Doctor safaei contact

بزرگی سینه آقایان | ژنیکوماستی چیست

ژنیکوماستی چیست؟

بطیف گسترده‌‌ای از رویدادهای بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی در بدن ما رخ می‌دهد که مسئول تنظیم سلامت ما است. به-خصوص وقتی که سلامت زن و مرد را به طور جداگانه ارزیابی می‌کنیم، برای یک زندگی سالم ضروری است که برخی از هورمون ها در تعادل خاصی عمل کنند. برخی از مشکلات سلامتی که باعث اختلال در تعادل هورمونی می‌شوند، بر سلامت ما تأثیر منفی می گذارند و در نتیجه باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند. یکی از این بیماری‌ها ژنیکوماستی است.

علت ژنیکوماستی

ژنیکوماستی | بزرگی سینه آقایان

ژنیکوماستی در چه سنی اتفاق میافتد؟

ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه در مردان) در هر سنی ممکن است رخ دهد. ژنیکوماستی می‌تواند باعث مشکلات اجتماعی و ناراحتی برای افراد شود. ژنیکوماستی ممکن است در نوزادان پس از تولد به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا افزایش سن رخ دهد. به طور کلی، ژنیکوماستی یک مشکل جدی نیست، اما کنار آمدن با این وضعیت می‌تواند از نظر اجتماعی دشوار باشد. مردان مبتلا به ژنیکوماستی گاهی اوقات در سینه خود احساس درد می‌کنند. انتخاب لباس و پذیرش اجتماعی از این موقعیت می‌تواند به موقعیت‌های بسیار ناراحت کننده‌ای منجر شود. از آنجایی که ژنیکوماستی تصویر مردانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند مشکلات اجتماعی و روانی بسیاری ایجاد کند.

ژنیکوماستی چیست

معنی لغوی ژنیکوماستی؟

ژنیکوماستی از دو کلمه یونانی "ژین" (زن) و ماستیا (سینه) گرفته شده است و به معنای داشتن سینه مانند یک زن است
Gynecomastia نامی است که به رشد غیر طبیعی اما خوش خیم مقدار بافت پستان در مردان به دلیل عدم تعادل هورمون های استروژن و تستوسترون داده می‌شود. ژنیکوماستی ممکن است یکی از سینه‌ها و در برخی موارد هر دو سینه را تحت تاثیر قرار دهد. هر دو سینه ممکن است به طور نامنظم تحت تأثیر قرار گیرند و به اندازه‌های مختلف برسند.
نوزادان، پسران نوجوان و مردان مسن‌ می‌توانند در نتیجه تغییرات طبیعی در سطح هورمون دچار ژنیکوماستی شوند. با این حال، دلایل دیگری برای ایجاد ژنیکوماستی وجود دارد.
ژنیکوماستی در بسیاری از موارد مشکل جدی نیست، اما کنار آمدن با این وضعیت برای افراد دشوار است. مشاهده شده است که مردان مبتلا به ژنیکوماستی در سینه خود احساس درد می کنند. در برخی موارد مشاهده می‌شود که فرد از این موقعیت احساس شرمندگی می‌کند.
بسته به علت، ژنیکوماستی ممکن است در برخی از بیماران خود به خود بهبود یابد و در برخی از بیماران ممکن است نیاز به درمان دارویی یا جراحی برای حل مشکل باشد.

ژنیکوماستی چیست؟

 دکتر صفایی | ژنیکوماستی چیست | جراحی ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی | درد سینه آقایان

میزان شیوع ژنیکوماستی چقدر است؟

میزان شیوع ژنیکوماستی در آمارها متفاوت ولی نسبتا بالا و حدود 32 تا 42 درصد می باشد. در بعضی از مطالعات میزان شیوع در بین نوجوانان تا 65 درصد گزارش شده است. در 25 تا 75 درصد بیماران ژنیکوماستی دوطرفه است. ژنیکوماستی در 50 درصد ورزشکارانی که از آندروژن ها و استروئیدهای آنابولیزان سوء استفاده می کنند، ایجاد می شود.

میزان شیوع ژنیکوماستی چقدر است

جراح ژنیکوماستی

برای بدست آوردن بهترین نتیجه از جراحی ژنیکوماستی باید باتجربه ترین و ماهرترین پزشک را انتخاب کنید. یکی از عوامل ضروری که برای تصمیم‌گیری در انتخاب باتجربه ترین جراح باید به آن دقت کرد، نتیجه جراحی های انجام شده توسط جراح ژنیکوماستی است. دکتر فرامرز صفایی پیروز بدون شک یکی از بهترین جراحان ژنیکوماستی در تهران می‌باشد. نمونه کارها و جراحی های انجام شده توسط دکتر صفایی نشان دهنده تجربه و مهارت این پزشک است.

نمونه ژنیکوماستی لیپولیز دکتر صفایی

ژنیکوماستی مردان

ژنیکوماستی چگونه ایجاد می‌شود؟

ژنیکوماستی به دلیل بی‌نظمی یا عدم وجود هورمونهای استروژن و تستوسترون ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، اگر میزان تستوسترون در بدن کاهش یابد یا میزان استروژن افزایش یابد، ممکن است ژینکوماستی ایجاد شود. این تغییر هورمونی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این تغییرات طبیعی هستند و هیچ بیماری زمینه‌ای دیگری وجود ندارد. به هم ریختن هورمون این افراد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. به عبارت دیگر ژنیکوماستی پاتولوژیک به دلیل عدم تعادل بین میزان استروژن (هورمون زنانه) و تستوسترون (هورمون مردانه) یا از طریق حساسیت بیش از حد بافت پستان به مقدار طبیعی استروژن رخ می دهد.

ژنیکوماستی چگونه ایجاد می شود

چه کسانی به ژنیکوماستی مبتلا می شوند؟

حدود نیمی از پسرانی که دوران بلوغ را طی می کنند، ژنیکوماستی در یک یا هر دو سینه دارند. مبتلا شدن به ژنیکوماستی عوامل زیادی دارد که در ادامه همه آن برای شما توضیح داده می شوند. کسانی که هر کدام از پارامترهای زیر را داشته باشند ممکن است دچار ژنیکوماستی شوند. مبتلا شدن به این بیماری اصلا نگران کننده نیست و درمان آن کار دشواری نیست.

ژنیکوماستی خفیف

بزرگ شدن سینه آقایان که بیشتر در دوران بلوغ اتفاق میافتد، در برخی موارد به دلیل اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود. این نوع از ژنیکوماستی معمولا در عرض چند ماه رفع می‌شود.

ژنیکوماستی پاتولوژیک

در مردانی که علت ژنیکوماستی در آن‌ها فرآیندهای پاتولوژیک است، مانند اختلالات سیستمیک (نارسایی کلیوی، نارسایی کبد، هیپو/پرکاری تیروئید، هیپوگنادیسم، بیماری های نئوپلاستیک، چاقی و غیره) شامل می شود. کمبود تستوسترون، بی‌اشتهایی، سندرم کلاین فلتر، بیماری‌های مزمن بیضه، ارکیکتومی و غیره تومورهای بیضه ترشح کننده استروژن؛ یا اثر داروها و مواد مخدر هم تاثیر گذار هستند.

ژنیکوماستی پاتولوژیک

علل ژنیکوماستی چیست؟

بزرگی سینه آقایان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اگرچه داروهای مورد استفاده، عوامل ژنتیکی، افزایش سن و بیماری‌های کروموزومی را می‌توان از علل ژنیکوماستی به حساب آورد، اما امروزه شایع‌ترین علت آن افزایش وزن است. به خصوص رژیم غذایی ناسالم و غذاهای فرآوری شده از شایع‌ترین علل ژنیکوماستی هستند. عادات تغذیه‌ای و سبک زندگی که زندگی مدرن امروزه به ارمغان می‌آورد، تعداد افرادی که مبتلا به ژنیکوماستی تشخیص داده می شوند را افزایش داده است.

علل ژنیکوماستی چیست | دلایل ژنیکوماستی

دلایل ژنیکوماستی در آقایان | ژنیکوماستی چیست

تغییرات هورمونی

همانطور که مشخص است، تستوسترون و استروژن هورمون‌هایی هستند که ویژگی‌های جنسی را در مردها کنترل می‌کنند. در حالی که تستوسترون ویژگی‌های مردانه مانند توده عضلانی و موهای بدن را تعیین می‌کند، استروژن ویژگی‌‌های زنانه مانند رشد سینه را کنترل می‌کند. برخلاف آنچه شناخته شده است، مردان نیز مقدار کمی هورمون استروژن را سنتز می‌کنند. ژنیکوماستی زمانی رخ می‌دهد که این تعادل تستوسترون و استروژن در مردان به سمت استروژن تغییر کند.

جراحی ژنیکوماستی | ژنیکوماستی چیست؟

بزرگی سینه در مردان | ژنیکوماستی چیست؟


ژنیکوماستی در نوزادان:

بیش از نیمی از نوزادان پسر به دلیل استروژنی که از مادرشان به آنها منتقل می‌شود، با سینه‌های بزرگ متولد می‌شوند. بافت سینه متورم به طور خود به خود در عرض دو تا سه هفته پس از تولد ناپدید می‌شود. نوعی ژنیکوماستی به دلیل افزایش نسبت استرادیول در کودکان ایجاد می شود و تا 65 درصد باعث به وجود آمدن ژنیکوماستی می شود. زمانی ایجاد می شود که هورمون های جنسی زنانه در فرآیند رشد داخل رحمی وارد بدن کودک می شود و در چند ماه اول پس از تولد خود به خود عبور می کند.

ژنیکوماستی در دوران نوجوانی:

ظهور ژنیکوماستی به دلیل بی نظمی‌های هورمونی که در دوران نوجوانی مشاهده می‌شود، وضعیتی است که اغلب مشاهده می‌شود. در 90 درصد موارد، بافت متورم سینه به طور خود به خود در عرض شش ماه تا دو سال برمی‌گردد.
ژنیکوماستی در بزرگسالان: بروز ژنیکوماستی در سنین 50-69 سالگی دوباره افزایش می‌یابد. از هر 4 مرد در این گروه سنی، یک نفر دچار ژنیکوماستی می‌شود.

ژنیکوماستی در دوران نوجوانی و نوزادی

عمل ژنیکوماستی | درمان ژنیکوماستی

داروها

یکی از دلایل ژنیکوماستی آقایان ممکن است مصرف برخی از داروها باشد. استفاده نادرست یا عوارض جانبی بسیاری از داروها و گروه‌های دارویی می‌تواند باعث ژنیکوماستی شود.
•    استروئیدهای آنابولیک و آندروژن‌ها که اغلب توسط ورزشکاران استفاده می شود.
•    استروژن‌ها
•    آنتی آندروژن‌هایی که مانع بزرگ شدن پروستات می‌شوند (فلوتامید، فیناستراید)
•    برخی از داروهای قلبی (اسپیرونولاکتون، دیگوکسین، آمیودارون، مهارکننده های ACE کاپتوپریل، انالاپریل، مسدود کننده های کانال کلسیم)
•    برخی از داروهای مورد استفاده برای سوزش سر دل و زخم (متوکلوپرامید، رانیتیدین، سایمتیدین و مهارکننده‌های پمپ پروتون)
•    داروهای ضد اضطراب (دیازپام)
•    داروهای مورد استفاده برای عفونت های قارچی (کتوکونازول)
•    داروهای مورد استفاده برای عفونت های باکتریایی (مترونیدازول)
•    داروهای مورد استفاده در درمان ناباروری (هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی)
•    داروهای مورد استفاده در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (آمفتامین ها)
•    برخی از داروهای ضد افسردگی (داروهای موجود در گروه سه حلقه ای)
•    داروهای شیمی درمانی (عوامل قلیایی، متوترکسات، آلکالوئیدهای وینکا)
•    داروهای ضد رتروویروسی که برای درمان ایدز استفاده می‌شود.
•    برخی از آنتی بیوتیک ها (اتیونامید، ایزونیازید)

محصولات گیاهی

درمان ژنیکوماستی با محصولات گیاهی

درمان ژنیکوماستی با تغذیه

گاهی محصولات گیاهی که افراد استفاده می کنند ممکن است باعث بی نظمی در هورمون ها شود و برای آقایان ژنیکوماستی را به دنبال داشته باشد. مقدار استروژن موجود در گیاهان در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو، صابون و لوسیون می‌تواند باعث ژنیکوماستی شود.  باید توجه ویژه ای به استفاده از گیاهان حاوی استروژن مانند دونگ کوآی، روغن درخت چای و اسطوخودوس شود و از قرار گرفتن در معرض منظم این محصولات خودداری شود.


مشکلات سلامتی

برخی از بیماری‌ها با برهم زدن تعادل هورمونی می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند. می توان گفت بیماری های زیر نیز می توانند باعث به هم ریختن هورمون های بدن و در نتیجه باعث ژنیکوماستی در آقایان شوند.

پرکاری تیروئید :

پرکاری تیروئید ترشح بیش از حد هورمون تیروئید است. عدم تعادل هورمونی ناشی از آن می‌تواند باعث ژنیکوماستی شود.

نارسایی کلیه :

ژنیکوماستی اغلب در بیماران همودیالیزی با نارسایی کلیه دیده می‌شود.

تومورها :

تومورها به دلایل مختلفی در بیضه، غدد فوق کلیوی و هیپوفیز دیده می‌شوند. این تومورها با ایجاد اختلال در تولید هورمون‌های تستوسترون و استروژن می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند. تومورها می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند و روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌توانند به میزان 15 درصد باعث ژنیکوماستی شوند.   

هیپوگنادیسم :

هیپوگنادیسم اختلالی است که در مردان با عملکرد ناکافی بیضه رخ می‌دهد. این در نتیجه سندرم کلاین فلتر یا ناهنجاری های هیپوتالاموس رخ می‌دهد. این بیماری منجر به کاهش هورمون تستوسترون می‌شود و باعث ایجاد ژنیکوماستی می‌شود.

هرمافرودیتیسم :

هرمافرودیتیسم وضعیتی است که در آن فرد دارای اندام های تناسلی مرد و زن است. استروژن ترشح شده از بافت تخمدان در این افراد باعث ژنیکوماستی می‌شود.   

سیروز: 

ژنیکوماستی در 67 درصد بیماران سیروز دیده می‌شود. تبدیل آندروستندیون که در غدد فوق کلیوی افزایش می‌یابد به استروژن در بیماران یا دوزهای بالای اسپیرونولاکتون که در درمان سیروز استفاده می‌شود باعث ژنیکوماستی می‌شود.

گرسنگی:

در مطالعه ای که بر روی سربازانی که پس از جنگ جهانی دوم اسیر شده بودند، انجام شد، گرسنگی طولانی مدت باعث کاهش سطح گنادوتروپین و تستوسترون شد، در حالی که ایجاد ژنیکوماستی به دلیل ادامه تولید طبیعی استروژن مشاهده شد.

افزایش سن :

با افزایش سن، تولید تستوسترون در بیضه ها کاهش می‌یابد. این دلایل می‌تواند باعث ژنیکوماستی شود.

دکتر صفایی | علت ژنیکوماستی

بهترین جراح ژنیکوماستی

چاقی :

در مردان مبتلا به چاقی در نتیجه تغذیه نامتعادل و نامنظم، میزان چربی بدن به طور غیرقابل کنترلی افزایش می یابد. بافت چربی یک مکان فعال است که در آن مرد می‌تواند از تستوسترون به استروژن تبدیل شود. این کاهش سطح تستوسترون باعث ژنیکوماستی می‌شود.

مواد مخدر و الکل

•    الکل
•    آمفتامین
•    ماری جوانا
•    هروئین
موادی مانند متادون می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند.

ژنیکوماستی در اعتیاد به مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر، به ویژه مواد افیونی، منجر به ایجاد ژنیکوماستی می شود. این به دلایل زیر است:
•   اکثر داروها ترشح پرولاکتین را تحریک می کنند.
•   داروها عملکرد کبد را مختل می کنند و در نتیجه متابولیسم هورمون های استروئیدی را مختل می کنند.
•   داروها و الکل استروئیدزایی را در غدد جنسی تغییر می دهند، تولید تستوسترون را کاهش می دهند و سنتز استروژن را افزایش می دهند.

علائم ژنیکوماستی چیست؟

شایع ترین علامت این بیماری که علائم آن کاملاً پایدار است، تورم است. سایر علائمی که افراد مبتلا به ژنیکوماستی با آن مواجه هستند، درد سینه، حساسیت به لمس، تجمیع چربی به صورت موضعی، پوست اضافه و ترشح مایع از یک یا هر دو نوک پستان است. در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم، معاینه توسط پزشک متخصص از نظر درمان زود هنگام مفید خواهد بود. در صورتی که در زمان مناسب برای درمان آن اقدام کنید زودتر و بهتر به نتیجه می رسید.

شایع ترین علائم ژنیکوماستی | تورم

ژنیکوماستی کاذب

عوارض ژنیکوماستی

این بیماری عوارض جسمی کمی دارد، اما می تواند باعث مشکلات روانی یا عاطفی ناشی از ظاهر شود. پس از بزرگ شدن پستان در مردان، ممکن است این موضوع به طور قابل توجهی موجب کاهش اعتماد به نفس شود که به عنوان یک نتیجه، به سوءرفتار، اضطراب و دردسر در ارتباطات اجتماعی منجر می‌شود.

عوارض ژنیکوماستی

عوارض عمل ژنیکوماستی در مردان

  • خونریزی
  • عفونت
  • جای زخم و اسکار
  • سروما
  • افتادگی پوست

ژنیکوماستی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اکثر بیماران مبتلا به ژنیکوماستی با شکایت از بزرگ شدن سینه به ما مراجعه می‌کنند. اکثر این بیماران همچنین دارای افزایش چربی در ناحیه شکم و کمر هستند. یکی از آزمایشاتی که در تشخیص ژنیکوماستی باید انجام شود آزمایشات هورمونی است. بیمارانی که در آزمایشات هورمونی ناهنجاری دارند باید به بخش بیماری‌های غدد درون ریز ارجاع داده شوند.

تشخیص ژنیکوماستی

تشخیص ژنیکوماستی

سونوگرافی ژنیکوماستی

حل مشکل هورمونی در چنین بیمارانی باعث می‌شود که مشکل ژنیکوماستی بدون جراحی برطرف شود. روش تصویربرداری که باید در ژنیکوماستی انجام شود سونوگرافی پستان است. سونوگرافی پستان به راحتی می‌تواند محتوای بافت سینه را به ما بگوید.
به طور کلی در نتیجه سونوگرافی، هم بافت سینه و هم افزایش بافت چربی در پستان با هم دیده می‌شوند. افرادی که مشکلی در سطح هورمون خود ندارند و نتایج سونوگرافی آنها با ژنیکوماستی سازگار است، کاندید عمل جراحی ژنیکوماستی هستند.

علائم خارجی مشخصه به پزشک اجازه می دهد تا به طور دقیق تشخیص داده و اقدامات اضافی را برای روشن شدن ماهیت بیماری تجویز کند. برای دریافت یک تصویر جامع اجازه دهید:

  1. سؤال از بیمار با درخواست برای توصیف احساسات و شکایات خود از بی حالی.
  2. معاینه خارجی غدد پستانی با لمس محتویات و همچنین مطالعه وضعیت سایر اندام ها که علائم آسیب شناسی آن را می توان به صورت بصری تشخیص داد.
  3. آزمایش خون بیوشیمیایی برای ژنیکوماستی که بر اساس آن پزشک به راحتی می تواند واقعیت عدم تعادل هورمونی را مشخص کند.
  4. ماموگرافی، که در آن ساختار بافت ها و ویژگی های رشد آن به وضوح قابل مشاهده است.
  5. کامپیوتر و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی که به لطف آن می توان علت رشد و نوع بافت های رشد یافته را تعیین کرد.
  6. بیوپسی از بافت های رشد یافته با بررسی بافت شناسی اجباری آنها، لازم برای تشخیص به موقع یک فرآیند بدخیم.

تشخیص غده پستانی در مردان

برای درمان ژنیکوماستی در مردان، مراکز مامولوژی در کلینیک‌های چند رشته‌ای تمامی اقدامات تشخیصی لازم را دارند:

  • معاینه مامولوژیک، لمس
  • مشاوره با متخصص غدد
  • تدوين سرگذشت
  • آزمایش خون آزمایشگاهی
  • سونوگرافی پستان و اندام های مردانه
  • ماموگرافی

تشخیص غده پستانی در مردان | ژنیکوماستی

ژنیکوماستی چگونه طبقه بندی می‌شود؟

به طور کلی، با توجه به ساختار بافت در حال رشد؛ 3 نوع ژینکوماستی وجود دارد:
نوع غده‌ای: غدد پستانی به شدت بزرگ می‌شوند.
نوع مختلط: هم در غدد پستانی و هم در بافت چربی بین و اطراف غدد پستانی افزایش می‌یابد.
نوع چربی: افزایش زیادی در بافت چربی وجود دارد.

طبقه بندی دیگر بر اساس اندازه سینه و وضعیت پوست:

نوع 1:  مقداری بافت سخت سینه درست زیر نوک سینه وجود دارد، پوست سینه طبیعی است.
نوع  A2:  سینه به طور متوسط بزرگ شده است، اما پوست اضافی وجود ندارد.
نوعB 2 : سینه نسبتاً بزرگ شده و مقداری پوست اضافی وجود دارد. پوست اضافی مورد نظر این پتانسیل را دارد که به طور خود به خود کوچک شده و پس از جراحی به حالت عادی بازگردد.
نوع 3: ظاهر سینه مانند سینه زنان بزرگ است و با پوست اضافی همراه است. جراحی اضافی برای برداشتن پوست اضافی مورد نیاز است.

ژنیکوماستی چگونه طبقه بندی می‌شود

تحقیقات اخیر نشان داده است که مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک ژنیکوماستی عبارتند از:

  •  افزایش مطلق یا نسبی استروژن ها (هورمون های جنسی زنانه)
  •  کاهش آندروژن ها (هورمون های جنسی مردانه)
  •  عدم حساسیت به آندروژن ها (اختلال در گیرنده های آندروژن)
  • علل ایجاد ژنیکوماستی در جدول های 1 تا 3 ذکر شده است. همانطور که ذکر شد ژنیکوماستی علل قابل شناسایی متعددی دارد ولی موارد ناشناخته هنوز شایع ترین موارد می باشند (حدود  25 درصد).

بر اساس بعضی از تقسیم بندی ها علل ایجاد ژنیکوماستی به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  • مادرزادی
  •  اکتسابی

ژنیکوماستی بلوغ : این یک فرآیند فیزیولوژیکی است که در سنین بلوغ (17-12 سالگی) زمانی رخ می دهد که تولید شدید هورمونی باعث رشد بیش از حد غدد پستانی می شود. این پدیده به طور کلی در عرض چند سال پسرفت می کند.

ژنیکوماستی مادرزادی : علت اصلی تغییر تعادل هورمونی است که می تواند مفاهیم خانوادگی داشته باشد (وراثت).

ژنیکوماستی چیست | علل ژنیکوماستی

عمل ژنیکوماستی چیست؟

3 گروه- ژنیکوماستی فیزیولوژیک در 3 دوره از زندگی فرد ممکن است ایجاد شود:

  • نوزادی
  • نوجوانی
  • پیری

ژنیکوماستی دوران نوزادی

به خاطر تأثیر استروژن های جفت بر روی بافت پستان نوزاد (جنین) به وجود می آید، این حالت معمولا چند هفته تا چند ماه بعد از تولد با بازگشت سطح استروژن به حد طبیعی، خود به خود از بین می رود و به ندرت نیاز به درمان دارد.

ژنیکوماستی دوران نوجوانی

به خاطر افزایش نسبت استرادیول به تستوسترون در بعضی از پسران ایجاد می شود و منجر به ژنیکوماستی تا 65 درصد موارد می شود. علائم بالینی ممکن است خفیف بوده و مورد توجه قرار نگیرد، مگر آنکه در معاینه بالینی تشخیص داده شود. سن شیوع آن 12 تا 15 سالگی و اغلب یکطرفه می باشد. معمولا این حالت در طی چند ماه تا چند سال از بین می رود.

ژنیکوماستی دوران پیری

معمولا در سنین بالای 65 سال ایجاد می شود و علت آن کاهش سطح پلاسمایی تستوسترون و تبدیل محیطی تستوسترون به استروژن می باشد (آروماتیزاسیون محیطی) و در نتیجه نسبت استروژن به تستوسترون افزایش یافته که منجر به ژنیکوماستی می شود. ژنیکوماستی در دوران پیری معمولد دوطرفه می باشد.

 عمل ژنیکوماستی | ژنیکوماستی دوران پیری

ژنیکوماستی چیست؟

آناتومی بافت پستان در آقایان به چه صورت است؟

به طور طبیعی در آقایان، پستان مسطح بوده و پری مختصری در اطراف نوک و هاله پستان وجود دارد. بافت غددی مستقیما محدود به ناحیه زیر نوک و هاله بوده و به طور معمول به صورت توده مجزا قابل لمس نیست. در آقایانی که قفسه سینه عضلانی دارند ممکن است در قسمت فوقانی پری داشته باشند که در ادامه به سمت چین زیر سینه ای به صورت مسطح در می آید. قطر هاله پستان حدود 2 تا 4 سانتی متر بوده و بر روی چهارمین فضای بین دنده ای قرار دارد. به طور متوسط فاصله نوک پستان تا فرورفتگی بالای استخوان جناغ 20 سانتی متر است. تورم همراه با ژنیکوماستی ممکن است به صورت توده غددی، سفت و با حدود مشخص در اندازه های مختلف درست در زیر هاله خود را نشان دهد یا ممکن است با پری منتشر چربی با حدود نامشخصی در قفسه سینه تظاهر کند. بزرگی غددی وسیع که از حدود هاله فراتر می رود، در افرادی که بدنسازی می کنند و استروئیدهای آنابولیک مصرف می کنند، دیده می شود.

ارزیابی قبل از عمل بیماران به چه صورت می باشد؟

گرفتن شرح حال دقیق و ارزیابی بالینی در بیماران قبلا به ژنیکوماستی اهمیت خاصی دارد، هر چند بررسی های بیشتر به ندرت ضروری می باشد.

در بررسی سیستمیک باید علائم و نشانه های بیماری های:

  • کبدی
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • افزایش یا کاهش وزن اخیر
  • غده فوق کلیه
  • الکلیسم
  • نارسایی کلیه
  • بدخیمی ها

مورد توجه قرار گیرد.

معاینه فیزیکی پستان شامل:

  • ارزیابی ارجحیت بافت غددی یا چربی با نیشگون گرفتن پستان (Pinch test)
  • میزان افتادگی غددی (پتوز)
  • اضافه بودن پوست
  • توده یا ندول
  • ناهنجاری های نوک پستان یا وجود ترشح از آن

بافت غددی یا پارانشیمال به صورت بافت پستان با قوام لاستیکی که متحرک بوده و از ناحیه زیر هاله به اطراف گسترش می یابد و هاله در مرکز آن قرار دارد. توده ها یا ندول های مشکوک ممکن است با سفتی غیرطبیعی، زخمی شدن پوست روی آنها، قرار گرفتن در خارج از مرکز یا ترشح غیرطبیعی تظاهر کنند.

یافته های معاینه فیزیکی دال بر وجود صفات زنانه (Feminization) شامل:

  • کوچک بودن بیضه (قطر کمتر از 3 سانتی متر یا حجم کمتر از 8 سی سی)
  • عدم رویش مو با الگوی مردانه
  • داشتن اندامی شبیه افراد خواجه

احتمال تومورهایی که هورمون های زنانه ترشح می کنند را مطرح می سازد، در چنین مواردی برای هورمون های تستوسترون – LH – استرادیول و دی هیدرو اپی آندروسترون مناسب می باشد.

اگر در معاینه بالینی صفات زنانه همراه با اندامی مارفانوئید یافت شود ارزیابی کروموزومی (بررسی کاریوتایپ) و ارجاع به متخصص غدد جهت رد سندرم کلاین فلتر باید انجام شود. اگر در معاینه تیروئید توده لمس شود، تست های تیروئید و مشاوره غدد درخواست می شود. اگر در معاینه پستان توده لمسی شود، سونوگرافی و ماموگرافی درخواست می شود.

معاینه فیزیکی پستان | درمان ژنیکوماستی در آقایان

عمل ژنیکوماستی در آقایان

آیا ژنیکوماستی خطر سرطان پستان را به همراه دارد؟

در بسیاری از مطالعات که در مورد مردان مبتلا به ژنیکوماستی انجام شده است در مقایسه با سایر مردان، افزایش خطر سرطان پستان مشاهده نشده است. بطور کلی یک درصد از کل سرطان سینه در آقایان ایجاد می شود (99 درصد خانم ها). هر چند در بیماران مبتلا به سندرم کلاین فلتر (XXY) ریسک ایجاد سرطان پستان 60 برابر می شود. بنابراین در تمامی بیماران مبتلا به ژنیکوماستی (به غیر از سندرم کلاین فلتر)، بدون نگرانی از خطر سرطان پستان، انجام درمان جراحی (با تکنیک های مختلف لیپوساکشن با یا بدون برش جراحی) معقول و منطقی می باشد. در بیماران مشکوک به هیپوگنادیسم، باید سندرم کلاین فلتر رد شود، چون در نحوه درمانی تاثیرگذار می باشد. زیرا ر این گروه از بیماران به خاطر خطر سرطان، روش های جراحی با برش باز (ماستکتومی) ارجح تر است.

آیا ژنیکوماستی خطر سرطان پستان را به همراه دارد

عوارض و خطرات ژنیکوماستی

جلوگیری از ابتلا به ژنیکوماستی

عواملی وجود دارد که می توانید آنها را کنترل کنید که می توانند خطر ابتلا به ژنیکوماستی را کاهش دهند:

  • از داروهای غیرمجاز یا مواد خاص استفاده نکنید. برخی از نمونه ها استروئیدهای آنابولیک، آمفتامین ها، هروئین و ماری جوانا هستند.
  • از الکل اجتناب کنید. الکل ننوشید اگر مشروب می خورید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید.

روش های درمان ژنیکوماستی چیست؟

قبل از شروع درمان ژنیکوماستی، باید بررسی شود که آیا بیمار یک اختلال هورمونی زمینه ای دارد یا خیر. بنابراین، اگر فردی مشکوک به ژنیکوماستی است، ابتدا باید با متخصص غدد مشورت کند.
گزینه‌های درمان ژنیکوماستی با توجه به نوع ژنیکوماستی تعیین میشود. طبقه‌بندی های زیادی برای ژنیکوماستی وجود دارد. درمان ژنیکوماستی در نوجوانان با استفاده از طبقه‌بندی Nydick تعیین میشود. در این طبقه‌بندی، نوع ژنیکوماستی با اندازه دیسک بافت غدهای که در زیر حلقه قهوه‌ای (آئرولا) روی نوک پستان قرار دارد، تعیین میشود. در نوجوانان با قطر دیسک کمتر از 4 سانتی متر، بهتر است به بیمار اطلاع داده شود و منتظر بمانند تا ژینکوماستی خود به خود برطرف شود. اما اگر شکایت بیمار بیش از 4 سال طول بکشد یا اگر یافته‌های بالینی که بیمار را آزار میدهد افزایش یابد، باید درمان شروع شود.  اگر قطر دیسک در محدوده 4-6 سانتیمتر باشد، میتوان از درمان دارویی استفاده کرد. در مواردی که قطر دیسک بزرگتر از 6 سانتی متر باشد، مداخله جراحی توصیه می‌شود.

روش های درمان ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی | پیشگیری از ژنیکوماستی

درمان های پزشکی ژنیکوماستی

درمانهای پزشکی نیز با توجه به سن بیمار، سطح هورمونی و دلایل پزشکی زمینهای ترتیب داده میشود. جراحی نیز با توجه به نوع ژنیکوماستی برنامهریزی میشود. در ژنیکوماستی نوع چربی که غده پستانی نرم و چرب است، لیپوساکشن ممکن است کافی باشد.
ماستکتومی در بیماران مبتلا به ژنیکوماستی سخت و بزرگ انجام میشود. این تکنیکی است که در آن بافت غدد پستانی با اعمال برش‌های کوچک برداشته میشود.
اگرچه مداخلات جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام میشود، اما ممکن است در برخی موارد بیحسی موضعی ترجیح داده شود. بیمار میتواند در همان روز پس از جراحی ترخیص شود. بیماران بعد از عمل باید به مدت 2-3 هفته از کرست ژنیکوماستی استفاده کنند. ممکن است بعد از جراحی درد خفیفی وجود داشته باشد. پرهیز از انجام فعالیتهای سنگین به مدت 3 روز پس از جراحی و حرکت نکردن بیش از حد بازوها و شانه ها باعث تسریع روند بهبودی میشود. پس از روز سوم، بیمار میتواند به زندگی روزمره و کار خود بازگردد.
از آنجایی که ژنیکوماستی یک اختلال هورمونی است، نمیتوان از ایجاد آن جلوگیری کرد. با این حال، خطر ابتلا به ژنیکوماستی را میتوان با سیگار نکشیدن، تغذیه سالم و استفاده نکردن از داروهای مرتبط با آن کاهش داد.

درمان های پزشکی ژنیکوماستی

درد سینه آقایان | بزرگی سینه آقایان

درمان ژنیکوماستی با تاموکسیفن

تاموکسیفن رایج ترین داروی مورد استفاده در درمان های پزشکی است. در حدود دو هفته اثر خود را نشان میدهد. بیمار باید هر ماه در طول مصرف دارو به دقت تحت نظر باشد. این دارو در بزرگسالان مبتلا به ژنیکوماستی بیش از یک سال هیچ فایدهای از خود نشان نمیدهد. تاموکسیفن برای ژنیکوماستی باید طبق نظر پزشک مصرف شود.

درمان دارویی ژنیکوماستی

درمان دارویی ژنیکوماستی فقط توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. چرا که بحث تعادل هورمونی در میان است. رایج ترین داروهایی که به عنوان درمان دارویی ژنیکوماستی استفاده می‌شود، داروهایی برای اصلاح عدم تعادل هورمونی هستند. دارو برای ژنیکوماستی نباید سرخود و بدون تجویز پزشک مصرف شود.
از مکمل هورمون مردانه در ژنیکوماستی می‌توان در ژنیکوماستی که به دلیل کمبود هورمون مردانه در سنین بالا ایجاد می‌شود استفاده کرد. این درمان ممکن است در مردان مسن در مواردی که به دلیل سطح هورمون مردانه ایجاد می‌شود مفید باشد.

درمان ژنیکوماستی به روش سنتی

از آنجایی که برخی افراد مبتلا به ژنیکوماستی از جراحی می‌ترسند، ممکن است به درمانهای طبیعی روی بیاورند و به برخی درمانها تحت عنوان درمان طبیعی بزرگ شدن سینه مردان (ژنیکوماستی) یا محلول طبیعی رفع ژنیکوماستی روی بیاورند. نباید فراموش کرد که چنین مخلوطهای طبیعی میتوانند تعادل هورمونی شما را مختل کنند، ژنیکوماستی موجود را تشدید کنند یا باعث اختلالات هورمونی دیگر شوند.

درمان ژنیکوماستی به روش سنتی

بزرگی سینه آقایان | درمان ژنیکوماستی بدون عمل

نمی‌توان انتظار داشت که پمادها و ترکیب هایی که تحت عنوان کرم ژنیکوماستی فروخته می شوند، ژنیکوماستی ایجاد شده را پس بزنند. تحریکی که ممکن است روی پوست ایجاد کنند از دیگر اثرات منفی کرم های بی نامی است که با نام "کرم ژنیکوماستی" به فروش می‌رسند.

درمان ژنیکوماستی با ورزش

ورزش به تنهایی نمی تواند ژنیکوماستی را درمان کند، اما کاهش وزن و تناسب اندام بر روند درمان تاثیرگذار خواهد بود. بهتر است در کنار درمان دارویی ورزش های مخصوص هم انجام دهید.

درمان جراحی ژنیکوماستی

مداخله جراحی موثرترین گزینه درمانی است. نوع مداخله جراحی پس از بررسی سایز بافت سینه و پوست اضافی که باید گرفته شود مشخص می شود و مداخله جراحی نیز مطابق با این روند انجام می شود. ژنیکوماستی ممکن است به دلیل بافت چربی، بافت غدد پستانی یا هر دو ایجاد شود. در حالی که تنها جراحی لیپوساکشن برای ژنیکوماستی ناشی از بافت چربی کافی است، در موارد دیگر، بافت چربی و سینه اضافی با یک برش در اطراف نوک پستان برداشته می شود. اگر علاوه بر چربی و بافت سینه، پوست اضافی نیز وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به برداشتن مقداری از پوست نیز باشد.

بزرگی سینه مردان | جراحی ژنیکوماستی

ژنیکوماستی | بزرگی سینه آقایان

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد. یا از طریق یک برش نیم دایره‌ای که از قسمت پایینی نوک پستان ایجاد میشود، بافتهای اضافی بریده و برداشته می‌شوند یا از لیزر لیپوساکشن از طریق سوراخ های میلیمتری باز شده در محل استفاده می‌شود. انتظار می‌رود که بیمار با راهنمایی پزشک تصمیم بگیرد که کدام یک از این دو روش را انتخاب کند. در موارد ژنیکوماستی که معمولاً با چاقی همراه است، گاهی پستان به قدری بزرگ می‌شود که بافت‌های برداشته شده از سینه ممکن است با خالی شدن سینه باعث افتادگی پوست شود. در چنین مواردی با رضایت بیمار، روش مشابهی برای کوچک کردن سینه برای بیماران زن انجام می‌شود و با بالا بردن سطح نوک پستان، پوست اضافی برداشته می شود. در حالی که سینه از نظر اندازه و فرم ایده‌آل می‌شود، اسکارهایی که ممکن است ایجاد شوند گاهی اوقات می‌توانند بیماران را ناراضی کنند. عموماً بیمارانی که می‌توانند در همان روز ترخیص شوند باید برای مدت کوتاهی از کرست استفاده کنند.

بزرگی سینه آقایان | جراحی ژنیکوماستی

جراحی ژنیکوماستی توسط دکتر صفایی

ژنیکوماستی وضعیتی است که باعث اضطراب می شود و حتی اگر علت ایجاد کننده آن اغلب جدی نباشد، ناراحتی روانی قابل توجهی ایجاد می کند. دکتر فرامرز صفایی پیروز در زمینه جراحی ژنیکوماستی نیز فعالیت می کند. دکتر صفایی از جمله پزشک های با تجربه است که سالها در این زمینه فعالیت می کند. شما می توانید نمونه کارهای دیگر دکتر صفایی را مشاهده کنید و در مورد جراحی ژنیکوماستی تصمیم بگیرید.

جراحی ژنیکوماستی توسط بهترین جراح دکتر صفایی

درمان بزرگی سينه در مردان | بهترین دکتر برای درمان ژنیکوماستی

اگر ژنیکوماستی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

بزرگ شدن سینه یک مشکل زیبایی شناختی است که نیاز به درمان دارد زیرا کیفیت زندگی را نیز کاهش می‌دهد. اگر موارد درمان نشده رخ دهد، بزرگ شدن سینه احتمالا ادامه می‌یابد و وارد روند پیشرفت می‌شود.

بازگشت ژنیکوماستی بعد از عمل

یکی از نگرانی های بیماران از جراحی، بازگشت ژنیکوماستی می‌باشد. ژنیکوماستی پس از عمل کوچک کردن سینه ممکن است برگردد ولی این اتفاق نادر است.

هزینه درمان ژنیکوماستی

سوال مهم برای بیمارانی که باید تحت درمان قرار گیرند این است که هزینه درمان ژنیکوماستی چقدر است. معمولا افراد در حین انجام تحقیقات خود از قیمت ژنیکوماستی مطلع می‌شوند و مقرون به صرفه ترین را ترجیح می‌دهند. انتخاب بیمارستان و متخصص از جمله عواملی است که بر قیمت ژنیکوماستی تأثیر می‌گذارد. میزان تجربه پزشک متخصص و وضعیت بیمارستان از جمله معیارهایی است که در قیمت ژنیکوماستی موثر است. برای اطلاع از قیمت ژنیکوماستی 2022 می‌توانید با ما تماس بگیرید.

ژنیکوماستی چیست | هزینه درمان ژینکوماستی

هزینه درمان ژنیکوماستی | هزینه عمل ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی توسط دکتر فرامرز صفایی پیروز

درمان صحیح ژنیکوماستی در درجه اول به تعیین نوع بزرگ شدن سینه و تشخیص صحیح بیماری زمینه ای بستگی دارد. دکترصفایی پیروز  پس از گرفتن شرح حال دقیق بیمار و انجام معاینه فیزیکی دقیق ، در صورت نیاز، تصویربرداری و آزمایشات آزمایشگاهی تکمیلی را تجویز می‌کند و  در نهایت با توجه به تمام داده‌های به دست آمده، بیماری زمینه‌ای تشخیص داده شده و درمان مناسب برنامه‌ریزی می‌شود.
پذیرفته شده است که ژنیکوماستی خود خطر سرطانی شدن را ندارد. با این حال، شرایطی که باعث ژنیکوماستی و افزایش استروژن می‌ شود، خطر ابتلا به سرطان سینه را در مردان افزایش می‌دهد. در این راستا، شناسایی و درمان شرایطی که ممکن است منجر به ژنیکوماستی شود، ضروری است. در این زمینه درمان اختصاصی بیماری‌هایی مانند تومور زمینه ای بیضه، سیروز، نارسایی کلیه، پرکاری تیروئید اعمال می‌شود.

درمان ژنیکوماستی توسط دکتر فرامرز صفایی پیروز

درمان ژنیکوماستی | عمل ژنیکوماستی مردان

سیر تکاملی درمان ژنیکوماستی به چه صورت است؟

احتمال اینکه ژنیکوماستی طول کشیده به طور خود به خود برطرف شود بعید می باشد و اغلب علی رغم درمان طبی به سمت فیروز متراکم غیرقابل برگشت و هیالینیزاسیون پیش می رود. قطع داروهایی که باعث ژنیکوماستی می شوند، اصلاح اختلال سیستمیک یا سیر طبیعی ژنیکوماستی فیزیولوژیک اغلب منجر به برگشت خودبخودی ژنیکوماستی می شود، هر چند اصلاح اختلال زمینه ای به ویژه اگر بیماری طول کشیده و فیبروز بافت پستان ایجاد شده باشد، مؤثر نیست. بنابراین هنوز هم روش های جراحی درمان استاندارد ژنیکوماستی می باشد.

تا چند سال قبل درمان جراحی ژنیکوماستی عمدتا برداشتن بافت به وسیله برش باز جراحی بود ولی امروزه از درمان اولیه ژنیکوماستی به وسیله برش باز باید خودداری شود. در سالیان اخیر اساس درمان ژنیکوماستی تغییر کرده و در اکثریت موارد از لیزر لیپولیز، لیپوساکشن اولتراسونیک، لیپوساکشن Power assisted و در بعضی موارد لیپوساکشن معمولی استفاده می شود. درمان ژنیکوماستی هنوز به خاطر ماهیت سفت و متراکم پستان و اضافه بودن پوست که اغلب وجود دارد با چالش هایی همراه می باشد. ژنیکوماستی که از نظر بالینی به مدت بیش از 12 ماه باقی مانده باشد به طور تیپیک کاملا برطرف نمی شود. هدف از درمان، حفظ نمای طبیعی پستان مردانه است و نه برداشتن تمام بافت پستان. لیزر لیپولیز، لیپوساکشن اولتراسونیک و لیپوساکشن Power assisted در تمامی گریدهای ژنیکوماستی کاربرد دارند ولی لیپوساکشن معمولی به طور عمده در گرید IA و IIA مؤثر است.

سیر تکاملی درمان ژنیکوماستی به چه صورت است

جراحی سینه مردان | ژنیکوماستی

طبقه بندی ژنیکوماستی چگونه است؟

سیستم های طبقه بندی درمانی متعددی ایجاد شده است که هدف آن درمان مرحله بندی شده ژنیکوماستی بر اساس میزان بافت چربی و زیادی پوست می باشد. در طبقه بندی که در زیر ارائه می شود، کاندیداهای عمل جراحی بر اساس مقدار و خصوصیات هیپرتروفی (بزرگ شدن) پستان و میزان پتوز (افتادگی) درجه بندی می شوند.

نکاتی در مورد ژنیکوماستی

  • ژنیکوماستی اغلب فیزیولوژیک یا ایدیوپاتیک است.
  • چندین دارو می توانند باعث ژنیکوماستی شوند.
  • بیماران باید در معاینه بالینی از نظر اختلالات تناسلی یا سیستمیک مشکوک ارزیابی شوند.

آیا برای جراحی ژنیکوماستی نیاز به بیهوشی می باشد و طول مدت عمل چقدر می باشد؟

این عمل ترجیحا تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و طولو مدت عمل بسته به شدت ژنیکوماستی 5/1 تا 3 ساعت می باشد. به طور کلی اگر ژنیکوماستی دارید و احساس بدی در شما ایجاد می کند، یا اگر بیش از 2 سال است به آن مبتلا بوده اید، در مورد درمان های احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :