Doctor safaei contact

با مراقبت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی بیشتر آشنا شوید

درد بعد از عمل آبدومینوپلاستی |  جراحی آبدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی 

ترتیب جلسات مراقبت بعد از عمل به این صورت است که جلسه اول 5 تا 7 روز بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی (abdominoplasty) و جلسه دوم 10 تا 14 روز بعد ازعمل جراحی سپس بقیه جلسات با توجه به وضعیت بیمار در بازه زمانی که پزشک تعیین می کند فرد باید برای کنترل وضعیت خود مراجعه نماید. بیمار باید در فواصل زمانی تعیین شده توسط پزشک برای بررسی نتیجه عمل و میزان سلامت خود به مطب او مراجعه کند و به سادگی از کنار جلسات مراقب رد نشود.

کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند بین چهار تا هشت هفته قادر به کار نیستند. شما باید تا شش هفته از ورزش اجتناب کنید. پس از آن می توانید دوباره تمرینات استقامتی سبک را شروع کنید، از هفته ششم می توانید به آرامی بدوید یا شنا کنید. همچنین بسیار مهم است که هیچ جسم سنگینی را بلند نکنید.  یعنی تا دوازده هفته پس از عمل نباید اجسام سنگین با وزن بیش از 15 کیلوگرم را بلند کنید.

وقتی از بیهوشی بعد از ابدومینوپلاستی بیدار می شوید چه اتفاقی می افتد؟

دقیقا همان چیزی است که پس از هر جراحی باید انتظار داشته باشید. مراجعه کننده از بیهوشی بیدار می شود، علائم حیاتی وی بررسی می شود و به اتاقش منتقل می شود. ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بستری بمانید و بعد از آن مرخص می‌شوید. طبق برنامه‌ای که در بالا به آن اشاره شد، تا زمان بهبودی کامل زخم و مشخص شدن نتیجه جراحی برای معاینه به کلینیک برمی‌گردید. سپس برنامه ای از بررسی های دوره ای به نام پیگیری برای حدود یک سال تنظیم می شود.

مراقبت های بعد از عمل آبدومینوپلاستی

مراقبت بعد از آبدومینوپلاستی

اگر در روز جراحی احساس بیماری کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد هر بیماری یا عفونتی که از آن رنج می برید، چه سرماخوردگی یا گلودرد، به او بگویید. علامتی که ممکن است  به نظر شما ساده و پیش پا افتاده باشد، می تواند شما را در برابر برخی از خطرات جدی مرتبط با جراحی شکم آسیب پذیر کند. جراح شما در صورتی که فکر می کند شرایط شما مستلزم به تعویق انداختن جراحی است، به شما اطلاع می دهد. زمانی که پزشک به این نتیجه برسد که خطرات عمل جراحی شکم بسیار زیاد است، ممکن است آن را به تعویق بیندازد. عوارض آبدومینوپلاستی می توانند بر تمام نتایج جراحی شکم تأثیر بگذارند. هر چه عمل جراحی ایمن تر باشد، جای زخم کمتر دیده می شود و نتایج کلی عمل جراحی زیبایی شکم بهتر است.

روزهای اول بعد از ابدومینوپلاستی

تامی تاک یکی از پرتقاضاترین جراحی های شکل دهی بدن است. با استفاده از آن می‌توانید تغییرات زیادی در خود ایجاد کنید، عضلات شکم شما ترمیم می‌شود و چربی اضافی آن حذف می‌شود. با این حال، قبل از انجام عمل، مهم است که بدانید بخیه ها چه مدت پس از ابدومینوپلاستی بهبود می یابند، چه الزاماتی باید رعایت شود.

تورم بلافاصله پس از عمل، یک واکنش طبیعی بدن است. ممکن است کبودی وجود داشته باشد. پس از جراحی ممکن است به دلیل بیهوشی، سرگیجه، ضعف، حالت تهوع داشته باشید. روز اول بیمار باید در بیمارستان بماند تا وضعیت پایدار شود.

روزهای اول بعد از آبدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی

برای اطمینان از خروج مایع اضافی، از یک درن استفاده می‌شود. درن به طور معمول، بعد 3-4 روز برداشته می شود. یک سوال رایج این است که آیا برداشتن درن بعد از ابدومینوپلاستی دردناک است؟ ممکن است برای اینکه در زمان خروج درد احساس نکنید از مسکن و بیحسی استفاده شود اما این موضوع بستگی به شرایط بیمار دارد.

پس از عمل، پوشیدن  گن مناسب بعد از جراحی لازم است. گن بهشما امکان می دهد بار روی محل جراحی را کاهش دهید. روزهای اول باید از آن به صورت مداوم  استفاده کنید. زمانی که بخیه ها بعد از ابدومینوپلاستی برداشته می شود، پزشک در مورد پوشیدن گن تصمیم می‌گیرد. معمولاً 2 هفته پس از جراحی دیگر نیازی به پوشیدن گن نیست و درد شما در محل جراحی کمتر می‌شود.

نمونه جراحی آبدومینوپلاستی دکتر صفایی

در دو روز اول، بیمار باید در وضعیت خوابیده به پشت با پاهای خمیده باشد تا به بخیه ها آسیبی نرسد. پس از بیهوشی، حالت تهوع و خشکی دهان، سرگیجه برای مدتی امکان پذیر است. پس از ابدومینوپلاستی، بازیابی حس در شکم به زمان نیاز دارد. در پایان هفته دوم، بدن شروع به ریکاوری می کند.

در ماه اول پس از عمل، انجام کار فیزیکی ممنوع است. وزنه بلند نکنید و ورزش نکنید. به طور دوره‌ای باید به پزشک مراجعه کرد تا بتواند نحوه بهبود محل جراحی پس از ابدومینوپلاستی را کنترل کند. در طول دوران نقاهت، نباید به پهلو یا شکم بخوابید، زیرا این امر می تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

 در صورت بروز چه علائمی بعد از جراحی آبدومینوپلاستی، بایستی به پزشک معالج اطلاع داده شود و یا جهت ویزیت کنترل مراجعه کرد؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که بعد از انجام عمل ابدومینوپلاستی در صورت مشاهده چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ یا کدام یک از علائم بعد از عمل آبدومینوپلاستی خطرناک است؟ هر گاه بعد از جراحی دچار هر یک از علائم زیر شدید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و برای جلوگیری از عوارض خطرناک ابدومینوپلاستی اقدام کنید.

  • خونریزی از محل درن ها
  • کشیدن درن بعد از عمل ابدو
  • تغییر رنگ پوست در اطراف محل برش و ناف (کبودی در اطراف برش و ناف طبیعی می باشد)
  • خروج ترشحات چرکی از محل درن ها یا برش جراحی

 تعویض پانسمان محل عمل جراحی آبدومینوپلاستی و زمان تعویض پانسمان به چه صورت می باشد؟

  • بایستی پانسمان ناف و محل برش قسمت تحتانی شکم روزانه تعویض شود. ابتدا با بتادین و سپس با سرم فیزیولوژی (یا نرمال سالین) شستشو داده شود و سپس گاز وازلین و بعد گاز استریل استفاده شود.
  • در صورت لزوم پانسمان محل درن ها (در صورت خیس شدن پانسمان مربوطه) روزانه 3 تا 4 بار تعویض شود.
  • از گذاشتن مستقیم پوشک های غیراستریل بر روی زخم، باید خودداری شود.

مراقبت های بعد از آبدومینوپلاستی | جراحی ابدومینوپلاستی

  مراقبت از ناف بعد از عمل ابدو | مراقبت های بعد از عمل آبدومینوپلاستی 

استفاده از چه مواردی می تواند باعث تسریع در التیام محل جراحی شود؟

  استفاده از ترکیبات Vit C

 رعایت چه مواردی می تواند در کاهش تورم و کبودی محل عمل جراحی کمک کننده باشد؟

 در صورت پایین نبودن فشار خون بیمار استفاده از آناناس یا آب کرفس در کاهش کبودی موثر می باشد و در صورت پایین بودن فشار خون می توان آب کرفس را با آب سیب یا هویج مخلوط نمود. به عنوان روش جایگزین استفاده از کپسول Anaheal (حاوی ترکیبات آناناس توصیه می شود.)در طی دو هفته اول بعد از عمل حتی الامکان از مصرف داروهایی نظیر آسپرین، ایبوبروفن و ایندومتاسین خودداری شود. (بهتر است استفاده از این ترکیبات از 10 تا 14 روز قبل از عمل نیز قطع شود.) استفاده از مشروبات الکلی از 2 هفته قبل تا 3 هفته بعد از عمل به منظور کاهش شانس خونریزی ممنوع می باشد. استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) تا یک ماه بعد از عمل جراحی به منظور جلوگیری از خطر نکروز پوست (سیاه شدن پوست) ممنوع می باشد. (توصیه می شود حداقل 4 هفته قبل از عمل جراحی از مصرف سیگار یا قلیان خودداری شود.).

  مراقبت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی

 چه مدت بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی بیمار می تواند فعالیت های روزمره خود را شروع کند؟ و چه مدت بعد از عمل جراحی می تواند فعالیت های ورزشی خود را شروع کند؟

در صورتیکه همراه جراحی آبدومینوپلاستی، پلیکاسیون (یا پلیسه کردن) عضلات جدار شکم انجام شده باشد، انجام فعالیت های ورزشی سنگین و یا بلند کردن اجسام سنگین به مدت 2 ماه ممنوع می باشد. فعالیت های عادی را بعد از 10 تا 14 روز می توان انجام داد. رانندگی به مدت 2 تا 3 هفته ممنوع می باشد.

بعد از عمل جراحی آبدومینوپلاستی روش خوابیدن و استراحت و راه رفتن بیمار به چه صورت می باشد؟

  1. لازم است در طی دو هفته اول بعد از عمل زیر سر بیمار هنگام خواب بلند باشد (30 تا 40 درجه) و پاها از ناحیه مفصل ران به طرف شکم جمع باشد.
  2. خوابیدن بر روی شکم ممنوع است اما میتوانید به حالت چرخیده  به پهلوها با پاهای جمع بخوابید.
  3. به مدت 10 تا 14 روز بعد از عمل ، هنگام راه رفتن ، بیمار باید حالت خمیده داشته باشد.

چه مدت بعد ازعمل آبدومینوپلاستی، بیمار می تواند مسافرت هوایی داشته باشد؟

مسافرت هوایی بعد از 3 هفته بلامانع است. در صورتیکه بیمار ساکن خارج از کشور باشد، توصیه می شود که حداقل به مدت یک ماه بعد از عمل در ایران حضور داشته باشد.

نحوه لباس پوشیدن بعد ازعمل جراحی آبدومینوپلاستی به چه صورت می باشد؟

توصیه می شود بیمار در طی دوران بعد از عمل از لباس های آزاد و گشاد استفاده کند. برای اینکه هنگام پانسمان دچار مشکل نشوید بهتر است از لباس های آزاد استفاده کنید. پوشیدن گن بعد از عمل زیبایی شکم از دیگر دغدغه های بعد از این جراحی است. بستن گن بعد از ابدومینوپلاستی بر نتیجه این عمل تاثیرگذار است ومی تواند به تسریع بهبود بعد از ابدومینوپلاستی کمک می کند.

درد بعد از عمل آبدومینوپلاستی | مراقبت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی

دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی

دستورات غذایی بعد ازعمل جراحی آبدومینوپلاستی به چه صورت است؟

بعد از هوشیاری کامل بیمار و نداشتن استفراغ، استفاده از مایعات مانند آب و آب میوه، بلامانع است و در صورت تخلف استفاده از کمپوت و بیسکوئیت نرم شده بلامانع میباشد. در شب بعد از عمل خوردن غذاهای سبک مانند سوپ یا جوجه بلامانع می باشد. از فردای روز عمل رژیم غذایی عادی (با حجم کم تا متوسط) بلامانع است ولی از پرخوری باید خودداری شود.

مراقبت های جراحی آبدومینوپلاستی

زمان استحمام بعد ازعمل آبدومینوپلاستی چگونه است؟

تا قبل از کشیدن درن های دو طرف برش، استحمام ممنوع است ولی شستن سر بلامانع است و برای تمیزی یا بهداشت بدن می توان از حوله مرطوب استفاده کرد. بعد از کشیدن درن (که بطور معمول 5 تا 7 روز بعد از عمل جراحی انجام می شود) 24 تا 72 ساعت طول می کشد تا سوراخ درن ها بطور خودبخود بسته شود و بعد از این مدت استحمام بلامانع است.

استفاده از شکم بند بعد ازعمل آبدومینوپلاستی به چه صورت است؟

استفاده از شکم بند طبی در طی 2 تا 3 ماه بعد از عمل جراحی ضروری است. توصیه می شود شکم بند اضافی تهیه شود تا در صورت کثیف شدن شکم بند و شستن آن از جایگزین آن استفاده شود.

جهت جلوگیری توروموزورید عمقی پا  (لخته شدن خون در پاها) و به دنبال آن آمبولی ریه چه اقداماتی صورت میگیرد؟

جهت پیشگیری از توروموزورید های عمقی اندام تحتانی و عمدتا ساق پا (DVT) و بدنبال آن آمبولی ریه در حین و بعد از عمل جراحی از جوراب های ضد آمبولی استفاده می شود که حداقل تا 2 هفته بعد از عمل جراحی باید از آن استفاده شود. در بسیاری از بیماران علاوه بر اقدامات فوق و بسته به مورد جهت جلوگیری از DVT و بدنبال آن آمبولی ریه از داروهای ضد انعقاد و تزریقی مانند هپارین و انوکساپرین (یا کلگسان) قبل و بعد از عمل استفاده می شود که نحوه تزریق و مدت زمان لازم برای مصرف دارو هنگام ترخیص توضیح داده می شود.

نمونه جراحی آبدومینوپلاستی | مراقبت بعد از آبدومینوپلاستی

بعد از ترخیص بیمار چه داروهایی برای وی تجویز می شود؟

  1. جهت جلوگیری از عفونت محل عمل، آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود که بسته به نوع آنتی بیوتیک نحوه و مدت مصرف آن توضیح داده می شود.
  2. جهت کنترل درد بعد از عمل ، برای بیمار داروهایی مانند استامینوفن کدئین یا شیاف و در مواری آمپول تزریقی استفاده می شود که نحوه مصرف آن در هنگام ترخیص توضیح داده می شود.
  3. در صورت داشتن یبوست (قبل از عمل جراحی) به پزشک جراح خود اطلاع دهید تا دارو ی مناسب تجویز شود.
  4. باز شدن بخیه ابدومینوپلاستی یکی از موارد نادر این عمل است ولی در صورت بروز این مشکل، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

زمان کشیدن بخیه محل عمل جراحی آبدومینوپلاستی و مراقبت های بعد از آن به چه صورت است؟

  1.  بخیه های محل برش جراحی شکم قابل جذب بوده و نیازی به کشیدن ندارد و فقط بعد از 10 تا 14 روز گره های دو طرف برش قطع خواهد شد.
  2.  بخیه های داخل ناف از نوع غیرقابل جذب بوده و 10 تا 14 روز بعد از عمل کشیده خواهد شد.
  3.  بعد از کشیدن یا قطع بخیه ها و اطمینان از کامل شدن اولیه ترمیم زخم بسته به مورد استفاده از ژل یا کرم های آنتی اسکار توصیه می شود تا مانع از ایجاد گوشت اضافه یا برجستگی در محل برش شوند. در صورت لزوم گاهی از سیلیکون شیت و یا لیزر استفاده خواهد شد.

 دکتر صفایی | مراقبت های بعد از جراحی آبدومینوپلاستی

مراقبت های عمل آبدومینوپلاستی

    دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی)

    به اشتراک بگذارید :