Doctor safaei contact

بوتاکس چیست | درمان بوتاکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس (Botox injections) یک داروی تزریقی است که با فلج کردن عضلات باعث از بین بردن خطوط پوستی می‌شود. این دارو از سم بوتولونیوم نوع A ساخته شده که به صورت موقتی باعث فلج شدن عضلات می‌شود. علت اصلی ایجاد چین و چروک‌های متحرک صورت، حرکت عضلات است. پس اگر آن‌ها را فلج کنیم، خطوط صورت هم محو می‌شوند.

درمان پوست با بوتاکس

تزریق بوتاکس و عوارض آن

بوتاکس برای رفع چین و چروک و افزایش زیبایی صورت مانند جادو است.درحقیقت کاربرد بوتاکس در درمان و برطرف کردن چین و چروک صورت بوسیله ی فلج کردن موقت ماهیچه ها می باشد.ما در این مقاله درباره ی فواید و البته عوارض درمان بوتاکس صحبت خواهیم کرد.اگر این امر برای شما نیز جالب است با ما همراه باشید.

تزریق بوتاکس و عوارض آن | درمان بوتاکس

درمان پوست با تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم پروتئینی است که مانع از انتقال تکانه های عصبی به عضلات می شود. به عبارت دیگر، فرمان از رشته عصبی می آید، اما عضله نمی تواند به آنها پاسخ دهد، بنابراین انسداد آن رخ می دهد. اگر این سم به ماهیچه های صورت تزریق شود که در حین انقباض آن چین و چروک ظاهر می شود. چین و چروک های تقلیدی، این اجازه می دهد تا برای مدتی این ناحیه را در حین میمیک بی حرکت کرده و چین و چروک های تقلیدی را صاف کنید.

تزریق بوتاکس برای درمان پوست

بوتاکس صورت

بوتاکس و کاربردهای آن

بوتاکس دارویی است که از یک سم ساخته شده است.که از کلستریدیوم بوتولینوم تولید شده است.که با نام سم بوتولینوم نیز شناخته شده می باشد.بوتاکس به خاطر توانایی در برداشتن خطوط و چین و چروک صورت معروف می باشد.تزریق بوتاکس عمدتاً به چندین بار در سال تقسیم می شود و معمولاً در فواصل 4 تا 6 ماه می باشد.لطفاً مطمئن شوید که درمان شما تحت نظر یک پزشک متخصص باتجربه خواهد بود تا از عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

نگرانی های مربوط به درمان بوتاکس

بیش از اینکه پیش پزشک متخصص بروید چند نکته را توجه فرمایید و در هنگام حضور در مطب به آنها اشاره کنید:

1.اگر شما به هر کدام از مواد بوتاکس آلرژی دارید

2.اگر شما تزریقی بر روی صورت خود داشته اید و یا قسمت هایی از صورت شما قرار است تزریق شود.

3.اگر شما دچار بیماری ای هستید و یا دارویی مصرف می کنید که بر اعصاب و ماهیچه های شما تاثیر می گذارد.

4.اگر عملی بر روی صورت خود داشته اید.

5.اگر شما باردار هستید.

عوارض جانبی درمان بوتاکس

عوارض جانبی درمان بوتاکس

درمان بوتاکس معمولاً امن می باشد و عوارض جانبی کمی دارد.هرچند که عوامل ژنتیکی در شما ممکن است باعث ایجاد عوارضی شود که موقتی بوده و از بین می رود.برخی از این عوارض شامل دردها خفیف، بی حسی،حابت تهوع، سردرد،ضعیف شدن، حون ریزی،خوشکی دهان، تاری دید و تورم می باشد.اما تحت درمان پزشک، بوتاکس بسیار امن و موثر خواهد بود.

شما باید این را در نظر داشته باشید که بوتاکس یک درمان جاودانه برای جوان نگه داشتن پوست شما نخواهد بود.نتیجه بوتاکس بستگی به سن، ساختارصورت، آسیب های پوستی موجود،مواد مورد استفاده برای مراقبت از پوست، سبک زندگی و عادت های غذایی دارد.

دکتر صفایی | درمان پوست با بوتاکس

 مدت اثر بوتاکس برای درمان پوست

عمل سم بوتولینوم بلافاصله شروع نمی شود، بلکه به تدریج افزایش می یابد. یعنی تزریق بوتاکس منجر به صاف شدن تدریجی چین و چروک ها می شود: پس از 2-4 روز، اولین اثر ظاهر می شود. پس از 14 روز، اثر به طور کامل به دست می آید - صورت شما درخشنده با چین و چروک های کمتر است و به طور طبیعی جوان به نظر می رسد. پس از حدود 3 ماه، اثر سم بوتولینوم دوباره شروع به از بین رفتن می کند، پس از 6 ماه ماده فعال به طور کامل از بین می رود. زمان ممکن است بسته به فرد متفاوت باشد. بنابراین، برای صاف کردن مداوم چین و چروک، این روش باید به طور منظم تکرار شود. اینکه هر چند وقت یکبار بوتاکس باید انجام شود به خواسته های شخصی و شرایط زندگی (از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مصرف تنباکو و الکل، رژیم غذایی) بستگی دارد.

ماندگاری درمان پوست با بوتاکس

تاثیر بوتاکس بر صورت

 نحوه استفاده از بوتاکس برای درمان آکنه

برای از بین بردن آکنه، نیازی به تزریق عمیق بوتاکس، نیست به گونه ای که همه چین و چروک صورت را از بین ببرد. کافی است پوست را تا عمق 0.1 سانتی متر سوراخ کنید. تعداد تزریق بسیار بیشتر از مبارزه با چین و چروک خواهد بود. گاهی اوقات لازم است 50 تزریق یا بیشتر انجام دهید، به خصوص اگر کانون های زیادی از آکنه روی صورت و بدن وجود داشته باشد.

تزریق بوتاکس برای درمان پوست و آکنه

 چرا تزریق بوتاکس وضعیت پوست را بهبود می بخشد؟

  • افزایش ترشح سبوم: بوتاکس با مسدود کردن ماده شیمیایی استیل کولین، ترشح غدد چربی را کاهش می دهد. یعنی افزایش ترشح سبوم منجر به بروز منافذ مسدود شده، قرمزی و درخشندگی زشت "چرب" روی پوست می شود.
  • تولید مثل میکروارگانیسم های بیماری زا: میکروارگانیسم های مولد آکنه از سبوم تغذیه می کنند، تکثیر می شوند و باعث التهاب منافذ و در نتیجه ایجاد جوش می شوند. بوتاکس با توقف تولید سبوم، میکروارگانیسم‌های
  • منافذ بزرگ شده: بوتاکس ماهیچه های کوچک را فلج می کند، بنابراین منافذ باریک می شوند. این امر احتمال بروز آکنه را بیشتر کاهش می دهد و پوست صورت را جذاب تر می کند.

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( ترمیمی - پلاستیک )

به اشتراک بگذارید :