Doctor safaei contact

علل تجمع چربی در شکم

دلایل چربی شکم

چربی شکم (belly fat) مشکل رایجی است که همه ی ما از آن متنفریم و مانع از پوشیدن دامن و یا پیراهن در خانم ها می شود چرا که در اینگونه از لباس ها برآمدگی شکم دیده می شود. ابتدا با دانستن اینکه چرا چربی ها در شکم انباشته می شوند شروع می کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم جهت رفع چربی شکم را انجام دهیم. دلایل زیادی برای تجمع چربی در شکم و در نتیجه چاقی وجود دارد که در این مقاله به مواردی از آنها می پردازیم. تا با عملکردی بهتر بتوانیم اندامی متناسب تر داشته باشیم و زیبایی خود را کامل کنیم.

دلایل چربی شکم

تجمع چربی در شکم | علت چربی زیر شکم

علت عجیب تجمع چربی در اطراف شکم

بسیاری از افراد از چربی های سرسخت انباشته شده در ناحیه  شکم رنج می برند که خلاص شدن از شر آن بسیار دشوار است و در مورد دلایلی که منجر به این امر می شود تعجب می کنند. اگرچه این دلایل بسیار زیاد است، اما می توان به راحتی از آنها اجتناب کرد.

طبق تحقیقات انجام شده توسط کلینیک مایو در روچستر، مینه‌سوتا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که خواب کافی ندارند تمایل به خوردن غذای بیشتری دارند که به نوبه خود به چربی شکمی تبدیل می‌شود.

علت تجمع چربی در شکم

علت تجمع چربی در شکم

علل رسوب چربی شکم

چندین عامل اصلی وجود دارد که بر تشکیل چربی در ناحیه شکم تأثیر می گذارد:

  1. استعداد ژنتیکی
  2. نارسایی هورمونی (از جمله در دوران بارداری، مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی)
  3. سوء تغذیه
  4. سبک زندگی منفعل
  5. استرس منظم
  6. یائسگی

دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد و همه آنها با اختلالات خوردن مرتبط نیستند. با این حال، اغلب تشکیل چربی دقیقاً به دلیل سبک زندگی اشتباه اتفاق می افتد. این امر به ویژه در کسانی که به طور منظم غذاهای چرب و پرکالری می خورند که مقادیر زیادی گلوکز برای مغز فراهم می کند، مشخص است. در این صورت متخصصان تغذیه توصیه می کنند در عادات خود تجدید نظر کنید و به جای خوردن غذاهای خوشمزه اما ناسالم، با ورزش از استرس فرار کنید. کنترل متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می‌شود.

علت چربی زیر شکم | دکتر صفایی

تغییرات هورمونی عامل تجمع چربی شکم

زنان بعد از سنین یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی،  اطراف شکم خود چربی پیدا می‌کنند. با تغییرات هورمونی، متابولیسم بدن ضعیف می شود که  نتیجه آن تجمع چربی در اطراف شکم خواهد بود.

وراثت عامل تجمع چربی شکم

اگر در ژن شما چاقی وجود دارد، در شکم شما نیز چربی وجود خواهد داشت و نمی توانید کاری برای تجمع چربی در شکم خود انجام دهید.

مصرف مواد غذایی پرکالری و وراثت عامل تجمع چربی شکم

کالری زیاد عامل تجمع چربی در شکم

استفاده از مواد غذایی پر کالری ما را به سمت چاقی می برد استفاده از مواد غذایی فاقد مواد مغذی مانند غذاهای آماده،  سوزاندن کالری برای فرد کاری دشوار خواهد کرد و باعث تجمع چربی در شکم فرد  و در نتیجه آن چاقی می شود.

استرس عامل ایجاد چاقی

این طبیعت فرد است که در هنگامی که تحت استرس باشد، غذای زیادی مصرف می کند که در نتیجه آن باعث تجمع چربی در شکم و چاقی می شود. بنابراین اگر استرس زیادی را متحمل هستید،  پرخوری باعث چاقی شما می شود و شکم شما نمای خوبی نخواهد داشت.

تجمع چربی در بدن | دکتر صفایی

کمبود خواب عامل ایجاد چاقی

کمبود خواب باعث ایجاد مشکلات گوارشی و تشکیل گاز در شکم شما می شود که باعث می شود شکم به سمت جلو بیاید و شکم شما برجسته دیده شود.که همین موضوع باعث می شود که بدن شما خوش فرمی خود را از دست بدهد و کمی چاق دیده شوید.

چطور چاقی در شکم انباشته می شود

کربوهیدرات، پروتئین و غذاهای چاق کننده به عنوان کاتالیزور برای تهیه ی انرژی در بدن ما  بکار می روند که اضافی آن در سلول های چربی در بدن ما انباشته می شوند. با خوردن غذاهای چاق کننده، سلول های چربی در بدن ما به دنبال فضای خالی می روند و در ماهیچه های شکم قرار می گیرند.

فضای زیادی در نواحی شکم، کمر، باسن و سینه وجود دارند که سلول های چربی در هنگام زیاد شدن می توانند در آن نواحی تجمع کنند. در مقاله ی بعدی به معرفی مواد غذایی ای می پردازیم که باعث سوزاندن چربی در شکم می شوند.پس با ما همراه باشید.

 بیشتر بدانید: چای سبز برای لاغری

دکتر فرامرز صفایی پیروز | بورد تخصصی جراحی عمومی ( پلاستیک - ترمیمی )

به اشتراک بگذارید :