینه به‌ معنای بازسازی سینه از طریق افزایش حجم سینه است که ازجمله پرطرفدارترین عمل‌های جراحی زیبایی میان زنان به شمار می‌رود که سال‌هاست زنان زیادی در سرتاسر جهان به آن تن داده‌اند. از پروتز سینه جهت ایجاد سینه‌های بزرگ‌تر و حجیم‌تر یا جایگزینیِ حجمی از سینه که در حین شیردهی، حاملگی، کاهش وزن و سوءتغذیه یا عواملی مثل سرطان سینه یا ضربه از بین رفته، استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا با عمل جراحی پروتز سینه، روش‌های عمل، انواع پروتز سینه، جنس پروتز سینه، مراقبت‌های قبل و بعد از عمل و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

پروتز سینه و انواع روش های جراحی زیبایی سینه

پروتز سینه | جراحی بازسازی سینه

عمل جراحی پروتز سینه چیست؟

بزرگ کردن سینه به‌وسیله‌ی جراحی، یک عمل زیبایی ایمن و با حداقل تهاجم است که در پروسه‌ای یک تا دو ساعته تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. با این‌همه به توصیه‌ی پزشکان متخصص، پیش از مهیاشدن برای انجام این عمل جراحی بهتر است فرد متقاضی در یک جلسه مشاوره به همراه پزشک جراحش شرکت کند و مواردی همچون روش‌های مختلف بزرگ کردن سینه و اندازه و نوع پروتز سینه براساس شکل بدن فرد مشخص شود.

انتخاب پروتز سینه معمولا با توجه به پهنای سینه، ارزیابی پوشش نسج نرم سینه و بافت سینه صورت می‌گیرد. برخی از افرادی که به‌دلیل بیماری یا موارد دیگر مجبور به عمل پروتز سینه هستند، ممکن است از این عمل حس خوبی نداشته باشند و تصور کنند که شکل طبیعی بدن‌شان را از دست می‌دهند. اما معمولا با گذشت زمان و بعد از انجام عمل احساس بهتری نسبت به این تغییرات پیدا می‌کنند.

در عمل جراحی پروتز سینه پزشک جراح برای وارد کردن پروتز برش‌ها را در سه محل متفاوت، یعنی زیربغل، هاله دور سینه (بافت اطراف نوک پستان)، دور ناف یا چین زیر سینه ایجاد می‌کند. سپس پروتز سینه را پس از ایجاد برش از بالا یا پایین عضله‌ی دیواره‌ی قفسه سینه وارد بدن می‌کند. بدن پروتز را در جای واردشده نگه می‌دارد و از جابه‌جا شدن آن زیر پوست جلوگیری می‌کند. پزشک جراح، برش را پس از قرار دادن پروتز سینه در جای مناسب می‌بندد و بخیه می‌زند.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | جراحی بازسازی سینه

انواع پروتز سینه

انواع پروتز سینه از لحاظ میزان برجستگی

براساس میزان برجستگی، پروتزهای سینه سه نوع هستند:

  •     Low profile یا پروتز با برجستگی کم
  •     High Profile یا پروتز با برجستگی زیاد
  •     Ultra high profile یا پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد.

انواع پروتز سینه از لحاظ شکل ظاهری

یکی از انواع طبقه بندی پروتز سینه انتخاب  بر اساس شکل پروتز است. باید در نظر داشته باشیم که مورفولوژی ایمپلنت سینه تعیین کننده شکلی است که در نهایت به سینه می دهد. به عبارت دیگر، دو ایمپلنت با حجم یکسان، اما با شکل های متفاوت، نتایج متفاوتی را ارائه خواهند داد. و حتی دو پروتز یکسان می توانند نتایج بسیار متفاوتی در دو بیمار متفاوت داشته باشند. طبقه بندی بر اساس نوع شکل:

پروتزهای سینه به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

۱. پروتز سینه گرد (round)

پروتز سینه «گرد» برای افرادی که دوست دارند سینه‌هایشان برجسته‌تر به‌نظر برسد، مناسب هستند. از سوی دیگر کسانی که می‌خواهند پروتز سینه بافت نرم و خوش‌فرمی داشته باشد معمولا این پروتزهای گرد را انتخاب می‌کنند.

مزایای پروتز سینه گرد (round) عبارت‌اند از:

    جراحی اصلاحی یا revision (در موارد تغییر پروتز، انقباض کپسولی، پارگی پروتز و چرخش پروتز)؛

    چرخش تکرارشونده‌ی پروتز.

٢. پروتز سینه اشکی (آناتومیکال یا قطره‌اشکی)

پروتز سینه «قطره‌اشکی» به درد آن‌دسته از افرادی می‌خورد که تمایل دارند پروتز سینه‌شان نمای طبیعی‌تری داشته باشد. علاوه‌بر این کسانی که بافت سینه‌ی آنها خیلی کم است یا اصلا بافت پستان ندارند، افرادی که سینه‌های تخت و بدون شکل دارند و نیز خانم‌هایی که پوشش بافت نرم سینه‌شان خیلی کم است، دچار عدم تقارن در سینه‌ها یا نقص ظاهری سینه هستند، برای ظاهر طبیعی‌تر بهتر است از پروتز سینه قطره‌اشکی استفاده کنند.

دکتر صفایی | انواع پروتز سینه براساس شکل ظاهری

انواع پروتز سینه از لحاظ جنس و مواد تشکیل‌دهنده

پروتزهای سینه از سه جنس تولید می‌شوند که تفاوت چندانی از نظر کیفی ندارند اما از نظر هزینه‌ی عمل، احساس راحتی با آن و جای شکاف با هم تفاوت دارند و بنابر شرایط بیمار پزشک یکی از آنها را انتخاب می‌کند: پروتز سینه سیلیکونی که ژل مانند است، پروتز سینه «آب نمکی»، و پروتز سینه ثابت یا «Gummy Bear» که در واقع نسل پنجم پروتزهای سینه هستند.

پروتز سینه آب نمکی | انواع پروتز سینه از لحظ جنس

۱. پروتز سینه آب‌نمکی

پروتزهای سینه آب‌نمکی گرد هستند و با آب‌نمک استریل یا سالین پر شده‌اند. پروتز سینه آب‌نمکی دارای جداره‌ای سیلیکونی و غیرقابل نفوذ هستند، از پروتز‌های سینه سیلیکونی سفت‌تر هستند، در صورت پاره‌شدن تخت و صاف می‌شود و مایع درون آنها طی فرایندی طبیعی جذب بدن می‌شود چون این مایع به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد، پس مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

مزایای پروتز سینه آب‌نمکی:

    نیاز به برش کمتر

    هزینه‌ی پایین‌تر

    نیاز کمتر به معاینه و مانیتورینگ

معایب پروتز سینه آب‌نمکی:

    لمس غیر‌طبیعی‌تر

    افزایش ریسک چین‌خوردگی بیشتر

    احتمال خالی‌شدن خود‌به‌خودی

    احتمال تأثیر‌گذاری بیشتر روی بافت سینه

نکته‌ی دیگر اینکه استفاده از پروتزهای سالین یا آب‌نمکی برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود.

مزایا و معایب پروتز سینه آب نمکی

۲. پروتز سینه سیلیکونی

پروتز سینه سیلیکونی از ترکیبات مختلف سیلیکون ساخته شده‌اند و شبیه ژل چسبنده هستند. با توجه به امنیت بیشتر این پروتزها، به‌نظر می‌رسد که انتخاب نخست خانم‌ها برای پروتز سینه، پروتزهای سیلیکونی هستند. دلیل این امر شبیه‌تر بودن آنها به بافت سینه است. علاوه بر این در صورت صدمه دیدن این پروتزها از بین نمی‌روند و ژل‌های درون پروتز به فضای اطراف یا لایه‌های دیگر پروتز وارد می‌شوند.

درصورتی‌که از پروتز سینه سیلیکونی استفاده کرده‌اید، معاینه‌ی منظم توسط پزشک امری ضروری است. حداقل سن برای استفاده از پروتزهای سینه سیلیکونی ۲۲ سال است.

مزایای پروتزهای سینه سیلیکونی:

  • احتمال چین‌خوردگی کمتر
  • کاهش خطر خالی‌شدن خود‌به‌خودی
  • لمس طبیعی‌تر

معایب پروتزهای سینه سیلیکونی:

  • هزینه بیشتر
  • نیاز به معاینه و مانیتورینگ بیشتر
  • ایجاد برش بیشتر روی پوست
  • خطر پاره‌شدن بدون علامت

آن‌دسته از افرادی که جراحی پروتز سینه سیلیکونی داشته‌اند لازم است که سه سال بعد از عمل جراحی، MRI انجام دهند. بعد از آن هر دو سال یک‌بار لازم است برای بررسی پارگی بی‌صدای پروتزهای سیلیکونی MRI انجام شود.

۳. پروتزهای سینه ثابت یا Gummy Bear

درصورتی‌که پروتزهای سینه Gummy Bear پاره شوند، به هیچ عنوان دچار تغییرات ظاهری نخواهند شد و از این جهت به آنها پروتزهای ثابت می‌گویند. این پروتزها در بدن به‌جای گرد بودن، دارای شکل هستند و در قسمت پایین از برجستگی بیشتری برخوردارند. تراکم سیلیکون در این نوع از پروتزها بالاست و درنتیجه سفت‌تر هستند و به همین دلیل آسیب‌دیدگی در آنها کمتر است. بزرگ‌ترین عیب پروتزهای ثابت این است که برای قرار دادن این پروتزها نسبت به انواع دیگر باید برش‌های بیشتری در پوست ایجاد شود.

پروتز سینه ثابت

پروتز سینه | عمل پروتز سینه

پروتز خارجی سینه

اگر قصد انجام عمل جراحی و استفاده از پروتزهای سینه داخلی را ندارید، یک راه‌حل دیگر استفاده از پروتزهای سینه خارجی است که نیازی به عمل جراحی ندارند. اگر چه در برخی موارد پروتز سینه خارجی سبب حساسیت پوستی، خارش، تعریق و احساس گرما می‌شود و احتمال افتادن و جدا شدن این پروتزهای سینه هم وجود دارد. با این‌همه استفاده از پروتز سینه خارجی سریع‌ترین روش برای بزرگ کردن و پُر کردن فضای خارجی سینه است.

پروتز خارجی سینه | پروتز سینه

رنگ پروتز سینه

از جمله دغدغه‌های افرادی که قصد انجام عمل جراحی پروتز سینه را دارند این است که رنگ پروتزهای سینه مصنوعی تا حد ممکن به رنگ طبیعی پوست‌شان نزدیک باشد. اگر چه تولید‌کنندگان پروتز تمام تلاش خود را برای ساخت پروتزهای نزدیک به رنگ پوست انجام می‌دهند و حتی تهیه‌ی پروتز سفارشی به درخواست مشتری را هم در دستور کار خود قرار داده‌اند، با این‌همه معمولا اندکی تفاوت رنگ میان پوست طبیعی بدن و پوسته پروتزهای سینه وجود دارد.

چند نوع برش برای انجام عمل جراحی پروتز سینه وجود دارد؟

  •     برش در چین زیر سینه
  •     برش در اطراف هاله
  •     برش زیر بغل
  •     برش دور ناف که در موارد خاص انجام می‌شود.

لیفت سینه با پروتز

لیفت سینه با پروتز یا (پروتز ماستوپکسی) یکی از روش‌های بالا کشیدن سینه به‌وسیله‌ی پروتز است. در این روش برای اصلاح افتادگی و بزرگ کردن سینه‌ها از پروتز سینه استفاده می‌شود.

در روش پروتز ماستوپکسی برش‌های لازم برای انجام عمل فقط در ناحیه‌ی آرئول و زیر سینه انجام می‌شود. در این روش سینه‌های کوچک که به افزایش حجم نیاز دارند و سینه‌های نامتقارن از نظر اندازه و ظاهر را می‌توان اصلاح کرد. در حقیقت این روش ترکیبی از لیفت سینه و پروتز سینه است که در آن از لیفت داخلی برای بالا بردن سینه‌ها استفاده می‌شود و برخلاف عمل لیفت سینه نیازی به برش‌های عمودی وجود ندارد. توجه داشته باشید که پروتز و لیفت سینه با این روش برای تمام افراد امکان‌پذیر نیست و بهتر است با نظر پزشک متخصص و ماهر این عمل انجام شود.

دکتر صفایی | لیفت سینه با پروتز سینه

انواع پروتز سینه | پروتز سینه سیلیکونی

پروتز سینه چقدر دوام می‌آورد؟

علی‌رغم مقاوم بودن پروتزهای سینه اما این پروتزها همیشگی نیستند و به‌مرور زمان فرسوده می‌شوند. معمولا به‌مرور زمان پوسته‌ی خارجی پروتز سینه کهنه و نازک می‌شود و درنهایت از بین می‌رود. اگرچه از نظر کلینیکی تشخیص این فرسایش مشکل است. در معاینات معمول زنان مانند ماموگرافی یا سونوگرافی سینه، سلامت پروتز نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. عمر مفید هر پروتز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، این به واکنش هر ارگانیسم بستگی دارد.

خانم‌های ورزشکار به‌خصوص مربی‌های ایروبیک، دوندگان ماراتن، سوارکاران و … نسبت به کسانی که تمرینات و تحرک کمتری دارند، بیشتر دچار فرسودگی و پاره‌شدن پروتز سینه می‌شوند. به همین دلیل درصورتی‌که جراحی پروتز سینه انجام داده‌اید، لازم است ۱۰ تا ۱۵ سال بعد از عمل توسط پزشک متخصص معاینه شوید و در صورت نیاز و به تشخیص پزشک، سونوگرافی انجام دهید.

پروتز سینه چقدر دوام می‌آورد؟

چه کسانی می‌توانند عمل پروتز سینه را انجام دهند؟

    افرادی که به‌خاطر بیماری‌های سخت مثل سرطان تمام یا بخشی از سینه‌ی خود را از دست داده‌اند.

    کسانی که به‌صورت مادرزادی سینه‌های نا‌متقارن با شکل غیر‌طبیعی دارند.

    خانم‌هایی که به‌خاطر نقص مادرزادی فقط یک سینه دارند.

    زنانی که به دلایل هورمونی یا ژنتیکی یا لاغری بیش‌ازحد و سوءتغذیه سینه‌های کوچکی دارند.

    زنانی که به‌خاطر بالا رفتن سن، بارداری و شیردهی بافت سینه‌شان تحلیل رفته و کوچک شده است یا به‌خاطر کاهش وزن شدید دچار افتادگی سینه شده‌اند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی ) 

به اشتراک بگذارید :