Doctor safaei contact

نگاهی اجمالی به عوارض پروتز سینه

نگاهی اجمالی به عوارض پروتز سینه

عمل پروتز سینه (breast prosthesis) با اهداف متفاوتی از جمله بزرگ کردن و کوچک کردن سینه و همچنین بازسازی و بالا کشیدن آنها انجام می‌پذیرد. یکی از عمل‌های زیبایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است جراحی پروتز سینه است، بانوانی که به دلیل بزرگی یا کوچکی سینه‌هایشان اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اند یا احساس می‌کنند فرم هر کدام متفاوت از دیگری ست می‌توانند با انجام یک عمل پروتز سینه، خود را از شر این مشغله‌های فکری رها کنند و زیبایی را به اندام خود هدیه دهند.

رفع معایب سینه با پروتز سینه

جراحی زیبایی سینه و فرم دهی به آن

بسته به هدف، انواع مختلفی از جراحی پلاستیک وجود دارد که می‌توان روی سینه‌ها انجام داد، مثلاً در مواردی که به دلیل سرطان سینه برداشته می‌شود، سینه‌ها را افزایش، کاهش،  لیفت و حتی بازسازی کرد.
یکی از انواع عمل‌های جراحی زیبایی سینه ماستوپکسی می‌باشد که طی آن فرم دهی لازم به سینه‌ها داده خواهد شد. اکثراً پیش می‌آید که افرادی به دلیل بالا رفتن سن یا شیر دادن با عوارضی چون افتادگی سینه‌ها روبرو می‌شوند در این مواقع می‌تواند تحت عمل جراحی زیبایی سینه قرار بگیرید و فرم مناسب را به سینه‌های خود بازگردانید. در این عمل جراحی بافت سینه‌ها به سمت بالا منتقل می‌شوند و ظاهر سفتی پیدا می‌کنند. البته لازم است بدانید که حجم بافت‌های سینه کاهش یا افزایش نمیابد بنابراین پس از پایان عمل نباید انتظار تغییر سایز سینه‌ها را داشته باشید، در این عمل فقط قرار است فرم سینه‌های شما تغییر یابد. انتقال پاپیلا به سمت بالا نیز از دیگر کارهایی ست که طی این عمل جراحی زیبایی سینه انجام می‌شود.

نمونه جراحی پروتز سینه دکتر صفایی | جراحی زیبایی سینه

پروتز سینه | عوارض پروتز سینه

جراحی زیبایی سینه و کوچک کردن آن

به عمل جراحی زیبایی سینه که با هدف کوچک کردن سینه انجام می‌شود "ماموپلاستی" گویند. در این عمل هدف کاهش حجم سینه‌های فردی است که بزرگی آنها موجب بروز گردن درد و کمر درد و ایجاد مشکلات جسمانی برای او شده است. در این عمل تمرکز بر روی مواردی چون بافت اضافی غده‌های سینه، چربی، پوست و آرئول است و به سه روش متفاوت قابل انجام است این روش‌ها مربوط به محل برش‌های تعیین شده است و شامل:

  • برش T مانند وارونه که از آرئول به طرف پایین و در امتداد چین سینه کشیده خواهد شد.
  • برشی در اطراف آرئول و به سمت چین سینه
  • برش دایره مانند در اطراف آرئول

دکتر صفایی | جراحی زیبایی سینه و ماموپلاستی

فرم دهی سینه با جراحی پروتز سینه

انتخاب برش مناسب بستگی به آناتومی بدن فرد، سایز سینه‌ها و نوع بافت دارد. خوب است بدانید که در مراحل بعدی بافت‌ها و چربی‌های اضافه سینه برداشته می‌شود و متخصصین سعی می‌کنند با بافت باقی مانده یک فرم مناسب برای سینه‌ها ایجاد کنند، مکان نوک سینه نیز در مراحل بعدی تغییر خواهد کرد.

جراحی زیبایی سینه و بزرگ کردن آن

یکی دیگر از انواع جراحی زیبایی سینه به افزایش سایز سینه‌ها اختصاص یافته است این عمل جراحی زیبایی سینه به این شکل انجام می‌شود: تعبیه پروتز سینه در بخش پشتی سینه‌ها برای افزایش حجم و فرم دهی مناسب که در نهایت منجر به افزایش سایز سینه‌ها به میزان یک کاپ خواهد شد. از این عمل برای همسان سازی اندازه سینه‌های ناهمسان نیز استفاده می‌شود.

در این نوع از عمل جراحی زیبایی سینه نیز روش‌های متعددی برای قرار دادن پروتز تعریف شده است که بسته به شرایط جسمانی، نوع آناتومی و همچنین نظر متخصص می‌توان مناسب‌ترین روش را مورد استفاده قرار داد. در بعضی از این روش‌ها می‌توان برش را در بخش پایینی سینه و دقیقاً در چال زیر بغل یا زیر سینه (بالاتر از چین سینه) و یا در ناحیه اطراف آرئول ایجاد کرد.

برش باید در منطقه‌ای انجام شود که آسکار حاصله هرگز قابل مشاهده نباشد، محل دقیق قرار گیری پروتز سینه نیز بخش پشتی بافت سینه و زیر عضله دیواره قفسه سینه است در مراحل بعدی نیز پروتز در بخش مرکزی و پایین نوک سینه تعبیه می‌شود. زمان لازم برای انجام این عمل حدود 2 ساعت است و مشاوره‌های لامز در خصوص کوتاه کردن طول درمان نیز به شما داده خواهد شد.

جراحی زیبایی سینه و بازسازی آن

این عمل می‌تواند به‌صورت سرپایی انجام شود اما بهترین روش برای انجام آن با توجه به عوامل زیر تعیین می‌شود:

  • ماستکتومی و نتایج آن
  • بافت طبیعی موجود در سینه
  • نوع پروتز و چونگی تعیبه آن

از دیگر انواع عمل زیبایی سینه، جراحی ترمیمی است، این نوع جراحی برای افراد مبتلا به سرطان که بافت سینه‌های خود را از دست داده‌اند نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

جراحی زیبایی سینه | برش پروتز سینه

بزرگ کردن سینه با انجام پروتز سینه

عوارض پروتز سینه

در اغلب اوقات بیماران از شنیدن عوارض پروتز سینه واهمه دارند و به همین دلیل جراحان نیز در مشاوره‌های قبل از عمل کمتر به این مسئله می‌پردازند. نکته حائز اهمیت این است که جراحی‌های زیبایی نیز همچون تمام اعمال جراحی با عوارض و پیامدهای بالقوه‌ای همراه است. دسته‌ای از عوارض در مورد تمام اعمال جراحی مشترک است و ربطی به جراحی زیبایی ندارد ولی دسته‌ای از عوارض و پیامدها خاص اعمال جراحی زیبایی است.

مهمترین نکته‌ای که قبل از هر چیز باید به آن اشاره کرد، این است که ذکر این عوارض و پیامدها فقط به منظور آگاه بودن بیمار است و اصلاً دلیلی ندارد که این عوارض برای تمام بیمارانی که تحت عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرند به وجود بیاید. عوارض جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز سینه را می‌توان همچون سایر اعمال جراحی به دو گروه عمده عوارض عمومی و عوارض اختصاصی تقسیم‌بندی کرد.

جراحی سینه | عوارض پروتز سینه

جراحی سینه | عوارض پروتز سینه

عوارض عمومی جراحی پروتز سینه را می‌توان به عوارض زیر تقسیم‌بندی نمود:

خونمردگی و تورم

بروز خونمردگی و تورم پس از عمل جراحی پروتز سینه در ناحیه برش جراحی و اطراف آن پدیده‌ای عادی است، میزان و اندازه این تورم و خونمردگی نیز بر حسب شرایط بیمار متفاوت است و ممکن است در ناحیه برش جراحی، زیر خط سینه و ناحیه خط وسط قفسه سینه باشد. در هر صورت این تورم و خونمردگی با گذشت زمان و حداکثر ظرف مدت هفت تا ده روز از بین می‌رود.

خونمردگی و تورم | عوارض پروتز سینه

درد از عوارض جراحی پروتز سینه

درد پس از عمل قسمتی اجتناب ناپذیر از پیامدهای عمل جراحی است. ولی در جراحی پروتز سینه خصوصاً اگر پروتز در ناحیه زیر عضله بزرگ سینه‌ای باشد، نسبت به سایر اعمال جراحی زیبایی کمی بیشتر است. خوشبختانه امروزه با استفاده از داروهای ضد درد و شل‌کننده‌های عضلات که در ناحیه عمل و محل قرار گرفتن پروتز تزریق می‌شود از میزان این درد پس از عمل کاسته شده است.

جا و اثر زخم

یکی از عوارض جراحی پروتز سینه مورد توجه تمام بیماران در اعمالی که با برش جراحی انجام می‌شود، به وجود آمدن جا و اثر زخم جراحی است. همانطوری که می‌دانید برش‌های مرسوم عمل پروتز سینه، برش دور هاله سینه و برش روی خط زیر سینه است، از این دو برش معمولاً اثر برش خط زیر سینه به سبب وجود چین طبیعی با اثر و جای بسیار کمتری همراه است، برش دور سینه نیز در غالب اوقات با اثر و جای کمی همراه خواهد بود.

 عوارض پروتز سینه

پروتز سینه | عوارض پروتز سینه

عوارض اختصاصی جراحی پروتز سینه

از عوارض مخصوص عمل بزرگ کردن سینه با پروتز سینه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

حس نوک سینه

مسئله تغییرات حس نوک سینه غالباً در مورد برش دور هاله سینه مطرح می‌شود. البته یکی از دلایل تغییر حس نوک سینه فشار پروتز سینه بر روی پوست است که گاهی اوقات در مورد هر دو برش عمل پروتز سینه دیده می‌شود و کاملاً موقتی است. در مورد برش دور سینه نیز اگر اختلالی در حس نوک سینه به وجود آید موقتی است و نباید به صورت طولانی مدت مشکل عمده‌ای ایجاد نماید.

تغییر در حساسیت هاله نوک سینه ها

این پیامد ناخوشایند هم منجر به افزایش حساسیت و هم کاهش آن می شود. به طور متوسط، این پدیده برای چندین ماه ادامه دارد و خطری برای سلامتی ندارد. اجرای توصیه های پزشک به شما امکان می دهد روند بازگرداندن حساسیت طبیعی غدد پستانی را تسریع کنید.

تشکیل کپسول فشارنده

یکی از عوارض نسبتاً نادر عمل پروتز سینه تشکیل کپسول فشارنده در دور پروتز است، خوشبختانه امروزه با تولید پروتزهای جدید که با تکنولوژی جدیدتر تولید می‌شوند از میزان بروز این عارضه کاسته شده است ولی به هر حال اگر چنانچه کپسول فشارنده‌ای اطراف پروتز تشکیل شود، علائمی چون درد سینه، ثابت شدن و عدم تحرک پروتز و در نهایت بدشکلی سینه به وجود می‌آید. در این شرایط باید بیمار تحت عمل مجدد و تعویض پروتز قرار گیرد.

عوارض اختصاصی جراحی پروتز سینه

جراحی مجدد و تعویض پروتز سینه

در واقع نباید این مشکل را جزء عوارض پروتز سینه مطرح کرد ولی به سبب کثرت سوال بیماران در این مورد بهتر است به آن نیز اشاره کرد. اصولاً پروتز سینه را نباید تعویض کرد مگر اینکه بیمار با آن دچار مشکل شده باشد. این مشکلات عبارتند از:

  • تشکیل کپسول فشارنده
  • پارگی پروتز سینه
  • تغییر سایز بیمار
  • تغییر وضعیت پوست و نسوج بیمار

در مورد کپسول فشارنده و پارگی پروتز سینه قبلاً توضیح داده شده است ولی یکی از مشکلاتی که ممکن است بیماران با گذر زمان با پروتز سینه خود پیدا کنند، تغییر سایز و وضعیت پوست و نسوج بیمار است، پروتز سینه به سبب مصنوعی بودن خود در گذر زمان وضعیت ثابتی دارد و تغییر سایز پیدا نمی‌کند، ولی بیماران با گذر زمان دچار چاقی و لاغری و پیری می‌شوند و در اثر این تغییرات پوست و نسوج زیرین آن به تدریج قوام و کیفیت خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب پروتز سینه دیگر با شرایط جدید پوست و نسوج نگهدارنده هم‌خوانی ندارد و به همین دلیل است که ممکن است پس از گذشت چندین سال لازم باشد تا یک عمل ترمیمی بر روی سینه انجام شود و شاید لازم باشد سایز پروتز سینه را نیز بر حسب شرایط و نیاز بیمار تغییر داد.

جراحی مجدد و تعویض پروتز سینه

جراحی تعویض پروتز سینه

علائم عفونت پروتز سینه

  • تب
  • ملتهب شدن
  • استفراغ
  • قرمز شدن
  • ترشح

پاره شدن پروتز سینه

یکی از عوارض احتمالی و بسیار نادر، پاره شدن پروتز سینه است. در حال حاضر و با تکنیک‌های جدید، پروتزها به ترتیبی ساخته می‌شوند که حتی با فشارهای زیاد دچار پارگی نشوند. البته اصابت اجسام نوک‌ تیز، اصابت گلوله و تصادفات بسیار شدید از این قاعده مستثنی هستند. به طور کلی و به صورت بسیار نادر ممکن است پروتز پاره شود. در صورت پاره شدن پروتز سینه، بیمار ممکن است یکی از علائم زیر را تجربه نماید:

  • احساس حالت برآمده در گوشه‌ای از سینه بر روی پروتز سینه
  • تغییر شکل پروتز سینه
  • احساس درد در نقطه‌ای خاص از جدار پروتز که با تورم همراه است

جابجایی ایمپلنت سینه از عوارض پروتز سینه

احتمال جابه‌جایی پروتزهای سینه در طول زمان کم است تا موقعیت آن ها در سینه دیگر درست نباشد. این می تواند با یک یا هر دو ایمپلنت اتفاق بیفتد و می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله خطای کاشت اولیه ایمپلنت، گرانش، آسیب بافتی ناشی از پرتودرمانی و مشکلات پوست سینه باشد. در اینجا چند نمونه از نحوه حرکت پروتز سینه آورده شده است:

ایمپلنت ها می توانند خیلی پایین در قفسه سینه بنشینند: گاهی اوقات ایمپلنت ها خیلی پایین می نشینند و زیر چین پایین سینه می لغزند. به عنوان مثال، اگر جراح یک برش بیش از حد بزرگ در قفسه سینه ایجاد کند تا ایمپلنت را نگه دارد یا اگر از ایمپلنت‌های بزرگ‌تری استفاده شود که بافت سینه را به مرور زمان به دلیل وزنشان کش می‌دهد، این اتفاق می‌افتد.

پروتزها می‌توانند خیلی دور از مرکز قفسه سینه بنشینند این "تغییر جانبی" نامیده می‌شود و مشکل دیگری است که اگر جراح برش‌های خیلی بزرگی برای ایمپلنت‌ها ایجاد کند یا اگر برش‌ها به مرور زمان کشیده شوند، ممکن است رخ دهد. اگر زنی با جابجایی جانبی به پشت بخوابد، سینه های بازسازی شده ممکن است به طرفین جابجا شوند. ایمپلنت ها ممکن است در مرکز قفسه سینه کنار هم بنشینند: در برخی موارد نادر، پوست و عضله بین سینه ها ممکن است جدا شوند. این باعث می شود ایمپلنت ها در مرکز قفسه سینه به هم بپیوندند و مانند یک سینه تک به نظر برسند.

جابجایی ایمپلنت سینه از عوارض پروتز سینه

پاره شدن پروتز سینه

نشانه هایی که باید مراقب عوارض پروتز سینه بود چیست؟

لوسیا دل ماسترو پاسخ می دهد: «به تغییر در ظاهر و شکل یکی از دو سینه . مانند قرمزی همراه با گرما، نشانه التهاب، ایجاد بافت اسکار در اطراف پروتز که سینه را سفت می کند یا ناحیه ای بزرگ شده است. همه اینها موقعیت هایی هستند که لزوماً به لنفوم سلول کوچک آناپلاستیک مربوط نمی شوند و می توانند با هر یک از انواع پروتز رخ دهند. به عنوان مثال، آنها می توانند در اثر عفونت یا واکنش ارگانیسم در برابر جسم خارجی ایجاد شوند. در همه موارد می توان آنها را به خوبی حل کرد و تقریباً هرگز نیازی به برداشتن پروتز نیست. بدیهی است اگر به سرعت اقدام شود.»

عوارض پروتز سینه | دکتر صفایی

عوارض جراحی پروتز سینه | جراحی سینه

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :